Nürburgring eist twee levens tijdens Touristenfahrten

Auteur: , 60 Reacties

Een onfortuinlijk ongeval op de Groene Hel heeft het leven gekost aan twee inzittenden van een getunede Honda Civic.

Cayman op de 'Ring

Over de toedracht van de crash is helaas weinig bekend, al zal de ‘Ringspecialist aan de hand van onderstaande foto ongetwijfeld kunnen bepalen waar het ongeluk ongeveer is gebeurd. De auto vloog met hoge snelheid van de baan en helaas overleefden de twee inzittenden de klap niet.

De veiligheid op het beroemdste circuit ter wereld staat al een tijd ter discussie, nadat niet het de afgelopen tijd al verschillende keren misging op de ‘Ring met meerdere doden tot gevolg. Het blijkt maar weer eens dat het ruim 20 kilometer lange asfaltlint niet moet worden onderschat.

UPDATE: de crash vond plaats in het Kesselchen-gedeelte tussen baanposten 129 en 130. Meerdere marshalls raakten gewond waarvan in elk geval één ernstig.

Tweet NOS

Foto @kuifje via Autojunk



60 reacties

Erg triest.. Alleen dit is niet voor niets de groene hell.. Erg jammer en triest voor de familieleden etc natuurlijk, maar dan zouden ze bij wijze van het hele circuit moeten dichtdoen want er zijn inderdaad veel gevaarlijke stukken. Plus onervarenheid van bestuurders, auto’s waarmee gereden wordt niet veilig genoeg. Het hoeft niet altijd aan het circuit zelf te liggen..
Blijft gevaarlijk, zeker ook omdat er mensen rijden die denken dat ze volledige controle over hun auto hebben
Naar ik begrepen heb is het bij de 4e linker knik bij Kesselschen. De Civic rijder schrok van stilstaande auto’s op de baan, ging vol van het gas en verloor de controle.
@sportevo: wat is vol van het gas?
@mashell: Overstuur in een Fwd.
@mashell: in een keer je gaspedaal loslaten. Vinden sommige FWD’s niet zo leuk als je dat in een bocht doet..
Ook nog 2 baan commissarissen zwaargewond, en de bestuurder van een andere auto die daarvoor al gecrasht was, zijn ze blijkbaar nog op in gereden ook. Je zou toch denken dat er dan een gele vlag situatie was.
@trustmeiamanengineer: die was er, alleen wordt die 3 kilometer ervoor aangeduid. Dan was ze dus ofwel nog niet actief, of dacht deze bestuurder dat ze al afgelopen was 3 km verder…

Alleen staat op dit snel stukje Ring voor bijna 5 kilometer geen enkel bord, enkel marshall stations… Maar die zijn niet bemand dus op toeristenfahren ;-)!
Nürnburgring… Lekker NOS!
Dit laat maar weer eens zien hoe gevaarlijk de baan is en hoe mensen hem soms kunnen onderschatten…

De vorige keer dat ik bij touristenfahrten ben gaan kijken reed er gewoon een ouder echtpaar, met het hondje op schoot, rustig met +/- 50 km/h over het rechte stuk. Als er nou één van de talloze Porsche’s aankomt die daar wel de 250 km/h aantikken en die let even niet op? Wat dan?

Maar heel spijtig dat deze o zo mooie baan weer 2 levens heeft gekost…
@skylinefan: Ik neem toch aan dat als je 250 kmpu rijdt dat je goed blijft opletten…
@jrsmoke: ja, daar ga ik natuurlijk ook van uit ;) maar inschatten van hoe snel iemand rijd is soms best lastig vooral met zo’n snelheid.
Civics, de echte tunerbakjes die sommigen perfect kunnen opvoeren, tunen, en handelen, en sommigen zien als een ricemonster waarmee je alles kan…
En dus ook crashen omdat je er twee slappe vaatdoekjes in loslaat…
Met alle respect voor de families hoor!
Als ik lees ‘getunede Honda Civic’ dan krijg ik toch gevoelens van de vaak overmoedige (onverantwoorde?) manier waarop dergelijke auto’s worden verlaagd, verbreed, etc., eigenlijk alles wat de wielgeometrie om zeep helpt. Dat zal ook niet hebben geholpen bij de voertuigbeheersing.

