• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: MINI gaat deelnemen aan het WRC

Auteur: CasperH, gepost 27 juli 2010 om 12:26 – 35 Reacties

MINI Countryman WRC


De geruchten gingen al een tijdje, maar nu is het officieel: MINI gaat deelnemen aan het World Rally Championship met ingang van 2011.

Prodrive ontwikkelt de MINI Countryman WRC auto op basis van het productiemodel van de Countryman. Overigens is Prodrive daar al in 2009 mee begonnen. Voor de benodigde pk’s zorgt een 1.6 viercilinder turbo van BMW Motorsport. De MINI wordt gebouwd volgens de regels van Super2000 reglement, een klasse waarin voornamelijk kleine hatchbacks uitkomen zoals de Citroën DS3 en de Ford Fiesta. De Countryman lijkt een vreemde eend in de bijt met haar SUV-achtige looks.

MINI was in het verleden, vooral in de jaren ’60, zeer succesvol in de rallysport. De kleine, wendbare MINI’s deden het erg goed en wonnen onder meer de rally van Monte Carlo. Prodrive claimt al een flink aantal orders voor de Countryman WRC lopen, en dat terwijl de eerste tests met de rallybak pas deze herfst zullen gaan plaatsvinden.

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • MINI Strip is de definitie van een kale auto
    MINI Strip is het tegenovergestelde van full option
  • Mini Urbanaut
    Mini Urbanaut is ruimer dan Utrechtse studentenflat
  • Deze oude Mini is eigenlijk gloednieuw

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

MINI, prodrive, Racing, rally, wrc

Vorig bericht: « Fraaie nachtelijke autospots uit Londen
Volgend bericht: Mercedes test B-Klasse taxibordje en zonneklep »

Lees Interacties

Reacties

  1. zesinlijn zegt

    27 juli 2010 om 12:30

    Oké dan!

    Mooi, weer een sportieve actie van BMW. Laat ons maar genieten!

    Login om te reageren
  2. zesinlijn zegt

    27 juli 2010 om 12:33

    @Kevski-Style: Je hebt gelijk gekregen! Ook tof.

    Login om te reageren
  3. Fryslanfrei zegt

    27 juli 2010 om 12:36

    Leuk. Misschien wordt het nu wat minder een vrouwenauto.

    Login om te reageren
  4. Headhunterz zegt

    27 juli 2010 om 12:37

    Nou, ik vind een Mini niet echt een vrouwenauto hoor..
    Ziet er goed uit op die schets, lekker dik! :D

    Login om te reageren
  5. StijnB zegt

    27 juli 2010 om 12:43

    Waarom op basis van die lelijke Countryman (omwille van de naambekendheid natuurlijk een boost te geven), zo spijtig.

    En de Mini won de Monte Carlo zelfs 3 maal. 1 keer een BMC Mini Cooper S (’67) en twee maal een Morris Mini Cooper S (’64 en ’65)

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      27 juli 2010 om 12:45

      @StijnB: Waarschijnlijk in verband met de vierwielaandrijving…

      Login om te reageren
  6. floryn zegt

    27 juli 2010 om 12:44

    Na het de imagoschade van de Countryman wil Mini laten zien dat ze toch echt trouw blijven aan hun wortels. Prima actie, maar of ze er geloofwaardiger van worden?

    Login om te reageren
  7. anonymous coward zegt

    27 juli 2010 om 12:47

    Leuk, maar waarom de countryman ipv de normale 3 deurs mini?

    Login om te reageren
    • Johan zegt

      27 juli 2010 om 13:13

      @floryn:

      De Citroën C4 word ook niet met vierwielaandrijving geleverd, dus dat is het niet.

      @anonymous coward:

      Snap ik ook niet, zal wel voor het imago zijn. Een normale mini heeft een lager zwaartepunt, is iets lichter en heeft een kortere wielbasis en is daardoor wendbaarder.

      Login om te reageren
  8. Acacio zegt

    27 juli 2010 om 12:48

    Komt er nu ook een straatversie? Mini Countryman WRX?

    Login om te reageren
  9. Merry zegt

    27 juli 2010 om 12:49

    Waarom de grote mini en niet de normale mini?
    Dat lijkt me een betere keus.

    Maar ProDrive zijn wel goede mannen dus dit kan wel heel leuk worden.
    En dus 3 type auto’s in de WRC wat ook goed nieuws is.
    Er zullen denk ik nog wel meer merken volgen want het nieuwe type WRC auto’s zijn niks meer dan Super 2000 auto’s met een 1.6 turbo motor.
    Dus de GrandePunto en Fabia kunnen ook makkelijk tot WRC auto gemaakt worden.

