• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Audi Q4 e-tron en Sportback

Auteur: RubenPriest, gepost 14 april 2021 om 19:15 – 43 Reacties

Officieel: Audi Q4 e-tron en Sportback

De nieuwe elektrische Audi Q4 e-tron brengt je maximaal 520 kilometer ver en komt in twee smaakjes op de markt.

Ach, is ‘ie niet schattig? De Audi e-tron heeft er een klein elektrisch broertje bijgekregen. Een segment lager gaat deze nieuwe Audi Q4 e-tron opereren. De Duitse autofabrikant lanceert de EV in twee modelvarianten. Als gewone SUV en als Sportback met zo’n aflopende daklijn. Net als de Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4 staat deze Q4 e-tron op het MEB-platform van Volkswagen.

Audi Q4 e-tron Specificaties

De nieuwe Q4 e-tron is 4,58 meter lang. Daarmee is de elektrische auto ongeveer 9 centimeter korter in vergelijking met een Q5. Toch heb je meer beenruimte in deze Q4 in vergelijking met de Q5. Dat heeft te maken met het feit dat het MEB platform speciaal ontwikkeld is voor elektrische auto. Door het ontbreken van een verbrandingsmotor kunnen designers meer ruimte in het interieur maken. De wielbasis bedraagt 2,76 meter. Een ander grappig detail is dat je in elk deurpaneel een 1 liter drinkfles kunt opbergen.

Men brengt de elektrische auto in drie varianten op de markt. Het krachtigste topmodel heeft 299 pk. Met de Q4 40 e-tron kom je het verst.. Deze heeft een opgegeven actieradius van 520 kilometer. Opladen gaat met maximaal 125 kW. Dit resulteert in 130 kilometer bereik na zo’n 10 minuten laden. De versies met achterwielaandrijving mogen 1.000 kg trekken. De quattro uitvoeringen mogen maximaal 1.200 kg trekken. Deze modellen komen op de markt:

  • 35 e-tron – 170 pk/ 310 Nm – 349 km actieradius
  • 40 e-tron – 204 pk / 310 Nm – 520 km actieradius
  • 50 e-tron quattro – 299 pk/ 460 Nm – 488 t/m 497 km actieradius

Audi zou Audi niet zijn als ze niet iets met de verlichting hebben gedaan. De koplampen krijgen vier door de bestuurder instelbare dagrijverlichting. Je kunt zo uit vier verschillende patroontjes kiezen. Tja, je moet iets verzinnen om origineel te blijven. Verder komt de Q4 e-tron met een augmented reality head up display. Daarmee kun je zo’n 10 meter in de verte kijken. Navigatiepijlen worden bijvoorbeeld voor je neus op de weg geprojecteerd. Zo kun je de ogen gericht houden op de weg. De bagageruimte achterin bedraagt 1.490 liter, of 1.460 liter in het geval van de Sportback.

Prijs en beschikbaarheid

En dan de prijzen. In eerste instantie komt de Q4 e-tron eerst als gewone SUV op de markt. De Sportback volgt later. In eerste instantie is het model verkrijgbaar als Launch Edition met de nodige extra’s. Onder andere een panoramadak, parkeerhulp plus, een warmtepomp, de achteruitrijcamera en adaptieve cruise control zijn inbegrepen. De prijzen zie je hieronder. Leveringen starten in juni.

  • Q4 35 e-tron Launch edition – € 48.295
  • Q4 35 e-tron Launch edition Advanced – € 53.045
  • Q4 35 e-tron Launch edition Advanced Plus – € 57.045
  • Q4 35 e-tron Launch edition S Competition – €61.045

Ook interessant!

  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Leveringsproblemen Audi Q4 e-tron: dit is er aan de hand
    Leveringsproblemen Audi Q4 e-tron? Dit is er aan de hand
  • Kijk nou, het is de Audi Q4 e-tron!
  • Dit kost een aflopende daklijn op je Audi Q4 e-tron

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, e-tron, Elektrisch, q4, Video

Vorig bericht: « Zó komt de nieuwe Honda Civic bij de dealer te staan
Volgend bericht: Herken jij het logo op deze Toyota Highlander? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerdwars zegt

    14 april 2021 om 19:35

    61k voor een sportief aangeklede 35 met 349 km WLTP range en 170pk gaat hem nooit worden..

