• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

One of a kind: Ferrari Superamerica 45

Auteur: Dennis, gepost 19 mei 2011 om 14:29 – 34 Reacties

Ferrari Superamerica 45

Vastgoedondernemer Peter Kalikow is al 45 jaar Ferrari klant. Reden genoeg voor een feestje zo vindt hij zelf. Voor de gelegenheid liet hij de Italianen een Ferrari Superamerica 45 bouwen. Een uniek exemplaar waarvan er niet meer dan één zal worden gebouwd.

Zoals eerder aangekondigd, zal de auto dit weekend in Italië worden gepresenteerd tijdens het jaarlijkse Villa d’Este Concours. De Superamerica 45 heeft zichtbaar genen van de SA Aperta en de 575M Superamerica meegekregen, maar is feitelijk een verbouwde Ferrari 599 GTB.

De achterruit is verwerkt in de roterende carbon hardtop. De kofferbak waarin het dak verdwijnt werd volledig nieuw ontworpen waarbij eveneens veel carbon is gebruikt. Het nieuwe ontwerp moet de aerodynamica vergroten en tegelijkertijd zorgen voor meer downforce op de achterwielen.

In het voorspatbord zien we dubbele luchtgleuven, van voren een verchroomde grille en verder aluminium buitenspiegels en deurgrepen. De auto is niet gewoon blauw, maar exclusief ‘Blu Antille’, een kleur die overeenkomt met de kleur van een andere Ferrari uit de collectie van Kalikow: een 1961 400 Superamerica cabriolet. Het interieur is afgewerkt met leer en carbon en het nieuwste touch-screen infotainment systeem.

Dit is overigens niet het eerste maatwerkprojectje van Kalikow. Eerder liet hij een Ferrari 612 Scaglietti op maat maken.

Ook interessant!

  • Video - Ferrari Superamerica
  • Ferrari 599 GTB Fiorano
  • Knalgele Ferrari 599 GTO* occasion is spotgoedkoop
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Voilà, dit is jouw nieuwe leasebak met M Performance Parts!
  • Chinese AUDI gespot in het vleesch
  • Koenigsegg monteert bijzondere nieuwe uitlaat voor recordpoging
  • Niemand wil een elektrische Maybach, dus je krijgt 50.000 korting!1!!
FacebookTweetPinLinkedIn

599, coachbuilding, Ferrari, ferrari-special-projects, Peter-Kalikow, superamerica, superamerica-45, villa-este

Vorig bericht: « De grote misvatting over vogelpoep op je autolak
Volgend bericht: Humor: Mercedes houdt je wakker »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    19 mei 2011 om 14:33

    Als ik moet typen wat er als eerste door mij heen schoot toen ik de foto zag, krijg ik een IP-ban.
    Maar hij is wel erg mooi, wat een lekker ding! :D

    Login om te reageren
  2. bakkerst zegt

    19 mei 2011 om 14:35

    Is het nu gebaseerd op een 612, of een 599? En dat dakje zal dan rechtstreeks overgenomen zijn van de 575 Superamerica. Erg apart systeem als je dat eens van dichtbij bekijkt. Over het geheel genomen vind ik hem trouwens erg lelijk..
    Er zal een reden zijn dat er geen goede foto’s van de neus zijn.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 mei 2011 om 15:24

      @bakkerst: overduidelijk een 599 waar het dak van aangepast is. De opdrachtgever van deze auto heeft overigens ook een aangepaste 612 (maar die heeft hij al jaren).

      Login om te reageren
      • bakkerst zegt

        19 mei 2011 om 15:34

        @robbie:

        Zo overduidelijk vind ik hem niet, heel de neus lijkt me (vanuit het beperkte perspectief) nogal “612-achtig”. Als er meer pica’s beschikbaar zijn, hoor ik het graag.

        Maar goed, het is voor Ferrari een mooie manier om van die overgebleven 575 Superamerica dakjes af te komen..

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          19 mei 2011 om 16:15

          @bakkerst: dan moet je iets aan de ogen laten doen ;) De neus is gewoon een 599 neus, check ook de bumper etc.

          Ook heeft deze auto maar 2 stoelen en de 612 is als uit productie sinds 2010…

          Login om te reageren
        • robbie zegt

          19 mei 2011 om 16:15

          @bakkerst: dan moet je iets aan de ogen laten doen ;) De neus is gewoon een 599 neus, check ook de bumper etc.

          Ook heeft deze auto maar 2 stoelen en de 612 is als uit productie sinds 2010…

          Login om te reageren
          • bakkerst zegt

            19 mei 2011 om 16:41

            @robbie:

            Ik heb het e.e.a. er nog maar eens even bij gegoogled, hij lijkt toch minder 612 dan ik in eerste instantie dacht.
            En uit productie zijn is natuurlijk geen geldige reden om er geen nieuwe body op te timmeren.

            Dus de al schizofrene 599 (GT of sports?) word nu nog schizofrener(GT, sports, convertible, coupé?) met een vreemde dak constructie die vroeger ook niet echt aansloeg..? Met grote Corvette gaten in de flanken, velgen waarvoor de gemiddelde tuner zn neus nog op haalt en een kleur die ook niet echt te beschrijven is in één woord..
            Laten we hopen dat het bij één exemplaar blijft!

            Login om te reageren
  3. roy1263 zegt

    19 mei 2011 om 14:45

    vaag dingetje, ik heb liever een minder exlusive SLS amg of CLK-GTR als het effe kan.

