Ken je van die mensen die vechten voor een verloren zaak, maar toch niet van ophouden weten? De oldtimer-‘liefhebber’ is er zo eentje. Wel met hart en ziel van je oude brik houden, maar niet bereid zijn hier een paar tientjes MRB voor neer te tellen. Deze zeurkousen zijn uit protest onderweg naar Den Haag, en leggen en passant het verkeer op de A12 lam.
Later vandaag zal de Eerste Kamer debatteren over het Belastingplan 2014, waar de oldtimermaatregel deel van uit maakt, en daarom zijn honderden oldtimerbezitters op weg naar Den Haag voor een protestactie.
De optocht is nu ergens op de A12, even voorbij Harmelen en Nieuwerbrug. Het verkeer erachter (mensen die gewoon wél moeten werken) stokt over een lengte van 2 6 kilometer. Misschien hadden de getroffen liefhebbers hun tijd beter aan het bedenken van alternatieven kunnen besteden, want die vrijstelling gaat er gewoon af volgend jaar, of ze nou hoog of laag springen.
Toegegeven, er zullen waarschijnlijk wel echte liefhebbers meerijden, en niet de profiteurs met hun oude Mercedes-diesels, die eigenlijk de oorzaak zijn van de nieuwe wetgeving.
UPDATE: uiteraard zijn we niet te beroerd om ook een liefhebber aan het woord te laten, lees zijn verhaal HIER. Onze mailbox loopt inmiddels ook over, een aantal hoogtepunten staan op ons corporate blog.
Foto: oldtimerdag in de goede oude belastingvrije tijd, autojunk.nl
Hubert zegt
Beetje foute foto.
Deze blijft (voorlopig?) belastingvrij.
En hobbies kosten nu eenmaal geld.
Jipp zegt
@Hubert: hobby’s kosten geld idd. Wat denk je dat het onderhouden van zo’n wagen kost? Al genoeg denk je niet?!
baasbas zegt
@Hubert: Het bouwjaar is wat lastig gissen… (Ruska)
Dizono zegt
@Hubert: Die kans acht ik klein, dit is geen Bugatti maar een replica van ik vermoed Ruska. Ofwel een kever met identiteitscrisis.
Jansen zegt
@Hubert: Als het een echte Bugatti was zou hij belasting vrij blijven inderdaad.
renoir zegt
Lekker zuur bericht dit. Hoewel ik een bloedje hekel heb aan alles wat files veroorzaakt hebben ze volgens mij het recht om aan een actie als deze deel te nemen. Laat die idiote ambtenaren maar eens op zaterdag of zondag opdraven, dan hadden we hier ook geen last van gehad…
Arvado zegt
@renoir: Ze hebben recht om actie te voeren inderdaad. Maar niet op langzamer dan 60KM/h over de autosnelweg te rijden. En ook niet om het overige verkeer te hinderen.
Ik zou zeggen wegversperring maken en allemaal stuk voor stuk bekeuren. Hoewel je waarschijnlijk alleen de voorste kan bekeuren omdat de rest daar achteraan rijdt.
reactief zegt
@littledevil9: die file wordt veroorzaakt doordat de capaciteit van de weg niet voldoende is. Er wordt niet bewust langzaam gereden om file te creëren. Uitkomst misschien hetzelfde, maar uitgangspunt niet!
potver7 zegt
@reactief: tuurlijk joh… heeft er niks mee te maken dat de voorste gewoon niet harder kan? En dan nog, dan kunnen ze nog aangehouden worden wegens opzettelijk veroorzaken van een file en onnodig links rijden. Mogelijkheden zat…
reactief zegt
@potver7: gefrustreerd?
Alwood zegt
Oh, dat stokkende verkeer is overigens puur een technisch probleem. Contactpuntjes, haperende LPG-installaties, oude benzine ;-) Verder keigezellig.
kogando zegt
Als je een monument verbouwd krijg je ook subsidie van de overheid. Oldtimers zijn gewoon cultuur historisch erfgoed. En subsidie gaat me wat ver, maar vrijstelling van belasting lijkt me prima. De meeste eigenaren zullen er nauwelijks in rijden dus om die (meestal naast hun andere auto) ook nog te gaan belasten is gewoon de zoveelste manier om dat enorme waterhoofd van de overheid te kunnen bekostigen.
Ondanks alle ‘bezuinigingen’ is de overheid namelijk niet kleiner geworden.
Hubert zegt
@kogando:
Jazeker : een 190D is echt cultureel erfgoed.
Helaas niet in onze cultuur, maar toch.
w460 zegt
@Hubert: Nee, NU nog niet, maar over 10, 20, 30 jaar???
aventadorsv zegt
@kogando: Dan zou dit alleen moeten gelden voor origineel Nederlandse oldtimers vind ik. De wet is nu ook verpest door alle import.
w460 zegt
@aventadorsv: Wat een absolute onzin!
In NL zijn diesels door de belastingdruk na een jaar of 10 compleet afgeschreven. In D kun je nog een diesel vinden van pak em beet 25 of 30 jaar oud van een opa/oma met een ton ervaring……Stel, je bent liefhebber van het getokkel, welke neem je dan????
