Zijn deze aantijgingen van fraudes en leugens het begin van het einde voor Nikola?
In de overgang naar elektrische auto’s, worden de traditionele autofabrikanten ervan beticht dat ze te langzaam veranderen. Dat het te lang duurt voordat we een elektrische auto van ze zien. Dus, wat doe je als er vraag is naar elektrische auto’s, maar niemand ze lijkt te leveren? Dan ga je ze zelf bouwen.
Daarom dat we de afgelopen jaren nieuwe namen hebben gehoord in de automobielindustrie. Deze claimen iedere keer weer dé beloofde overgang naar elektrische auto’s waar te kunnen maken. Een van de meest bekende namen – en voorlopig de succesvolste – is natuurlijk Tesla. Andere namen zijn er ook, zoals Rivian en Nikola. Al is niet iedereen het eens over de kwaliteiten van laatstgenoemde.
Hindenburg Research – nee, wij kenden ze ook niet – heeft namelijk een lijvig rapport online gezet over Nikola. In grote hoofdlijnen zegt Hindenburg dat Nikola fraudeert en leugens gebruikt om er maar voor te zorgen dat ze zoveel mogelijk geld binnen zien te harken. Nikola heeft altijd geclaimd aan elektrische vrachtwagens en pick-ups te werken, ook zeggen ze aan waterstofvoertuigen te werken. Maar volgens Hindenburg overdrijven ze gigantisch en hebben ze eigenlijk niks in huis.
Het makkelijkste voorbeeld van een van ‘Nikola’s leugens’ is onderstaande video. Nikola doet hier alsof hun One-waterstofvrachtwagen met meer dan 1000 pk aan het rijden is. Hindenburg claimt weer dat dat complete lariekoek is. In plaats daarvan zou Nikola de vrachtwagen bovenop een heuvel hebben getakeld. Vanaf deze heuvel zou de One naar beneden zijn gerold, dankzij de krachten van moeder natuur.
Op Twitter geeft Nikola-baas Trevor Milton zijn reacties op het onderzoek van Hindenburg. Hij claimt dat Hindenburg alleen voor maximale schade wilde zorgen, vermoedelijk op de beursmarkt. Hindenburg geeft wel toe dat ze shorts hebben genomen op Nikola, waarbij Hindenburg lekker kan cashen als de beurswaarde van Nikola voldoende daalt.
In de Tweet geeft Milton verder aan dat hij snel met een uitgebreid antwoord zal komen. Later geeft hij toch aan dat dit niet het geval zal zijn. Hij heeft advocaten ingehuurd, die hem kennelijk hebben geadviseerd dat hij het via de SEC moet spelen. Nadat deze beurstoezichthouder ‘klaar is’, zal Milton zijn ‘bewijs’ verspreiden, zegt hij.
Dit gedoe met Nikola is extra pijnlijk voor GM. Deze week hebben de twee namelijk afgesproken om samen de Badger te gaan bouwen. GM krijgt onder meer 11 procent in de aandelen van Nikola en levert de accu’s aan Nikola. Wat GM moest betalen voor de deal, is niet bekend. Maar mocht Hindenburg gelijk hebben met het onderzoeksdossier, dan zou GM zomaar eens flink betaald kunnen hebben voor de valse beloftes, leugens en bedrog van Nikola.
Edge zegt
Nou ben ik geen natuurkundige, maar het lijkt mij sterk dat Nikola die vrachtwagen die berg in de achtergrond heeft opgesleept, vanaf daar naar beneden heeft laten rollen en dat ding zo ver bij die berg vandaan nog zo’n snelheid heeft.
bierbuik zegt
@Edge: misschien loopt de weg, waar je hem op ziet rijden, lichtelijk heuvelaf? Al lijkt me dat onwaarschijnlijk midden in de woestijn. Ik ben benieuwd waar de waarheid ligt!
ty5500 zegt
Ze hebben de test gedaan met een auto van de heuvel te laten rijden op de plaats. Hij haalde 56 miles/hour. Het stuk helt licht af naar beneden
MetalLaires zegt
Toch al heel lang niets gehoord van Nikola, dus soort van gratis reclame voor ze denk ik dan.
