
We hadden ‘m al gespot en de naam was nog onduidelijk, maar zie hier de eerste officiële foto’s van de Ferrari 430 Scuderia. De Scuderia komt naast zijn broertjes de F430 Coupé en F430 Spider in het programma. Ondanks dat deze nieuwe telg volgens hetzelfde basisrecept is gebouwd, is hij 100 kilo lichter en heeft hij 20 pk meer vermogen dan de Coupé. Dat maakt hem nog gemener op het circuit.
Met 510 pk en een gewicht van 1250 kilo, kom je uit op een gewicht-vermogensverhouding van 2,45 kilo per pk. Het machientje laat zich doortrekken tot 8.500 toeren. Even een vergelijking met de concurrenten: de Porsche 997 GT2 heeft 530 pk en moet daarmee 1.430 kilo verplaatsen, de Lamborghini Gallardo 530 pk en 1.430 kilo.
De software van het motormanagement is vernieuwd waardoor de versnellingsbak nog sneller schakelt. De semi-automatische versnellingsbak schakelt in slechts 60 milliseconde naar de volgende versnelling. Daarnaast is de tractiecontrole sterk verbeterd. In september zal de Scuderia op de Autoshow van Frankfurt zijn opwachting maken.
Met dank aan Ernst, Gairo en Michiel voor de tip.
UPDATE: Persbericht na de foto’s.
Persbericht:
De nieuwe Ferrari 430 Scuderia vormt een uitbreiding van de V8 modelreeks voor de openbare weg, naast de F430 coupé en de F430 Spider. De 430 Scuderia is een echte high performance tweezits berlinetta die laat zien op welke wijze Ferrari’s Formule 1 knowhow wordt doorgevoerd in de productieauto’s van het merk.
Het nieuwe model is een speciale uitvoering op basis van de F430 waarmee Ferrari specifiek mikt op haar meest gepassioneerde en op sportiviteit georiënteerde klanten. Bij de ontwikkeling lag de nadruk op het realiseren van een laag gewicht, de hoogst noodzakelijke uitrusting en innovatieve technologie. Deze ontwikkelingen staan alle volledig in dienst van de uitzonderlijke prestaties van de auto en het leveren van een optimale rijervaring.
De nieuwe auto kent een extreem lage gewicht/vermogenhouding van slechts 2,45 kg per pk dankzij een laag leeggewicht van slechts 1.250 kg – 100 kg minder dan de F430 – en de atmosferische 4.308cc V8 met 510 pk bij 8.500 tpm.
Optimale prestaties, zowel op het circuit als op de openbare weg, worden gegarandeerd door een reeks hightech technologieën. Bijvoorbeeld de nieuwe F1 software – Superfast – die de schakeltijd reduceert tot slechts 60 milliseconden, en de nieuwe tractiecontrole die voor het eerst het elektronische E-diff differentieel en het F1-Trac tractie- en stabiliteitscontrole-systeem in één systeem integreert.
Voertuigdynamiek, -besturing en -prestaties vormen derhalve het summum van hetgeen Ferrari tot nu toe heeft bereikt bij het ontwikkelen van sportwagens voor de openbare weg.
De 430 Scuderia wordt in september 2007 officieel onthuld door Michael Schumacher tijdens de IAA Motor Show in Frankfurt.
Wow!!!
ziek!!!
aleen die achterruit is niet helemaal zo als et weze moet vor de rest BRUUT MOOI
Liefde op het eerste gezicht. Vet carbon interieur, alleen die gouden wielen vind ik een beetje over the top. Deze is vast sneller dan de, durf ik het te zeggen, de enzo!!!
Ligt het aan mij of zijn die remmen gigantisch groot?
@ supreem
Dat noemen ze een italiaanse pizza margharita
in het wit, met zwarte velgen alstublieft.
@ patrick
Dat lijken mij heuse family pack pizza margharita’s the zijn.
Als deze 510 pk heeft, is het verschil met de normale F430 toch ‘maar’ 20 pk?
-edit: Klopt, gelukkig nog iemand die kan hoofdrekenen-
Wat een prestatie zeg: 200 kg minder, waar halen ze het vandaan?
Ziet er erg goed uit hoor! Ben benieuwd hoe de prijs word en hoe hij uiteindelijk bevalt door de media…(tjaa… Daar moet ik het maar van hebben, heb zelf geen mogelijkheden om dit te rijden!)