    Waarom niet direct een Q4 RS met 600 pk? Zou zo nice zijn ;)

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 april 2021 om 21:51

      @lekkerdwars: ik snap de redenering dat grotere accupakketten duurder zijn dan kleine, maar toch blijft het een vreemd gegeven dat je voor (uiterst bruikbare) 150-170 km extra minimaal 5 mille extra mag aftikken.

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    14 april 2021 om 19:43

    Super, die opbergplek voor een literfles in iedere deur.

    Kan je mooi bij de koffieautomaat op kantoor opscheppen dat er een dikke vier liter in je Q4 zit.

    Login om te reageren
  3. kroon zegt

    14 april 2021 om 19:49

    Na al het nieuws over een lelijke Kia en Skoda vandaag krijgen door deze net ontworpen Audi mijn ogen weer wat rust.

    Komt de Duitse concurrentie aanzetten met een omgebouwde X3 en een GLA.

    Er kan veel beter aan VAG en nog meer zou er moeten verbeteren bij PON, maar VAG maakt wel grote stappen op EV gebied die de Duitse premium concurrentie niet kan bijhouden.

    Login om te reageren
    • leonlampe zegt

      14 april 2021 om 21:43

      @kroon: Ik vind die Skoda Enyaq prima ogen

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        15 april 2021 om 09:34

        @leonlampe: ik heb er laatst voor het eerst een in het echt gezien en ik dacht dat iemand een Chinese SUV naar Nederland had gehaald. Bij nadere inspectie zie je de Skoda elementen wel, maar ik vind het geheel niet fantastisch. De overhang achter is niet geweldig voor de proporties.

        Login om te reageren
  4. raoufff zegt

    14 april 2021 om 19:55

    Wederom weer niet om aan te gluren zo’n opgehoogd hok voor in de overbevolkte ‘Urban Jungle’.

    Login om te reageren
  5. Flutterbi zegt

    14 april 2021 om 19:57

    Waar kan ik de sleutels van mijn Tesla 3 inleveren?

    Login om te reageren
    • porker zegt

      14 april 2021 om 20:31

      @Flutterbi: sleutels?

      Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      14 april 2021 om 20:42

      @Flutterbi: jouw Tesla heeft een sleutel?

      Login om te reageren
    • fransananas zegt

      15 april 2021 om 00:39

      @Flutterbi: sleutel?

      Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    14 april 2021 om 20:13

    Best fraai. Wel prijzig, want je wil degene met 500+ actieradius.

    Login om te reageren
    • twijn zegt

      14 april 2021 om 21:01

      @punicaoase: die wil je zeker. Je haalt met die versie daarmee in de winter ca 275 snelweg kilometers en in de zomer van 330 km.

      Met de 35 mag je blij zijn als je 200km haalt in de zomer op de snelweg.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        15 april 2021 om 08:34

        Zeker niet. Je haalt gewoon 500km…

        Login om te reageren
    • banderas zegt

      14 april 2021 om 23:08

      @punicaoase: gem koper van zo’n auto rijdt misschien max 20k per jaar. En dan nog; meer dan 350 km is niet nodig, zie succes Model 3 SR en meer EV’s. Per dag rijdt bijna niemand dat.

      Login om te reageren
  7. Charles Taycan 4S zegt

    14 april 2021 om 20:20

    Fraaie auto, wordt een succesnummer!👍

    Login om te reageren
  8. Pordon zegt

    14 april 2021 om 21:32

    Nee, ook deze EV kan mij niet bekoren. Ik kan het niet helpen om hier gewoon een Enyaq in te zien met Audi badge. Ook qua interieur vind ik de nieuwste Audi’s niet om aan te gluren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 april 2021 om 07:43

      @pordon: juist dat interieur is echt anders. Qua Instrumentenpaneel en infotainment wijkt Audi in positieve zin af van de MEB zusjes, die op die vlakken een beetje karig uitgerust zijn.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        19 april 2021 om 10:16

        Het zal inderdaad echt wel een beter interieur zijn maar qua ontwerp vind ik de Enyaq van binnen beter gelukt dan deze Audi.

