• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: VAG Limited

Auteur: appeltje, gepost 28 mei 2009 om 13:30 – 28 Reacties

Bugatti Veyron - foto Jim Appelmelk


Onder de lijst met gelimiteerde oplagen zijn veel modellen van Duitse origine te vinden. Gisteren bijvoorbeeld. Naast de Mercedes, Porsche en Volswagen zijn er nog talloze Audi’s, BMW’s/Alpina’s, en misschien nog een enkele Opel. Het VAG-concern heeft/had onder andere deze twee modellen in de aanbieding. En eigenlijk zijn ze eerder Duits dan Frans/Italiaans.

Bugatti Veyron 16.4 (300 oorspronkelijk. Ik ben inmiddels de tel kwijt)

Waar komt het huidige Bugatti eigenlijk vandaan? Het vroegere Bugatti was een Frans prestigemerk dat wat betreft segment ergens in de buurt van Bentley en Rolls-Royce zat. Veel racegeschiedenis, net als Bentley, en dan toch die luxe auto’s zoals Rolls-Royce ze destijds maakte. Denk maar eens aan de onbetaalbare Type 41. Omdat die auto zo slecht werd verkocht, werden overtollige motoren gebruikt om treinen mee aan te drijven (…). Het merk ging in de jaren ’50 failliet, en pas in de jaren ’90 kreeg het merk een nieuwe identiteit. Eigenlijk maakte het net zo’n groot verschil als de overnames van merken als Rolls-Royce en Bentley. De EB110 was geboren op Italiaanse grond, de Edonis is er nu overigens uit geëvolueerd. Eigenlijk was er toen al vrij weinig meer over van het oorspronkelijke merk. Bij de EB110 vond ik het geweldig, bij huidige merkovernames ben ik meestal iets minder enthousiast…

Enfin, een Frans merk kreeg na ongeveer een halve eeuw een geheel nieuwe identiteit onder de Italiaanse vlag, als concurrent van onder andere de XJ220 en de McLaren F1. Ja, zo goed was hij. Na de tweede overname wordt de auto weer in Frankrijk gebouwd, de tweede overeenkomst is dat het merk nog steeds de intentie heeft om de top te bekleden. Nu met de Veyron, in het vorige decennium met de EB110, en in het verre verleden met legendarische “namen” als T35, T41 en T57. Wat er dus na deze geschiedenis over is van het merk Bugatti? De naam, en het streven om boven de top uit te steken…

Bugatti Veyron 16.4 - Foto Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto Jim Appelmelk
Bugatti Veyron 16.4 - Foto Jim Appelmelk

Lamborghini Gallardo SE (250)

Extra vermogen! Je zou bijna vergeten dat het bij zo’n Limited Edition kon. De Gallardo begon met 500 pk in 2003, in 2004 kwam de Gallardo SE met 20 pk extra. Het model had standaard een dak in de tint Nero Octis, zwarte spiegels en donkere velgen, die scherp afstaken tegen de felle exterieurkleuren, zoals wit, zilver, geel, oranje, knalgroen, maar helaas behoorde het nogal suffe grijs ook tot de mogelijkheden. Juist leuk voor details op een felle achtergrond, maar een echte afrader voor de hele auto. Verder was er een bijzonder mooie glasplaat boven de motor gemonteerd. Het interieur van de auto was afgewerkt in de kleuren van het exterieur. De gestikte stoelen in two-tone bijvoorbeeld, net als de vloermatten met gekleurde randjes. Op elke hoofdsteun stond tevens een logo.

Na even 250 exemplaren te hebben geïncasseerd kreeg de oorspronkelijke Gallardo voor MY2006 520 pk, dus achteraf schiet je nog niet heel veel op door een SE op de kop te tikken. Je hebt iets dat zeldzaam is en bijzonder is afgewerkt, maar dat kennen we inmiddels wel en draagt eigenlijk nauwelijks bij. Op die manier ontstaan veruit de meeste “Limited Editions”, er zijn maar weinig modellen die vanaf begin af aan gelimiteerd werden geleverd. De Bentley Brooklands 2008 en de Veyron bijvoorbeeld. G1OLD is overigens een Gallardo IMSA Widebody geworden en inmiddels is het kenteken verhuisd naar een 599 Hamann…

