• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Occasions in 2012: verkoop daalt, export stijgt

Auteur: ricardo, gepost 3 januari 2013 om 19:18 – 23 Reacties

" title=

Vorig jaar werden er 10% minder nieuwe auto’s verkocht. En de markt der tweedehandsjes ging het niet veel beter, hoewel de daling minder groot is. Gelukkig blijven we nog massaal exporteren.

VWE Trendweb heeft opnieuw data verzameld over de occasionhandel in 2012. Conclusie: de verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven aan consumenten (B2C) daalde van 1.066.446 naar 1.043.245 (-2,2%). De handel tussen consumenten onderling (hoi Marktplaats) ging ook naar beneden, van 760.800 in 2011 naar 731.393 units vorig jaar. Een zachte daling van 3,9%.

De Top 5 van modellen die het meest verkocht werden -van bedrijf aan consument- ziet er als volgt uit:

1. Volkswagen Golf – 42.159 stuks, -6%
2. Opel Corsa – 31.869, -4%
3. Volkswagen Polo – 29.674, +8%
4. Opel Astra 28.190, -15%
5. Ford Ka – 24.607, +1%

Jep, u bent nog steeds een sucker voor Volksmobielen en Opels. Ook in de export, maar daar komen we later op terug. Eerst de cijfers. In 2011 gingen er 274.202 personenauto’s naar het buitenland, maar vorig jaar steeg dat met maar liefst 18,5 procent en komen we uit op 324.842 stuks. Opmerkelijk is dat de twee grootste exportlanden van 2011 in 2012 sterk zijn teruggelopen: Polen (-60%) is daarmee gedaald van de eerste naar de tweede plaats. Autodumphandel naar Wit-Rusland nam zelfs met 81% af, waarmee dit land van de 3e naar de 12e plaats terugvalt. De grootste afnemer van export-auto’s is nu… Libië! De Libische burgeroorlog van 2011 heeft de grenzen voor auto’s verder opengezet. Een trend die in 2011 al zichtbaar werd overigens.

De Top10 exportlanden van 2012

1. Libië, +88%. Aandeel in export: 18,6%
2. Polen, -60%. Aandeel in export: 14,2%
3. Duitsland, +13%. Aandeel in export: 10,9%
4. Litouwen, +2%. Aandeel in export: 9,5%
5. België, -6%. Aandeel in export: 8,4%
6. Benin, +2%. Aandeel in export: 4,6%
7. Roemenië, 4%. Aandeel in export: 3,8%
8. Hongarije, +609% (!). Aandeel in export: 3,5%
9. Libanon, +16%. Aandeel in export: 2,1%
10. Tsjechië, -50%. Aandeel in export: 2,1%

Omgekeerd was er juist een daling; de import van auto’s ging met 11,5 procent naar beneden, van 79.392 personenauto’s in 2011 tot 70.293 stuks in 2012. Helemaal volgens verwachting kreeg de oldtimer-importhandel de grootse klappen, en zien we daar een daling van 32% procent ten opzichte van 2012. Uiteraard dankzij de politieke windvanerij rondom de belastingregels. Er werden overigens nog wel genoeg Benzjes onze kant opgehaald. Het was weliswaar 26 procent minder dan in 2012, maar met 11.332 exemplaren toch nog redelijk fors en daardoor heeft Mercedes nog steeds de twijfelachtige eer van ‘meest geïmporteerd merk’.

Ook interessant!

  • aantal export occasions in 2021
    Zo hoog was aantal export occasions in 2021
  • Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?
    EV's import en export 2021 tot nu toe
  • We kopen meer occasions dan ooit!
  • Occasions in 2022
    Occasions in 2022 nog bijzonder duur

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, import, lijstjes, occasion, top10, top5

Vorig bericht: « Spaanse straatracer opgepakt na online zetten filmpjes
Volgend bericht: Chinese autoverkopen steken Europa lachend voorbij »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    3 januari 2013 om 19:20

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    3 januari 2013 om 19:22

    @ricardo: Is Libië nu wel de grootste afnemer dan ? Ik bedoel, jij vermeldt percentages…maar van 1 naar 2 auto’s is ook 100% groei…dusch…graag de cijfers per land.

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      3 januari 2013 om 19:33

      @Megakix: Check. Aandeel in export toegevoegd!

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        3 januari 2013 om 20:36

        @ricardo: hae…dus Libië staat op nr. 1 ? ( :) ) Bedankt kerel.

        Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    3 januari 2013 om 19:24

    Polen -60% ?

