Nissan’s meeste ultieme GT-R lijkt niets op het origineel [updated]

Auteur: , 48 Reacties

En dat is helemaal niet erg.

Samenwerkingen tussen koetsenbouwers en autofabrikanten leveren vrijwel altijd pareltjes op. De Nissan GT-R50 is in dat opzicht geen uitzondering op de regel. De compleet getransformeerde GT-R is tot stand gekomen met dank aan de tekenwonderkinderen van Italdesign. Hoewel het de eerste keer is dat de twee partijen de handen ineenslaan, wijken ze niet uit voor een groot avontuur. De GT-R50 is namelijk de ‘GT-R without limits‘ waarover het moederbedrijf al lange tijd droomt.

Het lijn- en plaatwerk is razend imposant, maar het is pas nadat je de grijs-gouden buitenzijde hebt bestudeerd, dat dit daadwerkelijk je focus weet te vinden. Wanneer je eenmaal je ogen langs het magnifieke lichaam van de GT-R50 hebt laten glijden, constateer je dat het in vrijwel ieder opzicht een vooruitgang is. Althans, als je die gigantisch wijde vormen kunt waarderen, tenminste. De toch al brede bek van het origineel lijkt hier nu met vishaken uiteengetrokken te zijn. Bekijken we het zijaanzicht, dan lijken de veranderingen minder ingrijpend te zijn geweest. Draaien we hem een weer een kwartslag, dan constateren we dat ons vermoeden onjuist is; hier zien we namelijk ernstig vervormde inkepingen en uitstekende achterlichten.

De Nissan GT-R50 is gebaseerd op de Nismo-uitvoering. Dit betekent dat ook de GT-R50 wordt aangedreven door een 3,8-liter biturbo V6. Echter, waar de Nismo slechts 600 pk en 652 Nm koppel produceert, perst de GT-R50 er ongeveer 720 pk en 780 Nm koppel uit. Het is duidelijk nog een studiemodel, dus acceleratietijden e.d. blijven voorlopig in het duister. Hij zal ongetwijfeld een stuk sneller zijn, dat wel. De motor heeft o.a. nieuwe turbo’s, grotere intercoolers en nieuwe brandstofinjectoren gekregen om meer vermogen te produceren.

Volgende maand geeft Nissan ons een betere kijk op de GT-R50. De bolide wordt dan volledig onthuld in Europa.

UPDATE: goed nieuws over deze rice rocket, hij gaat in productie! Dat wil zeggen, er komt een beperkte oplage van vijftig stuks. De prijs bedraagt minimaal 900.000 Euro.



48 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Het is geen wonderschone auto maar eigenlijk vind ik hem wel erg cool zo! Onverwachts is het ook. Leuk ding.
@viezefreddyw: exact mijn gevoel, heel gaaf!
@viezefreddyw: mee eens. Ik vind het ook knap dat het duidelijk een GT-R is, maar ook duidelijk iets speciaals.
@viezefreddyw: met glans lak en zonder 2tone zal het inderdaad beter te pruimen zijn.
Ach, de originele GT-R zat ook al aan dergelijke getallen als je 2x op het motorblok nieste en iets te lang naar de ECU staarde… Evengoed wel leuk dat, zelfs met de huidige eco toestanden, ze dit model blijven voortzetten.
@mrbooz: Ik heb toch hard gelachen om deze reactie!
Ik vind hem heel gaaf, al ziet ie er nu wel wat minder “bereikbaarder” uit dan een normale.
Wat een gaaf apparaat! Deze heb ik liever dan die nieuwe DBS.
Ik zie heel veel designtaal van de Nissan IDx terugkomen en dat vind ik erg goed.
Ik vind de kleurstelling heel origineel. Niet eerder zoiets gezien. Vind ik mooi.
@stephane8200: op de achterkant komt het heel goed uit de verf!
@ouwedibbes83: Ik vind het een beetje (beetje dus) lijken op de achterkant van de Lexus LFA. En dat is een compliment.
@stephane8200: de kleurstelling komt me bekend voor, net als de voorkant…