Lamborghini Gallardo SE - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo SE - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo SE - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo SE - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo SE - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo SE - Foto Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Gespot - Bloedgave Lamborghini Miura, gewoon in Nederland
  • Gespot: de duurste Lamborghini Huracán van Nederland
  • Lamborghini Gallardo wordt slachtoffer van vallende boom
  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, gallardo, Gespot, Lamborghini, veyron

Vorig bericht: « Hamann Rolls Royce Phantom
Volgend bericht: Ook groen in het magazijn: Toyota diesel-hybride vorkheftruck »

Lees Interacties

Reacties

  1. wouterjeuring zegt

    28 mei 2009 om 13:32

    erg lekker, vooral die lambos

    Login om te reageren
  2. Nijntje_ zegt

    28 mei 2009 om 13:34

    Die GIOLD Lambo met die Wide Bodykit.. Wow

    Login om te reageren
  3. creative zegt

    28 mei 2009 om 13:34

    …jajaja.. erg speciaal.. geen alpina-spots? deze zijn bijna allemaal limited..

    Login om te reageren
  4. ferrenzi206 zegt

    28 mei 2009 om 13:35

    leuke tekst ik las er vlot door!

    Heb altijd al eens willen meerijden in een veyron :-) want to feel tha power

    Login om te reageren
  5. Dutch_Tuning zegt

    28 mei 2009 om 13:35

    Heerlijk om die foto’s van een bugatti te zien.. Vooral in het wit.. schitterend.. :D

    Login om te reageren
  6. Fred Flintstone zegt

    28 mei 2009 om 13:38

    Appeltje, je bent en blijft een kanjer. Van alle postings op AB blijven die van jou toch de leukste/beste/interessantste. Fred zegt: van mij mag je blijven.
    Wie betaalt trouwens al die retourtjes Londen voor jou? Misschien Ruben een bijdrage vragen? Kan wel uit vlgns mij…

    Login om te reageren
  7. GS-Raw zegt

    28 mei 2009 om 13:39

    eigenlijk heeft een SE weinig toe te voegen..

    OFT: die Hamann 599 is echt heeeeerlijk 8)

    Login om te reageren
  8. R-R zegt

    28 mei 2009 om 13:42

    Ik dacht dat de merknaam in de tijd voor 100 mark verkocht werd, ofwel is het een enorme fabel, ofwel is dat hee-eeeel goedkoop, voor één van de selecte topmerken uit de autowereld. Verder is de veyron wel een bijzondere wagen qua prestatie en op technisch vlak, maar k heb der verder eigelijk niets mee. je kunt alles perfect maken door er eindeloos geld tegenaan te smijten, niettemin, heeft niemand ze het nog nagedaan. en bugatti moet een beetje over de top zijn, da’s z’n identiteit.

    Die gallardo in het geel (foto met taxi) en zwarte velgen, ziet er wel heel top uit. Een lambo moet eigelijk altijd geel zijn.

    Enfin, weer mooie foto’s

    Login om te reageren
  9. Laue zegt

    28 mei 2009 om 13:44

    hoewel bugatti niets anders is als een masker is voor het VW badgeje.
    de veyron is een prachtige wagen met indrukwekkende techniek.

    Login om te reageren
  10. Levi zegt

    28 mei 2009 om 13:45

    Die gele gallardo met die taxi is volgens mij getuned door IMSA.

    Login om te reageren
  11. peter zegt

    28 mei 2009 om 13:48

    Die gele lambo is echt mooi. Mooie foto ook.
    @ R-R : Ben het met je eens lambo moet geel!

    Login om te reageren
  12. Mathias C. zegt

    28 mei 2009 om 13:50

    De Bugatti Veyron is volledig ontworpen door Dallara, op de motor na waar Dallara niets mee te maken heeft. Om enige reacties als “van VW” te vermijden :)

    Login om te reageren
  13. Gnermo zegt

    28 mei 2009 om 13:53

    @creative: Je bent niet de slimste ofwel? De titel is duidelijk VAG Limited en BMW zit toch echt niet bij VAG…

    Prutsert?

    Login om te reageren
  14. Pasquale zegt

    28 mei 2009 om 13:53

    Doe mij maar zo een gele lambo!

