• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook het Nürburgring circuit staat te koop!

Auteur: maru, gepost 15 maart 2013 om 21:17 – 51 Reacties

Ons Mekka staat te koop!


Eerst zou alleen “NüroDisney” verkocht worden, terwijl het circuit in handen van de staat bleef. Helaas is deze laatste vorm van bescherming weggevallen. Wat zijn de gevolgen?

Liquidateur Jens Lieser, de aangewezen persoon om de verkoop in goede banen te leiden, maakte bekend dat het hele pakket te koop staat. Naast de boulevard, het museum en de mislukte achtbaan, krijgt de potentiële koper nu ook de zeggenschap over het Grand Prix circuit en de 20,8 km lange Nordschleife.

Momenteel zijn er 5 á 10 serieuze kopers, waarvan geen enkele een oliebaron of sjeik is. Dit is een kleine geruststelling, want met een eigenaar die niet weet wat hij met zijn geld moet doen, zal het hele complex veranderen in een hermetisch afgesloten privéterrein of een nog groter themapark. Beide mogelijkheden zullen niet met open armen ontvangen worden door fans en locals.

Tijdens de Touristenfahrten gelden de Duitse verkeersregels omdat, ook in de afgelopen twee jaar onder Richter/Lindner, de overheid een vinger in de pap heeft. Zodra de ‘Ring privébezit wordt, wordt het een stuk moeilijker om bezoekers over het hemelse stuk asfalt te laten racen. Wat eerst door het leven ging als “openbare weg“, wordt dan een echt circuit met alle bijbehorende regels. Het is aan de nieuwe eigenaar om te bepalen wat er gaat gebeuren, en geld is zoals altijd de bepalende factor.

Nadeel is dat de Nürburgring nog altijd in stukken verkocht kan worden. Met meerdere moederbedrijven aan het hoofd, en ik denk hierbij aan de grote automerken, zal de Nordschleife puur als testcircuit gebruikt worden. Touristenfahrten, met al hun asfaltverslindende en -vervuilende auto’s, zullen dan alles behalve welkom zijn. Inwoners van Nürburg en de omringende dorpen, die geheel afhankelijk zijn van het toerisme, kunnen met dit scenario hun spullen wel pakken.

Dinsdag 19 maart zal er tussen Nürburg en Mainz, de plek waar de provinciale overheid zich achter oogkleppen verschuilt, een optocht gehouden worden in protest. Mocht je in de buurt zijn, laat je uitlaatpijp horen. Het Mekka van alle autoliefhebbers is in gevaar! (Via Bridge to Gantry)

Ook interessant!

  • Huis Monaco
    Koop een eigen plek aan het circuit van Monaco voor 42,8 miljoen
  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Century Circuit Actie
    Video: op stap met de winnaars van de Century Circuit Actie

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, faillissement, nurburgring

Vorig bericht: « Ontmoetingsplek voor Bentley Mulsannes in Maastricht?
Volgend bericht: Deze auto’s overleven The Fast and the Furious 6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rsvbf1 zegt

    15 maart 2013 om 21:20

    Hopelijk heeft dit nog geen gevolgen voor de F1 race dit jaar, want ik heb de tickets al besteld

    Login om te reageren
    • Mielie zegt

      15 maart 2013 om 21:26

      @rsvbf1: De evenementen van 2013 gaan gewoon door, inclusief Touristenfahrten. (Godzijdank)

      Login om te reageren
  2. jelmer zegt

    15 maart 2013 om 21:24

    Jammer dat het circuit niet in aandelen te koop is, uit liefhebberij zou ik er wel een paar willen hebben ter bescherming van…

    Login om te reageren
  3. lamdi zegt

    15 maart 2013 om 21:25

    Zal dit de simbolise 1euro verkoop worden gaand naar de persoon met het beste plan van aanpak of gaat er serieus geld verdient worden??

    Ik hoop het 1e voor ons allen!

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 maart 2013 om 23:04

      @lamdi: Hoop ik ook, mijn plan is namelijk geen voertuigen meer op de baan.. dan kunnen ze ook niet van de baan schieten en blijft het mooie gras dus heel, worden de boompjes niet vervuild en houden we een schoon en mooi milieu..

      Daarmee win ik het wel..

