Zoals geteasd: de snelste variant van de nieuwe Golf 7 komt met evenveel pk’s als de S3.
Roeren of DSG
Dit vermogensaantal komt niet uit een fijne zescilinder, want die zijn al even verleden tijd in de wereld de Golf R’s. Onder de kap ligt een 2.0 TSI-benzinemotor met 221 kW/300 pk en 380 Nm aan koppel. Dertig paarden meer dan zijn voorganger. Wel heb je de keuze voor een handgeschakelde zesbak, waarmee je hem in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u jaagt, maar wie het maximale uit de viercilinder wil halen kan met de de optionele DSG-automaat de sprint in 4,9 seconden afleggen.
Sperdiff, jammer genoeg elektronisch
Vlotjes. Maar dat komt dan ook omdat hij is uitgerust met een permanente vierwielaandrijving (4-Motion) waar een Haldex-koppeling van de vijfde generatie in is verwerkt. En ook niet onbelangrijk: een XDS-sperdifferentieel. Daarnaast kun je het optionele DCC bestellen, een adaptief dempersetje met de standen ‘Eco’, ‘Normal’, ‘Individual’, en als nieuwste toevoeging: ‘Race’, waarbij de dempers nog strakker komen te staan en de gasrespons alsmede de acceleratietijden van de DSG worden aangepast. De top is overigens altijd begrensd op 250 km/u/.
Volkswagen gooide deze R-spielerei 20 mm dichter bij het asfalt (5 mm lager dan de GTI) en hij heeft R-specifieke bumpers, deurlijsten en 18-inch lichtmetalo’s. Hij komt standaard met bi-xenon koplampen waarin U-vormige led’jes zijn verwerkt, en donkere LED-achterlichten. Achteraan zien we trouwens ook dat Volkswagen niet zuinig is geweest met de verdeling van uitlaatsierstukken: vier stuks. Eén voor elke cilinder, wat de Sjonnie in ons stiekem wel aanspreekt. Binnenin strooien de Duitsers met alcantara en geven ze deze R-knaap een met leer bekleed driespaaks stuur.
Prijs?
Op de IAA in Frankfurt zullen we er voor het eerst kennis mee maken. Wat ‘ie gaat kosten is nog niet bekend, maar hij zal waarschijnlijk wel goedkoper worden dan zijn voorganger, die bij 48.765 euro begint. VW zegt dat hij 18% zuiniger is en de handbakversie in tests 7,1 l/100 km (1 op 14,1) verbruikt. De DSG-bak komt uit op 6,9 l/100 km (1 op 14,5)
Mooi niet zo schreeuwerig als de vorige R!
Handbak +10
@lamborgfan: Ik ben helemaal geen Golf fan, maar van mij had het juist wel ietsje schreeuweriger gemogen. Zo is het net de gemiddelde 14% BlueMotion van de buurman. En ja, ik ken het sleeper idee, maar een beetje dikke bumpers e.d. mogen er toch wel aan zitten als het aan mij ligt.
@griffendahl:
Dat komt vast wel goed als de Leon Cupra R komt, de Leon is sowieso de mooiste van dit trio.
@jrk68: Toen ik begin dit jaar een auto uit mocht zoeken ben ik volledig afgeknapt op het dashboard van de Leon, sowieso niet meer iets wat die auto met uiterlijk goed kan maken helaas. Ik zet in op de RS3, mocht die ooit komen, straks als de A3 bijna EOL is…
@jrk68: Absoluut!
@lamborgfan: Want 4 uitlaten is niet schreeuwerig voor 300pk?
Ehm… hetzelfde als de s3 dus.
@azenomei: Zelfde onderstel, zelfde motoren, zelfde DSG…Ja exact hetzelfde dus, maar je bespaart zo’n 1000 Euro per ring voor de baaaaadge.
@jaapiyo: en dan kun je voor 200 euri zo’n wannabe audi grill erop zetten. Bam. Moneyz bespaard.
Noo, 2 uitlaten te veel!
