• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook AMG raapt een zeepje op voor de groenen

Auteur: RubenBaeten, gepost 26 april 2008 om 16:48 – 29 Reacties

Mercedes AMG V12 biturbo

We wisten al dat AMG klaar is met de pk-race, en dat ze binnenkort wellicht gaan stinken. En nu doen nieuwe geruchten de ronde: AMG zou op termijn de huidige V8 en V12 biturbo eruit gooien in ruil voor een 5.0 V8 met eveneens twee turbo’s. Dit uiteraard om de uitstoot en het verbruik te drukken, maar ook omdat het koppel bij lage toeren van de 6.2 tegen zou vallen (he?) in vergelijking tot de oude 5.5 kompressor.

Er komt zelfs een hybride AMG onder de slaapverwekkende mueslinoemer “BluePower”, en een efficiëntere elektronische versnellingsbak die alle huidige automaten moet gaan vervangen.

Maarrr dan het goede nieuws. De nieuwe 5.0 V8 biturbo zou er in verschillende uitvoeringen komen, waarvan de basisversie (!) zo’n 570 pk en 900 Nm moet krijgen. De nieuwe topper zou een affengeile 700 pk en 1200 Nm leveren – veel meer dan ze ooit uit de V12 biturbo peuterden. Geheel volgens de nieuwe trend van ‘meer met minder’ dus. Go AMG!

Dit is echter redelijk verre toekomstmuziek. Voorlopig gaan de Affalterbachers nog even op dezelfde voet verder – de laatste auto die de 6.2 V8 zal herbergen is de SLC supercar die voor 2010 op het programma staat. Die krijgt in ieder geval meer dan 600 pk en, volgens goed AMG-gebruik, een dikke automatische versnellingsbak met acht trappen. Going out with a bang, noemen ze dat.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Mercedes, Techniek

Vorig bericht: « Video: Fotoshoot met historische Porsches
Volgend bericht: Victoria Beckham heeft wat jij ook wilt »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster zegt

    26 april 2008 om 16:49

    Ik wil terug die oude 55 kompressor in de AMG modellen, wat een zalig motortje was dat toch…

    Login om te reageren
  2. bruine zegt

    26 april 2008 om 16:51

    hahaha, gedaan met de pk strijd maar toch nog 700 pk :D

    Login om te reageren
  3. ward430 zegt

    26 april 2008 om 16:51

    55 amg was idd de beste. Goeie sound en kompressor heerlijk !

    Login om te reageren
  4. victor zegt

    26 april 2008 om 16:52

    ehhm, moet het neit GREENpower gaan heten?
    veder tja boeiend(NOT) ga toch geen mercedes rijden

    Login om te reageren
  5. Jos zegt

    26 april 2008 om 16:54

    hoeveel gaat brabus hier dan nog uithalen? 1.000 pk?

    Login om te reageren
  6. VonStroke zegt

    26 april 2008 om 16:58

    Belachelijke pk’ & nm’s. Dat krijgen die taxi’s nooit of te nimmer op de weg via de wielen.

    Login om te reageren
  7. Lekkerbekje zegt

    26 april 2008 om 17:09

    Maar als ze nou een dubbele turbo (of compressor) op de 6.2 schroeven hebben ze nog meer vermogen lijkt me. Ze doen toch niet meer mee aan de pk race dus dan mogen ze ook wel valsspelen. ;)

    Login om te reageren
  8. SimonMc zegt

    26 april 2008 om 17:12

    “De nieuwe topper zou een affengeile 700 pk en 1200 Nm leveren – veel meer dan ze ooit uit de V12 biturbo peuterden”.

    T’is natuurlijk te zien wie je bedoelt met “ze”.In ieder geval dan toch niet brabus :

    http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/01/brabus-sv12-s-biturbo-roadster

    Login om te reageren
  9. Koenamg zegt

    26 april 2008 om 17:16

    @VonStroke
    Heb je ooit al eens met een AMG gereden? Als dat zo zou zijn, zou je weten dat een AMG dat heel gemakkelijk op de weg gezet krijgt via de wielen.

