Officieel: de exclusieve BMW 1-serie Berline

Auteur: , 54 Reacties

De 1-serie mét een kont en twee extra deuren.

Exclusief, omdat we ‘m in Europa niet gaan zien. We wisten al dat BMW zat te broeden op een speciale 1-serie voor China en nu is het model officieel door de Duitse autofabrikant aangekondigd. “Ontwikkeld in München, geproduceerd in Shenyang”. Dat zijn de woorden die BMW meegeeft over de 1-serie Berline.

De sedan zal leverbaar zijn met drie- en viercilinder motoren. Qua pakketjes kun je kiezen voor de Sport Line of Luxury Line. Het model is 4,4 meter lang, 1,8 meter breed en 1,4 meter hoog. Ter vergelijking: de hatchback bij ons is 4,3 meter lang, 1,7 meter breed en ook 1,4 meter hoog. Het verschil is dus niet wereldschokkend.

Chinezen kunnen de 1-serie Berline bestellen als 118i, met een 1.5 liter driepitter met 136 pk. Als 120i, met een 192 pk sterke tweeliter benzinemotor en als 125i met 231 pk. Laatstgenoemde zal standaard worden geleverd met een achttrapsautomaat. De M Performance- en M-modellen blijven exclusief behouden aan de 2-serie.

Het Aziatische land is voor onder andere BMW momenteel de belangrijkste markt. Vorig jaar pakten de Duitsers een groei van 11,3 procent als het gaat om de verkopen. Audi is echter de onbetwiste nummer één als het gaat om de Duitse merken. De autofabrikant uit Ingolstadt wist er 591.554 auto’s te slijten in 2016.



54 reacties

Zeg me dat het niet waar is…
@bmwfreak038: die kont is gewoon niet mooi en lijkt vanaf de zijkant gewoon te hoog
@bmwfreak038: ah joh, de 1 serie is nooit mooi geweest naar mijn mening. Dit kan er nog wel bij
@jamesbond007: eerste model was mooi, zeker de coupe.
@bmwfreak038: inderdaad, het had meer moeten zijn zoals de concept versie.
Die is werkelijk prachtig: http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-concept-compact-sedan-dit-wordt-de-vierdeurs-1-serie-82100#post-82100
@Mercman: zo het concept is tig keer beter inderdaad!
Maar wat is het nut van de 2 serie dan nog? Dat is toch een 1 serie met 4 deuren?
@baklava: idd. Snap het ook niet goed. Is de 2-serie dan niet te verkrijgen in China ofzo?

In ieder geval, wat kost dat om te homologeren en importeren vanuit China? Je rijdt wel met een uniek exemplaar rond op die manier. Leuke Europese restwaarde denk ik.
@baklava: bij de 3 heb je ook vier deuren en de 4 met twee. In dat kader klopt het. Voor de rest begrijp ik het ook niet meer… want 2 active tourer heeft er 5…
@baklava: alleen die bejaardenbus is 4 deurs, normaal zijn de even getallen coupe versies van de oneven getallen
@baklava: Wat is het nut van de 4-serie GC, de 6 serie GC, de 3 serie GT, de 5 serie GT, de X4 en X6? Precies, nichevulling.
Whaha die achterkant… Alsof er een 3 serie kofferbak tegenaan gekit is.
Zeg dit niet vaak maar dan toch liever een A3 sedan. Die vind ik meer uitgesproken dan dit ding. Vind de achterkant gewoon lelijk. Had daar 2 serie lampen ingezet ipv van Active Tourer units. Vind dit geen gemis eerlijk gezegd.
Wie vroeger 3-serie rijdt en de enorme prijsverhogingen niet meer bij kan benen, kan nu toch een compacte BMW sedan blijven rijden. Goed nieuws toch? De 3 is flink gegroeid afgelopen 30 jaar, dus er is prima ruimte voor een compactere sedan. Audi heeft dat ook ingezien. Heel slim om zo je klanten binnenboord te houden die qua salaris niet alsmaar meegroeien met de prijzen van de auto’s [of die gewoon minder uit willen geven]
@persian1: Inderdaad. Deze 2-serie is misschien een meer spirituele opvolger van de 3-serie van weleer. De nieuwe 3-serie rijdt als een Mercedes. Vandaar dat ik mij – al sinds de E30 3-serie rijder – onlangs een 2-serie coupé heb aangeschaft. Die rijdt tenminste nog als een BMW en deze berline misschien ook.
Wanneer komt de verlengde versie van deze 1er dan?
@gregorius: Na deze 1 sedan zal een 2 gran coupé verschijnen. En vergeet de 1 GT niet en ook de X2 moet nog komen. En als klap op de vuurpijl de 0-serie natuurlijk
En dan alle i-tjes nog.
@persian1: ik hoop ook echt dat deze niet naar Europa komt, maar dat we hier wel een 2 gran coupe krijgen..
liefst voor het einde van dit jaar ivm bestellen nieuwe lease auto :)
Ziet er goed uit. Ik snap dat BMW deze wagen niet in Europa op de markt brengt, dat zou de verkopen van de 3 serie zomaar geweld aan kunnen gaan doen.
Qua lijnen lijkt het, vanaf de zijkant, meer een volvo…
@900t: Dat was ook het eerst dat bij mij opkwam.
Maar is dit met voorwielaandrijving of achterwielaandrijving? Vaak kan je dat door de looks wel zien. Maar ik twijfel in dit geval.
@marvin1608: door de 8traps automaat denk ik toch rwd. Omdat de mini coopers een 6 traps hebben. Ik vind hem niet echt geslaagd kwa looks.
@marvin1608: Hij staat op het voorwielaangedreven UKL-platform, iets wat ook voor de hatchbackversie van de volgende ‘Einser’ geldt. Dat deelt Chinese vierdeurs met de huidige 2-serie Active Tourer, 2-serie Gran Tourer en X1
@marvin1608: Precies wat @Stefan1207 ook schrijft, het is een voorwiel aangedreven auto, net als de 2 AT en 2 GT. Waarbij de 3-cilinders een automatisch 6-bak kunnen hebben en de 4-cilinders een automatisch 8-bak kunnen hebben.