En daarbij: het gaat om instandhouding van mobiel cultureel erfgoed!
oxymoron zegt
@kogando: Vrijstelling van belasting IS subsidie. En zoals hubert terecht opmerkt, de regeling is voor de goedwillenden en oprechte liefhebbers verpest door een veel te grote groep die een mogelijkheid zag goedkoop te gaan rijden. Ik kom regelmatig iemand tegen die een oude Amerikaan rijdt, zo een met een helikopterplatform voor en achter. Klinkt alsof er veel cilinders aan het werk zijn en voldoet waarschijnlijk in de verste verte niet aan de APK-eisen. De man rijdt er dagelijks mee, wat van mij mag maar waarom moet hij dan vrijstelling van MRB hebben? Omdat hij een “monument” in stand houdt?
kogando zegt
@oxymoron: Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden, zoals alleen belasten als het je enige auto is of alleen diesels. Dit heeft alle schijn van geld binnenharken en geen oog hebben voor het erfgoed.
Ze hebben ook zo een tijd gedacht over monumenten, het was destijds niet hip en mensen gooide prachtige 17e eeuws huizen plat om er saaie nieuwbouw voor in de plaats te zetten. Op het moment dat duidelijk wordt wat de waarde is, dan is er al veel verloren.
En als jij later met je zoontje een optocht bekijkt van leuke oldtimers dan heb je dat te danken aan alle liefhebbers. Iedereen vindt Cuba ook leuk vanwege de oldtimers, zoiets draagt net zo goed bij aan de sfeer als een mooi oud pand.
Als je ziet wat voor absurde belastingpercentages wij betalen, en dat er amper een kwart van de mrb bij de wegen terecht komt, dan heb ik geen medelijden met de overheid.
w460 zegt
@kogando: waarom diesels uitsluiten?
Moeten we allemaal aan het gas????
pijl zegt
@oxymoron: Wanneer je van mening bent dat een vrijstelling hetzelfde betekent als subsidie dan zul je wel ambtenaar zijn. Waarschijnlijk denk je ook geld te hebben verdiend wanneer je iets in de reclame hebt gekocht.
bruinbeer zegt
Ik zou best een paar tientjes willen betalen maar in de winter niet mogen rijden, zelfs als het mooi weer is, daar ben ik op tegen.
w460 zegt
@bruinbeer: Een G is JUIST voor de winter;-)
b.vr6 zegt
Ho ho iets genuanceerder aub autoblog.
Als het allemaal zo makkelijk was was het geen probleem.
De regelgeving iov weekers heeft dit probleem veroorzaakt niet de oldtimerliefhebber.
Het draait allemaal om geld niet om het milieu.
En als je nu eens echte oldtimers bezit van 35 jaar en hier voor 10000 euro ingestopt hebt en het rijdt op diesel, en als je hier maar 2000 km per jaar mee rijdt, lekker eerlijk allemaal.
De eerlijkste regel is de gebruiker betaald, dus kilometer heffing! Maar ja dat levert niet zoveel op.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3562418/2013/12/14/De-reden-voor-afschaffen-oldtimer-vrijstelling-is-geld-niet-het-milieu.dhtml
jack_abarth zegt
@b.vr6:
Noem eens een auto van 35 jaar oud en op diesel rijd?
Kan er zelf eerlijk gezegd geen bedenken.
O plaat zegt
@jack_abarth:
De golf I en Golf II?
escort77 zegt
@shiva: een Golf 2 uit 1978?
Volgens mij liep de Golf 1 tot ongeveer 1983, dat zou dus wel kunnen.
fant zegt
@shiva: Vraag me af hoeveel mensen er 10.000 euro in een Golf steken en het ding als liefhebbersauto hebben.
406_v6 zegt
@jack_abarth: Mijn camper bijvoorbeeld… Mercedes 308D onderstel.
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Peugeot 404 Diesel
Peugeot 504 Diesel
Mercedes 200 Diesel
220 240-5 Diesel
Citroen CX Diesel
BMW 524 TD
Fiat 131 Mirafiori Diesel
En zelfs, in ons land nooit geimporteerd :
Alfa Romeo Giulia Diesel
Dan nog
Oldsmobile 88 Diesel (die zijn er niet meer want dat waren de grootste krengen van dingen)
Volkswagen Golf Diesel
Austin Cambridge / Morris Oxford Diesel (is er nog eentje van in NL op orgineel kenteken)
Oh ja, dit waren ook rotzakken (qua diesel dan) : Opel Rekord en Ascona Diesels
Ford Granada Diesel (met een Peugeot 504 motor)
Fiat 131 Mirafiori Diesel met een 2.5 liter en alle CX diesels waren toen eigenlijk de fijnste, of er nog 131 Diesel bestaan waag ik te betwijfelen gezien de corrosie bestendigheid van die dingen, CX diesels zijn er nog zeker wel, ook omdat de CX diesel best wel een succes was.
Oh ja, zelfs de Rover 3500 is nog kort leverbaar geweest met een Diesel, echter Britten en Diesels is geen recept voor succes.
FB_1656108972 zegt
@jack_abarth: Mijn bijna 37 jaar oude Mercedes W123 220D bijvoorbeeld. Dit jaar zegge en schrijve slechts 2000km mee gereden en mag er straks wel 1500 euro aan MRB voor gaan ophoesten. Plek in de stalling is al gereserveerd voor een paar 10tjes per maand en dan wordt ie gewoon geschorst. Evt. in de zomermaanden wel uit de schorsing om met de vouwwagen zo snel mogelijk de grens over te gaan. En dan vanaf februari 2017 helemaal vrijgesteld (40 jaar op 26-1-2017).
baasbas zegt
@b.vr6: Ho ho iets genuanceerder aub b.vr6.