        Login om te reageren
  9. alassad zegt

    14 april 2021 om 21:38

    Hmm het is ze niet echt gelukt de ID.4 genen verborgen te houden

    Login om te reageren
  10. dolledries zegt

    14 april 2021 om 21:39

    Gewoon mooi. Gaaf interieur ook . Doe maar.

    Login om te reageren
  11. Ot92 zegt

    14 april 2021 om 21:43

    Nog één boomer auto…

    Login om te reageren
  12. Poulusma zegt

    14 april 2021 om 21:47

    Ik snap werkelijk waar het nut van die Sportback varianten niet, je betaald vaak extra voor een lelijkere en onpraktischere auto.
    En dat terwijl die normale Q4 voor een SUV best goed aan te gluren is!!

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      15 april 2021 om 09:31

      @poulusma: de ‘druppelvorm’ zorgt voor een betere actieradius. De vorm van de Prius was ook niet voor de lol gekozen.

      Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        15 april 2021 om 17:34

        @loek

        Ja precies! Een heel goed argument voor een SUV 😂
        Als dat je iets interesseert zijn er betere alternatieven!

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          19 april 2021 om 10:22

          @poulusma: ik kan je hele essays schrijven over hoe knaak SUV’s zijn, de meeste dan. Maar het is wat men wil: een praktische hoge instap. Als je je daarin eenmaal overgegeven hebt, dan is de coupé de minst inefficiënte vorm.

          Login om te reageren
          • Poulusma zegt

            19 april 2021 om 11:00

            @loek

            “ik kan je hele essays schrijven”, doe geen moeite 😜
            Het is goed zo, haha

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 april 2021 om 09:43

      De Q4 sportback heeft een grotere kofferbak (en is daarmee praktischer) en is aerodynamischer. En ik vind deze ook wat mooier nog dan wat hoekige stationwagen variant. Als ik ga verhuizen dan huur ik wel een busje.

      Login om te reageren
  13. detroitv8 zegt

    14 april 2021 om 21:54

    Gaat Audi hiermee de concurrentie aan met de andere VAGs? Een ID4 is een slechts paar duizend euri’s goedkoper. Ik zou het wel weten, even een maandje doorsparen voor deze.

    Login om te reageren
    • flyerbunch zegt

      15 april 2021 om 00:11

      @detroitv8: een paar duizend verschil? Ja het is een Audi, maar deze 35 versie geeft je 170pk en in basis launch edition trim praktisch niks extra tenzij je de hogere versies (+5-10000€) neemt. Daar waar je bij VW First Edition 200pk hebt en meer waar krijgt voor minder geld. Als Audi later met de 40 (200pk) editie komt mag je gerust nog eens 7-8000€ bijtellen boven op de hogere uitrustingen aangezien de launch editions dan niet meer van toepassing zijn.. ff maandje doorsparen? 🤔

      Login om te reageren
      • gta3200 zegt

        15 april 2021 om 07:28

        40 is €4.500 duurder zie https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/eerste-prijzen-audi-q4-e-tron-bekend/

        Login om te reageren
        • flyerbunch zegt

          15 april 2021 om 14:56

          @gta3200: nog steeds veel geld in verhouding voor weinig vernieuwend en verrassingen..

          Login om te reageren
  14. remarkable zegt

    14 april 2021 om 22:03

    Erg fraai design. Vind hem wel geslaagd.

    Login om te reageren
  15. caprio zegt

    14 april 2021 om 23:37

    Poooh wat een druk ontwerp, zoveel lijnen en vouwen. Voor 3k meer heb je Kia EV6 die in 3,5 sec naar de 100 gaat ipv 6,2 van Audi. Dan het dashboard, dat is ook zo weinig verrassend, de ontwerpers moeten duidelijk binnen de Audi familie blijven. Ok, de dubbele middenconsole van de Renault Capture werd slecht gekopieerd. Gelukkig zit er niet die ID troep in voor het multimediascherm. Ik geloof dat in de deuren van die hele kleine Citroen AX ook een literfles paste.
    Hoe dan ook, wat is de Kia dan toch veel mooier, innovatiever en veel meer waar voor je geld.