    Login om te reageren
  10. CSL zegt

    27 juli 2010 om 12:49

    Wat me opviel is dat de Countryman cooper S full option met alleserop en eraan met 4wielaandrijving leeg slehcts 1350kg weegt!! een focus weegt nog meer.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      27 juli 2010 om 12:54

      @CSL:

      Als je naar vroeger kijkt is dat heel zwaar. Een urQuattro haalt de 1200 kilo zelfs met een piloot erin nog niet.

      Nu het is wel zo dat de wagens nu veiliger en steviger gebouwd zijn, maar ze zijn ook heel zwaar.
      De vermogens nemen toe maar de PK/kg verhouding van de gewone middenklasser neemt af.

      Login om te reageren
      • Jurrian zegt

        27 juli 2010 om 13:32

        @Hupke: dat is appels met peren vergelijken, ook al is die quatro van toen loodzwaar. die had geen airbags, zoveel verstevigingen, voetgangerveiligheid, kreukelzones, opties als navigatie en airco en milieuschade beperkingsmiddelen aan boord. wat dat betreft is 1350 heel zo slecht nog niet.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          27 juli 2010 om 20:01

          @Jurrian:

          Het is dan ook wel een rallywagen gebouwd op een standaart chassis maar er word veel aangepast.

          Nuja tegenwoordig word alles erop ingebouwd en is het 1 geheel en er zal waarschijnlijk niks weggehaald mogen/ kunnen worden.
          Maar het zou veel lichter kunnen.

          Login om te reageren
          • Jurrian zegt

            28 juli 2010 om 15:24

            @Hupke: we zullen wel te zien krijgen wat de mini rallywagen gaat wegen, alleen als ze het S2000 regelement volgen gok ik dat het een voorwielaandrijver word.

            Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    27 juli 2010 om 12:50

    Word intressant de DS3 tegen de mini, 2 icoonen vechtende.

    Al zou ik halveling verwacht hebben dat ze voor IRC gekozen hadden, dan konden ze met VAG strijd leveren. En ik weet niet maar ik lijk te denken dat de budgetten daar kleiner zijn, en met mini erbij zou het bekender worden.

    Langst de andere kant het WRC is bekender, en de andere teams zetten nu ook compactere auto’s in.

    De fiesta, de DS3, de kortere subaru ipv de lange impreza de grotere C4 en de focus.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      27 juli 2010 om 13:52

      @Hupke:
      De C4 en Focus gaan met pensioen en zullen er dus niet meer bij zitten.
      En de Impreza valt net als de Lancer in de N-group cup.
      Daarbij is WRC de beste keuze het is het hoogts aangeschreven rally kampioenschap waar de mannen van ProDriveheel bekend zijn.
      Zij waren ook de mannen die het Subaru WRC team runde, nu bouwen ze alleen nog klanten auto’s voor de N-Group.
      En VAG leverd alleen een Fiabia in het IRC dus ook niet echt een uitdaging.
      Maar het zal mij niet verbazen als er ook een Super 2000 sepc van deze auto gemaakt wordt die dan ook in het IRC zal mee doen.

      Login om te reageren
  12. Bohica zegt

    27 juli 2010 om 12:56

    @zesinlijn
    Dit heb ik al heel lang geleden gemeld.

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    27 juli 2010 om 13:19

    Overigens doet de Countryman volgend jaar slechts mee aan enkele races. Pas vanaf 2012 nemen ze deel aan het complete WRC seizoen.

    PS De meest opvallende zin uit het persbericht is in mijn ogende de volgende:

    The powerful heart of the racing car is a 1.6-litre, four-cylinder turbo-charged engine from BMW Motorsport.

    Hebben we hier te maken met een compleet nieuwe 1.6 liter blok? Of is het de motor die ook in de straat-Countryman ligt? Want in dat geval is het dezelfde motor die Citroen (en Peugeot) gebruikt. En daarom is de tuning gedaan door BMW Motorsport? MINI heeft toch zijn eigen JCW afdeling?

    Of zou BMW Motorsport (iets anders dan BMW M?) soms alvast een 1.6 Turbo “worldengine” ontworpen hebben? Die zou namelijk ook direct gebruikt kunnen worden in het WTCC. Ik ben benieuwd!

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      27 juli 2010 om 13:38

      @robbie: Leuke speculaties! Ben benieuwd wie ons hier meer over kan vertellen.

      En wat is dan het verschil tussen BMW Motorsport & BMW M GmbH?

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        27 juli 2010 om 14:32

        @zesinlijn: we speculeren nog even verder ;)

        BMW M GmbH = snelle straatauto’s (veredelde tuner ;))
        BMW Motorsport = raceauto’s (WTCC, GT2, GT4, DTM, Formula BMW)
        http://www.bmw-motorsport.com

        In het WTCC zal volgend jaar ook gebruik gemaakt gaan worden van een 1.6 turbo motor die moet voldoen aan dezelfde eisen als de motor die gebruikt zal gaan worden in het WRC.