Het probleem is de file. Weekers veroorzaakt de file niet. Het zijn kortzichtige ‘actievoerders’ die graag hun mening op willen dringen aan anderen en daarvoor ordeverstorende middelen niet schuwen…
Als ze écht een punt willen maken dan parkeren ze toch lekker bij Weekers thuis op de stoep? Heeft niemand last van, behalve de persoon die ze graag willen spreken..?
reactief zegt
@baasbas: Dat was toch ook de bedoeling van deze actie, op het binnenhof parkeren!
Dat de wegen door de grote opkomst vastlopen komt door de capaciteit van de wegen die onvoldoende is. Maar dat gebeurt ook bij de Ikea met Pinksteren, of bij een concert in de Ahoy, of bij een voetbalwedstrijd…
karakan zegt
En dit pagina noemt zich een autoblog??? Dit zijn mensen die opkomen voor hun rechten.
Waar waren jullie toen al die Grieken en Bulgaren onze belastingcentjes kregen?
Nu komen we een keer op voor onze rechten en worden we ook nog door mede-liefhebbers zwart gemaakt?
6cylinder zegt
@karakan: Opkomen voor hun rechten me reet. Gewoon stukje oneerlijke wetgeving dat word rechtgezet.
Erg kinderachtig om dan meteen honderden mensen te gaan duperen omdat ze een paar meier extra kwijt zijn aan hun oogappel.
desjonnies zegt
@6cylinder:
Ben zeer benieuwd wat jij dan onder “eerlijke wetgeving” verstaat.
– BPM?
– Onze brandstofaccijnzen?
– Provinciale opcenten in de MRB?
autoblogger zegt
@karakan: dit pagina?
karakan zegt
@autoblogger: Je hebt je lolbroek aan zeker. Vraag me af of je ooit een schroefje aan een auto zelf ooit hebt losgehaald. Hou jij het maar op bloggen, of zal ik het kopiëren en plakken noemen?
RobinM zegt
sir_smokalot, heeft zich kennelijk niet voldoende ingelezen…. Erg eenzijdig bericht wat voor 99% gebaseerd is op zijn eigen mening.
406_v6 zegt
@RobinM: Sir_smokalot schijnt een grafhekel te hebben aan oldtimers…. some say that… ;-)
Ik ga -na 8 jaar vrijstelling- vanaf januari € 232 aan wegenbelasting betalen voor de 4 dagen per jaar dat ik van de NL wegen gebruik maak (rest van de 3-4 weken vakantie zit ik over de grens).
FB_1656108972 zegt
@406_v6: Sir Smokalot rijdt zeker in een leasebak van de baas en hoeft helemaal niets te betalen. Doet zijn baas wel voor hem en misschien ook nog wel de snelheidsboetes. ;-)
b.vr6 zegt
Landrovers genoeg 75% van de lrch rijdt op diesel. En zo nog veeeel meer echte liefhebbers die de klos zijn van deze ondoordachte maatregel
b.vr6 zegt
@baasbas,
Ook om bij weekers te komen moeten we over de weg……………….tja een file is zo gebeurt maar dat is niet het probleem van het verhaal.
froukjevl zegt
Een paar tientjes per maand? voor onze twee oldtimers inderdaad PER DAG! Terwijl er in totaal al € 100.000,- aan MRB betaald is de afgelopen jaren.
ron2v zegt
Slecht stuk zeg, helaas gaat het voor veel eigenaren niet om een paar tientjes per maand maar om enkele honderden euros per maand. Een Chevrolet, caddilac of landrover op gas of diesel van een kilo of 2200 kost toch in de wegenbelasting meer dan 200 euro per maand.
Daarnaast geld voor de benzine autos een verplichte periode van de weghalen van 3 maanden, met de daarbij horende kosten van stalling en schorsing. En over waardeverlies zullen we maar niet eens beginnen…
b.vr6 zegt
http://www.autoweek.nl/nieuws/24946/weekers-lichtte-kamer-verkeerd-in-over-oldtimers
Ik heb medelijden met alle mensen en bedrijven die in financiële problemen zijn gekomen . Doordat de handel en alle bedrijvigheid sinds nov 2012 is stil komen te liggen zijn honderden mensen zonder baan komen te zitten, dat is het probleem. Deze regel levert geen geld op maar kost enorm veel geld door problemen die zijn ontstaan door deze maatregel.
Dus voor alle mensen die commentaar hebben, lees je eerst goed in dan weet u waarom de oldtimer liefhebbers nu strijden.
Hubert zegt
@b.vr6:
Ik heb medelijden met echte old timer liefhebbers.
Niet met jaren 80 dieselrijders die enkel en alleen maar goedkoop willen rijden.
En dit is nu eenmaal de grootste groep.
pijl zegt
@b.vr6: Helemaal correct
b.vr6 zegt
En hierbij alle lof voor de heren die ook voor ons strijden
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws
greggy zegt
No way Jose dat die zeepbak op de foto een echte Bugatti is?!? Ziet er niet uit!!!! Of ben ik gek?
marchelmustang zegt
Lekker genuanceerd bericht dit…. Sir smokalot is duidelijk iemand die geen flauw idee heeft waar het over gaat.