    Login om te reageren
  4. HDM zegt

    19 mei 2011 om 14:50

    Hoe vergroot je de aerodynamica precies? Gaat het om het vergroten van het frontaal oppervlak, dus het verslechteren van de aerodynamica door de verhoogde cw? Gaat het om het verbeteren van de aerodynamica, waarbij een lagere cw in zit?

    Lekker duidelijk opgeschreven dus.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 mei 2011 om 16:31

      @HDM:

      Nuja aërodynamica vergroten is wel een rare omschrijving.

      Over aërodynamica kan je nu wel niet spreken in termen van slecht of goed.
      Als je meer downforce wilt dan heb je (doorgaans al het basis model goed ontworpen is) een hogere Cw-waarde maar wel meer downforce dus dan is dat goed.
      Wil je minder verbruiken krijg je en lagere Cw-waarde en een vreselijke wegligging (voor personen wagens verwaarloosbaar) maar dan is dat goed.

      Het vergroten van het oppervlakte heeft trouwens geen effect op de Cw-waarde. Daar het een vergelijkend getal is en geen absolute grootheid. Een schaalmodel heeft dus net dezelfde Cw-waarde dan de grote wagen maar ondervind absoluut wel minder weerstand.
      Het gaat hem hier enkel om de vorm en structuur ervan.

      Login om te reageren
  5. knugo zegt

    19 mei 2011 om 14:53

    “Een uniek exemplaar waarvan er niet meer dan één zal worden gebouwd.” Mooi voorbeeld van een pleonasme.

    Login om te reageren
  6. agera zegt

    19 mei 2011 om 14:54

    Niet mijn ding de superamerica 45 en zal ook absurd duur zijn.
    Veel liever mijn droomauto de Porsche 911 turbo en daarnaast houd ik geld over voor een 5 serie voor dagelijks gebruik.

    Login om te reageren
  7. midasracer zegt

    19 mei 2011 om 14:57

    Een soort Renault Wind, maar dan met de juiste verhoudingen.

    Login om te reageren
  8. exotic zegt

    19 mei 2011 om 15:02

    Ik vind het wel weer jammer dat de “Flying buttreses” zijn verdwenen. Dat vond ik persoonlijk een erg mooie toevoeging aan de 599.

    Login om te reageren
  9. drsing zegt

    19 mei 2011 om 15:21

    Alleen de kleur, kan echt niet!

    Login om te reageren
  10. Ram-G-maN zegt

    19 mei 2011 om 15:33

    Het is zo wel een ordinaire Corvette ZR-1 geworden. Door de heat exit gates. :?

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      19 mei 2011 om 15:38

      @AutomotiveDesigner:

      Mee eens, ik was even kwijt waar die grote gapende gaten ook alweer vandaan kwamen, maar datisem, de Corvette..

      Login om te reageren
  11. spykerboy zegt

    19 mei 2011 om 15:59

    lekker.. specs?

    Login om te reageren
  12. DannyHoff zegt

    19 mei 2011 om 16:02

    Alleen andere velgen graag! :D

    Login om te reageren
  13. evandaalen zegt

    19 mei 2011 om 16:17

    De auto is trouwens gebaseerd op een 599 SA Aperta, niet op een 599 GTB Fiorano …

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 mei 2011 om 16:38

      @evandaalen: en die is weer gebaseerd op de 599 ;)

      Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    19 mei 2011 om 16:32

    Moest ik een ferrari laten ombouwen (en dat zou betekenen dat ik echt al alle andere wagens op deze planeet in 2voud heb)
    dan zou die er toch heel, heel anders uitzien dan dit.
    Lekker subtiel/ smaakvol enzo maar toch niet echt een geweldig design.

    Login om te reageren
  15. imba zegt

    19 mei 2011 om 16:34

    Helaas van die enkele achterlichten.

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    19 mei 2011 om 17:22

    Best wel mooi ,maar wel in het rood graag en met andere velgen .

    Login om te reageren
  17. fant zegt

    19 mei 2011 om 18:18

    Mag dit zomaar, hardcore porno op autoblog?

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      19 mei 2011 om 19:06

      @fant: Ja, dat mag.

      Login om te reageren
  18. mv10 zegt

    19 mei 2011 om 18:38

    Ik heb denk ik een nieuw favorietje! <3

    Login om te reageren
  19. jilles zegt

    19 mei 2011 om 19:25

    die velgen met dat blauw erin verwerkt lijken op die van de renault twingo rs http://www.petrolhead.nl/Renault-Twingo-Gordini-RS2.jpg

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 mei 2011 om 22:45

      @jilles: volgens mij is deze Ferrari wel heel sterk op de Renault Wind geïnspireerd.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        20 mei 2011 om 13:50

        @mashell: Hahaha, juist! :D

        Login om te reageren
  20. xilver zegt

    19 mei 2011 om 20:11

    What the hell! Nieuwe über-Ferrari gevonden!

    Login om te reageren
  21. Nijntje_ zegt

    19 mei 2011 om 21:10

    Ze is mooi. Heel mooi. Alleen dat spoilertje doet me even twijfelen!

    Login om te reageren
  22. Dimglor zegt

    19 mei 2011 om 22:29

    Die man heeft zomaar een heel leuke wagen bij….

    Login om te reageren
  23. Nico94 zegt

    20 mei 2011 om 07:35

    Ferrari moet er meer van bouwen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North