https://goo.gl/images/LpqgB2
Wat een verschrikkelijk wanstaltig en lomp hok. Zet dit eens naast een klassieke Toyota 2000GT en je lacht je dood.
@skinnybmw: oke, zet jou vriendin naast Doutzen, ongeveer dezelfde vergelijking?
@maferick74:
Ja, wat een gratenkut is dat hè?
@Original_Arnoud: ik ken z’n vriendin niet
@maferick74: Wat wordt het internet leuk en gezellig zo, vind je niet? Zo veel aardige mensen die niet lekker makkelijk en anoniem vanachter hun pc anderen beledigen, maar gewoon naar ze toe komen om het recht in hun bek te durven zeggen. Typisch Nederlandse slappeling uit de onderste regionen ben je op deze manier. En let eens op je spelling, zegt wat over je niveau namelijk. Jammer dat ik het niet recht in je gezicht kan zeggen. Next!
@skinnybmw: Lol, dat is een hoge kast waar je op bent geklommen!
@lekbak: haha, soms heb je dat hè?😉 Van een maat of bekende kan ik het prima hebben maar vandaag even niet van één of andere onbekende prutser die alleen maar anderen kan beledigen vanachter z’n PC.
@skinnybmw: Is het een belediging als iemand zegt dat je vrouw niet net zo mooi is als één van de mooiste (betwistbaar) vrouwen van dit moment? Maar ik heb goed gelachen om je reactie hoor ;-).
@lekbak: Daar doe ik het voor! Maar er werd niet gezegd dat ze even mooi is maar eerder dat ze zo dik en lelijk is als deze GTR…ach, was een overdreven reactie van mijn kant maar het had z’n redenen. Ik kan dat soort humor zeker waarderen, mijn excuses.
@skinnybmw: Je kwam eerst over als een onwijze zuurpruim maar deze reactie siert je.
Chapeau!
@foramen: Ach, ik neem ‘t gewoon op voor mijn vriendin😉 Maar thanks! Mensen die me kennen weten dat ik niet zo’n zuurpruim ben, hoor. Ik las mijn reactie terug en ben het met je eens.
Titel had ook kunnen zijn; “Audi designer krijgt contract bij Nissan”.

OT: Het vooraanzicht vind ik wel heel mooi. De rest ziet er maar vreemd uit.
Ik moest direct denken aan Peugeot’s Onyx.
Not bad en er zullen zeker gegadigden zijn voor zo’n bolide…. wel een aardig grote dode hoek zo met dat kleine ruitje en aflopende daklijn/flank.
@aalt: Jaja, zo is de Venus van Milo ook onpraktisch zwaar voor een presse-papier.
@jochempie: Je kan het niet altijd perfect hebben he :) laten we het erop houden dat deze auto iig niet saai is :)
Geef mij maar de “gewone” GTR. Deze is te gekunsteld. Een beetje kunst omwille van de kunst. Jammer.
@jeroenwz: Daar draait alles om bij coachbuilding.. Dat is het hele punt.
@jochempie: dat snap ik ook wel. Alleen zijn sommige coachbuilding uitingen meer geslaagd dan andere. En deze valt voor mij in de categorie “minder geslaagd”.
@jeroenwz: Dat kan ik me voorstellen, maar dat het omwille van de kunst is, is dan toch geen argument? Dat is ongeveer hetzelfde als kritiek op een waterpistool hebben dat het alleen maar bedoeld lijkt te zijn om mensen nat te spuiten. Ja, dat klopt..
@jochempie: Voor jou is misschien geen argument, voor mij wel. Zo vind ik een Fiat 8V van Zagato of Ghia vele malen mooier dan het eigen ontwerp van Fiat. En zeker die van Ghia valt ook onder de categorie kunst omwille van de kunst. Ik snap dat jij hem erg leuk vindt, maar om dan iedereen af te kammen die dat niet vindt gaat mij een beetje ver.
De voor- en achterzijde vind ik erg geslaagd, achterkant maakt hem veel specialer. Breekt wel een beetje met de vorige Skyline kontjes op deze manier, maar toch heel bruut hoe die lichten als een soort raketvlammen eruit steken. De zijkant is met het kleine ruitje en de hoge heuplijn niet zo mijn ding, maakt m zo vadsig. Mist wat elegantie daar…
Haha, wat een geweldig ding! Heel mooi is ‘ie niet, maar wel heel bijzonder. Als ‘ie rond de twee euroton gaan kosten, vind ik dat geen gekke prijs voor wat ongetwijfeld een zeldzaamheid gaat worden.
Hoop positieve reacties hier! Ik kan helaas niet meedoen, wat een lelijke hok. En dat komt van iemand die altijd wel iets moois ziet in elke auto.. nou vooruit, de kleurstelling is erg goed gelukt.
@2wheeler: Vind je die semi-geintegreerde achtervleugel ook niet tof? Als ‘ie ingeklapt is kan er nog steeds lucht onderdoor :)
Hoe staat het eigenlijk met de electra-versie van de GT-R?
Nissan was druk met de IMx, die in 2020 uit moet komen. Die zou al krachtiger zijn dan een GT-R.
Die achterlichten hebben een blik alsof ‘ie de makers van PUBG in een ruimte Fortnite heeft zien spelen….
Je ziet veel dingen terug van Nissan! Ik vind hem erg gaaf zelfs, laten ze deze maar op de markt brengen!
zo oogt hij wel weer helemaal modern
Gaaf!
Leuk maar ik blijven hopen op een z-tune versie zoals bij de r34 gtr z-tune
Oké, wtf. Hij komt dus echt? Ik dacht dat het een game concept was voor Gran Turismo ofzo!
Als werd gesteld dat dit een mule was voor de nieuwe generatie had ik het ook geloofd. Net alsof ze oude plaatdelen op een nieuw model geplakt hebben, welke er wanhopig onder vandaan probeert te komen.

Het interieur oogt wel echt heel strak.
Onder bepaalde hoeken lijkt hij weer op een gemoderniseerde R33

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).