• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nürburgring eist twee levens tijdens Touristenfahrten

Auteur: Author, gepost 24 juli 2016 om 09:36 – 60 Reacties

Cayman op de


Een onfortuinlijk ongeval op de Groene Hel heeft het leven gekost aan twee inzittenden van een getunede Honda Civic.

Over de toedracht van de crash is helaas weinig bekend, al zal de ‘Ringspecialist aan de hand van onderstaande foto ongetwijfeld kunnen bepalen waar het ongeluk ongeveer is gebeurd. De auto vloog met hoge snelheid van de baan en helaas overleefden de twee inzittenden de klap niet.

De veiligheid op het beroemdste circuit ter wereld staat al een tijd ter discussie, nadat niet het de afgelopen tijd al verschillende keren misging op de ‘Ring met meerdere doden tot gevolg. Het blijkt maar weer eens dat het ruim 20 kilometer lange asfaltlint niet moet worden onderschat.

UPDATE: de crash vond plaats in het Kesselchen-gedeelte tussen baanposten 129 en 130. Meerdere marshalls raakten gewond waarvan in elk geval één ernstig.

Tweet NOS

Foto @kuifje via Autojunk

Ook interessant!

  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
    Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
  • Video: negen 'helden' rennen weg na crash

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, crash, nurburgring

Vorig bericht: « Special: Saab 9-3 Viggen
Volgend bericht: Zo praat Ricciardo over Verstappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    24 juli 2016 om 09:40

    Erg triest.. Alleen dit is niet voor niets de groene hell.. Erg jammer en triest voor de familieleden etc natuurlijk, maar dan zouden ze bij wijze van het hele circuit moeten dichtdoen want er zijn inderdaad veel gevaarlijke stukken. Plus onervarenheid van bestuurders, auto’s waarmee gereden wordt niet veilig genoeg. Het hoeft niet altijd aan het circuit zelf te liggen..

    Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    24 juli 2016 om 09:43

    Blijft gevaarlijk, zeker ook omdat er mensen rijden die denken dat ze volledige controle over hun auto hebben

    Login om te reageren
  3. sportevo zegt

    24 juli 2016 om 09:48

    Naar ik begrepen heb is het bij de 4e linker knik bij Kesselschen. De Civic rijder schrok van stilstaande auto’s op de baan, ging vol van het gas en verloor de controle.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juli 2016 om 13:19

      @sportevo: wat is vol van het gas?

      Login om te reageren
      • atrak zegt

        24 juli 2016 om 13:38

        @mashell: Overstuur in een Fwd.

        Login om te reageren
      • sportevo zegt

        24 juli 2016 om 13:51

        @mashell: in een keer je gaspedaal loslaten. Vinden sommige FWD’s niet zo leuk als je dat in een bocht doet..

        Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    24 juli 2016 om 09:48

    Ook nog 2 baan commissarissen zwaargewond, en de bestuurder van een andere auto die daarvoor al gecrasht was, zijn ze blijkbaar nog op in gereden ook. Je zou toch denken dat er dan een gele vlag situatie was.

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      24 juli 2016 om 14:43

      @trustmeiamanengineer: die was er, alleen wordt die 3 kilometer ervoor aangeduid. Dan was ze dus ofwel nog niet actief, of dacht deze bestuurder dat ze al afgelopen was 3 km verder…

      Alleen staat op dit snel stukje Ring voor bijna 5 kilometer geen enkel bord, enkel marshall stations… Maar die zijn niet bemand dus op toeristenfahren ;-)!

      Login om te reageren
  5. hight96 zegt

    24 juli 2016 om 09:52

    Nürnburgring… Lekker NOS!

    Login om te reageren
  6. skylinefan zegt

    24 juli 2016 om 09:54

    Dit laat maar weer eens zien hoe gevaarlijk de baan is en hoe mensen hem soms kunnen onderschatten…

    De vorige keer dat ik bij touristenfahrten ben gaan kijken reed er gewoon een ouder echtpaar, met het hondje op schoot, rustig met +/- 50 km/h over het rechte stuk. Als er nou één van de talloze Porsche’s aankomt die daar wel de 250 km/h aantikken en die let even niet op? Wat dan?

