
Fiat tast diep in de buidel om de overige 41,5 procent in aandelen die zij nog niet van Chrysler hadden over te nemen.
De Italianen betalen 3,65 miljard dollar om het Amerikaanse merk volledig in eigen handen te krijgen. Hier werd al langer op geaasd, maar het VEBA Trust gezondheidsfonds wilde hun aandelen niet voor minder van de hand doen.
De officiële overdracht zal op of nog voor 20 januari plaatsvinden. De Chrysler Group moet zelf ook nog eens 700 miljoen dollar in vier jaarlijkse termijnen aan VEBA Trust betalen, mede omdat het fonds Fiat-Chrysler zal blijven ondersteunen op zakelijk gebied.
CEO Sergio Marchionne ziet deze ontwikkeling als een belangrijk moment voor de geschiedenisboeken. Ook Fiat directielid John Elkann heeft lang naar dit moment uitgekeken:
The work, commitment and achievement I have witnessed from Chrysler over the past four and a half years is nothing short of exceptional, and I take this opportunity to officially welcome each and every one of the people in the Chrysler organization to the integrated Fiat-Chrysler world.
Dus Chrysler voortaan me helemaal mijden, kan nooit goed gaan met Fiat-Chrysler :|
@tunefuldjmike: Zit dat kuikentje onder een schelp, of onder een steen in uw avatar?
@SimonMc: Aangezien het een kuiken is zit deze onder een eierschaal …
@tunefuldjmike: Gezien uw commentaar, was ik serieus aan het twijfelen, daarmee.
Waar haalt Fiat ’t geld vandaan? Maffia money?
@utregcity: fiat 500 winst maybe?
@matje140: En de carbon bekerhouders van Ferrari natuurlijk.
@utregcity: uitmelking 500 :p
@thomcarspotter: Chrysler Voyager wordt omgedoopt tot 500XXXL, en wordt een regelrechte verkoop topper..
Aldus een FIAT bestuurslid, high on medical weed.
Hebben ze dan niets geleerd van bijvoorbeeld de Saab 600? Chrysler Alpine anyone?
@utregcity:
Mafia money?
Ik geloof dat de Agnelli familie 93% van heel Italië bezit.
FGA (Fiat Group Auto) is maar een flintertje voor ze
Ik kan me vergissen, maar FiatAgri is 1 van de grootste ( zo niet de grootste) op het gebied van landbouw werktuigen, je zult verbaasd zijn welke merken er van hun zijn.
Daarnaast is Iveco van hun – ook geen kleine jongen- en hebben de Agnelli’s zo ongeveer een belang in alles.
Het gerucht gaat dat de Agnelli’s zo’n beetje klaar zijn met auto’s produceren in Europa.
Behalve de FYRA treinen, dat is niet van hun.
Zo slim zijn ze wel.
Oh ja, Carello en Magneti Marelli (zeg mar het Italiaanse Bosch) is ook van hun
@desjonnies: CNH mocht willen dat ze de grootste waren. John Deere is nogal wat groter dan CNH.
Overigens bestaat CNH niet meer als afzonderlijke tak, maar is van de zomer opgegaan in CNH industrial, wat behalve de landbouwmachines en kranen/bulldozers/etc, ook bestaat uit IVECO en FPT.
John Deere (Deere & CO) heeft een omzet van 32 miljard, CNH Industrial van 25 miljard.
Overigens is CNH in landbouwwerktuigen een goeie nummer twee (in Nederland en de wereld, Europa zijn ze marktleider). Als je de heavy machinery erbij betrekt, dan is Caterpilar, Volvo en de genoemde Deere & CO groter.
Van de gehele Fiat groep komt 66% uit CNH industrial.
De grap is dat theoretisch CNH een Nederlands bedrijf is.
@mercs:
Dank je voor je verhelderende uitleg.
Hier werd al langer op geaasd, maar het VEBA Trust gezondheidsfonds wou hun aandelen niet voor minder van de hand doen.
Wou? Katertje?
@timmehh:
Ik wou
jij wou
wij wouen
wij hebben gewout
Heeft ab.nl ook een nieuwe favicon?
Nou hopelijk is het een beter lot beschoren dan Alfa…
Dit zou weleens heel goed nieuws kunnenz ijn voor de noodlijdende merken in deFGA, zoals Alfa en Lancia.
Nu staat FGA niets meer in de weg dan dank zij de schaalvergroting platforms te gaan ontwikkelen voor de Amerikaanse en de Europese tak.
Verder heb ik geenidee of het betaalde bedrag veel is, Hangt volgens mij nogal af van de omzet en winst die Chrysler heeft gemaakt.