    Login om te reageren
  10. ZOEF zegt

    26 april 2008 om 17:21

    Lulkoek natuurlijk, de benzinemotoren staan voor een technische kentering, wereldwijd. Door het gigantische succes van de turbotechnologie op dieselmotoren, waarop deze technologie de kans kreeg hoog ontwikkeld te worden, staan alle benzinemotorenfabrikanten voor de taak om nieuwe turbomotoren te ontwikkelen. Uiteraard dat ze, naar de tijdsgeest, dat wat inblikken in CO2-geleuter en opgewarmde klimaatkliekjes, maar dat is (gelukkig) slechts wat marketing-opsmuk.

    Turbomotoren echter zijn nu eenmaal kleiner dan atmosferische, dus 6 liter is wellicht uit de tijd.
    Edoch ik zou wel gewoon kleinere multicylinders zien. Een 2400 achtcylinder bijvoorbeeld naar analogie met de F1, en dan maar een 3600 twaalfcylinder. Quad-turbo dan maar of zo.

    Login om te reageren
  11. ZOEF zegt

    26 april 2008 om 17:22

    En “hybride” onder de vorm van remenergierecuperatie, dat wordt een technologische standaard, want het laat toe 20% zuiniger te rijden EN vooral: het gewicht van de auto wordt relatief véél minder belangrijk ivm het verbruik.
    En CO2-uitstoot, da’s eigenlijk gewoon verbruik.

    Login om te reageren
  12. sla zegt

    26 april 2008 om 17:53

    Verschilt een turbo bij dieselmotoren van die bij benzinemotoren?

    Login om te reageren
  13. Koenamg zegt

    26 april 2008 om 17:58

    Nu ken ik een nieuw woordje om galgje te spelen: remenergierecuperatie. Dank u.

    Login om te reageren
  14. AMG Powerrr zegt

    26 april 2008 om 18:23

    jah oke… ik heb ergens gelezen dat AMG trots is op de 6.2L V8. Daarwillen ze in de toekomst een 100pk/l van gaan maken. Atmosferisch. Die motor heeft hoge ontwikkelingskosten gehad. Dan denk ik niet dat AMG zijn 6.2 V8 gaat vervangen voor een 5.0L Biturbo. Denk btw nog even aan de auto’s waar die motor inzit. Dat geven ook weer hoge kosten omdat bij elk model alles weer passend wordt gemaakt. Ik denk dus dat het onlogisch is. Mijn excuses alvast als het klopt wat er vertelt word.

    Login om te reageren
  15. Tieuw zegt

    26 april 2008 om 18:27

    @ lekker bekje, vermogen ligt helemaal niet aan je motorinhoud en het aantal cilinder(wel voor een deel uiteraard) maar met wat minder cilinders kan je vaak het blok beter kietelen. ivm compressieverhoudingen toerentallen makkelijkere kleptiming etc.

    Login om te reageren
  16. Tieuw zegt

    26 april 2008 om 18:31

    @ sla, ja ckr verschilt dit, bij diesels heb je namelijk altijd een luchtoverschot dat door de motor word aangezogen, als je gas geeft laat je de verstuivers alleen maar meer diesel inspuiten. bij een benzine regelen je de gasklep(pen) die een lucht/benzine verhouding doorlaten naar de cilinder(tenzij je een direct ingespoten benzine blok hebt zoals een tfsi van VW en audi) dat betekent dat je bij een diesel vaak met iets hogere turbo drukken kan werken omdat ze geen bougie heeft die iets moet ontbranden maar zelf ontbrandt…

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    26 april 2008 om 18:34

    Die pk’s krijgen ze echt wel op de weg hoor. Elektronisch afgeregeld…
    Ik vind het wel bijzonder om te zien dat bedrijven in staat zijn de beperkingen die de milieuhype oplegt om te buigen in iets waar ze weer geld mee kunnen (en waarschijnlijk ook zullen) verdienen.

    Login om te reageren
  18. midi zegt

    26 april 2008 om 18:45

    @Klassiekerrally Moet jij eens opletten wat de overheid op dit moment aan het doen is. Die milieuhype komt voor de overheid als een godsgeschenk (window of opportunity). Vandaar dat ze zelf die hype ook lekker ophitsen.

    Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 april 2008 om 19:32

    @ Zoef:

    Helemaal mee eens!
    Alleen is er natuurlijk 1 merk die al jaaaaaren trouw vasthoudt aan turbo-technologie, zonder alle ‘zeitgeist’ bla bla…

    Login om te reageren
  20. jos zegt

    26 april 2008 om 19:52

    Een turbo maakt een motor toch niet efficienter? Willen ze het verbruik dan alleen drukken door gewichtbesparing? (Als dat al lukt want de turbo installatie weegt ook wat)

    Login om te reageren
  21. madru zegt

    26 april 2008 om 21:09

    Dat ze zo maar verder doen !!! Wie weet binnen enkele jaren is een AMG een 2 liter en kunnen we met een 11 fkps AMG’en!!

    Login om te reageren
  22. Timmie zegt

    26 april 2008 om 23:13

    Inderdaad, aan de 700Nm van de 5439cc grote compressormotor kan deze 6.2l V8 nog niet tippen…

    Login om te reageren
  23. Silverarrow zegt

    26 april 2008 om 23:39

    Volgens mij is het bovenstaande onzin, en heeft AMG Powerrr helemaal gelijk. In de nieuwe GTO staat namelijk dat ze aan een ingenieur van AMG hebben gevraagd of het 6.2l ooit de 100 pk/l grens zou overschrijden. De ingenieur antwoordde met een grijns en de woorden: “Dat zou wel mooi zijn, er komen in ieder geval geen turbo’s op.” Mercedes AMG heeft nog heel wat in het vat zitten :D

    Login om te reageren
  24. w0o0dy zegt

    27 april 2008 om 10:08

    @jos: natuurlijk maakt een turbo een motor efficiënter…..vooral als je kijkt naar het verbruik. Met een turbo is het koppel en zijn de pk’s beter over de toerenrange “uit te smeren” waardoor je een mooie gelijkmatige koppelkromme krijgt en ook vrij veel vermogen bij lage toeren. Met name dat vermogen bij lage toeren lukt met een atmosferische motor niet goed.

    IVM het vebruik komt het er simpelweg op neer dat je turbo’s niets doen als er weinig vermogen gevraagd worden.. dan is het dus een normale 5 liter v8 met het lagere vebruik. Door de turbo’s kun je echter alleen waarneer het vermogen gevraagd wordt veel pk’s en koppel opwekken en zo op hetzelfde vermogen uitkomen als de atmosferische 6.2liter v8. De efficiëncy zit em dus in het verbruik (en daarmee de uitstoot) over de gehele rit en niet over het verbruik op een gegeven moment.

    Waarschijnlijk zal de 6.2 v8 nog wel een tijdje blijven en gaat het in dit verhaaltje over een nieuwe motor voor over 4 tot 6 jaar. Of dat een compleet nieuwe motor wordt dat weten we ook nog niet.

    In feite kunnen ze de huidige 6,2 waarschijnlijk wel verkleinen tot 5 liter met het oog op de toepassing van turbo’s. Dan ontwikkel je geen nieuw blok, maar pas je de huidige aan met een kortere slag en een kleinere boring. Eén van de voordelen zou kunnen zijn dat je gelijk voldoende koeling binnen in het blok overhoud en dat je veel van de bestaande techniek en onderdelen kunt blijven gebruiken.

    Login om te reageren
  25. Scuderia zegt

    27 april 2008 om 10:22

    Wat maakt AMG toch motoren niet normaal!
    8 Traps wordt toch ook al gebruikt in de ISF?

    Login om te reageren
  26. Laurens zegt

    27 april 2008 om 10:26

    AMG’s hebben bij Mercedes toch 5-traps automaten???
    Mercedes maakt (nog) geen 8-traps automaten, wel 7-traps..

    Login om te reageren
  27. Laurens zegt

    27 april 2008 om 10:34

    Onee, V8 AMG’s hebben 7 versnellingen, V12 AMG’s 5.
    Maar nog geen 8..;)

    Login om te reageren
  28. phantom zegt

    27 april 2008 om 15:09

    de getalletjes beloven heel wat, maar mercedes kennende strooien ze nog al met pk en nm, een bmw of audi met vergelijkbaar vermogen zou sneller zijn…

    Login om te reageren
  29. rider zegt

    28 april 2008 om 08:38

    en blijven volharden dat ze niet meer mee doen aan de pk-race! haha wat een lachertje. nog nooit heeft amg/MB zulk krachtige motoren in productie genomen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North