    Maar heel spijtig dat deze o zo mooie baan weer 2 levens heeft gekost…

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      24 juli 2016 om 12:01

      @skylinefan: Ik neem toch aan dat als je 250 kmpu rijdt dat je goed blijft opletten…

      Login om te reageren
      • skylinefan zegt

        24 juli 2016 om 12:34

        @jrsmoke: ja, daar ga ik natuurlijk ook van uit ;) maar inschatten van hoe snel iemand rijd is soms best lastig vooral met zo’n snelheid.

        Login om te reageren
  7. denniss00 zegt

    24 juli 2016 om 09:57

    Civics, de echte tunerbakjes die sommigen perfect kunnen opvoeren, tunen, en handelen, en sommigen zien als een ricemonster waarmee je alles kan…
    En dus ook crashen omdat je er twee slappe vaatdoekjes in loslaat…
    Met alle respect voor de families hoor!

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    24 juli 2016 om 09:59

    Als ik lees ‘getunede Honda Civic’ dan krijg ik toch gevoelens van de vaak overmoedige (onverantwoorde?) manier waarop dergelijke auto’s worden verlaagd, verbreed, etc., eigenlijk alles wat de wielgeometrie om zeep helpt. Dat zal ook niet hebben geholpen bij de voertuigbeheersing.

    Sterkte aan de nabestaanden.

    Login om te reageren
  9. Flamingo zegt

    24 juli 2016 om 10:05

    Hier leefden ze nog (8:16):
    https://www.youtube.com/watch?v=J87bVeuW3ig

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      24 juli 2016 om 13:55

      @Flamingo: Tja, en toen ook al geen rolkooi. Met rolkooi hadden ze nog geleefd! Ik vind dat er ingesteld moet worden op de Nurburgring dat er alleen geraced mag worden met auto’s die een rolkooi hebben gemonteerd!

      Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        24 juli 2016 om 14:53

        @venividivici: Uiteindelijk is het ieders eigen keuze hoe en met wat ze de ring op gaan.

        Je weet dat je meer risico loopt wanneer je met een oudere auto met minder veiligheidssystemen de ring op gaat, zeker als je dan ook je best gaat doen een goede tijd neer te zetten.

        Maar het mooie van de ring is ook juist dat hij voor iedereen toegankelijk is.

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        24 juli 2016 om 15:53

        @venividivici: ja alleen het is geen race…. Dat is het hele ding.

        Login om te reageren
  10. pinut187 zegt

    24 juli 2016 om 10:07

    Zo’n Civic had ik ook ooit.

    Login om te reageren
  11. mark997gt3 zegt

    24 juli 2016 om 10:07

    Erg triest. Mijn mening is dat als je op het circuit rijdt, je ook adequate veiligheidsmaatregelen moet treffen. Met een rolkooi en meerpuntsgordels had dit ongeluk beter kunnen aflopen. Ook de organisatie van de TF moet beter. Het verschil in snelheid en skills is te groot. Ze zouden slots moeten maken voor verschillende klasses.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      24 juli 2016 om 10:20

      @mark997gt3: dat is wel iets wat mij tegenhoudt, ik rij in een basic Focus en daarmee wil ik geen blok op de weg zijn voor andere rijders. Soort klasseindeling lijkt me niet raar, zo worden circuutdagen toch wel vaker ingedeeld?

      Login om te reageren
  12. jochempie zegt

    24 juli 2016 om 10:08

    Een zeer grote domper op wat waarschijnlijk een heerlijk dagje racen had moeten worden.. Nou, ik weet het wel, ik ga die ring niet op zonder “full cage”. Dat de overledenden zachtjes mogen rusten en de gewonden zeer spoedig zullen herstellen.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      24 juli 2016 om 10:22

      @jochempie: eigenlijk opmerkelijk, want op de openbare weg kan je jezelf net zo goed opvouwen (of opgevouwen worden…), zeker in een oudere auto. Dus waarom dan wel de straat op zonder rolkooi? Dacht je dat driepuntsgordels de beste oplossing zijn?

