• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan DeltaWing gaat Le Mans op zijn kop zetten

Auteur: robbie, gepost 13 maart 2012 om 15:00 – 63 Reacties

Nissan DeltaWing
Dit is geen toekomstmuziek! Deze bizar ogende auto zal dit jaar meedoen aan de traditionele 24 uur van Le Mans race! En het verhaal wordt nog mooier als we je vertellen dat deze zwarte raket wordt aangedreven door een 1.6 liter turbomotor. Is dit dan het antwoord op de diesels van Audi?

Al bekomen van de schrik? Deze auto doet weliswaar mee aan de race dit jaar, maar we doen wel buiten mededinging mee. De organisator van de race (ACO) heeft elk jaar ruimte voor 1 auto die een soort showcase is voor toekomstige techniek. En dit jaar is de keuze dus gevallen op deze bizar uitziende DeltaWing met zijn kleine geblazen benzinemotor.

Deze auto is bedacht door racelegendes Dan Gurney en Don Panoz, designer Ben Bowlby en bandenfabrikant Michelin en voor de aandrijving zorgt een 1.6 liter DIG-T motor van Nissan. Die getunede 1.6 zal overigens zo’n 300 pk leveren. Volgens de berekeningen moet deze torpedo qua rondetijden ongeveer tussen de LMP1 en LPM2 klasse in zitten.

Deze auto is vooral zo snel omdat hij ongeveer de helft weegt van een reguliere raceauto en ook nog eens de helft van de normale luchtweerstand heeft.

Twee van de drie coureurs die achter het stuur zullen kruipen van deze aparte racebolide zijn Marino Franchitti en Michael Krumm. De auto zal van start gaan met nummer ‘0’ en te vinden zijn in ‘Garage 56′. Uiteraard zal deze auto niet geclassificeerd worden in de einduitslag.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

deltawing, le-mans, michelin, Nissan, panoz, Racing

Vorig bericht: « Rolls-Royce gaat niet elektrisch en bouwt geen SUV?
Volgend bericht: BMW groeit: 2 miljoen verkopen in 2016 en bonussen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. baasbas zegt

    13 maart 2012 om 15:06

    Login om te reageren
    • spark1337 zegt

      13 maart 2012 om 15:09

      @baasbas: nothing more to add :D

      Login om te reageren
    • sjazz zegt

      13 maart 2012 om 15:20

      @baasbas: +1

      Login om te reageren
    • Kyanite zegt

      13 maart 2012 om 19:11

      @baasbas:
      Ik ben benieuwd welke twee andere coureurs naast Batman in deze ‘auto’ meedoen, Robin? Spiderman? De Hulk? Superman? Catwoman?

      Login om te reageren
  2. Haakie zegt

    13 maart 2012 om 15:07

    Holy cow Batman!

    Login om te reageren
    • cosmo110s zegt

      13 maart 2012 om 21:45

      @Haakie: Haha daar dacht ik ook meteen aan :P

      Login om te reageren
  3. motoragent zegt

    13 maart 2012 om 15:07

    Ik ben benieuwd hoe dit ding de bocht door gaat.. onderstuur als een malle?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 maart 2012 om 15:10

      @motoragent:
      Doet alleen maar mee op het rechte stuk.
      Mulsanne straight.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        13 maart 2012 om 15:16

        @desjonnies: In de lijn van het ontwerp verwacht ik klepjes aan de zijkanten van de neus met daarin thrust vectors

        Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      13 maart 2012 om 15:43

      @motoragent: We hebben het over nissan hè.. Niet over 1 van die ”premium” merken die innovatief proberen te zijn.

      Login om te reageren
      • Osca zegt

        13 maart 2012 om 16:40

        @jeffreym3: verklaar u nader

        Login om te reageren
        • TSI-tje zegt

          14 maart 2012 om 09:37

          @Osca: Doet’ie niet. Deze Playstation-generatie-proleet moét, net als anderen hier, in iedere post VAG ongefundeerd afz@iken. En in tegenstelling tot wat zijn ‘nick’ doet vermoeden, alles wat Aziatisch is moét ophemelen. Dus verwacht geen verklaring.

