Dit is geen toekomstmuziek! Deze bizar ogende auto zal dit jaar meedoen aan de traditionele 24 uur van Le Mans race! En het verhaal wordt nog mooier als we je vertellen dat deze zwarte raket wordt aangedreven door een 1.6 liter turbomotor. Is dit dan het antwoord op de diesels van Audi?
Al bekomen van de schrik? Deze auto doet weliswaar mee aan de race dit jaar, maar we doen wel buiten mededinging mee. De organisator van de race (ACO) heeft elk jaar ruimte voor 1 auto die een soort showcase is voor toekomstige techniek. En dit jaar is de keuze dus gevallen op deze bizar uitziende DeltaWing met zijn kleine geblazen benzinemotor.
Deze auto is bedacht door racelegendes Dan Gurney en Don Panoz, designer Ben Bowlby en bandenfabrikant Michelin en voor de aandrijving zorgt een 1.6 liter DIG-T motor van Nissan. Die getunede 1.6 zal overigens zo’n 300 pk leveren. Volgens de berekeningen moet deze torpedo qua rondetijden ongeveer tussen de LMP1 en LPM2 klasse in zitten.
Deze auto is vooral zo snel omdat hij ongeveer de helft weegt van een reguliere raceauto en ook nog eens de helft van de normale luchtweerstand heeft.
Twee van de drie coureurs die achter het stuur zullen kruipen van deze aparte racebolide zijn Marino Franchitti en Michael Krumm. De auto zal van start gaan met nummer ‘0’ en te vinden zijn in ‘Garage 56′. Uiteraard zal deze auto niet geclassificeerd worden in de einduitslag.
@baasbas: nothing more to add :D
@baasbas: +1
@baasbas:
Ik ben benieuwd welke twee andere coureurs naast Batman in deze ‘auto’ meedoen, Robin? Spiderman? De Hulk? Superman? Catwoman?
Holy cow Batman!
@Haakie: Haha daar dacht ik ook meteen aan :P
Ik ben benieuwd hoe dit ding de bocht door gaat.. onderstuur als een malle?
@motoragent:
Doet alleen maar mee op het rechte stuk.
Mulsanne straight.
@desjonnies: In de lijn van het ontwerp verwacht ik klepjes aan de zijkanten van de neus met daarin thrust vectors
@motoragent: We hebben het over nissan hè.. Niet over 1 van die ”premium” merken die innovatief proberen te zijn.
@jeffreym3: verklaar u nader
@Osca: Doet’ie niet. Deze Playstation-generatie-proleet moét, net als anderen hier, in iedere post VAG ongefundeerd [email protected] En in tegenstelling tot wat zijn ‘nick’ doet vermoeden, alles wat Aziatisch is moét ophemelen. Dus verwacht geen verklaring.
@TSI-tje: Leuk je poging tot het hebben van mensenkennis, maar ik ben totaal niet merkgebonden. Ik heb engels gereden, italiaans gereden en rij nu een duitse opel corsa opc en hiervoor een bmw m3, dus denk nu niet dat ik al het duitse afkraak.
Wat ik met mijn opmerking wil zeggen is dat nissan het wel voor elkaar krijgt dit ding goed sturend te maken. Waar bijvoorbeeld de e90 M3 en F10 M5 door het enorme gewicht moeten inleveren op echt goed bochtenwerk krijgt nissan het voor elkaar met een zware auto (GT-R) toch strak stuurgedrag te leveren. Dat noem ik innovatief zijn. Audi/BMW/Mercedes komen niet met zulke innovativiteit omdat een M3 dan straks tegen de 2ton kost.
@jeffreym3: Dit ding heeft bijna niets met Nissan te maken. Nissan heeft alleen hun naam op de motor en ‘auto’ gezet. De motor is dezelfde motor als de Chevrolet Cruze 1.6T WTCC auto. Chevrolet heeft alleen recht op de naam van de motor in WTCC.
@motoragent: ..ook mijn eerste gedachte…ding hou je nooit in een bocht.
Heel mooi concept, maar als ik die ontzettend dunne voorwieltjes zie heb ik zo mijn twijfels…
@mardiv: Lol, een lotus gaat toch ook héél goed door de bocht, niet? Je mag eens raden hoe breed die voorwielen zijn…
@SimonMc: Laten we zeggen een Elise bv.
@SimonMc: Het is algemeen bekend dat hoe smaller de wielen zijn, hoe beter de wegligging. Maar meestal even bredere wielen meer grip. Dus het is een soort balans zoeken.
En kan dat ding ook bochten nemen?
@Freude_am_Fahren:
aan wie vraag je dat precies ??
http://www.youtube.com/watch?v=2vYtrbJ-zfA
Als je flink instuurt raken die voorbanden elkaar direct.. /ha. Anyways Nissan, you’ve got

…
“Volgens de berekeningen moet deze torpedo qua rondetijden ongeveer tussen de LMP1 en LPM2 klasse in zitten.”
Hij zal toch wel op een of andere manier fatsoenlijk een bocht door komem. Hoe ? Wie et weet mag et zeggen.
very nice!, ff wat dikkere motor in lepelen en meteen snelheids recordje ophalen
@mcf1:
Zat ik ook aan te denken, tenminste aan een kleine V8 zoals ze bvb in een Caterham, Capparo, of Ariel hebben gehangen. Maar ja moet groen zijn he…
Lucius Fox: Anymore questions?
Bruce Wayne: Does it come in black?
