• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Occasions in 2022 nog bijzonder duur

Auteur: willeme, gepost 29 december 2021 om 14:08 – 17 Reacties

Occasions in 2022

De vraag naar gebruikte auto’s blijft maar stijgen, terwijl er te weinig nieuwe bijkomen. Daardoor zijn de occasions ook in 2022 nog bijzonder duur.

Mocht je nog geen auto hebben, dan kun je grote financiële consequenties verwachten. Want nieuwe auto’s worden telkens schaarser en dus duurder. Nog geen drie jaar geleden koste een Polo GTI nog minder 30.000 euro. Tegenwoordig moet je er 37.995 euro voor neertellen. Dat gaat natuurlijk geen normaal denkend mens doen. Dan maar een gebruikte met de kop eraf, nietwaar?

Nou, die vlieger gaat niet meer op. Want omdat nieuwe auto’s onbetaalbaar worden, is de vraag naar gebruikte auto’s telkens hoger. Mensen die voorheen nieuw kochten, kopen nu met de kop eraf. En klanten die eerst een auto met de kop eraf kochten, moeten uitwijken naar 2-3 jaar oude auto’s. Enzovoorts. Op deze wijze worden alle occasions in 2022 duurder.

Audi

Occasions in 2022 zo’n 5-15% duurder

Er komen flinke prijsstijgingen aan, aldus Martin Weiss van de marktwaakhond Deutsche Automobil Treuhand (DAT). Deze instelling volgt al 90 jaar de prijzen van in de automotive sector. De prijsstijgingen zijn volgens Weiss vaak zo’n 5 tot 15%. In sommige gevallen zijn er (flinke) uitschieters naar boven. De situatie is volgens het DAT ‘buitengewoon’. De reden is overigens vrij simpel: er is een tekort aan chips. De reden van het tekort is ook simpel: de coronapandemie.

Golf

Een groot probleem is dat de aanvoer van occasions enorm stagneert. Dat zegt Thomas Peckruhn van het Zentralverbands Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (wat klinkt dat Duits toch lekker). Dat komt niet alleen door de zakelijke en particuliere markt, maar vooral de verhuur en shortlease markt. Er komen veel te weinig jong gebruikte auto’s op de markt via autoverhuurbedrijven. Datzelfde geldt voor bedrijfswagens.

Schaarste

De nieuwe auto’s die wel verkocht worden, gaan voor de hoofdprijs weg. Zoals de Polo GTI, dus. Reken er maar niet op dat daar korting op gegeven wordt. Dat gebeurt tegenwoordig bijna niet meer. Dealers krijgen veel minder auto’s dan voorheen. Dat creëert schaarste en zorgt ervoor dat de prijzen weer kunnen gaan stijgen. Het is in principe het model dat Ferrari al jaren hanteert.

Occasions in 2022

Voor de toekomst hoeven we niet te hopen op betere prijzen. Volgens de marktanalytici zal het tekort ook nog flink zijn effect hebben in 2022 en 2023.

Hoop

Is er dan helemaal geen hoop voor gunstig geprijsde occasions in 2022? Jawel! Ga op zoek in Duitsland naar elektrische occasions. Die zijn daar totaal niet gewild. De reden is op zich vrij logisch. Want waarom zou je er eentje willen? Een zeer beperkte range gekoppeld aan een lange laadtijd is voor niemand in Duitsland interessant. Reken maar dat er een hoop geëxporteerd gaan worden naar Nederland.

Lexus

Hier krijgen de kopers er subisidie op volgend jaar (als het potje is aangevuld) én heb je vrijstelling van de wegenbelasting. Daarbij hebben we in Nederland een dichter laadnetwerk en zijn de afstanden kleiner. Ook rijden we minder hard op de snelweg dan in de gemiddelde McDrive. Wat dat betreft is zo’n e-occasion zo gek nog niet. Maar voor alle andere auto’s, zul je moeten sparen.

Diesel occasions in 2022

Dan de diesels: die zijn zeer in trek. In Nederland is de vraag iets (vooralsnog) iets minder, maar in Duitsland is er een schaarste omtrent diesels. Vanwege diverse schandalen is de verkoop een tijdje behoorlijk ingezakt. Maar er zijn nog voldoende mensen die dermate veel kilometers maken, dat een diesel nog steeds de voorkeur heeft. Het nadeel: er zijn te weinig diesel-occasions, dus de prijzen stijgen.

Merrie

Volgens Peckruhn is de situatie alleen positief als je een auto hebt waarmee je erg tevreden bent en er aan de situatie niet veel verandert. In alle andere gevallen, zul je de knip moeten trekken.

Via: Heise.de

Ook interessant!

  • We kopen meer occasions dan ooit!
  • Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
    Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
  • De auto van Max Verstappen in 2022
    De auto van Max Verstappen in 2022
  • Recordaantal occasions verkocht in 2021 (tot dusver)

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

occasion, Prijzen

Vorig bericht: « Video: Range Rover Sport met winterbanden komt helling NIET op
Volgend bericht: Gespot – Nieuwe S-klasse is kneiterdik in Brabus-trim »

Lees Interacties

Reacties

  1. Homer55 zegt

    29 december 2021 om 14:28

    Niet alleen occasions

    Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    29 december 2021 om 14:59

    Tip van de dag, koop een heerlijke Audi, BMW, Volvo van 10 jaar oud in de dikste uitvoering. Heerlijk motorgeluid en je hebt nog geld over voor benzine en onderhoud, als je tenminste een polo van 20k wilde kopen.