@ihrte: 3e en 4e pijpje zijn meestal zinloos. Vind de 2 bij n 335i ook mooier dan de 4 bij n M3. Maar hier lopen dus wel 2 buizen vanaf voor? Anders zijn het er 3 teveel! :)
@volvoturbo: Bij BMW hebben de pijpjes tenminste nog betekenis, 1 pijpje is de instapper, 2 een potentere motor, 2 aan beide kanten een 35i of hoger, 2 brede pijpjes een V8 of hoger en 4 pijpjes voor de echte M wagens.
Gaaf ding, alleen die 4 pijpen zijn idd wel erg sjonnie.
-edit: check!-
Dat ziet er prima uit. Ideaal voor iedereen die 300pk wil maar geen persoonlijkheid heeft.
@sketcher: dus jij hebt hem al besteld?
@2800cc: Nee ik heb een paar echte auto’s
@sketcher: die 1:18 modellen mag je niet meerekenen he, dat is te makkelijk namelijk..
@2800cc: 18 jarige modelletjes wel toch?
@sketcher: vorige keer vond jij 5 jarige modelletjes al te oud..
@2800cc: Dat lijkt me strek aangezien ik alleen maar oudere auto’s rij (10+jaar). Uit princiepen en omdat ik die leuker sturen vind.
@sketcher: je snapt hem niet ;)
Maaruh, ik ben het wel een beetje met je eens over dat laatste, bij de oudere auto’s ‘voel’ veel meer, zoals het schakelen en sturen, bij al die modellen van tegenwoordig is dat gevoel compleet weg..
@2800cc: IDD en zeker off-road. Ik heb mijn b.v Discovery 3 weggedaan omdat op eigenlijk alle fronten de Discovery II leuker is. Daar heb ik het mindere comfort wel voor over.
Volledig afgeleid van de s3 dus. Lekker goedkoop bezig.
De saaiste 300pk voor geld te koop dus…
Bah wat lelijk die 4 pijpjes
Waar is de tijd gebleven ,dat een gti g60 met 160 pk snel zat was.
@nurburgring: die tijd was totdat de G lader kapot ging, niet zo heel erg lang dus.
@mashell: Jep drama. Heb een Polo G60 gehad. Retesnel, als-ie het deed…
@keesje1987: G-lader eruit, Vortech erin :)
@nurburgring: toen de wagen zelf niet meer dan 900kg woog..
Lekker kanon geworden, vind de looks niet echt overeenkomen met het prestatiepotentieel. Neem de voorbumper, mogen bijv. wel een paar mistpitten in. Maar steekt de GTI nu niet heel bleekjes af bij deze specs?
R is
Bloedsnel dus.
Volkswagen R is toch wel steeds saaier aan het worden, uitlaten lijken op die van de S3 en het bumperpakket is ook niet zo verschrikkelijk spannend. Het had net zo goed een GTI kunnen zijn..
@brabantia:
Of een Bluemotion, zag vorige week zo’n slow Polo rijden met het GTI neusje erop.
Wel de looks maar niet de lasten….
@jrk68: Ik ken iemand met een Passat R36, waarin een 1.9TDI Bluemotion in ligt… Die heeft ook de looks, maar die komt ook bijna niet vooruit.
En ach, sinds hij die R36 kit erop heeft, heeft ie stukken minder last van bumperklevers.
@jrk68: Die lasten bij de eerste generatie 1.4 TSI met 180 pk zijn dan ook enkel lastig, een astronomisch olieverbruik, rammelende distributiekettingen, kapotte turbo’s en als kers op de taart een motor die op 3 cilinders loopt… Lekker hoor!
2e alinea, één na laatste zin: demrpers
-edit: nutteloze bijdrage-
-=edit: offtopic=-
-=edit: offtopic=-
-=edit: offtopic=-
Haast tijdens de laatste alinea? :p
Verder wel gaaf ding, blijft echt een bommetje.. grappig dat de sprinttijden net iets lager liggen dan de s3 op papier..
Het oogt allemaal prima en degelijks. Het zal vast ook rijden als een bommetje. Maar als het dan zo nodig een golf moet zijn koop ik nog wel een 2e hands R32..