OT: Geen mooie auto, maar dat zijn wij van BMW onderhand wel gewend, misschien historisch gezien een beetje late opvolger voor de 3-serie E30, maar even wel niet echt een schoonheid.
@marvin1608: Gezien de ruime overhang voor, zou dit best wel eens een FWD kunnen zijn.
@marvin1608: Volgens mij is het FWD. Zal ook wel te maken hebben met de binnenruimte.
@berlinetta: Ja die chinezen willen natuurlijk ook ruim achterin zitten.
@berlinetta: Ik dacht dat ook al eens ergens gelezen te hebben. Alleen: in dat geval snap ik die hoge middentunnel niet zo goed. Die is identiek aan die in mijn (achterwielaangedreven) 2-serie coupé.
@stefan1207: Als ik op internet kijk heeft de active tourer ook een midden tunnel bij de achterbank.
@marvin1608: ik gok ook op achterwielaandrijving, anders hebben ze voor niks die cardanas door het interieur laten lopen.
Wat een hok. De lijnen kloppen totaal niet imo. Het kontje is raar en van de zijkant loopt de auto heel erg op.

Dit kan bij lange na niet tippen aan de A3 limousine wat imo een plaatje is.
Zal toch wel naar Europa komen?! Perfecte concurrent voor de A3 sedan en CLA
Fantastische auto, maar oh wat jammer dat BMW hem niet ook voor Europa produceert dat is echt heel er balen want het is een hele mooie auto. Was ook ontzettend leuk om de concurrentie aan te gaan met de CLA en de A3 limo maar nogmaals helaas.
ik vind hem beter te pruimen dan de normale 1 serie. Deze kan wel tussen de 1 en de 2 aangezien de 2 alleen een 3 deurs coupe, cabrio of Active zaaddoder is. Het is voor mensen die graag een sedan willen, maar geen 3 serie kunnen of willen betalen.
Of ik het mooi vind laat ik even in het midden maar hier is prima markt voor. Zeker daar in het Verre Oosten.
First!
In de zin dat ik ‘m wel mooi vind!

Kom maar door, zet maar neer op m’n oprit, als ie met 6-in-lijn komt, helemaal fantastisch (al is ie vermomd als een atmosferische 2.0 ook gewoon welkom)
Ik vind hem best wel goed gelukt, alleen de kont is een beetje te hoog. En ik vraag me wel af waarom hij niet in Europa wordt uitgebracht. Lijkt me toch een mooie concurrent voor de CLA en de A3.
Doet me weinig, en hij blijft in China. Maar stiekem hoop ik toch dat AC Schnitzer er een dikke 6-cilinder in lepelt en er een bommetje van maakt.
Wat een lelijke hoge kont! En dat dashboard…..kom op BMW. Dit is onderhand klassiek
Een beetje als de 5 serie gt en die vind ik niet mooi…
Het is net een te heet gewassen Volvo S60. En die vind ik ook lillek.

Joe, doei!
Die achterlichten…. spuuglelijk. Maar dat vinden ze in China vast fantastisch.
A3 sedan vind ik een stuk mooier.
“De 1-serie mét een kont en twee extra deuren.” De 1 Serie die het einde van de wereld aankondigt, zul je bedoelen, @RubenPriest. De 1 Serie die ons huilend op de vloer van de woonkamer achterlaat. De eerste BMW die geen nordicwalkersbusje is en tóch voorwielaandrijving heeft, kortom.
@perry_snijders: Ik keek er niet eens meer van op, zo erg ben ik al verknalt. Gebeurde geloof ik met de komst van de 2-serie Active Divorce.. probeer zelf de image hoog te houden door stug door te rijden in de laatste 330i met een atmosferische zes-in-lijn (collectorsitem !!1!!1)
@RubenPriest: Ik heb de mijne straf gegeven. Een week lang in een donkere garage, en dan kijken we weer verder.
Wat een lelijk hok!.
Vlees noch vis.

Niet het eigenwijze van een 1-Serie, niet het sportieve danwel praktische van een 2-Serie, niet de uitstraling en de ruimte van een 3-Serie.

Als ik dan toch een voorwielaangedreven sedan wil, maar een 3-Serie te duur is, dan liever een Mondeo of Mazda 6.
Ik vind hem wel mooi. Mag van mij zo hier op de markt komen.
Mooi geproportineerde sedan, vind hem mooier dan de 3.
Ik zie mezelf in deze E46 opvolger wel rijden, waar ik zijn echte naazaat te groot vind.
Wow, kijk die beenruimte op foto 11!
Amai, hij is wel een heeel pak breder dan de hatch… dat vind ik wel echt een wezenlijk verschil…
Hmmm…. Vind het wel wat. Alleen kan die naar mijn mening wel een verlaging gebruiken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).