• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel en uniek: Ferrari P540 Superfast Aperta

Auteur: Alwood, gepost 11 december 2009 om 21:32 – 51 Reacties

Afbeelding Officieel en uniek: Ferrari P540 Superfast ApertaAfbeelding Officieel en uniek: Ferrari P540 Superfast ApertaAfbeelding Officieel en uniek: Ferrari P540 Superfast ApertaAfbeelding Officieel en uniek: Ferrari P540 Superfast Aperta

Ferrari P540 sexy thing
Ruim een half jaar geleden hadden wij hier de eerste spyshot van de gouden one-off. De unieke Ferrari, genaamd P540 Superfast Aperta is nu af.

Het is niet goedkoop om je eigen Ferrari te laten bouwen, maar dan rij je wel in een uniek exemplaar. Vooral uniek van buiten, want als basis is een gewone 599 GTB gebruikt. De auto deelt veel techniek, maar er waren flink wat verstevigingen aan het onderstel nodig om het open dak mogelijk te maken. De auto is met deze ingreep 20 kg aangekomen. De extra kilootjes hebben in dit geval wel een hele hoop extra schoonheid meegebracht.

De auto is gemaakt voor en door Edward Walson, de zoon van de man die kabel-tv heeft uitgevonden. Dat wist ik voor dit bericht van Ferrari ook niet. De belangrijkste inspiratie voor het project was “The Golden Ferrari”, gebouwd door Carrozzeria Fantuzzi voor de film Toby Dammit. Na de eerste schetsen heeft de bouw slechts 14 maanden geduurd.

Ook interessant!

  • Ferrari 599 GTB Fiorano
  • Ferrari 812 Superfast krijgt Poolse interieurbehandeling
  • Au: Nederlandse Ferrari 812 Superfast crash op de A1
  • Knalgele Ferrari 599 GTO* occasion is spotgoedkoop

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

599, aperta, coachbuilding, Ferrari, ferrari-special-projects, goud, pininfarina, superfast

Vorig bericht: « Vette tjoening voor je Panamera, van FAB
Volgend bericht: Route Mobiel zegt: flikker maar op met je oude auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. kenneth zegt

    11 december 2009 om 21:34

    achter kant trekt op niks

    Login om te reageren
  2. SHFT zegt

    11 december 2009 om 21:34

    Uniekheid is in dit geval geen garantie voor schoonheid, wat een lelijk hok!

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    11 december 2009 om 21:36

    dit is een bericht uit 1976 .. neem ik aan dan ??

    Login om te reageren
  4. JohNL zegt

    11 december 2009 om 21:39

    Garantie voor schoonheid? Ik heb dan toch liever een standaard Ferrari eigenlijk. Dit is wel uniek, maar toch niet echt een mooi, vloeiend geheel.
    Leuk geprobeerd maar niet mijn smaak in ieder geval.

    Login om te reageren
  5. sven2 zegt

    11 december 2009 om 21:42

    echt 100% mijn smaak is het eigenlijk niet, hij lijkt voor een nieuwe auto… oud, ik denk dat die echt snel gaat verouderen, zeker naast andere unieke auto’s zoals de Bertone Mantide of Rolls Royce Hymotion of hoe heet dat ding ook alweer, toch auto’s die iets betekenen in dit segment.

    Login om te reageren
  6. Bram zegt

    11 december 2009 om 21:43

    Lijkt net een Corvette die achterkant (oud modelletje)

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    11 december 2009 om 21:47

    Leuk… je auto noemen naar een ziekte.
    http://www.encyclo.nl/begrip/rhinolalia%20aperta

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      11 december 2009 om 22:49

      @JanJansen: Aperta = open, het heeft dus NIKS met een ziekte te maken.

      @CrazyHenkie: natuurlijk heeft deze auto daar niks meer te maken. Dat patent is alleen maar vastgelegt voor het geval ze dit ooit, misschien, een keertje ver in de toekomst gaan toepassen. Of in elk geval om het patent te hebben zodat de concurrentie het niet kan gebruiken. En ze kunnen het ook nog verkopen natuurlijk.