@Vreddy_B: lekker keihard ondersturen elke bocht, puur genieten…
@lambo4all: Niet op het tempo wat hij rijdt.
Moet eerlijk zeggen dat ik de bodykit van de golf 6 r mooier vind !!
De 6 R vond ik wel echt baas maar deze valt echt tegen
Als ze hadden gezegd dat dit een update op de R-line is had ik het ook gelooft. Had er wel wat meer van verwacht eigenlijk, qua exterieur.
Audi s3 met golf uiterlijk
Ben benieuwd wat deze R gaat kosten maar anders zou de S3 zeker mijn voorkeur hebben…
@mhoutman: ja want voor 4 ringen ipv een vw logo legt elk weldekend mens natuurlijk nog een paar ruggen extra neer…
@lambo4all: ik wel ja
@mhoutman: hoe voelt dat nou, als je zo’n marketing vag-mannetje zo diep in je reet hebt?
@lambo4all: schat het gaat over auto’s niet over jouw sexuele voorkeur !
Ik zeg geslaagd,alleen even wennen aan de 4 kokers.
mm.. uitlaten zien er ’te nep’ uit, doet me denken aan een oude Kia Sportage waarbij je weleens de uitlaten (eigenlijk de sierstukken) op de bumper ziet geplakt zitten. Voorbumper is ook niet aggressief genoeg, het verschil GTI – Golf R is minimaal geworden.
Andere kant, 300PK, begrensd op 250 km/u en veel alcantara afwerking klinkt heerlijk!
Alle ingredienten om net als de vorige R uit te blinken in onderstuur en een diff , electronisch . Het volk zal het weer accepteren .
Kijkt u eens naar een Focus RS , de specs ……de prestaties …
Top! Elke zichzelf respecterende loverboy hoort er 1 te hebben. Binnenkort in een achterstandswijk in uw woonplaats in volle glorie te aanschouwen.
@munich: Lekker hè? Onze Nederlandse meiden onderdrukken en achter de ramen wegstoppen. Weer al die Marokkaantjes in de nieuwste. We moeten er wat tegen doen jongens! Het kan niet langer meer zo! Ze moeten eens wat anders gaan rijden verdomme!
@natos: Nee hoor. Dit is de doelgroep die VW in gedachten heeft. Geen ander weldenkend mens hoest 50 mille op voor een Golf. Fast cars, fast cash….and stupid Dutch girls.
@natos: Het is al een hele tijd bekend dat ‘ook’ Nederlandse mannen een loverboy kunnen zijn…
48000 voor een Golf???
Specs zijn meer dan prima. Als het prijsverschil groot is, zou ik dit verkiezen boven een S3. Het uiterlijk had idd iets dikker gemogen. Ik hou niet zo van het wolf in schaapsklerengedoe. Doe mij maar een wolf in wolfkleding.
Alleen roept iedereen dat dit een afgeleide is van de S3. Wie weet is de S3 hiervan afgeleid, maar hebben ze de S3 marketingtechnisch als eerste uitgebracht. VAG kennende zou het me niets verbazen.
Veel geld voor een volkswagen. Volkswagen is een merk bedoeld voor Jan Modaal (en daaronder), dus snap niet wie dit gaat kopen. Voor dat geld kun je ook gaan shoppen in het Premium segment, en dan zou ik eerder iets doorsparen voor een 135i of de A45 AMG.
Gruwlijk bakkie
Je lapt nu al 50k voor een GTI met opties. Dus wanneer je deze naar smaak hebt aangekleed staat er tegen de 60k onderaan je offerte. Voor een Golf… Overigens telt dat net zo goed voor al die modellen (S-RS AMG Mperformance). Fakking belachelijk. Daar kocht je vroeger een 528i voor.
@ premiumbmw, alleen jammer dat de nieuwe gti sneller de hoek omgaat en beter stuurt dan de m135i! Letterlijk geciteerd door het magazine auto exclusive! Daar sta je dan met je premium!
