• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan S-Cargo (1989) is een slak op wielen

Auteur: Dizono, gepost 1 maart 2015 om 19:58 – 30 Reacties

Afbeelding Nissan S-Cargo (1989) is een slak op wielenAfbeelding Nissan S-Cargo (1989) is een slak op wielenAfbeelding Nissan S-Cargo (1989) is een slak op wielenAfbeelding Nissan S-Cargo (1989) is een slak op wielenAfbeelding Nissan S-Cargo (1989) is een slak op wielenAfbeelding Nissan S-Cargo (1989) is een slak op wielenAfbeelding Nissan S-Cargo (1989) is een slak op wielen

Voor gek rijden op z'n Japans
Eind jaren ’80 bouwde Nissan enkele leuke modellen op basis van de toenmalige Micra. De Figaro is bekend, deze S-Cargo is echter minstens net zo leuk. En ja, ze rijden ook in Nederland! Alles over dit slakje na de breek.

In 1982 introduceert Nissan de eerste generatie March, die intern door het leven gaat als de K10. Dit rechttoe-rechtaan gebakje wordt bij ons in de showroom gezet als Nissan Micra. Tegen het einde van zijn levensloop wordt de techniek van de Nissan Micra K10 door een speciale projectgroep, genaamd Pike Factory, gebruik voor bijzondere creaties. Alle waren enkel voor de Japanse markt bedoeld, maar van tenminste drie van de vier specials rijden ook in Nederland enkele exemplaren rond. De Nissan Be-1 was in 1987 de eerste, daarna kwam de al iets bekendere Pao en in 1991 sloot de waarschijnlijk wel bekende Nissan Figaro de reeks af. Tussen deze leuke retrogebakjes zat echter één schattig bestelwagentje: deze Nissan S-Cargo.

Wie bij Frans een beetje heeft opgelet (of regelmatig in een goed restaurant zit), is ongetwijfeld opgevallen dat je S-Cargo hetzelfde uitspreekt als escargot, het Franse woord voor slak. Met zijn guitige uitstekende koplampjes en ronde vorm, heeft dit bestellertje ook wel wat weg van een slak. Toch is dat niet de enige inspiratie geweest voor de S-Cargo de besteleend (bestelgeit voor onze zuiderburen) stond namelijk ook model. The tin snail is in Engeland dan weer een bijnaam voor de Citroën 2CV en zo is de cirkel weer net zo rond als de S-Cargo zelf.

In het interieur is het eenvoud troef, veel kaler dan het interieur van een S-Cargo -wat ook Small-Cargo betekent- wordt het niet. Opvallend is dat Nissan niet alleen erg vroeg was met retro-design, ook de verschrikkelijke trend om de teller(s) in het midden van het dash te plaatsen maakte bij Nissan al vroeg zijn opwachting. Gelukkig stond er nog wel ééb briljante optie op de lijst: een canvas schuifdakje!

Hoewel de auto alleen voor de Japanse markt is bedoeld, heeft het grappige bestelwagentje fans over de hele wereld. Ook in Nederland, waar er tenminste twee op kenteken staan, al zullen het er wellicht nog enkele meer zijn. Een van de twee op Autojunk gespotte exemplaren is volgeplakt met reclame en dat is niet zo vreemd, met een Nissan S-Cargo trek je sowieso aandacht. Niet voor niks hebben zowel McDonalds als KFC de auto al gebruikt bij een reclamecampagne.

Ook interessant!

  • Nissan komt met compacte en (hopelijk) betaalbare EV
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver
  • Gelekte Nissan 400Z oogt best lekker

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

design, micra, Nissan, Retro

Vorig bericht: « Formule 1: de fraaiste foto’s van de wintertests
Volgend bericht: Waarom staat deze Koenigsegg Agera R stof te vangen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    1 maart 2015 om 20:03

    Ik was hem anders nog niet vergeten hoor..
    Maar goed, ik heb dan ook een zwak voor rariteiten..

    Login om te reageren
    • richman zegt

      1 maart 2015 om 20:46

      @tupperware: gij kunt da gebruiken voor je tupperwares??