    Login om te reageren
    • jelmer zegt

      3 januari 2013 om 19:36

      @mrrallycross: Niet alles wat de EU doet mislukt: het welvarender maken van Oost-Europa verloopt erg goed. Daardoor neemt daar de vraag naar importauto’s af.

      Login om te reageren
    • leandro zegt

      3 januari 2013 om 22:12

      @mrrallycross: dat is het aantal dat officieel word geëxporteerd. Niet wat weggesluisd word…

      Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 januari 2013 om 19:27

    Bizar eigenlijk: als je B2C en C2C optelt zijn er dus 1,7 miljoen auto’s van eigenaar gewisseld! Lijkt me veel. Hoeveel mensen met een rijbewijs zijn er eigenlijk in NL? 8 miljoen ofzo? Héél veel dan dus…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      3 januari 2013 om 19:30

      @Svenska_Aeroplan_AB: samen met de leasemarkt betekent dit dus een ‘autovervanging’ om de 4 jaren. Inderdaad opvallend hoog ! Goeie opmerking van je..

      Login om te reageren
    • lamdi zegt

      3 januari 2013 om 21:49

      @Svenska_Aeroplan_AB: ja, het lijkt veel maar kijk eens om je heen.

      persoonlijk heb ik dit jaar ook 2x een occasion gekocht, en als ik rondkijk nog veel meer mensen!
      mijn ouders, 2 collega’s, de overburen, ga zo maar door.

      wel jammer dat de export vaak bestaat uit JONG gebruikte auto’s in plaats van onze 15+ jaar oude barrels!
      vraag ik me toch af wat voor soort auto’s beginners over een jaar of 7/8 moeten/kunnen kopen.

      Login om te reageren
  5. 4991 zegt

    3 januari 2013 om 19:42

    marokko staat er niet tussen?

    Login om te reageren
    • gforce zegt

      3 januari 2013 om 20:41

      @4991: Das de zwarte export. Komt niet in deze statistieken voor denk ik.

      Login om te reageren
      • bmwe46csl zegt

        3 januari 2013 om 20:55

        @gforce: zou het?

        Login om te reageren
    • zakar36 zegt

      3 januari 2013 om 21:39

      @4991:

      Komt doordat je als je in Marokko een auto wilt importeren ten eerste de auto niet ouder als 5 jaar mag zijn en ten tweede moet de gene die hem importeert erg veel importbelasting betalen(tenzij je 60 of ouder bent dan betaal je dacht ik de helft of nog minder). Al met al niet heel erg aantrekkelijk voor de meeste.

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        3 januari 2013 om 22:15

        @zakar36: in Algerije doen ze het beter, daar mag het voertuig niet ouder zijn als 3 maanden en de importbelastingen zijn 100% van de aankoopprijs.

        Login om te reageren
    • eklasse zegt

      4 januari 2013 om 12:34

      @4991: Middels track and trace worden die weer “terug geïmporteerd” door de verzekeringsmaatschappij.

      Login om te reageren
  6. flippert zegt

    3 januari 2013 om 22:53

    Duitsland staat alleen maar op die derde plek omdat voor de bpm teruggaafregeling partijen als vwe tegenwoordig eerst overschrijven op een tijdelijk duits kenteken om de belastingdienst regeltjes te omzeilen. Het land van bestemming is vervolgens onbekend!
    En verder: weer 10.000 ouwe stinkbenzen erbij.. Sneu..

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      4 januari 2013 om 11:15

      @flippert: een Europa heeft zo toch zijn voordelen.
      Gelukkig hebben pauperblikjes totaal geen voordeel met deze regelingen.

      Login om te reageren
  7. meneersander zegt

    3 januari 2013 om 23:08

    De Hongaren importeerde dan eerst zeer weinig, want ondanks de exceptionele groei, zijn ze nog maar goed voor 3.5%

    Login om te reageren
  8. sulobb zegt

    4 januari 2013 om 00:41

    Naar Duitsland??? Huhhh????

    Login om te reageren
    • bigbrabo zegt

      4 januari 2013 om 13:10

      @sulobb: denk dat dat vooral kleine wegenbelasting vrije auto’s zijn, want die zijn hier volgens mij over het algemeen goedkoper.

      Login om te reageren
      • flippert zegt

        4 januari 2013 om 20:01

        @bigbrabo: nee, zie mijn comment boven

        Login om te reageren
  9. toeter11 zegt

    4 januari 2013 om 13:22

    uhmmm.. onze passat diesel van 2000 en onze golf diesel van 2000 zijn beide verkocht aan een handelaar ze naar rusland brengt, verkopen ze harstikke goed schijnt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North