Gouden velgen zijn super! Word bij speciale edities van Italiaanse fietsen ook vaak gedaan. Lijkt me erg mooi staan in combinatie met een zwarte lak en gouden strepen en velgen! :)
Netjes hoor. Erg knap dat ze de auto 200 kilo lichter kunnen maken, maar dan vraag ik me ook weer af ofdat de auto in eerste instantie dan niet wat zwaar was. De specifieke massa moet ook goed uitkomen. Ik kan me nog herinneren dat de porsche 996 turbo de vorige competitione stradale eruit reed tijdens een dragrace. Ofdat dit weer gaat gebeuren mag ik betwijfelen. Jammer dat er nu een zilverkleurige streep over de auto staat, zo’n Italiaanse vlag had het afgemaakt.
die bak is uber vet , ik vind die velgen egt super mooi
whoaa, echt jammer dat deze auto te mooi(/te duur) is om over het circuit te jagen.
@ Lebastille: Bedoel je dit?
http://aycu06.webshots.com/image/19885/2002520177155345740_rs.jpg
1250 kilo is het droog gewicht van deze F430 Scuderia. Het droog gewicht van de F430 coupé is 1350 kg en geen 1450. De gewichtsbesparing is dus “maar” 100 kg en geen 200.
@ Tim: zoiets bedoel ik idd. Maar dat lijkt me een computertekening geen foto, klopt dat?
@ Lennart: dat lijkt me idd realistischer. Is er weer het standaard gewichtsreductieprogramma toegepast… kunststof ramen/minder bekleding etc?
Zo, die voorkant is er echt véél beter op geworden met die nieuwe vents! Die mogen ze gelijk als facelift doorvoeren op alle 430’s wat mij betreft.
Wow 60ms om op te schakelen! In de F1 zitten ze nu aan 50ms.
Vergelijk met de DSG: 6ms en voor de Veyron 8ms.
vet gaaf !!!
een gallardo heeft toch 520 pk?
tsjha wel vet natuurlijk he :D
enne check die lichtjes op het stuur
Zozo.. die mag er wel weze… Hoop dat ik de lotterij win :P Dan weet ik wel wat in de garage komt te staan.
@ Lebastille
Klopt, is volgens mij een screenshot uit Forza Motorsport 2
@ Lebastille: Zo’n witte streep met de Italiaanse vlag hebben ”challenge(raceversie) stradale(straatversie) modellen.
Een ”scuderia” model is nog nooit gemaakt, vandaar 2 nieuwe zilveren strepen.
Ik vind het persoonlijk wel wat hebben, die zilveren strepen, passen goed bij de koplampen.
@dexter volges mij heeft hij het over de superleggera
@ Enrico: tja “what’s in a name”, volgens mij volgt deze scuderia hetzelfde recept als een challenge stradale, gebaseerd op respectievelijk de f430 en 360 en gestript in gewicht. Of moet er nog een lichtere versie komen dan?
Scherpere vents aan de voorkant hebben wel wat weg van de Gallardo..
Die velgen… BRUUT!
Toch liever een Gallardo Superleggera, die heeft immers ook geile velgen.
@ Jurrian
Een circuit is juist een mooie gecontroleerde omgeving om zo’n duur ding de sporen te geven.
Ik vind ‘m fantastisch, wát een gaaf ding zeg!
@Pipil:
F1’s gaan tegenwoordig bijna allemaal naadloos. Op een paar uitzonderingen na.
Alweer een droom erbij…
dat wordt een flinke garage!
Ajajajajaaajaaaaaaiiii!!! Geen vloermatten rules! Hoef je niets uit te kloppen bij de carwash.
Mag ik het zeggen?
Ik vind de achterkant wel een beeeetje fubar.
Een beetje hoor. Het flirt ermee.
Ik kan er echt wel doorheen kijken want het is Ferrari
en mijn hartslag gaat dan spontaan omhoog als pavlov’s hond,
maar ik ben ook ontwerper en dan heb ik toch zoiets van…
Beetje rommelig.
Helemaal de bom die velgen! Beetje 70’s formule 1…. cool!
@ pipil: in de f1 schakelen ze in 30ms…
Beetje een te druk ontwerp aan de achterkant… Had wel ietsje minder gemogen.