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    1 maart 2015 om 20:06

    En dan zijn er nog mensen die beweren dat Jappen saai zijn…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      1 maart 2015 om 20:08

      @norge: Onder werktijd, maar deze is vast tijdens een avondje karaoke en sake bedacht ;)

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        1 maart 2015 om 20:10

        @dizono:
        Zouden ze bij VAG ook eens moeten doen dan, misschien komen ze dan ooit nogeens met iets leuk op de proppen..

        Login om te reageren
        • bazzelijn zegt

          1 maart 2015 om 20:43

          @tupperware: van lamborghini’s en porsches is het ten slotte bekend dat ze oersaai zijn …..

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            1 maart 2015 om 20:56

            @bazzelijn: relatief gezien wel ja. Sinds Lamborghini bij Audi zit blijven ze heel en zo. Wil je toch niet? Ook zijn de scherpe randjes ervan af gegaan. (Audi haalde de magistrale Diablo SV direct van de markt toen ze de boel overnamen).

            En Porsche, mijn favoriete sportwagenmerk, is in hun niche heel erg saai en voorspelbaar. Dat is wat ík ee prettig aan vind, net zoals vele anderen die ze kopen. Maar de tijden dat Porsche echt leuke auto’s bouwden als de 968 en 928 liggen al weer achter ons. Misschien dat de Cayman GT4 weer een 968 Club Sport in wording kan worden (alhoewel ik denk dat de GT4 flink duurder wordt dan de gewone Cayman GTS, in tegenstelling tot de 968 CS, die was goedkoper dan het stamdaardmodel…)

            Login om te reageren
            • Questron7 zegt

              1 maart 2015 om 23:33

              @gtwillem: Wat leuk, weer wat geleerd uit de comments. Wist niet dat de Clubsport een goedkoper model was dan de basis 968. In dat segment is het meestal ‘less is more’. Ik heb zowel een 968 als een Figaro. wat bij de Figaro zo leuk is, is de attentie voor detail. Tot de kleinste elementen hebben een unieke retro shape meegekregen. HDe produktie kosten moeten fors hoger gelegen hebben dan de verkoopprijs. Het is ook een leuke blend van 50’s en 60’s stijlen ipv een retro op basis van 1 klassieker zoals de mustang en de new beetle die een decennium later met dat concept kwamen. Mijn kinderen noemden het gewoon de Donald Duck wagen (zou leuk zijn geweest als de kofferklep (waar het dak in verdwijnt) een rumble seat was geweest.)

              Login om te reageren
            • prootuning zegt

              2 maart 2015 om 09:04

              @gtwillem: Ik geloof bijna, maar dan ook echt bijna, dat je ze allemaal gereden hebt.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                2 maart 2015 om 09:17

                @prootuning: welke bedoel je?

        • gtwillem zegt

          1 maart 2015 om 20:52

          @tupperware: goeie… Leuke vrijdagmiddagborrels van VAG zijn schaars. Ik kan er maar een paar bedenken (New Beetle RSI, Audi TT, Audi RS4 B5, VW Polo Harlekin en de Skoda Felicia Pick-up Fun). Nissan heeft sinds die tijd veel meer leuke speeltje bedacht… Maar hey, het blijven Duitsers. Duitsers en humor gaan niet vaak samen!

          Login om te reageren
  3. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    1 maart 2015 om 20:08

    Cutieeeee

    Login om te reageren
  4. draadloos zegt

    1 maart 2015 om 20:10

    Voor de liefhebbers, hier staat er een.. http://www.autobedrijfgoos.nl/occasions.php

    Login om te reageren
    • TimD zegt

      1 maart 2015 om 20:36

      @draadloos: dat auto bedrijf zal ook niet even iets meer aandacht schenken aan een toch relatief “zeldzame” auto….

      Login om te reageren
      • draadloos zegt

        1 maart 2015 om 22:01

        @timd: neuh, ze zijn meer van de volvo’s

        Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    1 maart 2015 om 20:11

    Geweldig leuk! Stelletje creatieve Japanners!

