
Spyker, Carver, Donkervoort, Hansen… aan dit illustere rijtje kunnen we het merk Holland toevoegen. Een Nederlandse joint venture die achterwiel aangedreven auto’s bouwt. Daar houden de overeenkomsten met de eerder genoemde merken overigens op.
Nu BMW zelfs overstag gaat, is het prettig om te realiseren dat zelfs de budget-auto’s van Hollandse origine achterwielaandrijving hebben. De auto’s worden gebouwd in Ethiopië in het lommerrijke plaatsje Modjo. Het verkoopkantoor en de onderhoudslocatie zijn gevestigd in Addis Ababa.
Even nog wat specs:
High Ground Clearance
Power Steering
Spare Part Available
Rear Differential
Fuel Injection
Easy Maintenance
Low Fuel Consumption
Ik wil daar bij “Rear Differential” lezen dat het om een sperdiff gaat, maar dat zal wel wishful thinking zijn.
Met dank aan Jan voor de tip!






De re-incarnatie van de Fiat Regatta,maar dan met achterwielaandrijving.
Huh?? What the hell …
De namen van de kleuren zijn best mooi… ;)
ehm, jah….. interessant, altijd leuk voor een budget race klasse
ja inderdaad mooie namen voor kleuren aleen een snap ik niet :S …. cloud blue …sinds waneer zijn wolken blauw :S
Oh vet! Een Tofaş Şahin van Nederlandse bodem!
Hij heeft er veel van weg in ieder geval.
typisch geval van:
We’ve got sandy beaches…
So? Who the fuck wants to see ‘em?
@Klassiekerrally
Mooie namen idd, maar helaas houdt het daarbij op.
Kan niet wachten op het eerste filmpje van een HC die een donut maakt.
dit was al eerder op tv tezien zeker 2 maanden geleden kom met wat echt nieuws
Is dit nit de Turkse Tofas, een oude Fiat 131.
Inderdaad met achterwiel aandrijving
in Turkije rijden deze bolides gewoon nieuw rond, Tofas Sahin heten ze daar geloof ik. De hansen gt gaat echt wel een dikke bak worden hoor, ik wil er wel eentje hebben!
Ehmm ja en hoe heet het merk dan????
Ze zien er wel grappig uit, alleen mag het wel iets aerodynamischer.
Worden deze auto’s speciaal gebouwd voor landen waar de inwoners niet veel geld te besteden hebben? Of gaan ze ook hier op de markt komen?
Nu is het wachten op de eerste tunert die er wat moois van gaat maken. Dikke turbo erop schroeven en gaan met dat ding. Qua betrouwbaarheid zal het wel redelijk snor zitten. Het moet per slot van rekening degelijk zijn voor dat soort landen.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/08/turkish-tuning-scene
Ik heb hier een tijdje geleden over gelezen, ze komen uit een of ander ver land, in losse onderdelen. Ze worden dan in Afrika geassembleerd en verkocht.
Goh, heb je dat gelezen? Ze hebben zelfs reserve-onderdelen! Spare parts available! Kom daar maar om midden in de Brousse.
Toch vind ik het heerlijk om in die landen die net uit de middeleeuwen kruipen de geschiedenis zich te zien herhalen. Waar is bij ons de tijd dat je altijd wat gereedschap meenam als je met de auto wegreed? Een bougie, een paar sleutels, een tang, en natuurlijk sigarettenblaadjes, om de platientjes af te stellen!
zit iedereen zich af te vragen wat nu toch “platientjes” zijn.
Contactpuntjes! in goed Vlaams “platinnekens”, want ze waren van platina.
Lada?
zoals jurrian al zijn, misschien goed voor een buget raceklasse, maar daar houd het ook wel op.
Hahahahahahahahahahaha
hahahahahahahahahahahaha
De namen van de kleuren zijn best mooi…….
hahahahahahahahahahaha
Als je op de site kijkt hebben ze STANDAARD metallic lak.