Hupke zegt
Er zit een luchtje aan dat Nikola verhaal (en aan veel “groeibedrijven”) maar GM zal wel z’n due diligence gedaan hebben. Een volledig lege doos zal het dus niet zijn.
potver7 zegt
@Hupke: soms nemen die bedrijven bewust een risico met investeren in startups. Als je wacht tot zo’n bedrijf zich bewezen heeft kan instappen wel eens een heel stuk duurder zijn.
ty5500 zegt
Het klopt allemaal langs geen kanten. Ze hebben out of the blue revolutionaire batterijtechnologie maar laten dan gewoon gm gigantisch duur auto’s bouwen met gm batterijen (die opeens 30% goedkoper zouden zijn als die van tesla), motoren en alles. Zelfs gm kan amper antwoorden op wat nikola biedt buiten wat marketing en het design. Volvo beweert dat de waterstof van hydrogen hete lucht is. Zijn broer is head of hydrogen production/ infrastructure waartegen die een paar jaar geleden betonneerder was. Enorm veel tweets zijn s’ nachts verwijdert. Sinds de aanklachten is er nog geen bewijs geleverd van een rijdende truck.
Het rapport is een aanrader, het is enorm goed gestaafd en de reactie van de CEO speelt boekdelen. Geen enkele vraag uit het rapport wordt weerlegd.
ty5500 zegt
Zijn verwijderD, foei.
flutterby zegt
@ty5500: het aantal reserveringen van de Badger is Trevor ons ook al weken schuldig. Maar goed dat hij geen CEO is want dan had de SEC al veel eerder aan de bel getrokken.
edhageman zegt
Iets aan je Nederlands doen. Korte zinnen, punten en komma. Leest wat makkelijker
moveyourmind zegt
Bij Hindenburg zullen ze om de één of andere reden wel niet zo’n fan zijn van waterstof…
bierbuik zegt
@moveyourmind: scherp! Aan de andere kant misschien wel praktisch vervoer richting het luchtkasteel van dhr Milton
clubbtraxx zegt
Goeie ;-)
flutterby zegt
De deal met GM zegt alles. GM krijgt 2 miljard in aandelen, gaat de Badger produceren en levert de batterij, motoren en fuelcell.
Wat krijgt Nikola? Het recht om klant te zijn van GM.. Deze deal stinkt.
fanboy zegt
@flutterby: Ik snap ook helemaal niks van de deal.
GM gaat de accu’s en zelfs waterstof systeem (van Honda) leveren.
En GM weet prima 4x4s te maken e.d.,
Dus wat brengt Nikolai dan?
flutterby zegt
@fanboy: hype.
ty5500 zegt
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=374_i66R7NM
Nikola’s voorzitter probeert het uit te leggen vanaf 4 min50. Niks eigelijk. Wel grappig als je dan ziet wat voor revolutionaire batterijen ze vorig jaar zogezegd hadden: https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-corporation-to-unveil-game-changing-battery-cell-technology-at-nikola-world-2020-67
ericd zegt
Hoe dan ook, alle internet media nemen het bericht van fraude over, waarbij ook meteen beweerd wordt dat GM heeft geblunderd in de due diligence voorafgaand aan de samenwerking. Dat short gaan maakt dat de aantijger er alle belang bij heeft Nikola tot de grond af te branden. Dit lijkt allemaal nogal op het hele Theranos debacle. Daarvan dreigt de CEO het gevang in te draaien.
mpgc zegt
Mmm, een onderzoeksinstituut dat een vernietigend rapport uit brengt over een bedrijf en vervolgens toegeeft opties te hebben gekocht om te profiteren van het dalen van de waarde van de aandelen in dat bedrijf…. dat is niet alleen niet ethisch het is ook gewoon keihard strafbaar. Kennelijk is de SEC ook al een onderzoek gestart. Nomen est omen.
audirs3 zegt
@mpgc: het bizarre is dat het mag, omdat ze het toegeven in de disclaimer.
bierbuik zegt
@mpgc: toch komen ze met sterke punten, een aantal dingen kloppen gewoon niet in het verhaal. Met name de opmerking dat ze niet van plan waren zelf voertuigen te produceren, het “grote, vooruitstrevende” Nikola lijkt wellicht een wassen neus te zijn. Dat ze de opties kopen geeft aan hoe zeker ze van hun zaak zijn (volgens hun). Klinkt plausibel, kan ook een hele sterke truuk zijn inderdaad.
flutterby zegt
@mpgc: maken ze misbruik van de situatie of stoppen ze hun geld waar hun mond staat?
bitd zegt
@flutterby: eens met 2e gedeelte
mashell zegt
@flutterby: duidelijk misbruik, omdat ze de koers beïnvloeden.
flutterby zegt
@mashell: Door de feiten bloot te leggen? Don’t shoot the messenger.. Het is Nikola die de boel misleid en zij beïnvloeden het aandeel hiermee.
