• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook groen in het magazijn: Toyota diesel-hybride vorkheftruck

Auteur: Dennis, gepost 28 mei 2009 om 14:22 – 32 Reacties

Geneo-Hybrid Diesel Hybride vorkheftruck


Hoe groot is de kans dat jij dagelijks in een stoffig magazijn op zo’n stinkende diesel vorkheftruck aan het werk bent, maar privé in een heerlijk schone hybride auto rijdt? Natuurlijk geen onmogelijke combinatie, maar mijn inschatting is dat niet ontzettend veel vorkheftruckchauffeurs hybride rijden. Voor de vorkheftruckchauffeurs die liefst in een normale auto rijden, maar er geen bezwaar tegen hebben om in de tijd van de baas wel groen bezig zijn, heeft Toyota een primeurtje.

Toyota bouwt weliswaar nog geen diesel-hybrides personenauto’s, maar lanceert in december wel de “Geneo-Hybrid forklift”: de eerste diesel-hybride vorkheftruck ter wereld. Het werktuig is uitgerust met een 2,5 liter dieselmotor die wordt bijgestaan door een 26kW elektromotor, met een Nikkel-metaalhydride accu. Hiermee is de vorkheftruck de helft zuiniger en stoot half zoveel CO2 uit dan een traditionele diesel variant met een gelijke maximale liftcapaciteit van 3,5 ton.

Ik ben benieuwd of Toyota hiermee een geheel nieuw gat in de markt aanboort, want volledig elektrische vorkheftrucks zijn er immers ook al jaren. (bron: toyota)

Ook interessant!

  • Diesel levert keihard in, gaat nek aan nek met hybride
    Diesel levert keihard in, gaat nek aan nek met hybride
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Hybride, Toyota

Vorig bericht: « Gespot: VAG Limited
Volgend bericht: Moving up in the world: Mark McNabb verruilt GM voor Maserati »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laue zegt

    28 mei 2009 om 14:29

    Huh, dit gaat mij echt de pet te boven. Kan iemand die slimmer als mij eens even uitleggen wat het voordeel hier van is?

    een diesel trucker kan vaak zwaarder tillen als een electrische..maar voor de rest…

    Login om te reageren
  2. StormRAM zegt

    28 mei 2009 om 14:35

    @ Laue: Je geeft zelf het antwoord al —> veel zwaardere dingen tillen… Lijkt mij voor een vorkheftruck wel een enorm groot pluspunt! :) Heb er verder ook totaal geen verstand van, hoor!

    OT: Ziet er stukken gaver uit dan die gele vorkheftrucks die je op bouwplaatsen hier ziet! Beetje jammer dat het bizar weinig met auto’s te maken heeft…! ;)

    Login om te reageren
  3. leon o zegt

    28 mei 2009 om 14:43

    Schoenmaker blijf toch bij je leest! Grappig geschreven stukje weer natuurlijk, maar iemand met verstand van heftrucks maakt gehakt van dit artikeltje!
    een minuutje Googlen levert al het volgende op:
    – In magazijnen mag geen dieselheftruk gebruikt worden, alleen electrisch.
    – STILL heeft al lang een hybride heftruck.

    Login om te reageren
  4. peter zegt

    28 mei 2009 om 14:47

    Kan der ook maar 1 zijn.
    Maar wel de grootste

    Login om te reageren
  5. Simon zegt

    28 mei 2009 om 14:48

    Ideaal! Als ik in de baas z’n tijd mijn steentje bijdraag aan het milieu, scheelt me dat privé weer een hoop gedoe. Groen bezig zijn zonder in een Prius te hoeven rijden. ;)

    Login om te reageren
  6. Markus zegt

    28 mei 2009 om 15:28

    Vet hoor. En standaard een soort van targa dak, vet leip.

    Login om te reageren
  7. RobTWo zegt

    28 mei 2009 om 15:52

    Ik geef gewoon les op een electrische Nissan uit 1986. Z’n tijd ver vooruit, dus. Dieseltrucks zijn wel weer handig voor in de petrochemische industrie, want ze hebben geen electrische ontsteking, dus geen vonken (brandgevaar).