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        16 maart 2013 om 11:17

        @dennisr: ahahah, JIJ…groene omzoomde medeburger, plantjesfriemelaer, biologische uitwas, graanvermaelende oogstboer :)

        Login om te reageren
        • audis8 zegt

          16 maart 2013 om 12:11

          @Megakix: boomknuffelaar :)

          Login om te reageren
  4. norge zegt

    15 maart 2013 om 21:32

    Asfalt weghalen en er een reservaat voor egeltjes van maken.

    Login om te reageren
  5. VeniVidiVici zegt

    15 maart 2013 om 21:33

    BMW en VAG… doe een bod samen!!!

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      15 maart 2013 om 21:47

      @VeniVidiVici: liever niet, dan is het gedaan met de Touristenfahrten…

      Login om te reageren
      • fant zegt

        15 maart 2013 om 21:51

        @Carreza: Het kopen en dichtgooien zou ook geen slim plan zijn lijkt mij… Ik zou iig elk merk wat de Ring om zeep helpt voor de rest van mijn leven boycotten.

        Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        15 maart 2013 om 22:23

        @Carreza: Als ze commerciël denkend zijn niet hoor.

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          15 maart 2013 om 22:29

          @VeniVidiVici: *commercieel

          Login om te reageren
  6. bmwpowerm5 zegt

    15 maart 2013 om 21:43

    bmw moet de boel maar kopen groot bord aan de straat
    nur für bmw andere werden abgeschleppt

    Login om te reageren
    • Svda zegt

      16 maart 2013 om 08:33

      @bmwpowerm5: dan komt er bijna helemaal niemand meer.Tuurlijk een domme opmerking van je.

      Login om te reageren
  7. laminaatplaat zegt

    15 maart 2013 om 21:45

    Rijke oliesjeik, kom d’r maar in!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      16 maart 2013 om 11:18

      @laminaatplaat: lezen…

      Login om te reageren
      • laminaatplaat zegt

        16 maart 2013 om 19:40

        @Megakix: Want het is natuurlijk onmogelijk dat omdat deze mensen nu nog niet van zich hebben laten horen, dit later niet anders kan zijn?

        Login om te reageren
  8. GT4Ever zegt

    15 maart 2013 om 21:47

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    15 maart 2013 om 21:53

    Als liefhebber is het niet fijn, maar als je die bril afzet en gezond verstand gebruikt, dan kun je niet anders concluderen dat een circuit van 20,8 km lang niet rendabel te maken is.

    Daarom komt het misschien vreemd over maar wel begrijpelijk dat ze er een pretpark bij wilde hebben om meer mensen te trekken.

    Denk dat de dagen wel geteld zijn van het circuit. Tenzij een autoconcern het wil opkopen en als testcircuit wil gebruiken en dan publiek toe wil laten om er op te mogen rijden. Dan zijn de onderhoudskosten en kosten meestal wel ingecalculeerd. Halen ze het verlies wel weer terug uit de verkopen van hun auto’s. Maar dat is meer fantasie dan werkelijkheid ben ik bang.

    Login om te reageren
    • SJ zegt

      15 maart 2013 om 22:48

      @Rick-dos:
      Ik denk juist dat, mits het aantal bezoekers evenredig is met de lengte van het circuit, dat een lang circuit juist rendabeler is dan een kort circuit. Nu is dit puur intuïtief aangezien ik een leek ben op dit gebied, maar de kosten die afhankelijk zijn van de lengte van het circuit (baanonderhoud als grootste factor) zijn lager dan de inkomsten van het aantal bezoekers dat je er kwijt kunt. Dus hoe meer km circuit, hoe meer winst je maakt. Wederom met de aanname dat het aantal bezoekers evenredig is met de lengte van het circuit, maar dit lijkt me bij de Ring geen probleem. Je moet dan alleen nog zorgen dat je de “vaste kosten” eruit haalt; de kosten die dus even hoog zijn voor GP Ring, als voor de Nordschleife. En hoe langer het circuit, hoe meer bezoekers je er kwijt kunt, dus hoe sneller je die kosten eruit hebt.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        16 maart 2013 om 00:04

        @SJ: Denk dat in je eerste zin ook het probleem zit; niet genoeg bezoekers.

        Natuurlijk zijn er bezoekers en natuurlijk zijn er mensen die er overheen willen jagen maar die brengen niet genoeg in het laatje. Dan zijn er ook veel niet betalende bezoekers. Als je zoveel bezoekers wil trekken als waar jij het overhebt dan moet je op z’n minst elk twee weken een evenement hebben dat de toeschouwers trekt en dan heb je het, denk ik, over honderdduizenden toeschouwers. Ik kan mij misschien een paar evenementen bedenken die zulke aantallen kunnen trekken, maar dat gaat niet zo’n circuit rendabel houden.