    Login om te reageren
  15. creative zegt

    28 mei 2009 om 14:00

    @gnermo

    XD eerst artikeltje lezen idd hehe

    Login om te reageren
  16. DenE zegt

    28 mei 2009 om 14:18

    Allemaal lekker. Maakt me niets uit wat de filosofie achter een badge is of wat er destijds voor betaald is om de merknaam te mogen gebruiken. MIJ mag je er gerust mee ‘pesten’ En natuurlijk is de Veyron niet meer als een ’technische excersitie’ van de VAG groep die buitensporig veel geld kost, nou en ? Ik vind het een hele indrukwekkende wagen, met een dito uitstraling en voorkomen. En echt niet alleen omdat voorbijgangers weten wat zo’n ding kost. Ik heb er een keer één in Noorwijk zien staan en vanaf het terras kunnen ontdekken dat iedere voorbijganger het niet kon laten om even stil te staan en de auto goed te bekijken. Jong, Oud, Man, Vrouw, autofiel, anti-autofiel…iedereen ! En dat zegt, denk ik, genoeg.

    Login om te reageren
  17. ferrari zegt

    28 mei 2009 om 14:23

    erg smakelijk blik allemaal. allemaal met een erg hoog kwijl gehalte! om stil van te worden. om kippenvel van te krijgen. maar welke nemen als je geld zat hebt? allemaal dan maar.

    Login om te reageren
  18. Gnermo zegt

    28 mei 2009 om 15:06

    @creative: Artikel lezen? Het staat al in de titel dus je hoeft helemaal niks van het artikel te lezen :|

    Login om te reageren
  19. Poll zegt

    28 mei 2009 om 15:16

    @creative
    Ik zou maar uitkijken met dat soort uitspraken, want het krioelt hier van mensen die het fantastisch vinden om geen spaander heel te laten van lui die op deze manier op hun bek gaan. En daar hoor ik ook bij ;)

    Login om te reageren
  20. creative zegt

    28 mei 2009 om 15:45

    uitkijken? ochjeetje.. geenstijlinvloeden stromen binnen..

    laten we gewoon zeggen dat ik het niet zo op de bugatti-etc. aanbidding heb..

    Login om te reageren
  21. Christiaan zegt

    28 mei 2009 om 15:55

    Die gele Gallardo van imsa vindt ik echt brilliant! zo’n subtiele achterspoiler staat hem erg goed moet ik zeggen, al helemaal in combinatie met een gele kleur en zwarte velgen =D

    Login om te reageren
  22. NLBUURMAN zegt

    28 mei 2009 om 17:32

    ik vind alle Gallardo’s gewoonweg briljant! zo mooi, en toch zo klassiek ogend, terwijl ze ook nog eens verrekte strak zijn!

    Login om te reageren
  23. Kyanite zegt

    28 mei 2009 om 18:08

    Veyron = Lelijk hok met indrukwekkende techniek
    Gallardo = Leuk speeltje met minder indrukwekkende techniek

    Login om te reageren
  24. supercars zegt

    28 mei 2009 om 18:58

    Die matte mercielago rechts op foto 5 is lekker !

    Login om te reageren
  25. veyroneke zegt

    28 mei 2009 om 20:50

    alleen stom da iedereen zo voorzichtig is met een veyron(wrsch omdat ie zo duur is mr dat terzijde) k bedoel nog bijna geen enkel filmpje gevonden waar een veyron een driftje powerslide enz in doet zou wel heel spectakel zijn miss wel voor zeker heid een paar of 2paar reserve bande opzijhouden als hem eens op zijn staart wil trappen

    Login om te reageren
  26. veyroneke zegt

    28 mei 2009 om 20:51

    sorry was “je” vergete te typen in laatste zin

    Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    28 mei 2009 om 22:32

    De T50 was het mooist volgens mij. En in de kleurschakering aan de zijkant kan je ook wel de Veyron herkennen.

    Login om te reageren
  28. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 16:10

    Beetje kort deze keer, maar toch weer leuk.
    Maar kan de oranje Gallardo niet beter het kenteken PAS OP krijgen? :lol:
    Dat IMSA kitje ziet er trouwens goed uit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North