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        24 juli 2016 om 10:26

        @davelepeef: ik denk dat ik op de straat minder kans loop op spinnen of over de kop slaan. Jij?

        Login om te reageren
        • draadloos zegt

          24 juli 2016 om 11:03

          @jochempie: op de ring rijd iedereen iig dezelfde kant op

          Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          24 juli 2016 om 11:33

          @jochempie: Een rolkooi doet niets aan díe kans maar doet wat aan de kans op letsel. Eigenwijze modus off – tuurlijk heb je gelijk. Maar als het verhaal klopt -kerel wordt verrast door stilstaand “verkeer” voor hem, en wijkt ongelukkig uit… Dát kan wel zeker gebeuren in hedendaags verkeer.

          Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        24 juli 2016 om 10:27

        @davelepeef: in het gewone verkeer rij je toch wel heel anders dan op de Ring. Met je Civic naar een lokale Mcdo rijden eist toch wel andere vaardigheden en een wagensetup dan een rondje volgas op de Ring.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          24 juli 2016 om 11:34

          @misterdrogba: uiteraard

          Login om te reageren
  13. viezefreddyw zegt

    24 juli 2016 om 10:11

    Zo zie je maar weer dat dit niet zo maar een circuitje is maar echt ’the green hell’. Vreselijke gebeurtenis.

    Login om te reageren
  14. misterdrogba zegt

    24 juli 2016 om 10:14

    Aan de foto’s te zien had een rolkooi een groot verschil kunnen maken.
    Maargoed, momenteel rest ons niks anders dan veel sterkte en moed te wensen aan de nabestaanden.
    Leuk wakker worden op een zondag…

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      24 juli 2016 om 10:42

      @misterdrogba: precies, hij lijkt in elkaar gevouwen zoals je eigenlijk alleen bij een 2CV zag…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        24 juli 2016 om 15:26

        @Jochempie:
        Leuk
        Jij gelooft dus in het fenomeen “veiligheid” bij een stuk staal dat in een flits voor de mensch (eigenlijk) onmogelijke snelheden kan bereiken.
        Wij zijn namelijk gebouwd op max. 15 km/u !

        Plus je vooringenomenheid aangaande de 2CV.
        Mocht je er jezelf ooit mee moeten verplaatsen, pas je onbewust je rijstijl aan.
        Het fenomeen veiligheid aangaande Volvo of Saab zette qua fatale ongevallen voor beide merken eigenlijk geen zoden aan de dijk, wat gebeurde was namelijk dat de bestuurders meer risico’s namen “omdat ze in zo’n veilige auto reden “.
        Met als gevolg dat men zich gewoon deaud reed.
        Het hele begrip veilig en de auto begint bij jezelf.
        Als je realiseert dat je eigenlijk in een doodskist stapt !
        Hoe mooi soms ook

        Login om te reageren
      • phdg zegt

        24 juli 2016 om 16:59

        @Jochempie: Da’s hoe ik mij die generatie civic herinner (en verschillende vrienden dit ook hebben meegemaakt in meer of mindere mate)
        https://youtu.be/5Y4yIjT83kA

        Sterkte aan de nabestaanden want die gaan nog een moeilijke periode tegemoet…

        Login om te reageren
  15. HZW zegt

    24 juli 2016 om 10:16

    Het probleem met toeristenfahrten is vaak dat er te veel auto’s tussen zitten die denken dat ze aan een race deelnemen en snoei hard rijden, hiervoor zijn de touristenfahrten niet bedoeld, omdat er ook gewoon mensen zijn die in een gestaag tempo een rondje afleggen.
    Voor de mensen die snoeihard willen rijden op de ring zijn er trackdays met helm plicht.
    Op die dagen kom je ook geen bouwvakkers bus of andere toerende voertuigen tegen op de baan.
    In weekeinden bezoek ik de ring al helemaal niet meer, want dan is het meestal mega druk op de baan, met veel meer kans op ongelukken.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 juli 2016 om 10:34

