Officieel: de BMW 8 Serie Concept

Auteur: , 51 Reacties

Eindelijk, weer een leuke en originele BMW. Dit is de BMW Concept 8 Reeks, de essentie van een hedendaagse BMW coupé.

Zo presenteert BMW deze conceptwagen; een hedendaagse BMW coupé. Een concept dat bovendien de toon zet voor een aankomend BMW model. Deze nieuwe 8-serie moet namelijk de huidige 6-serie gaan vervangen. In 2018 wordt de auto gelanceerd als onderdeel van het grootste modellenoffensief ooit in de geschiedenis van de BMW Group.

Dit weekend is de auto inclusief diens 21-inch grote velgen te zien tijdens het Villa d’Este concours in Italië:

The number 8 has always represented the pinnacle of sports performance and exclusivity at BMW… The forthcoming BMW 8 Series Coupe will demonstrate that razor-sharp dynamics and modern luxury can go hand-in-hand. This will be the next model in the expansion of our luxury-car offering and will raise the benchmark for coupes in the segment. In the process, we will strengthen our claim to leadership in the luxury class.

BMW liet overigens al eerder een grote coupe zien tijdens het Villa d’Este concours van 2013, dat was de BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé waarvan eveneens gesuggereerd werd dat het een voorbode was voor een nieuwe 8 Serie. Ditmaal is dat geen gerucht meer. De typenamen zijn al gereserveerd, waaronder M8.

Designheld van eigen bodem Adrian van Hooydonk beschouwt de nieuwe 8-serie als een stukje pure fascinatie:

“It is a luxurious sports car which embodies both unadulterated dynamics and modern luxury like arguably no other. For me, it’s a slice of pure automotive fascination.”

Hoewel de 8-serie de ‘vervanger’ wordt van de 6-serie, wil BMW het met de 8-serie dan ook wat hogerop gaan zoeken. Daar waar de S-klasse coupé opereert. Daar ook waar de verkoopmarges lekker hoog zijn. Naar verwachting zal de 8-serie zodoende veel techniek delen met de Siebener. Wees dan ook niet verbaasd als de 6.6-liter grote V12 uit de M760Li zijn weg vindt naar de nieuwe Achter.



51 reacties

Dikke BMW jongens!
Ik vind ‘m wel geslaagd, misschien een beetje teveel retro. Dat wordt na een tijdje wat sleets op het oog zal ik maar zeggen: http://chryslergo.com/wp-content/uploads/2015/05/foto-pt-cruiser-1.jpg
@pomoek:
Mensen vonden de pt cruiser al een lelijke bak de dag dat hij voorgesteld werd. De Camaro, challenger en Ford GT van 10 jaar terug vind ik nog steeds mooie wagens.
Ik vind de grille wel een beetje te Lexus. De rest vind ik erg fraai. Komt een stuk beter uit de verf zo dan op de eerste plaatjes van laatst.
@E34M5Touring: de nieuwe plaatjes zijn meer in proportie, zoals de kont, die nu lekker is en voordien niet. De grille is nog een kleine miskleun, maar reken erop dat die toch wat moet krimpen om er een nummerplaat op te krijgen (als men niet à la Audi begint). Ook de koplichten zullen iets groter worden, zoals bij zoveel concepts zijn die aan de kleine kant. Spiegels enzo groeien ook weer wat. Het komt goed. BMW zal er staan.
@breakingpoint: Volgens mij kan de nummerplaat er nog gewoon onder. Zit ruimte onder de gril. Maar misschien heb je gelijk hoor.
Helaas geen design wat ik mooi vind, in tegenstelling tot de Gran Lusso Coupé die ik erg geslaagd vond. Veel minder druk, minder lijnen, deuken, randjes, bulten en vouwen… het ‘klopte’ bij de Gran Lusso allemaal veel beter dan wat ze nu hier laten zien.
@bietje: Waarschijnlijk snap je wel dat ik die mening met je deel.
Het eerste wat in mij op kwam: 4 serie kont met 6 serie neus.
Best wel Aston Martin achtig.

