
De Noble M12: gebouwd in Zuid-Afrika, met een 360 pk sterke V6 uit een Ford Taurus en een automaat uit een Mondeo. Onderhuids is een beetje een samenraapsel, maar de prestaties worden er niet minder om!
Al in 2000 werd de M12 door het bedrijf datv destijds nog van Lee Noble was aan het publiek voorgesteld. Topmodel in de lineup is de GTO-3R, met een GRP composiet carrosserie, met hieronder een spaceframe chassis. In het interieur vind je een volwaardige rolkooi en veel Alcantara en leer voor de mooi. De auto is uitgerust met een Quaife Automatic Torque Biasing differential.
Dankzij een gewicht van ruim 1.200 kg komt de sportwagen lekker vooruit. Dit konden we al eerder ontwaren toen we schreven over een ander exemplaar op de Maarten memorial. Onlangs spotte mevipp de coupe in Amsterdam, voor de deur van de importeur.
Check de foto’s op autojunk!
Hé, Noble heeft de achterlichten van de Ford Mondeo ingeruild voor die van een Hyundai!
@RRRobert: het lijken Hyundai Sonata achterlichten, maar ze zijn van de Chrysler Sebring (zoals de doorontwikkelde Rossion Q1 ze heeft).
Daarnaast was de topuitvoering níet de GTO-3R, maar de M400 (425pk, 400pk per 1000kg, vandaar de naam).
Tegenwoordig worden ze mondjesmaat verkocht als Rossion Q1, met een iets luxer interieur en 453pk.
De Spoilert was nodig voor de behoorlijke lift die de auto aan de achterkant ondervind op hoge snelheden.
Echt een gaaf ding, ik hou wel van Engelse superlights.
@dondeboer: “De Noble M12: gebouwd in Zuid-Afrika” (buiten de naam, weinig Engels aan lijkt me?)
@Thomasio: Buiten dat de auto in Zuid-afrika gebouwd is, weinig Zuid-afrikaans aan. Dat is net als zeggen dat een Mini NL’s is ipv Duits.
@Thomasio: Veel Engelser wordt t niet, de meeste Britse merken (JLR, RR, Bentley, Mini) zijn in handen van Duitsers en Indiërs en worden, als je mazzel hebt, in GB in elkaar geschroefd. Noble is op en top Brits (from a shed in Leicester, sir), alleen wordt de productie blijkbaar gedeeltelijk in het buitenland gedaan. Dat wist ik dan weer niet.
@dondeboer: Ja ik dacht ook dat het brits was, maar doordat ze in Zuid-Afrika worden gebouwd dacht ik meteen: ah vuile oplichters! :P Ik had beter research moeten doen.
Is quaife een alternatieve schrijfwijze van queef?
@metalmike:
Nope, Quaife is een bouwer van Hi-end diffs en transmissies uit Engeland. Google daar maar eens op, ze hebben ook mooi spul voor een heleboel gewone auto’s.
Zoonlief rijdt trouwens in de GP2.
@metalmike: Beetje rare toevoeging in de tekst, dat het ding een sperdifferentieel heeft.
Een Quiafe (merknaam) is een soort Torsen dif, iets vergevingsgezinder (minder direct) als een lamellendif en is als losse unit toepasbaar in veel achterwiel aangedreven auto’s als after market item. Ik rij er zelf al een paar jaar mee rond en dat bevalt uitstekend.
@n54coupe: bovendien ook beschikbaar voor verschillende voorwielaangedreven auto’s zoals bijvoorbeeld de Volvo 850. Bij de snelle jongens zijn differentiëlen van Quaife erg gewild en een uitstekende aanvullig aan de oersterke handgeschakelde 5-bakken van de 850.
Noble, mijn favoriete automerk. Altijd een van de hoogtepunten van Le Mans raceweek om een paar zotte Engelsen met hun Nobles (of TVR’s) op de camping tegen te komen en een paar brewski’s mee te drinken.
Waar zit de kenteken? :/
@jensgib: klein stickertje op het achterbumper.
@stannl43: Grapjas, daar staat het logo. De letters noble in het geel.
Een automaat uit een mondeo? Dat zag ik niet aankomen
Zo opfleurend vinf ik dat grijs met zwart niet. Maar gaaf ding natuurlijk!
Leuke wagen, maar als het een spot is van in het stadscentrum waar zit dan z’n kenteken?
Het lijkt me wel een leuke wagen om te hebben, maar langst de andere kant is die alles behalve luxues, en als je dan toch per se een scheurijzer wil, waarom niet direct een radical oid. ipv een Noble?
@Hupke: Met de Noble kan je nog enigzins normaal naar het circuit toe rijden, bij een Radical heb je eigenlijk wel een aanhanger nodig.
@Hupke:
Het kenteken zit onder die zwarte plaat waar van der Kooy sportscars op staat.
Hij staat trouwens niet bij de importeur (die zit in Lochem) maar bij z’n zoon Jan voor de deur. Die verkoopt Lotus, Noble en Caterham van uit dit pand aan de Amsteldijk in 020.
Dezelfde motor zit ook in onze ST220, maar dan zonder turbo.
@maseratizzzzzzzz: Lijkt me lastig, een motor delen, hoe bevalt dat in de praktijk? Eerlijk om en om ieder een week, of de mondeo doordeweeks de motor en de nobel in het weekend?
@frietjemet: wat is een nobel?
@maseratizzzzzzzz: Het broertje van noedels..
Beetje ridicuul dat er een (foute) spoiler op een spoiler staat!
Zou toch veel strakker zijn zonder dat onding?
Ding staat al jaren te koop bij Van der Kooij… omdat het een automaat is weet ik denk ik waarom :)
Ik begrijp niet waarom je een automaat zou willen in zo’n auto.