Crosscabouter zegt
Volgens mij is hun beroep ‘short gaan’. Ofwel weten/hopen/gokken dat er een Koersdaling op komst is. In dit geval hebben ze misschien rook gezien, aandelen gekocht en vervolgens onderzocht wat er aan vuur is. En er kon wel eens veel aan de brand zijn…..
superfunky zegt
Goed, voor alle naïeve zieltjes die het zonder fatsoenlijk onderzoek te doen opnemen voor de oplichters bende die Nikola heet, ff een paar punten:
– Nikola is niets meer dan een, van de Muskias gekopieerd, glad marketing verhaal vol loze beloftes die op geen enkele wijze onderbouwd worden door werkende, geteste en onafhankelijk beoordeelde prototypes. De Muskias had tenminste nog een omgebouwde Lotus die aangedreven werd door een batterij;
– Nikola schrijft op haar eigen website dat ze een fabrikant van waterstof vrachtwagens zijn, dat ze geen productie hebben, dat ze volledig afhankelijk (en in afwachting zijn) van het uitrollen door de overheid van waterstof-infrastructuur en dat ze tot die tijd maar vrachtwagens op batterijen gaan bouwen, maar daar eigenlijk niet in geloven. Ondertussen hebben ze ook daarvan 0,0 proto‘s en geen orders;
– vervolgens lanceren ze kekke marketing foto‘s van types US pick-ups die er bruut uitzien en denken ze bij GM: aha, daar kunnen we marktleider pick-ups Ford mooi mee dwarszitten, laten we op die wagen springen, wie weet is het meer dan een photoshop render.
Nikola is gebakken lucht. Dat de markt daar tientallen miljarden voor neerlegt is een schande. overigens hoofdzakelijk institutionele beleggers die jullie pensioencenten in dit soort onzin pompen om te kunnen zeggen dat ze zo lekker innovatief bezig zijn.
Het gegeven dat de schrijvers van dit rapport een short positie hebben, maakt hun rapport niet minder betrouwbaar. Het enige wat dat bewijst is dat ze hun geld durven te stoppen in wat ze betogen. Of in goed Amerikaans: put your money where your mouth is. Ze hebben hun huiswerk goed gedaan en ze hebben gelijk. Nikola is niets meer dan een paar slimme broers die copy/paste van belofte-machine Musk hebben gedaan op exact het juiste moment, daar miljardairs mee zijn geworden en ieder weekend in een jacuzzi vol champagne liggen te gieren van het lachen om al die goedgelovige idioten die dachten gratis geld te gaan ophalen in Tesla 2.0
nissanfairladyz zegt
Theranos had nog meer bewijs geleverd… en deed tenminste echt iets. Maar was uiteindelijk ook bullshit met wat hun echte doorbraak zou zijn.
Nikola is NOG erger dan dat bedrijf. Want ze hebben echt helemaal niks.
jeffreym3 zegt
Ohohoh. Een bedrijf dat een bedreiging voor de gevestigde order vormt, compleet affakkelen met vooral aannames.. En bedankt, mijn aandelen Nikola liggen zowat 3 meter onder de grond.. Bedankt tesla!
ty5500 zegt
Ik snap niet goed wat Tesla ermee te maken heeft dat het bedrijf waarin jij geinvesteerd hebt een complete zeepbel blijkt te zijn. Een bedrijf waarbij constant gelogen en gefraudeerd wordt om de illusie te wekken dat ze revolutionaire technologieën hebben en ver staan in hun ontwikkelingsproces. Dit alles is gestaafd in het erg gedetailleerde rapport. Het zijn dus geen aannames en ze waren dus geen bedreiging voor de gevestigde orde want er was niets, geen revolutionaire batterijen, geen vrachtwagens op waterstof. Eigenlijk is het een marketingbedrijf van een paar tientallen miljard.