    Login om te reageren
  8. manny zegt

    28 mei 2009 om 16:00

    bij ons opt werk rijden we met zo’n toyota’s maar dan op gas :)

    Login om te reageren
  9. Laurens zegt

    28 mei 2009 om 16:04

    Mooi ontwerp, kan dus wel ;-)

    Vorkheftruck doet veel start-stop bij het verplaatsen van de pallets. Volgens mij mag diesel ook wel binnen, mits schoon, ruimte voldoende geventileerd en niet in combinatie met opslag voedingsmiddelen? En zit er geen subsidie op zo’n truck :-)

    OT: de gemiddelde vorm van een hybride is ingegeven door randvoorwaarden als lage luchtweerstand, en toch ruimte voor passagiers en bagage. Dan zien ze eruit zoals ze eruit zien.

    Login om te reageren
  10. DenE zegt

    28 mei 2009 om 16:10

    Wát een BS !!! Alweer nutteloze hybride techniek van Toyota waar ze hun ‘PR’ machine op loslaten. 3.5Tons truck met diesel én hybride uitrusten. Beter om dan gewoon een volledig Electische Heftruck nemen, maakt minder herrie, blaast geen stof op, heeft NUL uitstoot van schadelijke gassen, en is zeker nét zo sterk. Hier zelfs een 4.0 Tons uitvoering van het merk.

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    28 mei 2009 om 16:31

    diesel & hybride?

    Zou dat ook al in personenwagens voorhanden zijn?

    natuurlijk wel fijn voor de heftrucker die zowel binnen als buiten rijd, buiten walmen en binnen lekker zoemen, zodat zijn collega’s niet hoeven te rochelen

    Login om te reageren
  12. Skaars zegt

    28 mei 2009 om 16:31

    Arbotechnisch mogen diesels helemaal niet in de schuur komen :P

    Login om te reageren
  13. AMG Powerrr zegt

    28 mei 2009 om 17:10

    bij mij op het werk… overheersen Still elektrotrucks!! We hebben btw ook een elektrische Toyota met een SAS systeem (H).

    Login om te reageren
  14. 13 zegt

    28 mei 2009 om 17:22

    @Simpson: http://www.google.nl/search?q=diesel+hybrid

    Login om te reageren
  15. Simpson zegt

    28 mei 2009 om 17:34

    @13: precies veel concepts en prepared models, maar nog niets concreets in de showroom

    Login om te reageren
  16. timberleek zegt

    28 mei 2009 om 17:58

    we rijden bij mij ook alleen elektrisch. allemaal jungheinrich truckjes. maar ook niet dat soort. wij hebben de reachtrucks die kleiner zijn (dan passen er meer stellingen in een hal aangezien de paden smaller kunnen. maar die kunnen ook gewoon 3 ton hebben geloof ik.

    dit is een reachtruck btw:

    en dan hebben we ook nog hoogbouwtrucks:

    daarbij beweegt de cabine mee omhoog.

    en nu we toch bezig zijn
    orderpicktruck:

    alleen hebben ze bij ons kortere lepels. op de bovenstaande kunnen 2 pallets achter elkaar.

    opstapper (3keer raden waar de naam vandaan komt)

    lange lepelaar (zo noemen wij het). maar ik kan geen plaatje vinden

    Login om te reageren
  17. Alfisti zegt

    28 mei 2009 om 19:03

    Ideaal zo’n diesel-hybride heftruck! Je kunt nog steeds met een groot hefvermogen werken, maar dan milieuvriendelijker. Voorheen waren het inderdaad alleen maar diesels die een groot hefvermogen hadden. De elektrische trucks tillen over ’t algemeen minder.

    Opmerking voor Autoblog-Team:
    De titel van dit topic is een beetje vreemd. Het is namelijk wettelijk verboden om met dieselheftrucks IN een magazijn te rijden (het gebeurd wel veel natuurlijk, maar ’t mag niet). Dieselheftrucks mogen dus alleen buiten rijden. Heftrucks op gas en elektro mogen wel binnen. Hoewel er voor gasheftrucks ook weer aparte regels zijn.

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    28 mei 2009 om 19:11

    hallo ..
    elke heftruck is hybride of electrisch ..

    als je weet hoe een heftruck werkt iig ..