Wil ik zien met die aangegeven kleuren als fel rood, fel geel, wit, etc. etc.
ZIet er niet metallic uit.
Deze auto is ideaal voor de markt in Ethiopië. Ik ben daar geweest en de auto die daar de voorkeur geniet is de Lada momenteel. Waarom? Omdat die zo simpel in elkaar zit dat de bevolking zelf onderdelen kan maken en de gemiddelde taxi-chauffeur zn auto volledig in- en uitelkaar kan halen.
Hetzelfde geldt voor deze auto. En de “High Ground Clearance” die wij maar suf vinden hier, is hier verdwenen omdat ons wegennet steeds beter werd. Met de wegen daar is dat echt nodig anders heb je om de haverklap iets met de onderkant van je auto.
Holland Cars speelt geweldig goed in op de vraag en ik merk hier nogal wat xenofobe reacties op dit soort auto’s en om eerlijk te zijn komt dat nogal dom over.
wat kost dat ?
@ Saab 9000, Dan kan je er toch in ieder geval een normale bovenkant op zetten?
@ Pieter:
1. vierkante sedans zijn daar niet uit de tijd…”normale bovenkant” voor jou is dat niet per sé voor iemand uit een andere cultuur.
2. Holland Cars heeft deze carosserie niet zelf bedacht, het is gewoon een oude Fiat, dat scheelt in ontwikkelingskosten.
haha :D
Ik zie mezelf al met zo’n ding over een afrikaanse dirt road driften!
Geweldig slim en interessant iniatief. Hopelijk wordt het een succes..
De Holland Car DOCC 1.6 (ik verzin de naam niet) is een in Ethiopië geassembleerde auto uit odnerdelen die vanuit Turkijke verscheept worden (Inderdaad, lees Tofas Sahin). DOCC staat voor Dutch Overseas Car Company heb ik me laten vertellen… en inderdaad, de firma die de DOCC 1.6 maakt was ook verantwoordelijk voor de import van oudere Lada’s.
Lijkt dit nu erg veel op de Turkse Sahin en Dogan of is het dezelfde auto met een andere badge? De productie van de Sahin en Dogan is een aantal jaren geleden gestopt. Hier een foto van de Sahin: http://www.globalautoindex.com/images/cars/3099/2708/norm_11_Tofas_Sahin.jpg
Wat een prachtig jaren ’80 retro ontwerp! Ik wil er één!
Een niet te onderschatten USP hoor…..”high ground clearance”
Gejatte FSO? Wat is zeg maar de clue achter dit merk… Ze zien er inderdaad iets beter uit dan de Dacia Logan maar daarmee is het meeste wel gezegd :-(
waarom hebben alle kleuren een verwijzing behalve geel, wit en zwart
suggesties:
banana yellow, sky white (in combi met cloud blue;)) en night black
Kan je een NIEUWE cross auto kopen voor op koninginnen dag kan je lekker autocrossen in je nieuwe auto!
Mwoah, khou wel van die low budget wagentjes. Het is basic en simpel. Het doet wat het moet doen en is altijd door eigenaar zelf te repareren.
En het heeft dat underdog gevoel natuurlijk. Zeker weten dat het daar in Afrika een verkoophit gaat worden.
Net als…..ja welk merk is dat?…… Juist! Dacia. REPSECT!!! :) ……respect man!
IMPORTEREN!!! IK WIL ER EEN NU!
Ik maar denken dat DOCC,Double Overhead Closeratio Camshaft betekende…..
gatverdamme lijkt te veel op een lada of andere oostblok auto
Werkelijke asfalt vreters dit.
een goede zaak woon zelf in addis en het probleem voor ons is dat de importtax verrekte hoog is rond 200% en deze auto alles heeft wat je hier nodig hebt en de prijs niet verkeerd alleen jammer dat ze de oude fiat niet wat luxer hebben gemaakt. maar moet zeggen dat ze hier goed bezig zijn qua wegenbouw etc.
Wat Hollands???
Een veredelde Fiat!!! :-(