
Fiat Chrysler heeft het licht gezien en wil dat hackers op zoek gaan naar bugs. Je kunt als geek echter beter een Model S binnenstebuiten keren.
FCA heeft namelijk aangegeven dat het hackers een beloning van $ 150 tot $ 1.500 biedt voor elke bug die wordt gevonden. Geen slechte bedragen, maar Tesla geeft tot $ 10.000 voor elke fout die in het systeem van hun auto’s wordt aangetroffen. Een stuk lucratiever, inderdaad.
Het balletje is bij Fiat gaan rollen nadat twee hackers er een jaar geleden in slaagden om een Jeep Cherokee op afstand “over te nemen”. Om ervoor te zorgen dat zulks in de toekomst wordt voorkomen, hoopt het concern de getalenteerde hacker met beloningen over de streep te trekken om op zoek te gaan naar foutjes in de diverse modellen.
Terugkomend op Tesla: volgens bugcrowd heeft het kindje van Elon Musk al 132 beloningen uitgedeeld aan hackers die een interessante vondst deden. (via Automotive News)
Foto: dikke Jeep Grand Cherokee, via Autojunk





Challenger accepted
@crainn: http://www.autoblog.nl/logout
@crainn: Jeep/Fiat Challenger?
@parttimeautospotter: misschien was er een chinese fiat medewerker die het blok(je) van een panda in een challenger gedropt heeft.
@parttimeautospotter:
Dodge is eigendom van de Fiat/Chrysler Automotive Group
Challenger is een model van Dodge
Iedereen kent wel de uitdrukking “Challenge accepted”
Vandaar Challenger accepted
(!!reih mod lew thce njiz nesnem egimmoS)
(¡¡ɹəıɥ ɯop ๅəʍ ʇɥɔə uſız uəsuəɯ əɓıɯɯoS)
@crainn: Als je ondersteboven wil schrijven, schrijf dan ook de letters ondersteboven…
@fapfap: Want dat doet ie niet?
Hoe zullen ze het uiteindelijke bedrag bepalen dan? Zit je dagen te hacken to je iets vind krijg je maar 150 dollars.
@pinut187: fiat ziet m al wel aankomen, die auto’s zitten vol bugs! “Vandaag al meer dan 250 beloningen uitgekeerd” lezen we over enkele uren.
@pinut187: dan ben je geen goeie hacker
Ik vermoed dat het verschil zo groet is omdat er bij Tesla minder fouten in zitten en dus een stuk moeilijker te vinden zullen zijn.
@kilum: Nou als Tesla al 132 miljoen heeft uitgekeerd, dan waren er toch genoeg fouten te vinden lijkt me.
@berlinetta: Tesla heeft haar eigen software platform gebouwd, Linux based..
Dat platform is nog erg jong en ontwikkeld door tesla zelf. Chrystler Fiat draait haar software op een bewezen QNX platform.
@berlinetta: 10.000 per fout he, niet 1.000.000
@tomnomnom: Tot 10.000 zelfs. Kan dus ook minder zijn. Tesla heeft al 132 miljoen uitgekeerd. Een hoop fouten dus.
@martinus: Het is inderdaad begrijpelijk. En ik vind het netjes van Tesla dat ze het zo aanpakken.
@berlinetta: Oh fuck. Ik zit verkeerd te lezen. 132 beloningen, niet 132 miljoen aan beloningen. Ik ga koffie zetten.
@berlinetta: maximaal 10.000 per fout hè. Die 132 fouten zullen echt niet allemaal van de meest ernstige categorie zijn geweest…
Doen ze goed. Dit motiveert en is voor Jeep een heel goedkope oplossing.
Slimme reclamecampagne,
Lijkt het net of ze heel overtuigd zijn van hun producten, maar ze weten ook wel dat niemand een bug gaat vinden.
Iedereen is veel te druk met de klopjacht op Picachu…
@moveyourmind: als je op basis van no-bug-no-pay door een ongedeinieerde groep onbekenden laat testen dan wil je dus eigenlijk helemaal niet dat er goed getest wordt.
Dit is eigenlijk een dikke middelvinger van Fiat voor de hackers die het goed voor hebben met de maatschappij. Grote kans dat de hackers een middelvinger terug geven en de hack verkopen op de zwarte markt voor bedragen die minimaal factor 100 hoger zijn. Ook grote kans dat bij elke hack de publiciteit wordt opgezocht. Bepaald niet slim van Fiat dit beleid!
Het is mijn werk bugs te vinden in de voertuigsoftware van een andere OEM. Maar dan in loondienst. Er bestaat geen software zonder bugs. De truc is om lang genoeg te zoeken tot je ze allemaal kent en juist inschat of je de effort en euri er in wil steken om ze te fixen. En als je ze niet vindt moet je zorgen dat de bugs zeer zelden voorkomen. Mijn collega’s hebben dus geen goed werk gedaan :) Dat wordt ff plagen in het rookhok morgen!!