Sterkte aan de nabestaanden.
Hier leefden ze nog (8:16):
https://www.youtube.com/watch?v=J87bVeuW3ig
@Flamingo: Tja, en toen ook al geen rolkooi. Met rolkooi hadden ze nog geleefd! Ik vind dat er ingesteld moet worden op de Nurburgring dat er alleen geraced mag worden met auto’s die een rolkooi hebben gemonteerd!
@venividivici: Uiteindelijk is het ieders eigen keuze hoe en met wat ze de ring op gaan.

Je weet dat je meer risico loopt wanneer je met een oudere auto met minder veiligheidssystemen de ring op gaat, zeker als je dan ook je best gaat doen een goede tijd neer te zetten.

Maar het mooie van de ring is ook juist dat hij voor iedereen toegankelijk is.
@venividivici: ja alleen het is geen race…. Dat is het hele ding.
Zo’n Civic had ik ook ooit.
Erg triest. Mijn mening is dat als je op het circuit rijdt, je ook adequate veiligheidsmaatregelen moet treffen. Met een rolkooi en meerpuntsgordels had dit ongeluk beter kunnen aflopen. Ook de organisatie van de TF moet beter. Het verschil in snelheid en skills is te groot. Ze zouden slots moeten maken voor verschillende klasses.
@mark997gt3: dat is wel iets wat mij tegenhoudt, ik rij in een basic Focus en daarmee wil ik geen blok op de weg zijn voor andere rijders. Soort klasseindeling lijkt me niet raar, zo worden circuutdagen toch wel vaker ingedeeld?
Een zeer grote domper op wat waarschijnlijk een heerlijk dagje racen had moeten worden.. Nou, ik weet het wel, ik ga die ring niet op zonder “full cage”. Dat de overledenden zachtjes mogen rusten en de gewonden zeer spoedig zullen herstellen.
@jochempie: eigenlijk opmerkelijk, want op de openbare weg kan je jezelf net zo goed opvouwen (of opgevouwen worden…), zeker in een oudere auto. Dus waarom dan wel de straat op zonder rolkooi? Dacht je dat driepuntsgordels de beste oplossing zijn?
@davelepeef: ik denk dat ik op de straat minder kans loop op spinnen of over de kop slaan. Jij?
@jochempie: op de ring rijd iedereen iig dezelfde kant op
@jochempie: Een rolkooi doet niets aan díe kans maar doet wat aan de kans op letsel. Eigenwijze modus off – tuurlijk heb je gelijk. Maar als het verhaal klopt -kerel wordt verrast door stilstaand “verkeer” voor hem, en wijkt ongelukkig uit… Dát kan wel zeker gebeuren in hedendaags verkeer.
@davelepeef: in het gewone verkeer rij je toch wel heel anders dan op de Ring. Met je Civic naar een lokale Mcdo rijden eist toch wel andere vaardigheden en een wagensetup dan een rondje volgas op de Ring.
@misterdrogba: uiteraard
Zo zie je maar weer dat dit niet zo maar een circuitje is maar echt ‘the green hell’. Vreselijke gebeurtenis.
Aan de foto’s te zien had een rolkooi een groot verschil kunnen maken.
Maargoed, momenteel rest ons niks anders dan veel sterkte en moed te wensen aan de nabestaanden.
Leuk wakker worden op een zondag…
@misterdrogba: precies, hij lijkt in elkaar gevouwen zoals je eigenlijk alleen bij een 2CV zag…
@Jochempie:
Leuk
Jij gelooft dus in het fenomeen “veiligheid” bij een stuk staal dat in een flits voor de mensch (eigenlijk) onmogelijke snelheden kan bereiken.
Wij zijn namelijk gebouwd op max. 15 km/u !