      Login om te reageren
  8. Martijn zegt

    11 december 2009 om 21:48

    Ik dacht ook direct aan een klassieke corvette!

    Login om te reageren
  9. JTK zegt

    11 december 2009 om 21:50

    Niet echt mooi… Je kunt wat mij betreft toch beter Michiel v.d. Brink aan auto’s laten prutsen, dan levert het tenminste wat moois op.

    BTW: Weet iemand hier hoe het eigenlijk met zijn projecten gaat? Horen er weinig van de laatste tijd. Hoe staat het met de GTO?

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      11 december 2009 om 23:33

      @JTK:

      Laatst een paar renderings van die 599 GTO Ecurie GTX van Vandenbrink gezien, ziet er veel en veel beter uit dan deze “Aperta”.

      Login om te reageren
  10. Eric zegt

    11 december 2009 om 21:56

    Waarschijnlijk een amerikaan. Geld en smaak gaan soms niet samen, zoals we hier al meer gezien hebben. Raar dat er geen oliebaronnen zijn die voor zulke ombouw kiezen en enkel een folie op hun auto’s plakken.
    Maar de man heeft wel de auto van zijn dromen en de meeste AB’ers niet!!!

    Login om te reageren
  11. Bobby_Orlando zegt

    11 december 2009 om 22:04

    Die man had beter een jaren ’70 Corvette gekocht.

    Login om te reageren
  12. Kristof zegt

    11 december 2009 om 22:08

    Ik vind hem mooi maar vind het zonde dat het een Ferarri is.

    Login om te reageren
  13. Wessee zegt

    11 december 2009 om 22:10

    Ik vind hem ook wel mooi. En euhm, guys die er een C3 achterkant in zien moeten maar eens beter hun Ferrari geschiedenis leren. :P

    Login om te reageren
  14. ruud zegt

    11 december 2009 om 22:12

    kom op… dit kan toch niet.
    Krijg koppijn van dat gedrocht.
    En dan die kleur… ik heb 10 jaar geleden een gouden
    Ford Sierra gehad… dat was toen al kitsch

    Slooppremie, hoera

    Login om te reageren
  15. Eric zegt

    11 december 2009 om 22:12

    Er past geen dak op. Met deze wagen rij je enkel “open”. Hij zal waarschijnlijk in Beverlyhills wonen.

    Login om te reageren
  16. CrazyHenkie zegt

    11 december 2009 om 22:12

    Is dat dan ook de auto die bij die bijzondere constructie hoorde die Ferrari een tijdje geleden patenteerde? Van dat Targa-principe; http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/05/ferrari-patent-voor-een-targa

    Lijkt me dat dat perfect hierbij past!

    Login om te reageren
  17. lamdi zegt

    11 december 2009 om 22:17

    “De unieke Ferrari, genaamd P540 Superfas Aperta is nu af.”
    moet dat niet superfast zijn?
    -edit: check!-

    en.. wat een lelijk hok zeg
    lijkt zelfs wel lichtelijk op wat SLR pikwerk?
    is maar goed dat er maar 1 van gebouwd gaat worden.

    gr. japp

    Login om te reageren
  18. CrazyHenkie zegt

    11 december 2009 om 22:17

    Even gecheckt; het dak houdt boven het achterwiel op bij de patenttekening; http://static.autoblog.nl/images/wp2009/big/ferrari-image001.jpg , en bij deze foto (door de hoek moet je goed opletten!) http://www.autoblog.nl/gallery/Pininfarina/Ferrari_P540_Superfast_Aperta/Ferrari_P540_Superfast_Aperta_02.jpg

    Ook de voorruitstijl klopt etc!

    Login om te reageren
  19. CrazyHenkie zegt

    11 december 2009 om 22:58

    @ robbie

    Het is anders wel bijzonder toevallig, en het concept past ook wel bij de wagen..

