Wel potjandrie! Het lijkt erop dat het nog lang niet klaar is met rommelen binnen de Fiat-groep.
Wat wil het geval? De eindcapo van Fiat, Sergio Marchionne, heeft Luca di Montezemolo bekritiseerd om de matige prestaties van Ferrari in de Formule 1. Daar is de president van Ferrari dus helemaal niet happy mee, wat ook niet zo vreemd is gezien de recente geruchten aangaande zijn mogelijke vertrek. Bovendien heeft Di Montezemolo toch al de neiging om tegen alles wat met de Formule 1 te maken heeft aan te schoppen zodra het niet zo lekker loopt bij de Scuderia, in plaats van de schouders eronder te zetten om de gloriedagen van weleer een passend vervolg te geven.
Marchionne is wel zeer content met het feit dat Di Montezemolo van Ferrari een goed draaiend merk heeft gemaakt (middels fratsen als achterlijke eisen om een Laferrari te mogen kopen en de verkoop van veel te dure paraplu’s), maar vindt het tegelijk onacceptabel dat het F1-team presteert als een natte Gazzetta dello Sport. Afijn, de Italiaanse soap zal voorlopig dus nog wel een paar staartjes krijgen. (via: bbc.com)
UPDATE 1: Volgens Automotive News zit het verhaal nog een stukje smeuïger in elkaar dan we aanvankelijk schreven. Di Montezemolo heeft namelijk aangegeven dat hij vindt dat Fiat een Amerikaans bedrijf is geworden gezien de recente overname van Chrysler. Het gesteggel over de F1-prestaties lijkt dus maar het topje van de ijsberg van een veel groter conflict tussen de twee bazen. Bovendien worden de geruchten over Di Montezemolo’s eventuele vertrek hierdoor in een heel ander daglicht gesteld, temeer daar Marchionne “niemand is onvervangbaar” zou hebben gezegd.
Daarnaast zou Marchionne grote plannen hebben om Ferrari te laten groeien, om beter concurrentie te kunnen bieden aan de luxe-divisie van de Volkswagen Groep (waaronder Lamborghini). Ome Luca op zijn beurt is juist niet van zins om de productieaantallen van Ferrari de 7.000 stuks per jaar te laten overstijgen met het oog op exclusiviteit. Afgezien van wat er tussen de twee precies speelt, lijkt het ons duidelijk dat Di Montezemolo’s strategie tot dusver beter heeft gewerkt dan de wilde plannen van Marchionne. Want om nou te zeggen dat het met Fiat denderend gaat… Wordt ongetwijfeld vervolgd.
UPDATE 2: het is officieel, Luca Di Montezemolo is EXIT!
UPDATE 3: Luca krijgt 27 Miljoen Euro mee, dus hoeft zich niet te vervelen…
25 reacties
Nice touch trouwens dit: “het F1-team presteert als een natte Gazzeta dello Sport.”
Ze hebben externen (zoals Schumacher/Brawn/Todd) nodig om leiding te geven en aansturing in de technische staf, zonder externen zijn ze verloren.
Hoeveel jaar is het nu al geleden dat Ferrari een titel heeft gepakt ?
Als ze niets fundamenteel gaan veranderen zal het nog meer jaren duren eer ze weer potten pakken.
Ik zie het zelf al met banden onder mijn weg-auto. Ik heb nu yokohama banden en daar ben ik gewoon met dezelfde auto ipv Bridgestones trager mee. Terwijl de wederhelft sneller is met de yoko’s ipv de bridgestones. Zij houdt van glijden, ik hou van strak of helemaal dwars. Dus een andere bandenfabrikant, groeven erin, een ander soort spoilertje, geen diffuser meer, dat zijn relatief kleine dingen die een coureur ineens 3 seconden per rondje kosten.
Dat hij van 2010-2013 maar 1 podiumolaats heeft gehaald lag mede aan de auto (goed, maar Red Bull, McLaren en Ferrari hadden een snellere auto) en vooral aan het feit dat hij ouder werd. Op een gegeven moment scheelt dat wel een tiende per ronde (Mansell was de laatste ‘oude’ F1 wereld kampioen, in een Williams die zichzelf bestuurde.) En naast het racen heeft hij, met zijn ervaring, kennis en kunde, meegeholpen het hele team neer te zetten.
En ik denk ook dat Schumacher ‘vast’ beter zal zijn dan jij. Hij is zevenmalig F1 wereldkampioen, terwijl de beste NL coureur 3e werd…. Was jij dat?
Bedoel je Vettel niet toevallig?
Schumacher heeft namelijk de ingrijpende veranderingen van dit jaar helaas niet mee mogen maken…
Gecamoufleerde Chryslers als Lancia of in de toekomst Alfa’s lijkt me geen goed idee en de klant gaat op een ander shoppen. Als Fiat-groep wil groeien tot een VAG-groep hebben ze Luca nodig en niet Marchionne. Vergeet niet dat Luca dikke vriendjes is met de Agnelli’s.
Toch wel heel erg lomp om hem af te rekenen op de laatste F1 race. Zonder hem en zijn familie was er nooit een Ferrari geweest.
Marchionne heeft tot nu toe nog niets gepresteerd, behalve dan
verlies na verlies opstapelen, een bedrijf kopen met een enorme schuldenput, en een paar waardevolle merknamen naar de filistijnen helpen.
Feit blijft dat Ferrari als enige winst maakt, en ook het enige is waar Marchionne met zijn klauwen mee af moet blijven.
Zou me niets verwonderen als de strijd niet over de Ferrari, maar de Fiat troon gaat. Als Luca het haalt zal er bij VW niet veel meer gelachen worden.
Stel je voor : een Alfa, Lancia en Abarth geleid zoals Ferrari geleid werd en wordt.
Maar fiat heeft wel degelijk andere onderdelen die ook winst maken.
Maserati/Chrysler/ en volgens mij fiat agri ook, maar daar die laatste weet ik niet zeker.