Wat ik niet zo erg vind. T is een mooie wagen
@toyotafortuner: indd. Aston Martin en Tesla hebben een liefdesbaby gemaakt :S
Die quote is net zo tenenkrommend als de styling. Over the top has a new face. “Pinnacle of Sports performance” whahahaha wat een bizar gezwets.
@w0o0dy: hoezo? Zie de R8 😉
In tegenstelling tot wat ik vanochtend schreef ziet het er toch niet slecht uit. Maar gezien de spy shots zal het uiteindelijk product er veel tammer uitzien. Ze zullen de nieren veel conventioneler zijn en de lichten ook. Wellicht dat het er zelfs beter uitziet.
sorry, de voorkant is net een 6-serie met een downsyndroom. De ‘nieren’ zijn te groot naar mijn mening.
Lekker hoor. Mooie auto belooft het te worden zo te zien.
Dames en heren, welkom bij een nieuwe uitzending van ‘Keutels intrekken voor gevorderden’.

Bij de eerste low-res foto’s was ik het unaniem eens met mijzelf dat de nieuwe 8 Serie niet moeders mooiste was. Nu bij het zien van deze foto’s trek ik de letterlijke evenals spreekwoordelijke keutel in. Niet wat betreft de velgen: die zijn bijzonder gaaf. Maar je ziet nu goed hoe gestrekt het ontwerp is. Dit is een lel van een auto. En dat vind ik fraai. De S-Klasse Coupe (toch een soort semi-concurrent: want een dikke Zuid-Duitse coupé) is vadsig en vooral veel te hoog. Niet direct lelijk, maar het spreekt mij niet aan. Deze 8 Serie concept lijkt fantastische proporties te hebben.

Minder mooi: de grille is in my humble opinion veel te groot en die achterlichten komen geforceerd over. De uitlaten lijken te dicht op elkaar te zitten, wat de auto minder breed doet lijken (het Golf V R32 effect). Ook zijn de koplampen te klein. Maar misschien is het ook gewoon wennen met deze manier van auto’s ontwerpen. Bij de nieuwe generatie Lexussen is dat vrij duidelijk. Op de foto’s niet echt mooi en te druk. En elke keer als ik een nieuwe IS voorbij zie rijden moet ik toegeven dat het een uiterst fraaie automobiel is. Hopelijk geldt dat voor deze 8 Serie ook.
@willeme: Ik heb vanavond tegen de bandjes staan schoppen. Mij bevalt ‘ie wel, op wat kleinigheden na.
@perry_snijders: Jij bent echt werkelijk overal ;). Bips en voorkant een beetje te doen in real life?
@willeme: Goed te doen, maar ik moet ‘m nog beter bekijken – bij daglicht en zo. Maar BMW’s doen het “in het echt” bijna altijd beter dan op de foto – deze ook.
@willeme: met één been leven went ook. Niet alles wat moet wennen is daardoor OK…
Het ding ís vadsig; hij heeft het A5-syndroom: jetsers van velgen die qua maat relatief hetzelfde ogen als 17″ onder een Mondeo… Kijk die kont; zou er een bordje ‘Let op – zwenkt uit’ op komen??
Ik ben wat sceptisch. Maar hey, ik ben de doelgroep ook niet…
@willeme: oké ik beken en heb ook zo’n kontje terug de bibs ingetrokken. Maar dan wel een erg kleintje. De officiële foto’s doen de auto meer recht maar maakt m alleen minder lelijk. Kan niet in definitie van mooi praten. Foto 10 geeft een erg mooi beeld.
@jpoers: ….ontbreekt een L. Zoekt Edit-knop.
Ik vind vooral de zij en achterkant op een Infinity lijken.
Voor de mensen die roepen dat ie op dit model of dat model lijkt…

Het lijkt vooral op de BMW GINA concept uit 2008…

http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/BMW_1024x768_95_gina_light_visionary_model_2008_74.jpg
@rick-dos:
dat is dat vouw autotje van bangle toch. in elk geval; neus heeft er iets van weg maar voor de rest lijkt het er nauwlijks op.
@super: Yep. Het lijkt er net zoveel op of misschien nog wel meer dan de hier genoemde Maserati en Aston Martin. Kijk bijvoorbeeld ook naar de geprononceerde heup op de flank achter.
Het interieur vind ik wel cool…
Jammer dat het slechts een concept is want dit is de eerste echt mooie BMW sinds wat? De Z8? Helaas is dit te spannend voor het merk dus de productieversie wordt waarschijnlijk compleet anders.
@kapiteinaudi: “dit te spannend voor het merk”
Zegt de kapitein van de eenheidsworst dat Audi heet.
@str8six: precies, als er 1 merk is die controversiële auto’s maakt is het wel BMW. Zie de Bangle-BMW’s, Z8, i8 en i3.
“The number 8 has always represented the pinnacle of sports performance and exclusivity at BMW”

Ah ja, met de BMW 118i en 118d als hoogtepunt!