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      11 december 2009 om 23:11

      @CrazyHenkie: nee hoor, want dit is een one-off die gebaseerd moet zijn op een bestaande auto. Die nieuwe deuren vragen een compleet nieuwe contructie (onderhuids) dat is niet te realiseren met een bestaande basis (599 GTB). Het zou dan namelijk veel te veel geld kosten om de auto gehomologeerd te krijgen voor de openbare weg. Iets dat Ferrari zeker wil:

      In accordance with the Special Project’s approach to producing such individual one-offs, the P540 Superfast Aperta respects all existing international safety and homologation requirements and is thus road legal.

      Daarom is bijvoorbeeld ook de stand van de voorruit exact gelijk aan die van de 599. Bepaalde ‘hard points’ kan je veranderen als je bezig bent met coachbuilding. Als je met wil weten moet je dat maar aan Michiel vd Brink vragen ;)

      Login om te reageren
  20. SimonMc zegt

    11 december 2009 om 23:06

    Tiens, als ik zo zie zou ik bijna zeggen dat deze op de 612 scaglietti is gebaseerd ipv de 599 gtb?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      11 december 2009 om 23:12

      @SimonMc: ze kunnen uiteraard wel gebruik maken van allerlei verschillende koplampen en andere zaken :D Daarom zitten er (volgens mij) een paar 612 koplampen op.

      Login om te reageren
  21. Appeltje zegt

    11 december 2009 om 23:15

    @ Wessee

    Je doelt waarschijnlijk op de achterkant van de 250 GTO ’64? Ik moet bekennen dat ook ik in eerste instantie dacht aan een Corvette C3 achterkant, maar je hebt gelijk, men probeert vast en zeker de suggestie van een 250 GTO ’64 te wekken…

    Login om te reageren
  22. Wessee zegt

    11 december 2009 om 23:22

    @Appeltje: klopt idd. Ik kijk er elke dag naar, want hij staat als schaalmodel op de plank hier, dus ik herkende die achterkant meteen haha. ;)

    Login om te reageren
  23. Frankypanky zegt

    12 december 2009 om 00:34

    Die “Aperta” lijkt ‘a profil’ idd. op een Corvette C3!!!

    En hoe zit het met de VDB GTO. Vooral die GTX/GTO ziet er erg goed uit!

    BTW, wat is het toch fijn om een rijkeluiszoontje te zijn!!!
    Wordt er een Ferrari speciaal voor jou geconstrueerd, want je vindt een standaard 599 niet mooi genoeg?!?
    :?

    Login om te reageren
  24. Benno zegt

    12 december 2009 om 01:08

    Quanta costa?!

    Login om te reageren
  25. slappehap zegt

    12 december 2009 om 01:30

    OMFG, only in America.

    http://www.youtube.com/watch?v=9LLkFcwyxsA

    @Benno: Ferrari maakt duizenden auto’s per jaar, over deze deden ze 14 maanden…

    Login om te reageren
  26. slappehap zegt

    12 december 2009 om 01:43

    Te zwak uitgedrukt, dit is beter.

    http://www.youtube.com/watch?v=TlY7vZqpCOE

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      12 december 2009 om 02:14

      @slappehap: thanks, heb ik ook weer wat te rukken.. wat een lekkere vent :P
      ps: ik vind die Ferrari eigenlijk wel vrij geslaagd moet ik zeggen..

      Login om te reageren
  27. GTR zegt

    12 december 2009 om 04:03

    wauw. gewoon echt mooi!

    Login om te reageren
  28. Megakix zegt

    12 december 2009 om 08:12

    Mijn auto heeft nu óók een deukje ! Misschien voor AB leuk om daar foto’s van te maken en als ‘uniek’ neer te zetten op de site ???? Deze Ferrari doet me denken aan het Audi-concept; we lassen er zwarte balkjes onder en noemen het ‘crossover’ ;-)

    Login om te reageren
  29. VonStroke zegt

    12 december 2009 om 09:39

    Niet eens de moeite gedaan om er een ‘uniek’ setje wielen onder te hangen. Ik vind het maar een slappe coachbuild. Ferrari denkt dat ze het beter kunnen, de geschiedenis bewijst het tegendeel. Net zoals de twee laatste coachbuilds uit eigen huis. Stuk voor stuk moeilijk te verteren paarden.