Best gaaf
Volledig afgeleid van een S3? Natuurlijk niet! Op de carrosserie en de plastic onderdelen na volledig identiek zelfs! Gewoon een ander naampje.
Net of er ook maar 1 Marokkaan is die een nieuwe auto koopt en al helemaal niet van 50k+.
Straks over een jaar als de kop eraf is en dit soort wagens bij handelaren staan.
@markjor:
Kom eens naar 010, de koffie staat klaar, dan zal ik je er een paar aanwijzen….
@jrk68: graag want hier in 020 is er geen één.Ik ben zelf nu ruim 2 jaar autoverkoper bij vw en nog nooit een nieuwe auto verkocht aan een Marokkaan hoger dan het b-segment.
Wel heb we er een hele hoop 2dehands verkocht (gti’s/r) en nog steeds in onderhoud.
P.s. Je kan me ook een kenteken doorgeven..
Vw tog wat hebben jullie gedaan met die uitlaatjes. Dit is even wennen ziet eruit alsof ABT die pakket erop heeft gezet
@r32turbo: tegen wie heb je het nou?
Krijgt er gratis een pet bij
@sls63amg: Gratis Gucci pet met Prada nektas bij de aankoop van een Golf R. Dat zou toch een mooie reclame worden lijkt mij, hahaha
@roemeen013: haha ja idd
Maar het is nog steeds een Golf 7 en dus vind ik ‘m niet mooi. Daarnaast ben ik nog altijd geen fan van vierwielaandrijfsystemen waarbij niet altijd alle wielen meewerken maar in de basis alleen de voorwielen. Wel een plusje voor de handbak!
5 seconden maar, zelfde als de S3. Nee, ik blijf wel bij die van mij die een stuk rapper is.
Supervet !!! Alleen het model vind ik echt niks. Hoop dat ze het volgende model echt beter ontwerpen en dit er dan weer in lepelen.
4,9 seconden naar de 100, dsg bak, +-50.000 euro..
De esentie van een ”hot hatch” is hier helemaal weg, of valt hij daar nu niet meer onder?? belachelijk gewoon..
Hulde aan suzuki (swift sport) en renault (twingo rs) om nog betaalbare goede old school fun aan te bieden in deze tijd, en waar je nog echt je eigen zuurverdiende geld aan wil geven, Zeker van dat veel meer mensen met een lach op hun gezicht u die wagentjes stappen dan uit deze golf..
@Redline: Maar dat is het punt nou net, men wil hard rijden wanneer dat kan, rijplezier hebben, snel acceleren maar men wil ook comfortabel reizen. Ten minste ik doe dat liever dan door elkaar geschud worden…
Werkelijk.. 48k voor een auto met niet eens een mechanisch sperdiff. Pas.
ps tip van de dag, als je dan toch voor een golf moet gaan neem dan de gti met performance pack + chipje.
Ik vind dit behoorlijk lelijk: is als een “tuningbakje” met grote velgen en veel te veel uitlaten. De golf 5 r32 en de 6 r waren lekker dik, maar dit is erover… Geef mij maar een 7 gti…
Wat een saaie vormgeving.
Als ze hem nou exact zo gemaakt hadden als op die schetsen, dan had het een dikke bak geweest. Nu… Neeeeeeeeh.
De Golf R moet 2 pijpjes hebben in het midden van de bumper… Zoals bij de Golf 6 R. 4 uitlaten is gewoon over-the-top.
Mijn Impreza komt uit 2009 (dus alweer 4 jaar oud…) en heeft iets meer vermogen, behoorlijk wat meer koppel en is gekoppeld aan een ‘echt’ AWD systeem… Vooruitgang… Ergens vind in Golf GTi’s geslaagder dan de R modellen. Sinds daar geen 6 cilinders meer in geleverd worden vind in het een beetje twijfel-model geworden.
Waarom niet zoals bij de GTI een echt differentieel erin???
Moest k t geld hebbe liggen en een golf7 R kopen dan kocht ik er meteen de GTI voorbumper bij om die erop te monteren. Dat is veel mooier dan deze R-line voorkant.