Di Montezemolo krijgt 27 miljoen euro mee van Fiat

Auteur: , 40 Reacties

We begrijpen opeens een stuk beter hoe Luca di Montezemolo zondag met droge ogen kon beweren nog drie jaar bij Ferrari te blijven en woensdag bekend maakte te vertrekken. Hij krijgt namelijk 27 miljoen euro mee.

Luca di Montezemolo en Sergio Marchionne

Dat het niet helemaal lekker liep tussen de president van Ferrari en Sergio Marchionne, de grote baas van Fiat Chrysler Automobiles, was al een tijdje bekend. Marchionne wil Ferrari letterlijk en figuurlijk laten groeien, maar het is de vraag hoe dat uit gaat pakken. Hij hoopt meer Ferrari’s te kunnen slijten en zo sterker te staan ten opzichte van de concurrentie. Dat terwijl di Montezemolo Ferrari het liefst zo exclusief mogelijk wil houden en de productie van 7.000 auto’s per jaar al aan de hoge kant vindt.

Dat di Montezemolo deze week alsnog instemde met zijn vertrek heeft mogelijk te maken met de riante vergoeding die hij tegemoet kan zien. De Italiaan mag namelijk 26,95 miljoen euro bijschrijven: 13,25 miljoen in februari 2015 en 13,71 miljoen (vijf jaarsalarissen) verspreid over een periode van 20 jaar. Dat betekent wel dat hij tot en met maart 2017 niet voor een concurrent van Fiat aan de slag mag. Dan zou zijn huidige contract namelijk verlopen. Een filmpje met de laatste officiële woorden van Luca: KLIK!

UPDATE: foto’s van zijn afscheidsfeestje aka hugfest.



40 reacties

Gelukkig. Ik begon al medelijden met die arme man te krijgen..
Dat is toch mooi. Kan ie meteen een Lamborghini kopen
@philipf: Haha! Lekker met zijn ww uitkerinkje boulevard cruisen in zn nieuwe aventador
Gezien zijn staat van dienst volkomen terecht. Hij heeft Ferrari zeer grote successen bezorgd (zowel F1, straatauto’s als merchandise en merkbeleving). Hij had gewoon een contract (en is dus de laan uitgestuurd). Hij krijgt dus 12 miljoen oprotpremie en daarnaast gewoon zijn salaris de komende 20 jaar. Dikke prima, toch?

Nu is het aan Marchionne om de FF en F12 op basis van de Viper te laten bouwen, de California op basis van de Sebring Cabrio en de 458 juist niet van een opvolger te voorzien. Oh, en voortaan worden alle Maserati’s gerebadgede Dodge’s…
@gtwillem: nou, nee. Niet terrecht. Als het echt nog 5 jaar salarissen is en hij heeft daar 27 jaar gewerkt? Internationaal (en in NL), is 1 maand voor elk jaar redelijk gangbaar –> dus 2 jaarsalari. Als je daar dan meer dan het dubbele van maakt en aan een non-compete van 20 jaar hangt –> raar. Zal wel kunnen in Italie.
Als de 12/13.25 mio oprotbonus is; hoort dat te zijn omdat deze persoon anders moeilijk werk kan vinden: hij heeft de pensioensleeftijd al; dus daar hoeft t niet voor. Als het nog achtergestelde bonussen zijn: dan is het terrecht; hier gaat de journalistiek vaak de fout in: die verspreide bonussen als oprotpremie berekenen.
Als het echter een pure premie betekent: dan hoort dat gewoon niet: hij kreeg al salaris en bonus toen hij daar werkte voor zijn arbeid: dat verdiende hij. Dan is er geen extra bonus nodig als je weggaat.
@gregorius: Het is gewoon een kwestie van onderhandelen over het afvloeien van een persoon die goed functioneerde, maar er een andere visie op nahield dan gewenst. Ze zijn er dus met elkaar uit gekomen en dat heeft nog altijd prioriteit boven hetgeen de wet voorschrijft aan minimale ontslagvergoeding. Terecht of onterecht doet eigenlijk niet ter zake.
@pieterveer: Naar mijn mening is dit een voorbeeld van leden in de ivoren toren met de “you scratch me, I scratch you back” mentaliteit.
We hebben het over een beursgenoteerd bedrijf, waar al veel crisis besluiten zijn genomen, waar ook fabrieken worden gesloten waar normale arbeiders van leven. Dat zouden toch condities moeten zijn waar je ontslagvergoedingen op een gematigde wijze moet verschaffen. Zeker omdat LdM al gigantisch rijk is.
@gregorius: Je zou het misschien niet direct zeggen maar in Italië of in ieder geval bij FIAT genieten/genoten de ‘gewone arbeiders’ ook relatief puike rechten als het aankwam op ontslagvergoedingen en dergelijke. Zodanig zelfs dat het jarenlang een te vette pot was en de productiviteit dramatisch was. Geen 27 milli pp uiteraard maar toch…

Marchionne heeft daar al flink het mes in gezet, dat is een van de dingen die hij wel goed gedaan heeft. Helaas heeft de man alleen kennelijk niet door dat verkoopsucces met goede en courante producten te maken heeft en niet met easy fixes op platforms die nog ergens anders lagen in het concern.