    Login om te reageren
  30. PCCB zegt

    12 december 2009 om 09:52

    Ik vind het mooi. Prachtig dat Ferrari zo ver gaat om te voldoen aan de wensen van hun klanten.

    Login om te reageren
  31. 500 zegt

    12 december 2009 om 09:55

    DIt is géén ferrari maar gewoon iemand die veel geld wou opmaken. En natuurlijk gaat ferrari hier op in waarom ook niet.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      12 december 2009 om 10:21

      @500: true. het gaat ze allang niet meer om goede/mooie auto’s.

      Login om te reageren
  32. Henk de Vries zegt

    12 december 2009 om 11:00

    Het is eerste dat ik dacht was: goh, een nieuwe TVR! ben ik de enige?

    Login om te reageren
  33. tom donker zegt

    12 december 2009 om 11:15

    Maserati GranTurismo S voorkant

    Login om te reageren
    • ruben00 zegt

      12 december 2009 om 11:40

      @tom donker: Was het maar zo!

      Login om te reageren
  34. Vincenzo zegt

    12 december 2009 om 12:11

    @ autoblogger……..wat zit jij nou weer te zwemelen?
    Zeker niet gezien wat voor prijzen de 458 italia in de wacht sleept?
    Ferrari heeft weer de nieuwe standaard neergezet zoals ze altijd doen.

    Veel plezier in je VAG en vergeet je petje niet!

    Login om te reageren
  35. Megakix zegt

    12 december 2009 om 12:17

    Oeps, de 458 Italia is nog steeds een echte ferrari, maar de voorkant neigt wat teveel naar ‘kertboomshowledjes’ en ‘zogenaamde sportiviteit’…die 599 GTB is eigenlijk de mooiste (in het rood). Hopelijk dat ze inderdaad de Maserati kunnen weerstaan qua ontwerpen, maar de 458 zeker niet !

    Login om te reageren
  36. Ari zegt

    12 december 2009 om 13:12

    @robbie

    Crazyhenkie heeft’t over een nieuw Targadak, en jij praat over dat deurenpatent ;-)

    Login om te reageren
  37. robert-123 zegt

    12 december 2009 om 13:32

    *kuch*lelijk*kuch*

    Login om te reageren
  38. Vincent996 zegt

    12 december 2009 om 14:02

    Heel fraai… tot het achterwiel. Daarna zijn de designers weggelopen. Zonde….

    Login om te reageren
  39. sta zegt

    12 december 2009 om 15:52

    ik kan er niets aan doen, maar ik trek de vergelijking met een 914?

    Login om te reageren
  40. Citrofiel zegt

    12 december 2009 om 22:42

    De hele lijn van de auto loopt op, zoals we tegenwoordig bijna altijd zien, maar daarna zakt de kont ineens een stuk. Ziet er niet best uit, imo.

    Login om te reageren
  41. Michiel_vd_Brink zegt

    12 december 2009 om 23:57

    Quote: “De belangrijkste inspiratie voor het project was “The Golden Ferrari”, gebouwd door Carrozzeria Fantuzzi voor de film Toby Dammit.”

    Ziehier een serie foto’s van “The Golden Ferrari”: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=39917

    Login om te reageren
  42. Larick zegt

    13 december 2009 om 15:05

    Hij lijkt er wel op maar hij mist wat om hem af te maken.

    Login om te reageren
    • Qaz zegt

      24 april 2010 om 16:58

      @Larick: Ja, een ‘sledgehammer’!

      Login om te reageren
  43. r2d2 zegt

    5 mei 2011 om 11:22

    Is er ook iemand die nu denkt, dat ziet er verdomde veel uit als een maserati granturismo?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North