          Login om te reageren
          • jeffreym3 zegt

            14 maart 2012 om 17:01

            @TSI-tje: Leuk je poging tot het hebben van mensenkennis, maar ik ben totaal niet merkgebonden. Ik heb engels gereden, italiaans gereden en rij nu een duitse opel corsa opc en hiervoor een bmw m3, dus denk nu niet dat ik al het duitse afkraak.

            Wat ik met mijn opmerking wil zeggen is dat nissan het wel voor elkaar krijgt dit ding goed sturend te maken. Waar bijvoorbeeld de e90 M3 en F10 M5 door het enorme gewicht moeten inleveren op echt goed bochtenwerk krijgt nissan het voor elkaar met een zware auto (GT-R) toch strak stuurgedrag te leveren. Dat noem ik innovatief zijn. Audi/BMW/Mercedes komen niet met zulke innovativiteit omdat een M3 dan straks tegen de 2ton kost.

            Login om te reageren
      • Alfaxa zegt

        13 maart 2012 om 19:46

        @jeffreym3: Dit ding heeft bijna niets met Nissan te maken. Nissan heeft alleen hun naam op de motor en ‘auto’ gezet. De motor is dezelfde motor als de Chevrolet Cruze 1.6T WTCC auto. Chevrolet heeft alleen recht op de naam van de motor in WTCC.

        Login om te reageren
    • Megakix zegt

      13 maart 2012 om 19:00

      @motoragent: ..ook mijn eerste gedachte…ding hou je nooit in een bocht.

      Login om te reageren
  4. mardiv zegt

    13 maart 2012 om 15:13

    Heel mooi concept, maar als ik die ontzettend dunne voorwieltjes zie heb ik zo mijn twijfels…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 maart 2012 om 17:12

      @mardiv: Lol, een lotus gaat toch ook héél goed door de bocht, niet? Je mag eens raden hoe breed die voorwielen zijn…

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        13 maart 2012 om 17:12

        @SimonMc: Laten we zeggen een Elise bv.

        Login om te reageren
      • vale46 zegt

        13 maart 2012 om 20:22

        @SimonMc: Het is algemeen bekend dat hoe smaller de wielen zijn, hoe beter de wegligging. Maar meestal even bredere wielen meer grip. Dus het is een soort balans zoeken.

        Login om te reageren
  5. Freude_am_Fahren zegt

    13 maart 2012 om 15:15

    En kan dat ding ook bochten nemen?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      13 maart 2012 om 16:09

      @Freude_am_Fahren:

      aan wie vraag je dat precies ??

      Login om te reageren
  6. qoekje zegt

    13 maart 2012 om 15:22

    http://www.youtube.com/watch?v=2vYtrbJ-zfA

    Login om te reageren
  7. kaasboerin zegt

    13 maart 2012 om 15:31

    Als je flink instuurt raken die voorbanden elkaar direct.. /ha. Anyways Nissan, you’ve got

    …

    Login om te reageren
  8. anakiet zegt

    13 maart 2012 om 15:32

    “Volgens de berekeningen moet deze torpedo qua rondetijden ongeveer tussen de LMP1 en LPM2 klasse in zitten.”

    Hij zal toch wel op een of andere manier fatsoenlijk een bocht door komem. Hoe ? Wie et weet mag et zeggen.

    Login om te reageren
  9. mcf1 zegt

    13 maart 2012 om 15:33

    very nice!, ff wat dikkere motor in lepelen en meteen snelheids recordje ophalen

    Login om te reageren
    • anakiet zegt

      13 maart 2012 om 15:38

      @mcf1:

      Zat ik ook aan te denken, tenminste aan een kleine V8 zoals ze bvb in een Caterham, Capparo, of Ariel hebben gehangen. Maar ja moet groen zijn he…

      Login om te reageren
  10. Alex_79 zegt

    13 maart 2012 om 15:34

    Lucius Fox: Anymore questions?
    Bruce Wayne: Does it come in black?

    Blijkbaar wel. Ben toch wel benieuwd. Don Panoz zette ook die “Leader” showwagen in die speciaal voor de Michel Vaillant film was gemaakt.

    Login om te reageren
  11. BJ zegt

    13 maart 2012 om 15:40

    Bizar… Overigens mis ik spiegels; mag dat met camera’tjes?