        BMW Motorsport is dit jaar al begonnen met de ontwikkeling van zo’n motor:
        http://www.touringcartimes.com/article.php?id=4463

        Het zou dus niet meer dan logisch zijn (in mijn ogen) dat BMW diezelfde motor ook gaat gebruiken in de MINI Countryman WRC.

        Ik weet alleen niet zeker of het in het WRC ook zo is dat de rallyauto gebruik moet maken van dezelfde motor (qua basis) als de straatauto. Want dat zou betekenen dat er wellicht een Countryman (in gelimiteerde oplage) komt met deze “BMW Motorsport” 1.6 Turbo motor onder de kap.

        Ik ga er dan voor het gemak maar even vanuit dat BMW Motorsport niet het 1.6 PSA blok als basis heeft gebruikt ;)

        Login om te reageren
        • Merry zegt

          27 juli 2010 om 15:18

          @robbie:
          Nee de rally hoeft het blok niet het zelfde te zijn.
          Ik ken geen Fiesta met een 2.0 en AWD.
          Of een C4 met een 2.0 turbo en AWD.

          Dat moet alleen voor de N-Group, en zelfs dan mag je een andere motor gebruiken in bepaalde omstandigheden.

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            27 juli 2010 om 16:09

            @Merry: ik heb het niet over AWD, maar alleen over de motor! Oftewel het basisblok.

            Ford gebruikt in de Fiesta ook een aangepast Duratec 2.0 blok en Citroen gebruikt in de straat C4 ook 2.0 motoren.

            Volgens mij moet het basisblok nog steeds gebaseerd zijn op een ‘straatmotor’. BMW heeft voor het WTCC daarom bijvoorbeeld de 320si ontwikkeld in een gelimiteerde oplage.

            Login om te reageren
          • robbie zegt

            27 juli 2010 om 16:15

            @Merry: de Fiesta RS WRC die volgend jaar gebruikt gaat worden krijgt een 1.6 turbo motor onder de motorkap die gebaseerd is op Ford’s Duratec productiemotor. En ook Citroen zal voor de DS3 WRC de 1.6 (turbo) motor gebruiken die ze al tot hun beschikking hebben.

            Overigens schijn je niet verplicht te zijn om je motor te baseren op een productiemotor:

            De FIA World Motor Sport Council heeft besloten een 1.6-liter turbomotor te introduceren, die gebaseerd kan zijn op een serieproduct van de fabrikant of die in overeenstemming met de reglementen speciaal ontwikkeld kan worden.

            Login om te reageren
  14. Carmaster zegt

    27 juli 2010 om 14:13

    Maar Super2000 auto’s hebben toch helemaal geen turbo’s?

    Login om te reageren
  15. CSL zegt

    27 juli 2010 om 14:19

    @Hupke
    lol, een A3 met quatro is al zwaarder, laat staan een Q5.

    Login om te reageren
  16. GOD zegt

    27 juli 2010 om 14:41

    @ robbie

    PSA deed alleen de inkoop van onderdelen om zo kosten te besparen. Dus het is dan toch gewoon een BMW blok ofnie.

    Login om te reageren
  17. de sjonnies zegt

    27 juli 2010 om 17:04

    Countryman wordt om een reden genomen : een langere wielbasis. Meer niet.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      27 juli 2010 om 18:22

      @de sjonnies: de enige reden is: markting (want 4×4)…

      Login om te reageren
  18. bob zegt

    27 juli 2010 om 17:18

    Hmm, de mini is niet echt een mooie auto en met die meuk er op al helemaal niet…
    Mini is een beetje oudbollig model.

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    27 juli 2010 om 18:13

    Eindelijk een toevoeging aan het WRC, de laatste tijd trokken zich steeds meer merken terug, en er kwam niets bij. Dit kan weer leuk worden. :D

    Login om te reageren
  20. SpeedGeek zegt

    27 juli 2010 om 18:28

    yeaaaahhhh weer lekker eerst 2 keer op rij de monte carlo winnen en het volgende jaar gediskwalificeerd worden (omdat wij als mini’s te goed zijn en omdat de mistlampen te hoog zitten) en daarna weer 2 keer op rij kampioen worden. oftewel, MINI is Back!!!!

    Login om te reageren
  21. i-love-suv zegt

    27 juli 2010 om 20:23

    @bob: Mini oudbollig?? Dacht van niet,vind de mini nog steeds één van de leukste auto’s (nee, ik ben geen metro-man) en ben nu al fan van dit WRC-model.DRive happy.

    ps Wat me wel opvalt in de comments hieboven dat iedereen expert blijkt te zijn maar er toch heel veel meningen zijn.
    Die dan haaks op elkaar staan. Grappig

    Login om te reageren
  22. Dimglor zegt

    27 juli 2010 om 21:51

    Wel leuk dit… ik zie ze het nog goed doen..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North