Hij had zich beter eerst eens kunnen verdiepen in de MRB kwestie. Dan had ie geweten dat door deze regeling af te schaffen veel oldtimers bezitters ineens veel geld moeten gaan betalen voor hun hobbie. Dit terwijl het bezitten van een oldtimer al geen goedkope hobbie is.
aapjes zegt
Tjonge jonge wat een zielig figuur is degene die dit gepubliceerd heeft. kennelijk snapt degene het gehele probleem niet.AB is nu in ieder geval een trouwe lezer kwijt
wimbers zegt
de uitwerking van dit belastingplan kost iedereen geld, de oldtimer liefhebber, de staat, en dus ons allemaal.
zoals @b.vr6 hierboven meld zijn er banen verloren gegaan, is er waardeverlies van oldtimers, en dat moet allemaal gecompenseerd worden, in de vorm van WW uitkeringen ed.
kortom. wederom een niet doordacht plan van een politicus met tunnelvisie (hoe ironisch)
zwijntje zegt
het gaat er toch om dat het geld moet opleveren (en iets van milieu-dinges ofzo). Dit was zo berekend door Weekers. Echter maakte hij enkele grove reken- en inschattingsfouten en wordt het beoogde doel bij lange na niet gehaald.
Ik ben ook best berijd te betalen voor gebruik van de openbare weg met mijn oldtimer, maar op deze wijze iig niet! Ik gebruik mijn oldtimer nog geen 1000km per jaar.
reactief zegt
Dat er betaald moet worden is voor mij niet het ergste. Die van mij is relatief licht en rijdt op benzine. Maar als je een oude Land Rover rijdt of iets soortgelijks waarbij je nu ineens duizenden euro’s per jaar moet gaan betalen is gewoon klote.
Het meest irritante is echter de onbetrouwbaarheid van de overheid!
In 2012 is de wet veranderd voor Oldtimers, waarbij een meerjaren-plan is gepresenteerd om de vrijstelling in te laten gaan vanaf 30 jaar ipv 25 jaar en daarbij een toeslag te rekenen voor diesel/lpg. Dan zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat die wet in ieder geval voor een langere periode zal gaan gelden.
Je zou maar net een mooie Land Rover diesel hebben gekocht om af-en-toe te gaan off-roaden voor de volle mep, omdat je de voordelen hebt van MRB-vrij rondrijden en nu ineens de volle mep MRB moeten gaan betalen! Andere optie is verkopen, maar dankzij deze regeling is de waarde ineens gekelderd en wordt je dus alsnog genaaid.
reactief zegt
@reactief:
En dan ook nog dat de regeling is gebaseerd op onjuiste informatie! Berekeningen kloppen voor geen meter!
En dan ook nog dat zogenaamd berekende opbrengsten in het niet vallen t.o.v. de subsidies die alleen al op de lelijke Mitsubishi phev worden gegeven. En heb je liever 8000 van die lelijke krengen rijden of een tiental duizenden mooie oldtimers!?
En dan ook nog dat die vieze diesels volgens de regeling van 2012 al toeslag moesten gaa betalen, waardoor de meeste van de profiteurs hun oude Mercedes diesel allang de deur uit deden.
En dan ook nog dat er in december nog gestemd moet worden over een regeling die in januari in moet gaan, beetje laat!?
En zo kan ik nog wel even doorgaan….
garfield4life zegt
walgelijk artikel dit. Totaal geen consideratie voor mensen die een mooie Yank rijden, maar om het enigszins betaalbaar te houden er LPG in hebben liggen (niet de dagelijkse profiteurs, de ECHTE liefhebbers)
Overheid doet gewoon wat ie wil, en nu protesteren eens een keertje mensen (ipv alleen maar onzin zoals hier te spuien via de digitale snelweg) en is het weer niet goed.
Aan de poster van dit artikel: de jaloezie straalt van je artikel af. Je bent duidelijk zo’n NONO die dus in zijn leasgebakje in de dagelijske file staat en stiekem de kift heb op mensen die een mooie oldtimer rijden. Triest figuur.
b.vr6 zegt
@reactief klopt helemaal,
Ik ken erg veel mensen die de afgelopen jaren duizenden euros gespendeerd hebben om de oldtimer op de weg te houden om er nu eindelijk van te kunnen genieten, nou de lol is er af.
Voorbeeld, voor nov 2012 moest een goede gerestaureerde landrover 110 200 tdi uit 1986 nog 11000 euro opleveren, nu zijn ze 20 cent per kilo waar……
En waarom wordt lpg belast, dit is de een relatief schone brandstof.
Ach ik houd er maar mee op op dit blog, zin zal het toch niet hebben…………..
spylegion zegt
Sir Smokalot…
Duidelijk dat het de hersentjes aantast
Nuff said
MrSelected zegt
Bedankt autoblog, nu weet ik dat dit mijn laatste bezoek is op deze site. Volgende keer eerst inlezen in de materie?
ar156sw zegt
Die hele regeling was en is geneuzel in de marge… wel een marge waar een redelijke bedrijvigheid in is/was. De aanpassing van deze regeling is slecht onderbouwd en slecht uitgevoerd.