        Al met al denk ik niet dat je het daar van moet hebben. Er moet denk ik een hele nieuwe business case maken als die al te maken is.

        Maar goed, het is maar mijn mening, van een buitenstaander die er van veraf naar zit te kijken. ;)

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          16 maart 2013 om 11:20

          @Rick-dos: klopt…vraag is alleen wat de huidige eigenaar(s) ervoor betaald heeft…en wat dus de nieuwe vraagprijs wordt. Als het al eigendom is van de provincie, dan kan zo’n circuit ineens worden afgeschreven en voor €1,- worden verkocht aan de ‘beste planner’. Kortom, hoe reëel zal de verkoopprijs zijn / worden in relatie tot een (on)mogelijke toekomst…

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            16 maart 2013 om 13:39

            @Megakix: Als de provincie überhaupt nog zo’n circuit wil hebben. Een andere bestemmingsplan (huizen bijvoorbeeld) is zo ingediend natuurlijk. Wellicht dat de provincie hun geld op die manier er weer uit wil halen.

            Maar goed, een prijs van een symbolische 1 euro is onrealistisch denk ik.

            Login om te reageren
  10. hassle zegt

    15 maart 2013 om 21:57

    Als wij hier nou met zn allen een tientje inleggen en het met alle autobloggers kopen? :D

    Login om te reageren
    • fant zegt

      15 maart 2013 om 22:08

      @hassle: Dan zitten we binnenkort allemaal met een groot probleem :D

      Login om te reageren
      • hassle zegt

        15 maart 2013 om 22:19

        @fant: why?

        Login om te reageren
        • fant zegt

          15 maart 2013 om 22:20

          @hassle: Omdat we dan meer dan een tientje in moeten leggen :P

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            15 maart 2013 om 22:31

            @fant: Haha ja inderdaad, is net als een auto. Kopen is 1 blijven rijden is 2 :-)

            Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    15 maart 2013 om 22:01

    gewoon niet exploiteren als zijnde circuit maar als prive-terrein ..

    zo simpel kan het zijn ..

    Login om te reageren
    • yerrie zegt

      15 maart 2013 om 23:43

      @lincoln:
      helaas zijn wetten niet zo simpel als jouw conclusies

      Login om te reageren
  12. lemans96 zegt

    15 maart 2013 om 22:13

    Het circuit is daar destijds aangelegd om de, toen relatief afgelegen, omgeving een economische boost te geven. Nu gaat de duitse staat, destijds de opdrachtgever, het zaakje in de verkoop doen? Wat verwachten ze daar dan van, vraag ik me af. Een eenmalige flinke som geld die direct verdwijn in het enorme schuldengat wat er door o.a. mismanangement is ontstaan en dan?
    Inderdaad, alle autosport bedrijfjes en horecagelegenheden in de omgeving kunnen dan alvast hun deuren sluiten.
    Ik zou zeggen, kom op duitse staat, laat dit prachtige stukje Duits erfgoed niet in de klauwen van de commercie komen want dan is het gedaan met de touristenfahrten en mooie club evenementen.
    Ik vermoed dan ook meer verkeersslachtoffers in de wijde omgeving aldaar omdat de vele auto-en motorsport enthousiastelingen dan weer zullen gaan ‘rasen’ op de vele mooie wegen die er daar te vinden zijn i.p.v. op het circuit.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      16 maart 2013 om 11:23

      @lemans96: eensch, de duitse staat ‘doet rijk’, maar als er 14 deelprovincies totaal failliet zijn, dan heb je een heikel punt (voor Merkel). Ach wass, wir werden dieEuro gegen jedem Kosten anhängen’…Ein Reich…Ein…

      Login om te reageren
  13. ropbp zegt

    15 maart 2013 om 22:36

    Wat een drama???? Verschrikkelijk circuit. Sluiten die boel en een natuurpark van maken (of iets voor egels zoals hierboven voorgesteld).

    Login om te reageren
    • riborg zegt

      15 maart 2013 om 22:53

      @ropbp: verder gaat alles goed?! Dit mag niet hopelijk komt het goed terecht en dat alles weer zo word als het was, stukje historie!