Voorkant is gewoon mooi! Enne… Doe die velgen maar grijs ofzo!
…. voor mij niet persee een verbetering van het orgineel, op de specs na dan
en de achterkant vind ik zelfs lelijker geworden.
Maar hij is wel beter dan de superlegga.
maar doe mij toch maar een gt2, gewoon omdat ie sneller is en waarschijnlijk ook beter rijd :P
Wat zou die in de lease bij 40.000km per jaar doen?
Mooi, die gouden velgen. Hadden de Formule 1 auto’s vroeger ook.
@ Lebastille: Klopt, bijna hetzelfde recept, maar Ferrari kennende zullen ze niet van de traditie’s afwijken.
Ik denk dat dit deze auto in de plaats van de challenge stradale is gekomen, er gingen wel geruchten dat er een CS zou komen, na de komst van de ”F430 challenge” met de 490pk sterke V8 en 1225 kgs.
(bron: http://www.seriouswheels.com/cars/top-2006-Ferrari-F430-Challenge.htm )
doe mij maar de superlegera mooier en veel bruter
In de F1 hebben teams als Ferrari, Williams, McLaren, RBR en BMWSauber allemaal seamless shifting. Er zit dus geen tijd tussen het schakelen. Dus 0 ms.
Wat zijn de specificaties van dat beestje nu dan?
van de gallardo superleggera zijn
0-100 3.8
en top van 320 volgens mij
hoewel hier een filmje van 1tje staat die 340 haalt!! getuned?
WOW, deze moet ik hebben.
Trouwens de Lamborghini Gallardo Superleggera weegt slechts 1330kg met 530pk.
Dus Superleggera: 2.5pk/kg
en Scuderia: 2.45pk/kg
Het enige concurrent is ook de Gallardo Superleggera. Echter die heeft 4WD.
De GT2 is een andere klasse. Je moet eerder de 911 GT3 RS hiermee verglijken.
Bergaf, of z’n snelheidsmetertje niet helemaal juist moris? :p
Mijn wagen heeft ook een theoretische top van iets rond de 190, maar dat naaldje is ook al eens tot 220 gegaan … ;)
BAAADDD ASSSS BABY!!!
gouden velgen…..Vetties
WOOOOOOOOOOOOOW!!!!!!!! Ik hoop hem meteen te spotten als ik morgen naar Italië ga :P :lol:
@ floris
tja het blijft een wereldje van, o die heeft gave bumpers zeg! iets anders had ik ze wel gezien maar gaaf! mmm.. die past wel op onze ferrari f430.
deze wagen geeft mij dit idee:

@ Noid, fijne vakantie! ”en neem een fotocamera mee ookal ga je naar de plee”
Brute bak echt prachtig, velgen mooi maar de kleur wat minder! Voor de rest niks op aan te merken, ook mooie carbon afwerking!
rete gaaf! he he het wachten is eindelijk voorbij. heeft deze keer wel wat lang geduurd maar het ziet er erg goed uit. puike pk/kg verhouding! hebben ze goed voor elkaar gekregen. 0-100schat ik in 3,7sec en vmax schat ik op 325km/h. vergelijk het maar eens met de 575 maranello, die heeft 515pk, weegt duidelijk meer, 1690kg leeg, 0-100 doet die in 4,2sec en vmax is 325km/h. de scuderia is veel lichter met hetzelfde gewicht dus denk ik dat hij wel net zo hard gaat en sneller op trekt. je kunt de scuderia het beste vergelijken met de F50! vrijwel hetzelfde gewicht en vermogen! en die doet 325km/h en 0-100 in 3,87sec. maar daar moet je zelf schakelen en koppelen.
Mega brute wagen !!!!!!!
keihard
leipe velgen, remmen, voorkant, stuur en de rest
echt een supercar
1250 kg!!! daar zullen die duitsers van schrikken. hehe…
Zeer serieus apparaat natuurlijk. Ik verheug me op de Top Gear test in vergelijk met de GT2. Waarom die in een andere klasse zou vallen ontgaat mij even.
Computerbehang staat inmiddels op http://www.seriouswheels.com/cars/top-2008-Ferrari-430-Scuderia.htm ;)
@ Dekster: Geweldig dat jy die plaatjes vindt.. ;)
wat een gruwelijke auto weer
mooi hoe ze de f430 op de enzo laten lijken en deze scuderia op de fxx.