Plus je vooringenomenheid aangaande de 2CV.
Mocht je er jezelf ooit mee moeten verplaatsen, pas je onbewust je rijstijl aan.
Het fenomeen veiligheid aangaande Volvo of Saab zette qua fatale ongevallen voor beide merken eigenlijk geen zoden aan de dijk, wat gebeurde was namelijk dat de bestuurders meer risico’s namen “omdat ze in zo’n veilige auto reden “.
Met als gevolg dat men zich gewoon deaud reed.
Het hele begrip veilig en de auto begint bij jezelf.
Als je realiseert dat je eigenlijk in een doodskist stapt !
Hoe mooi soms ook
@Jochempie: Da’s hoe ik mij die generatie civic herinner (en verschillende vrienden dit ook hebben meegemaakt in meer of mindere mate)
https://youtu.be/5Y4yIjT83kA

Sterkte aan de nabestaanden want die gaan nog een moeilijke periode tegemoet…
Het probleem met toeristenfahrten is vaak dat er te veel auto’s tussen zitten die denken dat ze aan een race deelnemen en snoei hard rijden, hiervoor zijn de touristenfahrten niet bedoeld, omdat er ook gewoon mensen zijn die in een gestaag tempo een rondje afleggen.
Voor de mensen die snoeihard willen rijden op de ring zijn er trackdays met helm plicht.
Op die dagen kom je ook geen bouwvakkers bus of andere toerende voertuigen tegen op de baan.
In weekeinden bezoek ik de ring al helemaal niet meer, want dan is het meestal mega druk op de baan, met veel meer kans op ongelukken.
@HZW: mee eens, maar vraag mij ook veelal af of Honda Civic rijders van deze generatie civics, niet enigszins over ijverig zijn. Het zijn toch relatief oude wagens, weliswaar met een goede reputatie, waar je toch (touristenfahrt of niet) enigszins in gaat racen. Vaak is er toch een beetje op de zuinig geïnvesteerd, al je geld in het blok, maar propere banden, rubbers, onderstel etc, is vaak achtergesteld. Maar nogmaals dit is mijn inziens. Heel sterkte aan nabestaanden, zo zou een dagje autoplezier nooit mogen eindigen.
@ghost: hm.. Ik had nooit gedacht dat men zich niet goed voorbereidt op een rondje ring.. topbanden, verse remmen, verse draagarmrubbers… wat boeit die motor nou?
@jochempie: ja, sarcasme to the max maar ik wilde het netjes verwoorden gezien het ongeval. Veiligheid zal nooit voorop staan bij het gros. Snelheid, PK’s/Nm’s en racestrepen wel daarentegen.
@jochempie: buiten dat… De wat oudere auto’s met “dikke” velgen zijn dikwijls voorzien van joepiejappiebanden. Zijn ze lekker voordelig in aanschaf ;)
@davelepeef: :(

Daarom houd ik het bij m’n superlichte 14 inchers met SportContact 5…
@davelepeef: laatst nog een A8 laatste model. Mooie 20″ maar een set deftige banden kon er niet meer af… Nu ja als het enkel is om rond te tuffen in de stad…
@Onehp: zoiets. Ik zie het alleen vrij negatief; als de ‘hardware’ of onderdelen niet in lijn zijn met de waarde van een auto, dan kan je ‘m blijkbaar niet betalen. Beter een klasse minder dan.
Hoe trueat het ook is voor de na beataande etc. Ik vind dat je de groene hel het niet kunt verwijten
Elke dag vallen er doden in het verkeer door mensen die niet kunnen rijden/niet opletten/overmoedig zijn. Laten we dus niet the green hell hier de schuld van geven. The green hell doesn’t kill people, people kill people…of zoiets…
@Rick-dos: beetje gelijk heb je. Het aantal dodelijke ongevallen is gezien de snelheden die er gehaald worden en het grote aantal incidenten, relatief laag.
Ik zou de afloop vooral op de oude koets steken, licht ding met veel minder crashveiligheid dan een moderne wagen… Ook de reden dat ik liever nieuwe(re) wagens rijdt…
https://www.youtube.com/watch?v=J87bVeuW3ig

op 8:20 zie je ze de bocht indraaien. Gaat niet eens zo heel hard. bah.
@screamgt: Nee het was zeik nat.