Dat Autoblog dit protest als “gezeur” afdoet en tegelijk de “verkoop” van duizenden hybride-suv’s dankzij fiscale discriminatie toejuicht vind ik toch op z’n zachtst gezegd “vreemd”.
joshuavdz zegt
Kansloze post. Jij slikt dus gewoon maar alles?
Als je geen idee hebt waar je over schrijft, doe het dan gewoon niet :)
mashell zegt
Haha. Wat een heerlijk zuur artikel. Ik kan me er ook wel in vinden, het is klein leed wat wel erg op de voorgrond geraakt is.
basvanhal zegt
Valt me een beetje tegen van Autoblog, zomaar wat roepen zonder te weten hoe of wat.
Ik hoop dat jullie bij eerdere berichten wel jullie huiswerk hebben gedaan anders zijn jullie net zo ‘vakkundig’ als onze regering…
oemfoefoe zegt
Dat een website als AUTOblog dit ongenuanceerde artikel toestaat kan ik echt met mijn pet niet bij.
bigsby zegt
Wat een enorm kortzichtig stukje tekst, profiteur zijn er overal, dezen zijn meest al net zo kortzichtig!! Om nu liefhebbers, hobbyisten langs deze weg af te zeiken…., dat is toch wel erg zuur!! En nee het is niet al een “verloren zaak”, pas als de 1e kamer er de goedkeuring aan geeft, is het wetgeving. Het is niet eens het evt. geldbedrag wat betaald moet worden, maar juist de wispelturigheid van de overheid, de ongelijkheid en de basis cijfermatig waarop alles tot stand komt, wat erg veel vraagtekens opwerpt. Tuurlijk, mensen die niet van voetbal houden, vinden het ook schandalig dat er zoveel belastinggeld opgaat aan de ernstige financiële randgevallen die deze sport met zich meebrengt. Maar de geoogde fiscale opbrengst zal nooit bereikt worden, sterker nog, ik denk dat onze overheid hier geld op toe zal moeten leggen als alles door gaat!! (en dat raakt uiteindelijk ook de schrijver van dit kortzichtige verhaaltje)
desjonnies zegt
Heren, Heren,
Sir Smokalot’s bedoeling om iedereen aan zijn taas te trekken is volledig gelukt als ik de discussie zo mag lezen.
En ook ik heb een mening en die mening is dat het droevig gesteld is met de kwaliteit van de wet en regel geving in Nederland.
Immers, toen de vrijstellingswet voor auto’s van 25 jaar enouder werd ontworpen was er kennerlijk niemand aanwezig die zich het woordje DIESEL liet ontvallen.
Of invallen.
Dat er oude 190 D’s en masse geimporteerd zijn, (want die haten we toch he) ligt in mijn ogen niet aan de bezitters van deze voertuigen, maar eerder aan een wetgever die alle contact met de werkelijkheid heeft verloren en geen vooruitziende blik heeft gehad.
Daarnaast , even ter informatie over het dualistische karakter van Nederland, een heleboel multinationals houden hier hun ‘hoofdkantoor’ omdat er hier deals met de belasting te maken zijn.
’t is maar dat u het weet.
Emile_Benz zegt
@desjonnies: Was dat ook niet een tijd dat diesel in personenauto’s maar mondjesmaat toegepast werd…?
Mas zegt
Paar tientjes? Wat is dit nou weer voor achterlijk bericht. Als het om een paar tientjes ging, had 85% er geen moeite mee. Weten jullie wel wat een Suburban van 3300kg op LPG of diesel kost? Zo rond de €750,- per kwartaal!
We zullen zien. Merendeel zal naar het buitenland gaan of gesloopt worden, oldtimerspecialisten gaan failliet, zorgt voor werkloosheid en bovendien loopt de staat de BTW/invoerkosten op onderdelen en onderhoud mis, wat bij zo’n ouwe bak natuurlijk veel hoger is dan bij een nieuwere auto.
bertorelli zegt
@Mas:
Inderdaad,
Er is een enorme groep liefhebbers die hard getroffen wordt.
Ben er zelf ook een met een W126 op LPG.
Zou van 0 naar 2000 per jaar gaan. Dat is dus niet ‘een paar tientjes.’
Voor een tweede auto die ik heb voor de hobby en waar ook nog een flink bedrag ingaat om deze in de originele staat te brengen.
Nu kan mijn LPG eruit en kan ik me beperken tot de meetings in de zomer.
Maar een Diesel uit 1978 van 2000 kilo kan dat niet uitbouwen en betaald straks gewoon 1 euro per kilometer aan belasting.
De gemiddelde amerikaan betaald zelfs nog meer met het hoge verbruik.