    Login om te reageren
  12. rtusveld zegt

    13 maart 2012 om 15:45

    Check ook: http://www.youtube.com/watch?v=3wlQAvEfmeI

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      13 maart 2012 om 15:50

      @rtusveld: Grappig. Bewust naast elke apex sturen omdat je anders door het gras gaat…

      Als coureur balen natuurlijk, je pakt elke putdeksel mee op de baan
      :)

      Login om te reageren
      • rtusveld zegt

        13 maart 2012 om 16:26

        @baasbas: Het lijkt me inderdaad lastig om deze auto te ‘zetten’ zonder je hele achterkant aan barrels te rijden. Anyway, ben benieuwd hoe dit oorspronkelijke Indycar design zicht houdt tijdens een echte race…

        Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    13 maart 2012 om 16:06

    kan die dit jaar onmogelijk “winnen” ??
    mooi zo .. bij voorbaat mijn favoriet dan ..

    mooie stunt van de Le Mans organisatie ..
    die Fransozen houden tenminste de sport levendig ..
    dikke vette thumbs up van @lincoln ..

    Login om te reageren
    • agera zegt

      13 maart 2012 om 16:53

      @lincoln: Goed zo knul ..

      Login om te reageren
  14. laminaatplaat zegt

    13 maart 2012 om 16:09

    Ben toch wel erg benieuwd naar de rijeigenschappen van dit straatvliegtuig!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      13 maart 2012 om 16:36

      @laminaatplaat:

      de kans dat je em morgen kan leasen is nihil ..
      so .. who cares ??

      Login om te reageren
  15. pikes83 zegt

    13 maart 2012 om 16:30

    Lijkt een beetje op een straalJager,raketjes er onder en dan die audi,s van de weg afschieten.

    Login om te reageren
  16. Ferry_76 zegt

    13 maart 2012 om 16:37

    Autoblog een beetje onder een steen geleefd..?
    Deltawings heeft dit concept zoals hierboven vermeldt ontwikkeld als opvolger van de oude Dallara Indycar, maar greep uiteindelijk naast de winst, en heeft de auto doorontwikkeld voor gebruik op Le Mans. Op papier een interessant concept, hoe het in de praktijk werkt zal gelukkig nu in juni duidelijk gaan worden!

    Meer info op: http://deltawingracing.com/

    Login om te reageren
  17. kickass zegt

    13 maart 2012 om 16:40

    Ziet er vet uit! Zeker met die staart achterop.

    Login om te reageren
  18. stanny zegt

    13 maart 2012 om 16:57

    Super, eindelijk doet batman mee !

    (Nadien bekeken waren de designers van de eerste batmobiel dan toch ver voor op hun tijd ! )

    Login om te reageren
  19. ytrewq zegt

    13 maart 2012 om 17:01

    Een x-wing zonder wings!

    Login om te reageren
  20. midasracer zegt

    13 maart 2012 om 17:06

    Ik zou zeggen dat 1 april wel erg vroeg valt dit jaar.

    Login om te reageren
  21. JaxDryke zegt

    13 maart 2012 om 17:23

    LOL .. volgens mij hebben ze tijdens de tekensessie teveel naar Batman gekeken ..

    Zoek de verschillen:

    Login om te reageren
  22. norge zegt

    13 maart 2012 om 17:33

    Over tien jaar heeft Audi dit ook uitgevonden…..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      13 maart 2012 om 17:50

      @norge:

      je mag/kan/moet ALTIJD lelijk doen tegen Audi ..

      behalve bij onderwerpen die met Le Mans van doen hebben ..

      Login om te reageren
  23. schuifmuis zegt

    13 maart 2012 om 17:42

    Voor volgend jaar zijn de plannen nog iets anders!!
    Zo komen er aan de start een heuse X-wing een Obi-Wan starfighter een Tie-wing en een Delta 2 Starfighter!!!
    Let the Race begin…………
    leuk concept hoor maar…… zal ik m`n Robin driewieler opvoeren met een Hayabusa en ook aan de start verschijnen?