    Login om te reageren
  16. intimrasiert zegt

    15 april 2021 om 05:52

    Werkelijk uniek mooie auto. Acceleratie en vermogen blijven wel wat achter bij het werkelijk spectaculaire uiterlijk. Hopelijk komt er een RS van.

    Login om te reageren
  17. Gulli zegt

    15 april 2021 om 08:22

    Zo’n schuin dakje schijnt iets te maken te hebben met de aerodynamica. Dus je bouwt eerst een bonk van een auto met de aerodynamica van een zeecontainer en vervolgens zet je er zo’n verschrikkelijk schuin dakje op voor de betere luchtstroming. Apart.

    Deze kan in het rijtje lelijke SUV-crossover-coupées waar niemand om heeft gevraagd zoals daar zijn;
    Alle Mercedes GLxxx Coupé modellen
    BMW X4
    BMW X6
    Audi Q8
    Porsche Cayenne Coupé
    Lamborghini Urus
    Toyota C-HR
    Mustang Mach-E
    Volvo C40
    Mazda MX-30
    Citroën C4
    Volkswagen T-Roc
    Tesla Model X
    SsangYong Actyon (hier is het mee begonnen denk ik, hoewel die het niet populair heeft gemaakt)

    Ben ik nog wat vergeten? Vul maar aan!

    Trouwens van de Polestar 2 en Kia EV6 weet ik niet eens wat het zijn, daar is geen ouderwetse koets aan te koppelen, zelfs geen combi’s van koetsen. Laten we het erop houden dat het een puinhoop is.

    Ik ben een ouwe lul (daar kom ik steeds vaker achter) en een zeikerd. Ik hou er niet van dingen te verbieden omdat ik ze niet mooi vind, maar als ik 1500 handtekeningen kan verzamelen om al deze modellen van de markt te weren zal ik dat zeker niet laten. Misschien kan ik wel een automotive welstandscommissie opstarten :D

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 april 2021 om 09:46

      De Model X lijkt op een walvis maar voor de rest zit er weinig aanstootgevends in jouw lijstje, Ik zou liever de stationwagens verbieden. Die zien er meestal ook niet uit. Als je niet dood bent hoef je immers ook niet in een lijkwagen te rijden.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        15 april 2021 om 10:21

        Grappig, toen tig jaar geleden de eerste X6 uitkwam schreeuwde iedereen moord en brand, en nu lijken we er geforceerd aan gewend te zijn geraakt ofzo

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 april 2021 om 12:34

          Daar is niks geforceerds aan, dat is een natuurlijk proces. Eerst is het vreemd en eng, daarna raak je er aan gewend en dan omarm je het. Vast voedsel, je vriend/vriendin/diverse, SUV coupe’s, het volgt allemaal hetzelfde patroon. Maak je geen zorgen, jouw tijd komt nog wel…

          Login om te reageren
  18. cossiekiller zegt

    15 april 2021 om 11:51

    De Kia met bijna 3 zoveel vermogen en beter uitgerust, kost ongeveer hetzelfde… Zou ik toch niet lang over moeten nadenken

    Login om te reageren
  19. HZW zegt

    15 april 2021 om 16:53

    In het Grijs met bronsen velgen wil ik hem wel hebben, maar dan wel als een 50 quattro, die waarschijnlijk € 80K+ gaat kosten, als de duurste 35 lounge edition al € 61K+ kost.

    Login om te reageren
  20. thjvanvlerken zegt

    15 april 2021 om 19:04

    Ben ik nu scheel ik zie alleen de 35 in de prijslijst staan?

    Login om te reageren
  21. Chauffeur zegt

    15 april 2021 om 23:00

    De 50 in S Competition uitvoering kan wel eens de opvolger van de Model 3 Performance worden… Fraai model en snel zat na de Tesla-raket

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North