Er zijn legio oplossingen te bedenken, maar deze regeling is bagger en raakt vooral de verkeerden.
mark89769 zegt
Hartstikke gezellig op malieveld:)!
lodiroadi zegt
Waarom toch geen motorrijtuigen belasting per persoon? Deze is toch bedoeld om gebruik te kunnen maken van de openbare weg? Dat doe je als één persoon toch nooit met twee auto’s tegelijk? Dan is de oplossing toch simpel? Alleen voor je eerste auto MRB betalen. Ik begrijp niet dat niemand hier eens een punt van maakt. Ik begrijp wel dat de politiek het niet wil, maar het is zo geen rechtvaardige belasting.
wullumpie54 zegt
Een hobby mag idd wat kosten maar dat doet deze hobby ook. Het onderhoud is niet goedkoop en t.o.v. het aantal kilometers per jaar zeker niet. Als we alle hobby’s in Nederland op een rij zetten die direct of indirect gesponsord worden door de regering zal iedereen schrikken. Als we de contributie voor de gewone sporten zoals voetbal en turnen 1:1 zouden doorbelasten aan de sporter zal er geen recreatiesport meer bestaan in Nederland. Als onze vertegenwoordigers op de Olympische Spelen zelf alles moeten gaan betalen zullen wij daar nooit meer aan meedoen. Normaal gesproken betalen alle oldtimerbezitters net als alle andere Nederlanders hun belasting dus ook voor de subsidie aan Brussel, het mogelijk maken van deelname aan de eerder genoemde spelen en aan de subsidie voor de betaalde voetbalverenigingen die zelf niet het hoofd boven water kunnen houden en zelfs aan de verkiezingscampagnes in het buitenland want dat is humaan. Wat de protesten van vandaag betreft; Elke minderheid mag zijn ongenoegen uiten in Nederland behalve de eigen bevolking dit is wat mij het meest irriteert. Sorry maar ik kan het niet anders verwoorden, discrimineren doe ik echt niet maar ik wordt hier wel heel erg moe van.
w460 zegt
Iedereen, zelfs de zgn belangenbehartigers vergeten waarom ooit de vrijstelling is ingevoerd.Die is ingevoerd ter compensatie van de hogere kosten om auto’s in stand te houden als mobiel cultureel erfgoed. In heel Europa ongeveer gelijke regels voor auto’s van 25 tot 30 jaar. Waarom een dikke Amerikaan, een Laro of een G op diesel of LPG zo idioot belasten? Doe het dan zoals in Duitsland bijvoorbeeld: alleen naar meetings, clubuitjes of de TÜV, betaal je niks met een auto van 30 jaar en ouder. Wil je er ook mee naar de Aldi, Lidl of je schoonmoeder? Dan een eenheidstarief van nog geen € 200,00 per jaar, ongeacht of je een 560SEL op LPG of een Fiat 500 onder je gat hebt….
Bovendien is een overgangsregel een regel waarbij bestaande gevallen niet aangetast worden, maar gaat gelden bij een nieuwe tenaamstelling. Dat is destijds ook gedaan bij grijs kenteken auto’s van particulieren. Maar goed, de overheid denkt centjes te kunnen vangen en dan is schijnbaar alles geoorloofd. Over de kwaliteit van dit artikel zal ik verder maar geen woorden vuil aan maken.
chevy zegt
Rolf Janzen iedereen die gebruik maakt van de wegen betalen er ook voor, wij en dus ook de oldtimers , dat het wat minder mag oke de kosten van echte oldtimers zijn hoog en verbruik meer dus meer accijns , maar je hebt tegen woordig heel veel die gaan voor het gratis rijden , dus geen liefhebber !een registratie systeem zou misschien wat zijn !!
Emile_Benz zegt
Ik ben vanmorgen toch over de A12 gereden, maar heb niks gemerkt…
mark89769 zegt
@Emile_Benz: +/- 11:00 – 12:30 reden de oldtimers over de A12 richting Den Haag.
jeeweetje zegt
Beetje jammerlijk dat de schrijver niet verder denkt…alsof de gemelde 400 auto’s een file veroorzaakten… tuurlijk joh, hou je vast. Ook de toon is iets wat nergens over gaat. De bijgevoegde auto is een bouwpakket… beste man, weet jij wel waar het over gaat. En als wegenbelasting dan toch zo belangrijk is, dan even over de LEASERIJDERS, en om een beetje onderscheid te maken dan de mensen die in een hybride rijden, de eerste toyota prius of iets dergelijke rijder die het doet omdat het zo goed is voor het mileu moet ik nog tegenkomen. Een wegenbelastingvrij ampera? Waarom, maakt toch ook gebruik van de weg? en toch meestal al snel 20 tot 30 duizend kilometer per jaar? Nou dokken dan?
En de meeste oldtimerliefhebbers rijden op wegen waar het NIET druk is en meestal in weekeinden, als hobby… hobby ja. voor hen is een auto meer dan een stuk blik wat je van a naar b brengt. Ik heb zelf 9 auto’s en werk hard voor mijn geld, maar volgend jaar dan ineens 3000 euro meer te betalen aan wegenbelasting, dat is een euro per kilometer… ja rij zo’n 3000 per jaar slechts! Neh, dat gaat mij ook wel weer wat te ver. En ja, ik heb gewoon een dagelijkse auto waar ik gewoon wegenbelasting voor betaal, heb ik geen problemen mee.
Waar ik wel problemen mee heb is dat de regering de rechten af pakt omdat men denkt daar een financieel gewin mee te bewerkstelligen. Ik kan je verzekeren dat een groot deel de schorsing in gaat wachtend op betere tijden. Het zijn altijd de auto’s die de dupe zijn.