    Login om te reageren
  3. Turbo S zegt

    29 december 2021 om 15:39

    Logisch dat die diesels in Duitsland nog erg gewild zijn. Wordt ook door de regering niet zo ontmoedigd als hier. Verbruik is minder, diesel is goedkoper dan benzine en altijd heerlijk veel koppel.
    Enige nadeel dat je ongeveer op jaarbasis 100 euro meer aan wegenbelasting kwijt bent. Hier is het verschil in wegenbelasting bijna 100 euro per maand voor een dikke diesel.

    Wat betreft de prijzen voor occasions, dat is waanzin. Ik heb de mijne gelukkig helemaal in het begin van de pandemie gekocht voor toen nog een redelijke prijs. En zo lang die occasions zo duur blijven zal ik ook geen nieuwe aanschaffen maar gewoon met heel veel plezier in mijn huidige blijven rijden.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    29 december 2021 om 15:52

    Kortom, zelfs de 159 zakt niet verder in prijs.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 december 2021 om 16:39

      @dutchdriftking: die van mij bleef keurig op 0 euro steken 😅

      Login om te reageren
  5. GH zegt

    29 december 2021 om 15:58

    Ben zelf ook op zoek naar een privé auto nav een nieuwe job. Had AB nog benaderd voor het advies rubriek, maar daar ben ik niet de enige die erop reageert.
    In mijn zoektocht ook verbaasd over de prijzen. Met een budget € 18k, kilometrage naar verwachting 22.000 en de voorkeur voor een automaat maakt de keuze bouwjaar >2015 er krap (lees; Auris Hybrid). Mag duurder in het verbruik, maar wel in compromis met de aanschaf.
    Gelukkig heb ik een tijdelijke auto waardoor de haast voor een nieuwe er voorlopig vanaf is.

    Geduld is een schone zaak!

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      29 december 2021 om 18:10

      @GH: balen inderdaad. Maar ook de nieuwprijzen zijn idioot. 20k voor een kale instap Polo. Het verbaasde mij eerlijk gezegd nog dat mensen zo lang nog nieuw hebben gekocht of geleased.

      Ik heb nog nooit van mn leven een nieuwe auto gekocht en op de laatste 2 na zelfs met een kleine winst na een aantal jaren doorverkocht. Met deze zal dat wellicht weer gebeuren gezien stijgende prijzen en relatief scherpe inkoop destijds. Het afschrijvingsspook is aan mij niet besteed (hoewel ik hem wel heb waargenomen bij mijn vorige diesel …)

      Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      29 december 2021 om 18:34

      @GH: V70R, heerlijke auto, weliswaar 15 jaar of wat ouder, maar wat zul je ervan gaan genieten, en dat doe je niet in een Auris of zo.

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      29 december 2021 om 19:00

      @GH: redelijk voldoende Giulia’s te vinden hoor 😎

      Login om te reageren
      • GH zegt

        29 december 2021 om 21:28

        Zeker, maar dan gelijk diesel. Echter is een sedan ook niet echt geschikt gezien mijn gezinssituatie, dat vraagt om wat bergruimte.

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          29 december 2021 om 23:06

          @GH: E200 estate? Geen hybride maar ruimte in overvloed. Met de 2.0 blijft t redelijk binnen de perken, ook met volle bepakking met 120 kmh.

          Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            29 december 2021 om 23:09

            @dewittecondor: sorry zag nu pas >2015. Dat werkt dan niet.

            Login om te reageren
            • GH zegt

              29 december 2021 om 23:29

              Hoeft niet eens zozeer na 2015 te zijn. Echter wel voorkeur voor het bekende degelijke.
              Ga er morgen nog eens naar speuren. Thanks voor de tip in ieder geval!

              Login om te reageren
  6. RiKe zegt

    29 december 2021 om 18:37

    En zo zien we maar weer, door het enorme mismanagement vanuit Den Haag blijft de BPM overeind, en de (nieuwe) automarkt volledig dood.

    Login om te reageren
  7. maferick74 zegt

    29 december 2021 om 19:12

    Mijn sportieve truttenschudder (toyota Yaris TS 1.8) kocht ik 3 jaren geleden voor €5000. Nu staan ze te koop voor t zelfde bedrag en hoger… dat is toch grappig… gratis rijden. Oke ik wil over 1,5 jaar overstappen op een Ford Fiesta st uit 2018, maar alvast goed sparen ben ik bang.

    Login om te reageren
  8. slickrick zegt

    30 december 2021 om 08:50

    Al die mensen maar denken dat hun auto meer waard wordt…..terwijl je geld gewoon waarde verliest. Vrijwel alles wordt duurder, iets met inflatie

    Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    30 december 2021 om 14:52

    Lijkt wel de huizenmarkt.. alleen die zit al op ruim 20%..

    Al die oplopende prijzen komen overigens niet alleen door tekorten, maar ook door erg lage rente en hoge inflatie..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North