Ik vind het alleen altijd erg moeilijk om op die officiële Ferrariplaatjes te zien hoe ie er écht uit ziet. Ik wacht op de echte foto’s voordat ik een definitief oordeel geef :)
ik wil geluid, liefst met Tubi style uitlaat
@ keislair: Interessant vergelijk met de F50! ;)
Dit ding is echt heftig! En hij gaat klinken!! Dat kan niet anders! Een ‘gewone’ F430 klinkt al zo bruut, maar dan dit…
Wat een lelijk ding!!
Moet dat de weg op??
Als ik dat voorbij rijd, doe ik wel mijn ogen dicht en kijk voorlopig niet in de spiegel. Anders komt er een chinees naar buiten als je begrijpt wat ik bedoel.
Haal de strepen er af en ik vind m prachtig, een tijdje geleden stond er een foto van een F430 die witte accenten had over de auto dat stond een stuk beter.
Maare, afgezien van dat, ik weet wat ik aan m’n papa vraag voor m’n verjaardag ;)
Hiermee worden de GT3 (RS) en GT2 weer naar het 2de plan verwezen.
Ferrari maakt racewagens voor de openbare weg, Porsche maakt personenauto’s waar je mee kunt racen.
Mooi gezegd Frari, ferrari is echt iets anders dan porsche.
precies!!
Als ik zou mogen kiezen zou ik toch voor niet voor deze ferrari gaan. Hij is al wat exclusiever dan de ‘normale’ F430, maar vergeleken met een lamborghini en gallardo delft de ferrari het onderspit. Vandaag in Maaseik bijvoorbeeld zag ik zeer toevallig een rode Ferrari F430 en een matzwarte Lamborghini Gallardo. Om de Gallardo stond steeds een groep van 10 man, terwijl de Ferrari daar nauwelijks aandacht kreeg. Voor hetzelfde geld zou ik dus voor de exclusievere Gallardo of de technisch betere GT2 gaan.
@Laurens
Komt ook omdat de F430 lelijk is, veel te naar voor hellend en de plaatsing van het capeau paneel doet ‘m op een eendje lijken…
Voor 240.000 euro was ie al te koop bij Autosalon Singen, of was die anders ?
Terug een Ferrari die zijn naam waardig is.
Gooi dat sportieve luxesegment (GT’s) overboord (type 599, 612) en bouw nu maar gewoon lekkere spartaanse raceauto’s voor op de weg.
Laat de beau-monde, in midlife-crisis verkerende huisvaders, rijkeluiskindjes, rappers etc… maar in Spykertjes, Porsche’s, Lambo’s (post Audi-overname) rondkarren.
En voor de echte autoliefhebber is er de Ferrrrrrrrraaaaaaaaari!!!!!
Maar ja, er valt nu eenmaal geld te verdienen met die in koeieleer beklede mobieltjes, dus neem ik ze het niet kwalijk.
Toch wel genieten als er af en toe nog een echte wagen van de “band” rolt
@ jurgen, die daar staat is de race versie met 490pk en het gewicht van de scuderia. als je goed kijkt zie je ook dat die auto in duitsland ingebouwde luchtkrikken heeft. de body is bijna hetzelfde inclusief de uitlaten.
zouden hier ook die brute carbon velgen van dymag onder passen/staan? nog lichter dan dit goude geweld van ferrari.
Prachtig, wat een mooie lijnen. Wie heeft hem ontworpen?
Naast de vernieuwde striping van deze Scuderia heeft dit nieuwe straatmodel Ferrari ook ineens gouden velgen. Dat waren we toch alleen gewend bij de circuitmodellen?
Overigens is er, van de buitenkant, weinig verschil met de F430 Challenge.
Blijft een schitterende bak.
belachelijk! Ferrari hoort V12 te zijn en niks anders!
ja lever er maar 2:P
zilveren stripping en gouden velgen? flikker op zeg, gouden velgen hoort alleen onder foute japaners (subaru, anyone?) en zilveren stripping die ook nog is lelijk loopt.. geef mij m maar.. alleen wel geheel rood met titanium eronder ofzo.. enne dat geneusel over een V12 (roberto) vind ik complete onzin…. V8 klinkt net zo mooi, en bij aston martin klinkt de v8 zoieso mooier dan de V12, V8 vantage versus vanquish
Echt lelijk laten ze met wat modernere auto´s aan komen
Hij is goed verbeterd alleen is de uitlaat minder mooi geworden vind ik, en hij zal ook wel een stuk duurder worden dan de coupé. De spider was al €8000,00 duurder dan de coupé.