Als men meer geld wil laat dan de voetbalkaartjes eens een toeslag betalen voor alle politiekosten die gemoeid zijn met die wedstrijden. Een groot deel van de politiebegroting, die jij en ik betalen, op aan voetbal… hoeft voor mij niet. Ik denk dat je schrikt wat een kaartje dan gaat kosten…. Verder alle (sport)verenigingen die wel subsidie krijgen van de regering… denk je echt dat de regering autoclubs sponsort? Het is eerder andersom. Of monumentenzorg… Dus omdat wij een autohobbie hebben moeten wij betalen, als iedereen zijn eigen hobbie volledig zou moeten betalen dan gaan er nog wel wat meer mensen klagen in dit land.
Nou ja, in elk geval bij mij gaat er geen auto weg en wil toch proberen wat auto’s te bewaren voor de toekomst, zodat het straks niet alleen maar meer in de geschiedenis boeken kunnen lezen, maar in het echt kunnen beleven.
Ow ja…
DENK DUURZAAM, DENK OLDTIMER… Duurzaam en groen zijn ook van diemodewoorden geworden… 25 jaar met een auto rijden, dat is pas duurzaam, zo’n ding naar 8 jaar weggooien is echt niet duurzaam of groen hoor. En nieuwe auto’s zijn echt niet zuiniger dan oudere auto’s en wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoont dat alhoewel de co2 uitstoot lager is dat de fijnstoffelijke deeltjes veel vervuilender zijn dan oudere auto’s… De wereld is echt gek en het draait alleen maar om geld… verstandelijk beperkte mensen hollen daar ook achteraan… nuchter nadenken is erg lastig geworden voor velen… helaas!
laten we het beste er maar weer van maken, heb vandaag een leuke dag gehad op het malieveld! En natuurlijk even een leuke rit gemaakt. Op LPG, wat overigens een restproduct is wat vrijkomt bij het maken van benzine, dus milieuvriendelijk, en wat overigens ook een schonere verbranding oplevert… maar goed dat wil niet iedereen horen.
pijl zegt
Het is weer nodig om uit te leggen dat je niet kunt spreken van profiteurs wanneer mensen gebruik maken van door politici verzonnen regels.
Al dit eindeloze geleuter is dankzij het feit dat wij in dit land te kampen hebben met incompetente politici die niet in staat zijn om met een simpel, effectief en vooral rechtvaardig wegenbelastingsysteem te komen waarbij we ALLEMAAL naar GEBRUIK BETALEN.
Nu zijn er schrijnende gevallen waarbij mensen een gigantisch bedrag aan HOUDERSCHAPSBELASTING moeten betalen voor enkele kilometers per jaar.
Wat droeviger is dat het de politici mogelijk is om mensen in onzekerheid te laten verkeren notabene twee weken voordat de regel mogelijk ingaat. Die kneuzen van de belastingdienst zijn alvast maar brieven gaan versturen met de aankondiging dat er fiks betaald moet gaan worden. Onder voorbehoud omdat het dus nog niet door de eerste kamer is. De chaos is compleet. Onze politieke dwerg Weekers is dus niet alleen onbetrouwbaar, ongeloofwaardig maar ook asociaal
pijl zegt
Het artikel is inderdaad een sneu voorbeeld van populistisch geleuter waarbij de schrijver ook nog denkt leuk te zijn.
hildewr zegt
Beste Sir Smokalot,
ik ben onder de indruk van uw slecht onderbouwde en chagrijnige artikel. Wanneer u om 12 uur nog naar uw werk toe moet, hoort u vast niet bij het werkvolk en heeft u wellicht een paar tientjes over om mij te helpen? € 1852,- om precies te zijn?
Al meerder mails zijn naar de fracties gestuurd. Ik snap ook best dat we een bijdrage moeten leveren aan ons wegennet, ook al is er al vele decennia bijgedragen. Ik vind €1852,- alleen iets meer als een bijdrage. Schaf die MRB af en laat betalen bij de pomp. Kwartje van Kok is ook nooit teruggedraaid. Resultaat, een heel eerlijke oplossing. Helaas rekenen ze in DenHaag graag met oogkleppen op.
Als je mijn rekeningnummer wilt weten, hoor ik het graag.
Hilde
pijl zegt
@hildewr:
w460 zegt
Eerste Kamer heeft het goedgekeurd. Hiermee hebben ze hun doodvonnis getekend, want hierdoor zijn ze dus gewoon partij-politiek stemvee van de Tweede Kamer geworden….
Van mij denken ze een dikke € 4.000,00 te gaan vangen. Helaas…..5 x schorsingskosten en daarbij maximaal 1 x € 120,00 voor de G die nu nog op LPG staat. Die installatie gaat eruit en waar ik hem zal laten zullen we nog wel zien;-)
En voor alle hyena’s die nu lachen: die lachen volgend jaar wel minder als blijkt dat dit hele onzinnige plan geld kost in plaats van dat het geld in de altijd hongerige Staatsruif brengt. Ik voorzie dan maatregelen als totale afschaffing van de HRA of de herinvoering van het Fietsplaatje.
Voorlopig is hier meer kapot gemaakt dan ons auto-liefhebbers lief is! En ja: ik betaal ook braaf belasting voor een modern gebakje zonder ziel/karakter.
Ik zie ook nog een voordeel: ik weet nu precies op welke politieke partijen ik NOOIT meer een stem zal uitbrengen;-)
w460 zegt
Onze premier zei ooit dit: http://www.dumpert.nl/mediabase/6567726/aba0409c/rutte_in_2008_over_autogebruik.html
En vervolgens alle verkiezingsbeloftes gebroken die hij gedaan heeft;-)
Staatssecretaris van Financiën Weekers heeft zeer recent nog interview met Elsevier gehad:
http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2012/3/Weekers-wil-belastingvoordeel-oude-autos-behouden-ELSEVIER332232W/
En vervolgens 180 graden gedraaid!
