Een EV aan de onderkant van de markt, dat is altijd een welkome aanvulling. Maar dan moet er wel een beetje vaart mee gemaakt worden.
Je hebt leiders en je hebt volgers. De meeste merken zijn volgers als het om EV’s gaat, maar Nissan niet. Toen de Model S uitkwam, had Nissan gewoon al twee jaar een EV op de markt. Daarmee waren ze bijzonder vroeg, zeker als je het vergelijkt met andere Japanse merken (Toyota en Mazda, we hebben het over jullie).
Toch is het bij Nissan een beetje hetzelfde verhaal als bij BMW: ze waren vroeg met EV’s, maar hebben vervolgens niet doorgezet. Daarom loopt Nissan anno 2022 niet voorop. De Ariya zit er aan te komen, maar die is kort samengevat laat en duur.
Dat laatste punt gaat als het goed is niet aan de orde zijn bij Nissan’s volgende EV. Nissan kondigt vandaag namelijk een compacte EV aan. Dat is helemaal niet verkeerd in een markt waarbij elektrische auto’s nog altijd behoorlijk prijzig zijn.
Bij ‘compact’ moet je denken aan een auto van het formaat Micra. De nieuwe EV zal namelijk de opvolger worden van de Micra. Deze nog naamloze auto wordt dus de nieuwe instapper van Nissan.
De auto komt op het CMF B-EV-platform te staan. Dat zegt je misschien niet zoveel, maar dat betekent dat de auto op dezelfde basis komt te staan als de Ariya en de Mégane E-Tech. Dit betekent óók dat de Micra-opvolger een broertje wordt van de Renault 5, die waarschijnlijk ongeveer hetzelfde formaat krijgt. Sterker nog: de Nissan zal naast de R5 van de band rollen in Frankrijk.
Aangezien Renault met het design van de nieuwe R5 een belangrijke troef in handen heeft, kan Nissan natuurlijk niet met een suffe auto aankomen. Dat zijn ze ook niet van plan, als we de teaser zo bekijken. We zien namelijk een opvallende ellipsvormige koplamp. De huidige Micra is juist bijzonder scherp gelijnd, maar Nissan gaat dus weer terug naar de ronde vormen.
En wanneer komt deze compacte EV van Nissan dan? Daar zwijgen ze nog over in alle talen. Oftewel: dat gaat nog wel even duren. Waarschijnlijk wordt de auto op zijn vroegst in 2024 geïntroduceerd, als ook de Renault 5 gelanceerd wordt.
cossiekiller zegt
Moderne interpretatie van de Sunny GTi-R aub.
bernoulli zegt
De naam Sunny zat ik ook meteen aan te denken. Met zonnecellen in het dak.
baardmijt zegt
@bernoulli: Haha, nice! Al had dan eigenlijk de Leaf deze naam moeten krijgen.
lekkerlinksrijden zegt
Waarom moet dat zo lang duren? Het platform hebben ze al en dan doen ze over de koets nog zo lang? Onbegrijpelijk
mashell zegt
Als iemand die in de auto ontwikkeling werkzaam is denk ik, twee jaar voor een auto op een bestaand platform, dat is hard doorwerken. Normaal gesproken duurt een auto vijf jaar, dus twee jaar is knap. Zo’n auto is namelijk wel wat meer dan een buitenkantje. Je moet bijvoorbeeld de buitenkant ontwerpen, nieuwe lichtunits ontwerpen, de binnenkant ontwerpen, stoelen ontwerpen, specificeren, een andere user-interface voor een infotainmentsysteem ontwerpen dan al die onderdelen gaan uitbesteden aan toeleveranciers, dan hun producten gaan testen en valideren.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: het is een groot concern die samenwerkt cq Renault is, stoel is hooguit aanpassen maar niet helemaal opnieuw ontwerpen. Het infotainment 1 op1 uit de nieuwe megane. Dashboard is vrij generiek tegenwoordig dus kan ook snel worden ontworpen enz enz. Dus duurt lang ja
sportabgasanlage zegt
Ik snap ook niet dat ze zo laat zijn. in het verleden zijn de Clio en Micra ook vrijwel gelijktijdig gelanceerd, net als die andere meuk die Renault, Nissan en Mitsubishi samen ontwikkeld hebben (ik zeg meuk omdat sinds de samenwerking met Renault de kwaliteit van die Japanners drastisch gedaald is).
net10 zegt
Absoluut geen meuk, maar juist uitstekende auto’s kan ik uit eigen ervaringen melden. Ja ik heb vroeger ook in Renault’s, Nissan’s en Mitsubishi’s gereden. De kwaliteit van toen is absoluut niet te vergelijken met nu.
Auto’s van Renault, Nissan en Mitsubishi zijn veel complexer dan vroeger, maar hebben door de sterk verbeterde productie methoden, een veel langere levensduur, zijn nu zeer onderhoudsarm, en zeer betrouwbaar. Je komt tegenwoordig bijna alleen voor de beurten in de garage.
De compacte elektrische modellen van deze merken zijn veel belovend.
arthur75 zegt
Na jarenlang zwøds te hebben gereden, twee jaar geleden overgestapt op Nissan Leaf. Gewoon een goede auto, maar niet echt een mooie verschijning. Voor de leuk er nog een xtrail bijgekocht, ik hoef geen Zweeds meer voorlopig.