Dat idee met Ferrari lijkt me ook dramatisch…verkoop je dadelijk 14000 Ferraris per jaar, zet financieel geen echte zoden aan de dijk en ondertussen sloop je je (enorme) merkwaarde. Allemaal korte termijn beleid wat de man doet maar ach…mss is de situatie wel zo slecht dat ‘ie niks beters kan doen dat weten we van buiten natuurlijk nooit zeker.
@gregorius: verhuis aub gelijk even naar China ;)
@gregorius: Hij is wel de persoon die Ferrari door moeilijke jaren heeft geloodst, dat mag best beloond worden.
@toniominestrone: daar ontving hij volgens mij al bijna 3 miljoen per jaar voor. Lijkt mij wel voldoende.
In Nederland noemen we dit graaigedrag
@367pk: Daarom lopen wij in Europa achteraan, altijd het beste jongetje van de klas willen zijn, altijd een opgeheven vingertje en groot verdieners zijn asociale graaiers, calvinisme ten top, en wat brengt het ons?
@367pk: onzin een CEO dir. zulke goede cijfers neerzet jaar na jaarmarkt goed beloond worden, dat gepeupel over graai gedrag is de grootste onzin en wat dom napraterij , zie wat deze man heeft gedaan voor Ferrari en hoeveel mensen dankzij hem een baan hebben.
@bofkont: jaar naar jaar
@367pk: C55 AMG?
@gtwillem: spijker op z’n kop. Die 27 miljoen maakt het voor di montezemolo in elk geval gemakkelijker om zich te distantiëren van de teloorgang van het merk die eraan komt als er meer volume moet komen.
@gtwillem:

Pssst, Maserati’s zijn al gereskinde Chryslers.
De Ghibli en Quattroporte zijn namelijk op afgeleiden van het LX-platform gebouwd, bekend van de 300C en Dodge Charger/Challenger.
@carmasterr: De Ghibli concept stond inderdaad op een LX platform. In het Duits spreek je LX uit als W210. Het is in principe een vereenvoudigd E-klasse (95 tot 02)onderstel. Maar de M157 (de huidige Ghibli) heeft een nieuw platform, waar de opvolgers van de Chrysler 300 en Dodge Charger inderdaad ook gebruik van gaat maken.
Hoeveel!!!? pfff man man man ik heb echt een verkeerd beroep gekozen.
@Kvgorp: Tja, dan krijg je toch spijt dat je die master ‘president van Ferrari’ niet gedaan hebt he.
@ferrarithijs: Ja precies. Zal ik toch maar een CV opsturen naar jobs.ferrari.com
@Kvgorp:
Verwacht dan maar geen reactie van ze ;)
Dat geld kan hij mooi gebruiken om Fiat op te kopen…
@JordyS: wel slecht dat er geen enkele aandacht wordt gegeven aan de zeer succesvolle test van Max Verstappen… En zo gauw hij een spoiler stuk rijdt zeker weer wel?
Is dit typisch Nederlands? Afzeiken van talent scoort beter?
@w0o0dy: vreemd dat daar tot nu toe niets over gemeld is, zelfs op niet primair auto gerelateerde nieuwsmedia (zoals Nu.nl) is er een berichtje aan gewijd.
@w0o0dy: op raceexpress staan wat foto’s en zelfs een korte video… Als iemand zin heeft in positief nieuws over Max
@w0o0dy: Check deze pagina even. Ben benieuwd of je dan nog met droge ogen kunt beweren dat we alleen bij crashes o.i.d. over Max schrijven. Hij krijgt ook hier voldoende aandacht voor z’n prestaties dacht ik zo.
http://www.autoblog.nl/archive/tag/max-verstappen
@w0o0dy:
Tja, Bas Kaligis zie je dan ook echt op elk circuit, die weet echt van elk talentje groot of klein waar en wat die rijdt.
@w0o0dy: Ik denk dat @JordyS een beetje Verstappen-moe is. En terecht. Deze toptiener mocht lekker een dagje spelen en zich bewijzen in een Toro Rosso (zal een goede grap gekost hebben). Het zal de dag van zn leven zijn geweest. Nu heeft ie zn 400 km (komt ie in aanmerking voor die superlicentie), en bij RB weten ze nu hoe hij kan anticiperen op input, hoe hij echt rijdt etc etc. Ik denk dat iedereen die op AB komt dit nieuws al weet.
Maar goed, als AB nu met een artikeltje komt; klikken we er allemaal wel op (is dat extra inkomsten?); vervolgens maken we een paar grappen dat ze expres een baan hebben uitgekozen waar geen grindbakken maar asfalt buiten de baan ligt. Maar enige nieuwswaarde heeft t niet. Hij zou gaan testen, hij heeft getest, we weten niet of hij uitzonderlijk goed, goed of eigenlijk niet zo goed was en we weten ook niet of RB stiekem nog een vleugel of iets anders heeft getest.
We weten alleen dat de HR machine heeft gezegd dat Max het uitstekend heeft gedaan en dat hij alle instructies goed oppakte. En dezelfde HR machine heeft tegen Max gezegd dat hij wat positieve dingen kon zeggen: het viel mee, lekkere auto, stuurt goed, heb veel geleerd, Red Bull is een lekker drankje, ik ben iedereen dankbaar en ik kijk uit naar het volgend seizoen.
@w0o0dy:

Je zit in het verkeerde topic. Dit gaat over Ferrari.
Tja de beste man heeft het ook dubbel en dwars verdiend, hij heeft ferrari naar de top van de markt gebracht.
Als afscheid hadden ze hem toch een one – off kunnen schenken, net zoals de F360 met verlaagde voorruit enkele jaren geleden. Deze was wel niet road-legal! Of een model laten kiezen en langs tailer-made langs gaan.
Ka-ching!
“Luca Cordero di Montezemolo is een Italiaans zakenman met een geschat vermogen van ongeveer 400 miljoen euro. Di Montezemolo is president-directeur van de autofabrikanten FIAT en Ferrari”……van die 27mln zal hij dus ook niet wakker liggen.
Ach, toen Porsche een touareg ging ombouwen tot de Cayenne schreeuwde de liefhebbers ook moord en brand. En kijk waar ze nu staan, ze hebben er geen GT-3 of 911 minder om verkocht.

Montezemelo heeft van Ferrari in de afgelopen 20 jaar veel moois van Ferrari gemaakt, maar het zijn nu echt andere tijden.
@eelco74: Helaas niet. Ferrari kan juist overleven omdat ze zo klein zijjn. Vergeet niet dat in de afgelopen paar jaren het bedrag wat Ferrari betaald wordt enorm gestegen is. Dat is goed voor je marge. En Ferrari was altijd uitverkocht. Goede business case.
@gtwillem: dat zeiden ze toen ook bij Porsche. Het was dat die Porsche-snor net iets te vroeg was met de overname van VW. Ze hadden wel genoeg geld in kas door al die modellen die wij paupers raar vonden. Degene die wel geld hadden/hebben, bleken er dol op. Blijkbaar staat veel geld niet gelijk aan veel smaak ;-)
1-12-2014. Milaan, van onze redactie.

Nu Luca di Montezemolo niet langer de baas is bij Ferrari, kan Sergio Marchionne zijn expansie plannen met Ferrari gaan waarmaken. Marchionne streeft ernaar om Ferrari net zo groot te laten worden als Porsche. De Duitse sportwagenmaker wist flink te groeien door zich niet langer louter op sportwagen te richten. Dankzij een bron binnen Ferrari kunnen we een tipje van de sluier oplichten van de toekomstplannen van Ferrari. Er zal een directe concurrent komen voor de Porsche 911, Jaguar F-type en Mercedes AMG GT. Deze auto zal gebaseerd worden op de Dodge Viper en zo’n anderhalve ton gaan kosten. Als mogelijke naam wordt Ferrari SuperAmerica genoemd. Verder wil Ferrari een SUV gaan maken op basis van de Jeep GrandCherokee. De auto, die door het leven zal gaan als Ferrari GranAvantura, zal voorzien worden van dezelfde motoren als de Maserati Ghibli. Verder wil Ferrari met een opvolger komen voor de baby Ferrari uit de jaren ’60, die als ASA 1000 GT werden geproduceerd. Deze auto zal worden gebaseerd op de Mazda mx-5, voorzien worden van de motor uit de Alfa 4c, en krijgt de naam Ferrari LaFerrarina en moet gaan concurreren met de Porsche Boxster. Op onze vraag of deze plannen de exclusiviteit van Ferrari niet zullen aantasten, antwoordde onze bron dat er geen reden is om aan nemen dat dit gebeurt, aangezien dit ook niet gebeurde toen Ferrari Barbiepoppen en sokken met het Ferrari logo ging verkopen. “Het Ferrari logo is magisch, alles waar het op staat verkoopt vanzelf”, aldus onze bron. We zullen het gaan zien, de komende jaren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).