Ik ben benieuwd of mijn plempsels er nog staan als ik van mijn werk terug kom;-)
oldtimer54 zegt
Wil hier niet ingaan op de reacties van mensen die niet weten waar ze het over hebben,Maar de overheid is gewoon onbetrouwbaar en willen alleen geld binnen halen om dat ze zelf de zaken niet op orde hebben en dit ook niet krijgen, Tevens vertellen ze leugens b.v de lucht moet schoner en vervuilende auto,s moeten van de weg echter de schoonste brandstof die men in Nederland ken krijgen is LPG en wat zegt de overheid dan mag je meer belasting betalen voor LPG wat trouwens ook nog eens een afval product is wat bij de grote brandstof merken ook wordt af gefakkeld .Verder betaal je je krom aan de hier in Nederland geldende brandstof prijzen waar dus al een groot gedeelte belastingen op zit.En volgend jaar 2014 komt hier nog eens een verhoging bij zodat de brandstof hier in Nederland hoger zijn als in de ons omringende landen.Haal mijn tabak nu dus ook al in Belgie en als ik daar ben tank ik gelijk mijn tank daar vol en ook nog 2 kannen van 5 liter en ik woon in het midden van het land en verdien dan nog aan die rit.Hierdoor gaan de pompen vooral langs de grenzen naar de kl,,,ten en dit dankzij onze overheid want laten we eerlijk zijn wij zijn net zo zuinig als de mensen uit Zeeland(provincie).En dit allemaal om dat de overheid zijn begroting maar niet op orde krijgt en maar geld uitgeeft wat er niet is .Zou je dat in het bedrijfsleven doen dan werdt je als leidinggevende toch echt op straat gezet maar bij de overheid wordt je hier voor beloond. Kijk maar naar diegene die de Betuwelijn er door gedrukt heeft die nog steeds verlies draait .En zo ook het beruchte kwartje van Kok dit zou tijdelijk zijn maar is er nog altijd.Moet je bij de belasting eens zeggen dat je tijdelijk geen belasting wil of kunt betalen.Ik zelf ga mijn oldtimers schorsen en ga hier dus alleen mee rijden in de zomer maanden (3maanden) en dan weer schorsen zodat ik toch mijn hobby ken blijven houden.En zo zijn er denkelijk wel meer oldtimer bezitters die dit gaan doen en leverd dit dus minder op als men in Den Haag denkt.Maar diegene die dit bedacht heeft zal wel weer een leuke baan krijgen en zal er weer niet op afgerekend worden en kunnen ze daar in Den Haag weer met het gouden vingertje blijven zwaaien bv naar Griekenland en onze banken en verzekerings maatschappijen die de samenleving hebben bedrogen.
bedfordbenz zegt
hallo mensen wat is dit nou toch ben alweer geschokt door het relaas van over stomme vragen van mensen die niet willen betalen ,kijk eens na het feit kan je het wel betalen wat is er voor nodig om mensen niet in de schuldsanering te dumpen met zulke domme praat ,het is logisch dat mensen gedwongen worden om hun financiele situatie voor zich zelf te behouden en hun leven normaal kunnen beleven ,want vanaf de wieg tot aan het graf je betaalt voor de regering en niet om er gewoon te zijn, en in dit geval geldt dit ook voor de auto, je bent een nummer en je blijft een nummer benzliefhebber
w460 zegt
LPG is uit de G!
Scheelt me een kleine 2,5K!
Mijn P205D geschorst.
De rest was al geschorst.
Bij elkaar bijna 4K!
Ik verkoop niks, dus volgend jaar weer wat nieuws bedenken?
Stelletje prutsers!!!
w460 zegt
Vandaag de G haar 3 tanks maar eens vol tanken in Duitsland. Ook nog een 5-tal Benzinkannister van 25 Liter per stuk. Kom ik het eerste kwartaal wel door;-)
Oh ja, ook nog even Einkaufen doen bij onze oosterburen: drank, rookwaar, cosmetica, vlees, etc.
Merkel krijgt weer de nodige MwSt;-)
bezemer zegt
een paar tientjes ? Ik kan maar 1 auto tegelijk rijden en betaal al €120 per maand voor mijn ‘gezinsmpvdiesel’ Moet ik dan nu ook nog eens ruim €800 neertellen voor mijn cabriootje, die ik alleen maar bij mooi weer rijd? Bovendien op lpg, dus veel schoner !?
Dat wordt vanaf nu dus alleen nog maar roet uitstoten….
w460 zegt
Gelukkig gaat de G op benzine ook als de brandweer;-) . Ik had dan ook een uitgebreide installatie die op benzine begon en pas na verloop van tijd op LPG over schakelde. Zodoende is het benzine (injectie) systeem mooi intact gebleven. Zelfs de benzinepomp werd uitgeschakeld. Maar nu weer wat: in NL is V-Power van de Shell 97 octaan, in Duitsland 100…… Het is daar niet alleen goedkoper, maar je oldtimer rijdt er ook echt heel wat lekkerder mee!