      @HZW: mee eens, maar vraag mij ook veelal af of Honda Civic rijders van deze generatie civics, niet enigszins over ijverig zijn. Het zijn toch relatief oude wagens, weliswaar met een goede reputatie, waar je toch (touristenfahrt of niet) enigszins in gaat racen. Vaak is er toch een beetje op de zuinig geïnvesteerd, al je geld in het blok, maar propere banden, rubbers, onderstel etc, is vaak achtergesteld. Maar nogmaals dit is mijn inziens. Heel sterkte aan nabestaanden, zo zou een dagje autoplezier nooit mogen eindigen.

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        24 juli 2016 om 10:48

        @ghost: hm.. Ik had nooit gedacht dat men zich niet goed voorbereidt op een rondje ring.. topbanden, verse remmen, verse draagarmrubbers… wat boeit die motor nou?

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          24 juli 2016 om 10:53

          @jochempie: ja, sarcasme to the max maar ik wilde het netjes verwoorden gezien het ongeval. Veiligheid zal nooit voorop staan bij het gros. Snelheid, PK’s/Nm’s en racestrepen wel daarentegen.

          Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          24 juli 2016 om 11:45

          @jochempie: buiten dat… De wat oudere auto’s met “dikke” velgen zijn dikwijls voorzien van joepiejappiebanden. Zijn ze lekker voordelig in aanschaf ;)

          Login om te reageren
          • jochempie zegt

            24 juli 2016 om 11:52

            @davelepeef: :(

            Daarom houd ik het bij m’n superlichte 14 inchers met SportContact 5…

            Login om te reageren
          • Onehp zegt

            24 juli 2016 om 12:05

            @davelepeef: laatst nog een A8 laatste model. Mooie 20″ maar een set deftige banden kon er niet meer af… Nu ja als het enkel is om rond te tuffen in de stad…

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              24 juli 2016 om 13:34

              @Onehp: zoiets. Ik zie het alleen vrij negatief; als de ‘hardware’ of onderdelen niet in lijn zijn met de waarde van een auto, dan kan je ‘m blijkbaar niet betalen. Beter een klasse minder dan.

              Login om te reageren
  16. kennone zegt

    24 juli 2016 om 10:33

    Hoe trueat het ook is voor de na beataande etc. Ik vind dat je de groene hel het niet kunt verwijten

    Login om te reageren
  17. Rick-dos zegt

    24 juli 2016 om 10:35

    Elke dag vallen er doden in het verkeer door mensen die niet kunnen rijden/niet opletten/overmoedig zijn. Laten we dus niet the green hell hier de schuld van geven. The green hell doesn’t kill people, people kill people…of zoiets…

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      24 juli 2016 om 12:10

      @Rick-dos: beetje gelijk heb je. Het aantal dodelijke ongevallen is gezien de snelheden die er gehaald worden en het grote aantal incidenten, relatief laag.
      Ik zou de afloop vooral op de oude koets steken, licht ding met veel minder crashveiligheid dan een moderne wagen… Ook de reden dat ik liever nieuwe(re) wagens rijdt…

      Login om te reageren
  18. screamgt zegt

    24 juli 2016 om 10:43

    https://www.youtube.com/watch?v=J87bVeuW3ig

    op 8:20 zie je ze de bocht indraaien. Gaat niet eens zo heel hard. bah.

    Login om te reageren
    • kjeld zegt

      24 juli 2016 om 11:00

      @screamgt: Nee het was zeik nat.

      Ik gok dat ze op die stilstaande auto zijn ingereden door gebrek aan grip door het nat zijn van de baan. Nadat de bestuurder te laat doorhat dat er een gecrashde auto stond.

      Oorzaak dus deels bij het weer.