Ik gok dat ze op die stilstaande auto zijn ingereden door gebrek aan grip door het nat zijn van de baan. Nadat de bestuurder te laat doorhat dat er een gecrashde auto stond.

Oorzaak dus deels bij het weer.
@kjeld: klopt. Het was supernat. Wij waren er ook. Zijn net voor de crash weggegaan; omdat het te nat was…
Een civic om mee te racen.. Leuke autos maar wel echt een koekblik van 1mm plaatstaal… Niet de meest geschikte auto voor op een circuit. Sterkte aan de familie
@allesmetturbo: dit soort opmerkingen komen zó dom op mij over, ligt dat nou aan mij?
@allesmetturbo: ja klopt, stelt echt helemaal niets voor. Ook een keer een ongeluk gezien in een Honda CRX, daar was ook helemaal niets van over. Zijn echt geen veilige auto’s.
@allesmetturbo: jij hebt lekker verstand van zaken zeg…

1mm, lol.
@lekbak: beetje overdreven maar je snapt wat ik bedoel ;)
Waar komt de info vandaan dat dit wel degelijk over een(motorisch) ‘getunede’ Civic gaat?
RIP voor de slachtoffers, en spoedig herstel voor de gewonden.
@Pixed: ‘getunede’ valt te zien op de foto, dat is cosmetisch in ieder geval geen standaard.
@850t5r: +1 voor “labberkakken” ?
En ook nog 7 mensen die dit leuk vinden!
Zulke dingen gebeuren helaas, hoe vervelend ook. Er wordt op of over de grens gereden en soms met auto’s die totaal niet zijn gebouwd voor dat soort circuits. Wellicht dat die Civic wel de nodige aanpassingen heeft gehad, maar zonder ABS en matige remmen is zo’n Civic niet al te veilig.
Eigenlijk noooit begrepen wat ik daar zou moeten doen.

Zie zat wagens rondrijden met zo’n ‘magische’ sticker op de achterklep van de Nürburgring, alsof het om een soort van geheim genootschap of geheime religieuze sekte gaat, zo van ik was errrr en jij lekker niet.
Rijden die gasten beter dan de gemiddelde door die sticker?
Zijn mensen met zo een vissen sticker achterop betere mensen dan ik?

En dan, dan pleur je eraf omdat je zonodig wilt bluffen, sta je op een paar honderd kilometer van thuis met een plat barrel.
Neen, geef mijn portie maar aan fikkie; ik hoef me niet zo nodig ‘koereur’ te voelen; als ik de gemiddelde automobilist hier een bocht zie nemen, heb ik vaak al gegeten en gedronken.
En nee, ik kan absoluut niet rijden.
Maar die gassies hebben het niet verdiend om zo te sterven en daar gaat het volgens mij om.
Civic of geen Civic, banden of geen banden, remmen of geen remmen, ik ben niet bijdehand genoeg om over ze te kunnen oordelen.
Noch over een Civic !
Maar realiseer jezelf één ding : Ook in een barrel uit 2016 kun je jezelf helemaal hardstikke dood rijden, uit veel reacties hier kan ik me alleen maar zorgen maken over de onnozelheid van velen !

Regel 1 : Het kan ook jouw overkomen. ALTIJD ! (van mijn ooit rij instrructeur tegen een overmoedige desjonnies)
@desjonnies: Wijze woorden!
@desjonnies: hele wijze woorden sluit ik mij bij aan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).