Maar zonder gekheid: wát een wagen! Afgaande op de geruchten en gelekte informatie zou de 6-serie kleiner en vooral sportiever moeten worden en de 8-serie de luxe coupé moeten worden die het leven van de S-klasse coupé zuur gaat maken. En toch, als ik deze auto zie heb ik het niet het idee naar een S-klasse concurrent te kijken. Deze auto oogt veel slanker, veel beter geproportioneerd en veel sportiever. Erg knap dat men dat heeft weten te realiseren bij BMW, bij dit soort grote coupés is het toch altijd maar even afwachten of het niet zeecontainer nummer zoveel wordt.
@edge: ik heb destijds nog een 328i Hartge gehad… maar vind dit echt wel een vet monster!
Z’n voorgangers horen wat mij betreft tot de mooiste BMW’s ooit, maar deze… nee..
Vooral de neus en de kont zijn verschrikkelijk.

BMW zal het wel niet erg vinden, want ik kan het ding toch niet betalen..
Kruising van Bmw i8 en een Bmw 3.0csl Hommage (zonder spoiler) :-)
Maarrr… stiekem wisten we in 2007 al welke design richting Bmw op zou gaan met de Bmw Concept CS.
Zeer uitdagende conc. voor de S-Klasse Coupe, Lexus LCF – ‘ Een coupé is een aan de achterzijde naar beneden aflopende sportieve carrosserievorm voor een auto waarbij het bestuurdersgedeelte/passagiersgedeelte slechts door 2 of 3 portieren te betreden is ‘
Voordat men begint of 4/5 deuren en sedan coupé enzo
Fraaie wagen zeg.

Ik snap alleen niet waarom de 6 serie dan komt te vervallen?
8 serie = s klasse coupe/ audi a7 concurent
6 serie = e klasse coupe/ audi a5 concurent
@arnoldh: Audi heeft jou met hun marketing (door destijds een nummertje hoger te kiezen dan BMW) in ieder geval al overtuigd, het is:

A7/6-serie/E-klasse coupe
A5/4-serie/C-klasse coupe

De S-klasse coupe heeft binnen de Duitse drie momenteel geen concurrent.
@erwh: Jawel toch? Die Volkswagen Phaeton 2-deurs waar ze ‘Bentley’ opschrijven ;)
Te geforceerd 13 in dozijn Coupé design … als ze de ‘herritage’ van de 8-serie meer hadden laten terugkomen dan zou ’t een langgestrekte brede en lage cruiser zijn geworden.

De 6-serie kon dit nog wel goed doorvertalen. Maar nu in dit segment is een simpele Coupé niet het meest onderscheidend.
Mooie BMW echt een prachtige Coupé!
Die grille en motorkap, en de achterlichten, maken het een net niet ontwerp voor me. Maar wellicht wordt alles nog afgezwakt in het definitieve ontwerp.
En stapt BMW nu langzaam maar zeker echt af van de Hofmeister-knik?
Jammer, ik hoopte toch dat BMW de guts had om de klapkoplamp nieuw leven in te blazen
Hij lijkt op een mooie nieuwe BMW……zucht
JA!! Eindelijk!!
Maak deze aub gewoon met “natuurlijke” power..
Dikke V12 zonder turbo.. “Puur natuur” gewoon.
Dit is nog een concept, maar doet denken aan de productieversie van de LC500
bmw-m.com een M8 Erlkönig, kan dus een beetje vergeleken worden
Vet hoor, die wil ik wel eens in het wild zien.
Mooi auto…. alleen had ik einddiffusers meer uit elkaar gezet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).