Ik vind deze toch mooier :P
wat un lelijk ding man echt niet gruwlijk geintje vet ding man
Dat is pas een Echte!! auto ;)
Laat de strepen weg en de gouden velgen… en dan is t een mooie auto… ben benieuwd naar de prijs en vermogen.. en inderdaad de vents hebben wat weg van de Gallardo..
Coolll, Vetttt, Gaaaaaaffffff
ja het klopt allemaal maar wanneer worden die Supercars nu eens betaalbaar voor jan en alle man.
Leuk om zo’n plaatje te zien, ook leuk als er één in de showroom staat, helemaal leuk als je er eentje tegen komt of nog beter op een show om hem nog beter te bekijken.
Maar het zou toch veel vetter zijn als al die bakken voor iedereen betaalbaar zouden zijn zodat niet alleen de rijke maar ook wij van al dat mooi’s zouden kunnen genieten.
En ik ben echt niet jaloers op de persoon die in zo’n bak kan rijden omdat hij het geld er voor heeft NEE, het is met te veel dingen zo, wil je een mileu vriendelijke auto, KAN als je de bankrekening er voor hebt, wil je een zeer veilige auto, en ga zo maar door.
Maar doe mij maar een ASTON MARTIN DB9 das meer mijn smaak.
De mannen met stijl vallen op de F430.
De veilige mannen zonder smaak vallen op de platgeslagen kever. Ook mooie en zeker kwalitatief goede auto, maar niet bloedstollend. ELKE keer als ik op Zandvoort ben en er staat bv een GT3 geparkeerd en er komt een F430 aangereden, dan staat iedereen DAARomheen. En het geluid is ook veel beter!!
Lijkt me helemaal geweldig de nieuwe Ferrari 430, ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen.
Maar ja………… beetje te duur voor mij!
mooie auto als iemand daar in rydt op die gast ben ik jaloers
Hoe zit het met de verhouding tussen snelheid, massa en kreukelzone’s?
Doet U mij toch maar een Porsche, da’s goedkoper! :)
Het zou nu mooi zijn als je de NORMALE coupe en spider, zou kunnen tunen door ferrari. Dan hoef je geen nieuwe te kopen en oude in te ruilen.
Geweldige auto!
Ik wil hem in het echt zien. Ik weet dat hij door Schumi onthult wordt tijdens de IAA. Maar wanneer.
De IAA duurt drie dagen (toch !!) Maar hoe kom ik te weten op welke dag ik daar dan moet zijn.
Nu niet komen met, ga gewoon drie dagen, dat gaat niet lukken, maar als iemand het weet, laat mij het dan even weten.
Neem ik een folder voor je mee.
Heel graag een reactie van iemand ([email protected])
En over de auto zelf kunt je kort zijn, Ferrari zoals Ferrari moet zijn.
Eric
ik vind mem echt super! ik kan niet wachten tot hij uitkomt.
In een woord. Super.
Alleen ik vind het geen voortzetting van de F430 meer. Die grill aan de voorkant is totaal veranderd. Dat is een beetje balen.
Maar toch tof.
mooi ik hem hem pasgeleden nog zien rijden
Waar een pot gouden verf overheen kan, kan ook een pot zwarte of zilverkleurige verf overheen denk ik maar. As is with dat rood. Donkerblauw-zwart of zwart met antraciet striping aub. En gewoon met zwartkleurige wielen.
2,45 kg per pk!!!, dat is ong 2 pakken suiker op een paard en dat 510 keer !!
Ferrari zegt nu ook dat hij de enzo kan pakken (dat moet ik dan nog maar eens zien, zou wel tof zijn)
die velgen zijn trouwes wel afschuwlijk in het goud, maar die achterkant…. mijn god, als je daar ook achter rijd rij je van schrik de bocht uit zeg.
Ik kan niet wachten om dat ding te rijden en het liefst in cabrio verzie.