    Login om te reageren
  24. reventon zegt

    13 maart 2012 om 17:54

    Als de coureurs ook Batman pakken hebben is het helemaal geweldig

    Login om te reageren
  25. fiets zegt

    13 maart 2012 om 17:59

    Kan iemand me vertellen waarom ze niet gewoon een 1-zitter hebben gebouwd, in plaats van er nog een halve zitplaats bij te bouwen?

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      13 maart 2012 om 18:27

      @fiets: regels. Geen enkele lm racer is een 1-zitter… op papier

      Login om te reageren
  26. fluvioglacialeafzetting zegt

    13 maart 2012 om 18:21

    Ik hoop niet dat er de komende jaren te veel van dit soort apparaten meedoen aan Le Mans want t is oer- en oerlelijk

    Login om te reageren
  27. tjorque zegt

    13 maart 2012 om 18:32

    leuk gewaagd conceptje :)

    1.6T met 300pk, in mijn auto is er nog plek voor zo’n blokje denk ik :D

    Login om te reageren
  28. Hupke zegt

    13 maart 2012 om 19:35

    Ik ben er wel eens benieuwd naar.

    Login om te reageren
  29. vale46 zegt

    13 maart 2012 om 20:31

    Ik hoop dat AB na afloop van de 24 hier de prestaties weergeeft!
    Ben nieuwsgierig hoe dat ding gaat presteren! :)
    Tussen LMP1 & LMP2 is een zeer mooi doel!

    Login om te reageren
  30. cesarestevao zegt

    13 maart 2012 om 20:41

    Als de FIA deze raare voertuig laat meedoen aan de 24 Le Mans, dan week ik echt niet meer waar deze wereld naar toe gaat!!!!!!!!!!! Dit is echt de einde van de wereld 2012!!

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      13 maart 2012 om 21:58

      Le Mans over een paar jaar:

      http://www.youtube.com/watch?v=j3cLSnzN-p0

      …en ik ga dan zeker kijken :-)

      Login om te reageren
  31. p924 zegt

    13 maart 2012 om 21:06

    Wat rtusveld al zei, het is oorspronkelijk één van de designs voor de 2012 Indycars. Gelukkig hebben ze bij de Indycarseries voor een ander model gekozen.

    Login om te reageren
  32. speedie zegt

    13 maart 2012 om 21:29

    Rechtuit zal het wel meevallen maar in bochtenwerk vrees ik het ergste kwestie om de rest wat op te houden.

    Login om te reageren
  33. panzerknacker zegt

    13 maart 2012 om 21:47

    Ik vind het een gruwelijke auto.

    Login om te reageren
  34. GT4Ever zegt

    14 maart 2012 om 09:24

    Ik vind het jammer dat hij alleen voor spek en bonen mee mag doen. Als je het mij vraagt is dit één van de leukste dingen van racen op hoog niveau; het constante op zoek zijn naar manieren om nog sneller te gaan. Helaas mag dat tegenwoordig in geen één race klasse meer door al die stomme regels.

    Als een fabrikant denkt met een ontwerp als dit te kunnen winnen laat ze dan lekker officieel meedoen in de LMP2 klasse ofzo! En als de auto te snel is voor LMP2 dan is dat misschien een goede reden voor de andere fabrikanten om eens met iets nieuws te komen.

    Login om te reageren
  35. carmasterr zegt

    14 maart 2012 om 13:16

    “Deze auto is bedacht voor racelegendes Dan Gurney en Don Panoz,“

    Moet dat niet dóór racelegendes Dan Gurney en Don Panoz zijn?

    AAR (All American Racing) is Gurneys bedrijf namelijk.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 maart 2012 om 13:39

      yep, is aangepast, thanks!

      Login om te reageren
  36. jeffreym3 zegt

    14 maart 2012 om 17:06

    Men doet hier alsof deze auto ontworpen wordt door een stel apaten die niks van auto’s weten. Je moet er gewoon vanuit gaat dat zo’n ding ontiegelijk hard door de bochten gaat, ookal staan de voorwielen 50cm uit elkaar.. *zucht*

    Login om te reageren
  37. atakan zegt

    15 maart 2012 om 14:37

    Hij lijkt op de Nissan R190 vanuit de achterkant!

    Login om te reageren
  38. atakan zegt

    15 maart 2012 om 14:38

    Correctie: R390*

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North