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        15 maart 2013 om 23:06

        @riborg: Stukje historie zeg je hea..

        Als ze er ineens een egel reservaat van maken gaat het ook wel de boekjes in hoor :D

        Login om te reageren
        • riborg zegt

          15 maart 2013 om 23:32

          @dennisr: ja dat zal, maar je snapt wel hoe ik het bedoel hahah

          Login om te reageren
        • Megakix zegt

          16 maart 2013 om 11:24

          @dennisr: stekelige opmerking… ^^

          Login om te reageren
  14. jessetje zegt

    15 maart 2013 om 23:25

    Erg jammer! Een heilig curcuit:(

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      16 maart 2013 om 11:25

      @jessetje: tip…om wellicht de nieuwe paus erover te laten ‘zeiken’ ? ;)

      Login om te reageren
      • jessetje zegt

        16 maart 2013 om 11:40

        @Megakix: Haha gewoon proberen. Dat kan heel misschien wel werken:D

        Login om te reageren
  15. svenbmw zegt

    15 maart 2013 om 23:36

    Wat moet dat kosten ?

    Login om te reageren
  16. yerrie zegt

    15 maart 2013 om 23:40

    een hoop geblaat en en conclusies maar enige journalistieke inbreng zoals wat de geschatte prijs/kosten zijn blijft achterwegen

    Login om te reageren
  17. salberts93 zegt

    15 maart 2013 om 23:46

    ik betwijfel dat James May de koper gaat worden

    Login om te reageren
  18. toroloco zegt

    16 maart 2013 om 08:26

    Als het kon zou ik enkel de Nordschleiffe kopen en races, toeristritten en testritten toelaten.

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    16 maart 2013 om 08:31

    Voor de toeristische sector maak ik me niet zo’n zorgen. De Eifel blijft een mooi gebied maar, je zult daar maar een afsleepdienst, ambulancedienst of uitvaartonderneming hebben dan ga je je echt wel zorgen maken.

    Login om te reageren
  20. Svda zegt

    16 maart 2013 om 08:39

    Als ze het dicht gaan gooien gaat de omgeving ook falliet, winkels, hotels en restaurants.
    Maar ik hoor in de wandelgangen dat de Vag groep en misschien BMW het samen willen gaan kopen en het willen laten hoe het was.Dus door de weeks fabriekstesten en af en toe toeristfahrten en in de weekenden alleen toerist.Hoop echt dat ze hem niet gaan sluiten anders blijven er geen mooie circuits over in europa waar je zelf op kan.Dan hou je af en toe dat gare Zandvoort of Zolder wat ik niet lekker vind rijden.
    Dacht trouwens te lezen bij Sabine dat hun 18 maart groot gaan protesteren.

    Login om te reageren
  21. C220AMG zegt

    16 maart 2013 om 09:41

    Ik stel een autoblog inzamelingsactie voor :)

    Login om te reageren
  22. Onehp zegt

    16 maart 2013 om 09:56

    Voor een toekomstige eigenaar is het de veiligheid die het grote zorgenkind is vermoed ik. In een andere context zou het ondenkbaar zijn om een “pretpark voor volwassenen” te kunnen beheren waar je bezoekers dagelijks zware schade maken, er wekelijks gewonden vallen en er ieder jaar wel enkele doden vallen. Alles behalve een pretje…

    Login om te reageren
  23. Svda zegt

    16 maart 2013 om 11:20

    Je weet wat het risico daar is dus als er wat gebeurt eigen risico.Het is geen baan voor beginners

    Login om te reageren
  24. racercar zegt

    19 maart 2013 om 22:19

    ik zou dit ook heel erg vinden al ben ik er ook nooit geweest.ben wel een auto/autosport fan in hart en nieren.het grootste probleem hier is de kostprijs om zo een circuit te onderhouden.bij ons in belgie is er ook zo 1 en dat is nog niet zo lang:francorchamps.dit circuit is ook nog in handen van de staat (wallonie) maar ook vlaanderen ( de walen doen dan wel heel fel dat het hun circuit is :-) ) betaalt er voor. in wallonie willen ze wel dat het circuit blijft bestaan en in waalse handen blijft maar daar hebben ze het geld niet voor.vraag maar eens wat het kost om 1 kilometer weg in asfalt aan te leggen.wat ook een probleem is is ecclestone,voor die telt alleen harde valuta !!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North