    Login om te reageren
  19. 406_v6 zegt

    28 mei 2009 om 20:12

    @Laue (en anderen), dat dieseltrucks méér kunnen heffen als elektrische is ook al zowat achterhaald, elektrische heftrucks die een tonnetje of 24 aankunnen zijn er al…
    http://www.carernederland.nl/?path=producten/fserie/detailpagina/28

    @Alfisti, het is in Nederland (en de rest van de EU) helmaal NIET verboden om met dieselheftrucks in een magazijn te rijden, tenminste als het hefvermogen maar 4000 kg of meer is…. beneden de 4000 kg worden diesels inderdaad “aan banden gelegd”.

    @ Timberleek, Jungheinrich reachtrucks die 3 ton heffen??? Helaas, dan ben je niet goed voorgelicht, Jungheinrich gaat niet verder dan 2500 kg voor z’n reachtrucks.

    Login om te reageren
  20. timberleek zegt

    28 mei 2009 om 21:10

    @406_v6

    ja ik dacht dat de reachtrucks iets meer mochten hebben dan die de orderpick dingen hebben. maar ik zag al op de site staan dat dit niet zo was.

    Login om te reageren
  21. timberleek zegt

    28 mei 2009 om 21:12

    @lincoln

    volgens mij niet. ze zijn er ook die gewoon rechtstreeks de wielen en een pomp aandrijven.

    tenminste de heftruck die een vriend van mij heeft, heeft alleen een startaccu en verder is alles geloof ik diesel. hij gaat ook hard lopen als je heft of rijdt.

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    28 mei 2009 om 21:22

    @Timberleek ..
    volgens mij is het zo dat een brandstof motor een electrospoel activeert ..
    en daar de power vandaan komt ..
    om het heffen constant te houden vraagt de electro motor soms meer energie die dan weer geleverd wordt door een brandstof motor ..
    motor zit onder de stoel en drijft niet de wielen direct aan ..
    kijk maar eens tussen de voorwielen ..

    in die volgorde .. (ik kan het mis hebben) ..

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    28 mei 2009 om 21:31

    Wat zijn er een boel mensen met verstand van heftrucks op autoblog! :D

    Login om te reageren
  24. timberleek zegt

    28 mei 2009 om 21:42

    @lincoln

    ja ik kan het ook fout hebben. ik heb 1 keer op dat ding gezeten. verder gebruik ik alleen maar elektrische dingen.

    Login om te reageren
  25. timberleek zegt

    28 mei 2009 om 21:42

    @citrofiel

    jaja. als je geen heftruck rijdt hoor je er echt niet meer bij ;-)

    Login om te reageren
  26. wapz zegt

    28 mei 2009 om 22:42

    Maar een electrische gaat leeg en een beetje Diesel is makkelijk bijvullen? Hoelang gaat een electrische mee als je hem de hele dag gebruikt?

    Login om te reageren
  27. opelsintrafreak zegt

    28 mei 2009 om 22:57

    gas lijkt mij toch het beste dat raakt op maar is wel erg schoon

    Login om te reageren
  28. timberleek zegt

    29 mei 2009 om 01:03

    @wapz

    een elektrische heftruck zoals wij hem hebben op het werk gaat de hele dag mee. en als hij leeg is, dan is hij in 5 min weer vol. (accutje wisselen)

    Login om te reageren
  29. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 16:13

    Nou nou, interessant hoor.
    Een soort van roetwolkproducerende oliestokende veel-gewicht-dragende eenzits Prius maar dan nog lelijker?
    Nee hoor, dat hoeft niet.

    Login om te reageren
  30. Brian zegt

    29 mei 2009 om 17:51

    Bij ons rijden ze gewoon op gas hoor…

    Login om te reageren
  31. timberleek zegt

    29 mei 2009 om 20:38

    @bmw sloper/killer

    ik werk met heftrucks al bijbaantje. ipv het standaard supermarktbaantje. ik heb idd weinig opleiding gehad (ik begin volgend jaar pas met mijn vervolgopleiding.)

    Login om te reageren
  32. Realhustler zegt

    21 oktober 2009 om 12:56

    Ze zijn hierin niet uniek:

    http://www.mhi.co.jp/en/news/story/0910051316.html

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North