      Login om te reageren
      • super007 zegt

        24 juli 2016 om 11:23

        @kjeld: klopt. Het was supernat. Wij waren er ook. Zijn net voor de crash weggegaan; omdat het te nat was…

        Login om te reageren
  19. allesmetturbo zegt

    24 juli 2016 om 11:47

    Een civic om mee te racen.. Leuke autos maar wel echt een koekblik van 1mm plaatstaal… Niet de meest geschikte auto voor op een circuit. Sterkte aan de familie

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      24 juli 2016 om 13:37

      @allesmetturbo: dit soort opmerkingen komen zó dom op mij over, ligt dat nou aan mij?

      Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      24 juli 2016 om 14:39

      @allesmetturbo: ja klopt, stelt echt helemaal niets voor. Ook een keer een ongeluk gezien in een Honda CRX, daar was ook helemaal niets van over. Zijn echt geen veilige auto’s.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 juli 2016 om 15:33

      @allesmetturbo: jij hebt lekker verstand van zaken zeg…

      1mm, lol.

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        24 juli 2016 om 16:46

        @lekbak: beetje overdreven maar je snapt wat ik bedoel ;)

        Login om te reageren
  20. Pixed zegt

    24 juli 2016 om 12:24

    Waar komt de info vandaan dat dit wel degelijk over een(motorisch) ‘getunede’ Civic gaat?
    RIP voor de slachtoffers, en spoedig herstel voor de gewonden.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      24 juli 2016 om 12:48

      @Pixed: ‘getunede’ valt te zien op de foto, dat is cosmetisch in ieder geval geen standaard.

      Login om te reageren
  21. misterdrogba zegt

    24 juli 2016 om 12:44

    @850t5r: +1 voor “labberkakken” ?

    Login om te reageren
  22. jeffreyd zegt

    24 juli 2016 om 12:44

    En ook nog 7 mensen die dit leuk vinden!

    Login om te reageren
  23. stfu zegt

    24 juli 2016 om 12:54

    Zulke dingen gebeuren helaas, hoe vervelend ook. Er wordt op of over de grens gereden en soms met auto’s die totaal niet zijn gebouwd voor dat soort circuits. Wellicht dat die Civic wel de nodige aanpassingen heeft gehad, maar zonder ABS en matige remmen is zo’n Civic niet al te veilig.

    Login om te reageren
  24. desjonnies zegt

    24 juli 2016 om 15:37

    Eigenlijk noooit begrepen wat ik daar zou moeten doen.

    Zie zat wagens rondrijden met zo’n ‘magische’ sticker op de achterklep van de Nürburgring, alsof het om een soort van geheim genootschap of geheime religieuze sekte gaat, zo van ik was errrr en jij lekker niet.
    Rijden die gasten beter dan de gemiddelde door die sticker?
    Zijn mensen met zo een vissen sticker achterop betere mensen dan ik?

    En dan, dan pleur je eraf omdat je zonodig wilt bluffen, sta je op een paar honderd kilometer van thuis met een plat barrel.
    Neen, geef mijn portie maar aan fikkie; ik hoef me niet zo nodig ‘koereur’ te voelen; als ik de gemiddelde automobilist hier een bocht zie nemen, heb ik vaak al gegeten en gedronken.
    En nee, ik kan absoluut niet rijden.
    Maar die gassies hebben het niet verdiend om zo te sterven en daar gaat het volgens mij om.
    Civic of geen Civic, banden of geen banden, remmen of geen remmen, ik ben niet bijdehand genoeg om over ze te kunnen oordelen.
    Noch over een Civic !
    Maar realiseer jezelf één ding : Ook in een barrel uit 2016 kun je jezelf helemaal hardstikke dood rijden, uit veel reacties hier kan ik me alleen maar zorgen maken over de onnozelheid van velen !

    Regel 1 : Het kan ook jouw overkomen. ALTIJD ! (van mijn ooit rij instrructeur tegen een overmoedige desjonnies)

    Login om te reageren
    • bmwtouring zegt

      25 juli 2016 om 00:49

      @desjonnies: Wijze woorden!

      Login om te reageren
    • flik2punt0 zegt

      14 augustus 2016 om 19:01

      @desjonnies: hele wijze woorden sluit ik mij bij aan

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North