    Login om te reageren
  6. postzegel zegt

    1 maart 2015 om 20:19

    Porsche’s staan toch ook regelmatig op een S kenteken, met GO er achter ( Look at the S car GO!

    http://media.ed.edmunds-media.com/porsche/cayman/2010/oem/2010_porsche_cayman_coupe_s_cargo_oem_1_500.jpg

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      1 maart 2015 om 21:02

      @postzegel: die ‘S’ is volgens mij van Stuttgart, en het GO hebben ze er al sinds jaar en dag achter staan. Geen idee waar dat vandaan komt (willem kan niet alles weten).

      Wat ik wel weet is dat je in Duitsland binnen enkele kaders je kenteken kan laten personaliseren. Ik ga elk jaar op 1 mei naar de paardenracebaan van Dinslaken, waar het jaarlijks grootste Porsche treffen word georganiseerd. Heel leuk om te zien dat alle kentekens daar eindigen met 930, 964, 965, 981, 986, 987, 991, 993, 993 en 997. Aanrader voor alle Autobloggers: het is een uurtje rijden vanaf de grens in Duitsland (rijd met een colonne Porsches mee en de racetijd, ehh, reistijd wordt wat korter). In een paar uur tijd zie je duizenden Porsches van alle soorten en maten uit alle contreien van Europa. Misschien een idee voor Wouter of Casper om daar met een Cayman GT4 of 911 GT3 RS naar toe te gaan voor een leuk verslagje met Porsches en Porsche nerds.

      Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    1 maart 2015 om 20:24

    Sorry maar dit soort ijskarren vind ik niet aantrekkelijk. Wel mooi om te zien dat ze vroeger al zoiets konden bedenken

    Login om te reageren
  8. damrakker zegt

    1 maart 2015 om 20:25

    Uit welke film komt die s car Go grap ook al weer?

    Login om te reageren
  9. sr20det zegt

    1 maart 2015 om 20:28

    Wat een grappig karretje

    Login om te reageren
  10. gtwillem zegt

    1 maart 2015 om 20:41

    Nu nog een artikel over de Be-1 en de Pao en alle Micra varianten van de late jaren 80 zijn vertegenwoordigd!

    OT: geinig karretje. Geeft maar weer eens aan dat ook bedrijfswagen karakter kunnen hebben!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      1 maart 2015 om 20:50

      @gtwillem: Vergeet deze Nissan March Super Turbo niet…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        1 maart 2015 om 21:03

        @dizono: inderdaad. De March Super Turbo, Be-1, Pao, Figaro en S-Cargo. De Exa Canopy was op basis van de Pulsar/Sunny volgens mij, ook eengeinig ding.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          1 maart 2015 om 21:27

          @gtwillem:
          De Exa was op basis van wat hier de Silvia was. Een maatje had die Silvia destijds op grijs kenteken.
          Ken je die regel nog?

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            2 maart 2015 om 09:38

            @tupperware: jazeker. Zo had de schooldirecteur een Porsche 924 S op grijs kenteken (met geblindeerde achterste zuiruitje). De meest uiteenlopende auto’s werden op ‘grijs’ gezet. Totdat er minimale binnenmaten gingen gelden (toen kwamen we in de tijd van alle C-, en D-segment stationwagons met verhoogd dak).

            Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            2 maart 2015 om 09:39

            @tupperware: was de eerste Exa niet op basis van de Pulsar? En de tweede op de Silvia? De Canopy was sowieso al op basis van de Silvia, daar had je gelijk in (rwd, slim…)

            Login om te reageren
  11. kaasdevies zegt

    1 maart 2015 om 20:51

    Lijkt wel een aygo interieur

    Login om te reageren
  12. meepinz zegt

    2 maart 2015 om 09:40

    Deze auto doet me denken aan het wagentje van pieter post.

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    2 maart 2015 om 12:13

    Blijft leuk. Tijd voor een nieuwe. Of kunnen we de bestelversie van de Renault Twizy als spirituele opvolger rekenen… ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North