Blijkbaar wel. Ben toch wel benieuwd. Don Panoz zette ook die “Leader” showwagen in die speciaal voor de Michel Vaillant film was gemaakt.
Bizar… Overigens mis ik spiegels; mag dat met camera’tjes?
Check ook: http://www.youtube.com/watch?v=3wlQAvEfmeI
@rtusveld: Grappig. Bewust naast elke apex sturen omdat je anders door het gras gaat…
Als coureur balen natuurlijk, je pakt elke putdeksel mee op de baan
:)
@baasbas: Het lijkt me inderdaad lastig om deze auto te ‘zetten’ zonder je hele achterkant aan barrels te rijden. Anyway, ben benieuwd hoe dit oorspronkelijke Indycar design zicht houdt tijdens een echte race…
kan die dit jaar onmogelijk “winnen” ??
mooi zo .. bij voorbaat mijn favoriet dan ..
mooie stunt van de Le Mans organisatie ..
die Fransozen houden tenminste de sport levendig ..
dikke vette thumbs up van @lincoln ..
@lincoln: Goed zo knul ..
Ben toch wel erg benieuwd naar de rijeigenschappen van dit straatvliegtuig!
@laminaatplaat:
de kans dat je em morgen kan leasen is nihil ..
so .. who cares ??
Lijkt een beetje op een straalJager,raketjes er onder en dan die audi,s van de weg afschieten.
Autoblog een beetje onder een steen geleefd..?
Deltawings heeft dit concept zoals hierboven vermeldt ontwikkeld als opvolger van de oude Dallara Indycar, maar greep uiteindelijk naast de winst, en heeft de auto doorontwikkeld voor gebruik op Le Mans. Op papier een interessant concept, hoe het in de praktijk werkt zal gelukkig nu in juni duidelijk gaan worden!
Meer info op: http://deltawingracing.com/
Ziet er vet uit! Zeker met die staart achterop.
Super, eindelijk doet batman mee !
(Nadien bekeken waren de designers van de eerste batmobiel dan toch ver voor op hun tijd ! )
Een x-wing zonder wings!
Ik zou zeggen dat 1 april wel erg vroeg valt dit jaar.
LOL .. volgens mij hebben ze tijdens de tekensessie teveel naar Batman gekeken ..
Zoek de verschillen:
Over tien jaar heeft Audi dit ook uitgevonden…..
@norge:
je mag/kan/moet ALTIJD lelijk doen tegen Audi ..
behalve bij onderwerpen die met Le Mans van doen hebben ..
Voor volgend jaar zijn de plannen nog iets anders!!
Zo komen er aan de start een heuse X-wing een Obi-Wan starfighter een Tie-wing en een Delta 2 Starfighter!!!
Let the Race begin…………
leuk concept hoor maar…… zal ik m`n Robin driewieler opvoeren met een Hayabusa en ook aan de start verschijnen?
Als de coureurs ook Batman pakken hebben is het helemaal geweldig
Kan iemand me vertellen waarom ze niet gewoon een 1-zitter hebben gebouwd, in plaats van er nog een halve zitplaats bij te bouwen?
@fiets: regels. Geen enkele lm racer is een 1-zitter… op papier
Ik hoop niet dat er de komende jaren te veel van dit soort apparaten meedoen aan Le Mans want t is oer- en oerlelijk
leuk gewaagd conceptje :)
1.6T met 300pk, in mijn auto is er nog plek voor zo’n blokje denk ik :D
Ik ben er wel eens benieuwd naar.
Ik hoop dat AB na afloop van de 24 hier de prestaties weergeeft!
Ben nieuwsgierig hoe dat ding gaat presteren! :)
Tussen LMP1 & LMP2 is een zeer mooi doel!
Als de FIA deze raare voertuig laat meedoen aan de 24 Le Mans, dan week ik echt niet meer waar deze wereld naar toe gaat!!!!!!!!!!! Dit is echt de einde van de wereld 2012!!
Le Mans over een paar jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=j3cLSnzN-p0
…en ik ga dan zeker kijken :-)
Wat rtusveld al zei, het is oorspronkelijk één van de designs voor de 2012 Indycars. Gelukkig hebben ze bij de Indycarseries voor een ander model gekozen.
Rechtuit zal het wel meevallen maar in bochtenwerk vrees ik het ergste kwestie om de rest wat op te houden.
Ik vind het een gruwelijke auto.
Ik vind het jammer dat hij alleen voor spek en bonen mee mag doen. Als je het mij vraagt is dit één van de leukste dingen van racen op hoog niveau; het constante op zoek zijn naar manieren om nog sneller te gaan. Helaas mag dat tegenwoordig in geen één race klasse meer door al die stomme regels.
Als een fabrikant denkt met een ontwerp als dit te kunnen winnen laat ze dan lekker officieel meedoen in de LMP2 klasse ofzo! En als de auto te snel is voor LMP2 dan is dat misschien een goede reden voor de andere fabrikanten om eens met iets nieuws te komen.
“Deze auto is bedacht voor racelegendes Dan Gurney en Don Panoz,“
Moet dat niet dóór racelegendes Dan Gurney en Don Panoz zijn?
AAR (All American Racing) is Gurneys bedrijf namelijk.
yep, is aangepast, thanks!
Men doet hier alsof deze auto ontworpen wordt door een stel apaten die niks van auto’s weten. Je moet er gewoon vanuit gaat dat zo’n ding ontiegelijk hard door de bochten gaat, ookal staan de voorwielen 50cm uit elkaar.. *zucht*
Hij lijkt op de Nissan R190 vanuit de achterkant!
Correctie: R390*