Ik denk wel dat zonder Chrysler heel FGA (Fiat Alfa en Lancia) weleens in de geschiedenisboeken hadden kunnen eindigen, als “het WAS”
Dat zal het ego van de Amerikaan geen goed doen.
Was het niet zo dat als Fiat de aandelen nu niet kocht de aandelen naar de beurs zouden gaan?
Fiat was trklein en Chrysler te zwak om op eigen benen te staan dus dit huwelijk zal de redding van beiden kunnen blijken, mits er van af nu goed doorgepakt wordt en geen halfslachtige acties zo als met Alfa
Kan niet fout gaan
FIAT auto maakt zoals bekend een miljard Euro per jaar verlies. Dat zou veel meer zijn maar de geniale (kuch) Marchionne heeft een ontwikkelingsstop ingevoerd dus wordt er minder uitgegeven (minder verlies nu) en geen bal ontwikkeld (geen auto’s om te verkopen later, maar dat maakt niet uit want dan is hij toch al op pensioen). Toekomstige verkopen van FIAT zullen dus niet al te geweldig zijn.
Chrysler maakte 2013 twee miljard winst, maar moet vanaf nu een half miljard per jaar afbetalen aan de deal. Die winst komt uit verkopen van auto’s… niet aan klanten maar aan hun dealers, die nu meer dan 3 miljoen wagens op stock hebben. Dus aan zichzelf. Dus de winst is virtueel en de verliezen reeel.
Ondertussen is de groep schuld van Chrysler meer dan 13 miljard. Maar geen nood, VEBA zal hun bijstaan. Het geld van VEBA komt van toekomstige pensionen… dat is dus geen geld in de kassa maar een schuld. Ze hebben maw niets.
Klinkt als een mooie verzameling schulden.
Aandeeltje kopen?
@heidekonijn: Daar is heidekonein wederom met zijn lagere school economie. Daarom is hij ook CEO van een grote internationale onderneming.
De verkopen aan dealers zijn niet virtueel, daar een overgroot deel van de dealers gewoon eigen ondernemers zijn. Bovendien is de overproductie, door het faillissement en het sluiten van fabrieken in 2009 behoorlijk afgenomen. Wel is Chrysler voor de helft van zijn verkopen afhankelijk van Fleet sales en dat is wel een risico voor ze.
Fiat heeft volgens mij nog recent de 500L en de 7 zitter geïntroduceerd. En vorig jaar de nieuwe Panda. Maar ja je kunt het ook doe zoals PSA, miljarden investeren in nieuwe modellen, die vervolgens niet leiden tot meer, maar minder marktaandeel. Om vervolgens miljarden verlies te leiden. En van omzet kun je niet leven, wel van winst.
Ik ben wel benieuwd of Fiat nu wel de beweging kan maken die Chrysler nodig heeft. Mercedes is het niet gelukt, laten we hopen dat met de afgeslankte Chrysler wel gaat lukken.
@eelco74: lol. Dankuwel professor om de fundamentals nog eens aan te scherpen. Door fabrieken te sluiten is de toekomst verzekerd. Mooi.
Alles in de hens dan maar.
@eelco74 @heidekonijn:
PS fleet sales voor Chrysler schommelen tussen de 15-25% (op jouw niveau is dat misschien de helft maar hier bij de lagere school economen is dat minder dan een vierde).
PS Euro verkopen van auto’s gaat naar beneden, behalve de low/medium-premium modellen van BMW, Mercedes en Audi die stijgingen hebben van rond de tien procent. FGA heeft niet één maar twee merken die vroeger in die markt meespeelden. Maar die zijn allebei kapotgesaneerd door Het Genie dat sinds 2004 de modelstrategie bepaald en nu heeft FGA welgeteld NUL modellen waar de winst te rapen valt.
Maar hoofdzaak is dat er fabrieken worden dichtgedaan natuurlijk. Priceless.
De vergelijking met Mercedes is eentje in een heel andere tijd van weelde , anders aangegaan want met geld en was geen toevoeging voor Mercedes . . Anders voor Fiat : want toegang tot de markt , een kadootje zelfs in een markt , met bestaande dealers , die wel groeit in verkoopaantallen , want Europa is over en uit voor de fabrikanten ! Wij willen/kunnen niet meer …….
@tweede_woning: Mercedes en Chrysler waren geen gelijk partners, het was eerder een overname dan een fusie.
@tweede_woning: Euhm, dat valt nogal mee lijkt me anders. BMW Born? Audi Vorst? Om over Duitsland, Polen, de Hyundai fabrieken in het oosten, de best renderende Nissan fabriek wereldwijd in UK…
Wat betreft FGA : als je enkel investeert in Ferrari moet er niet raar worden opgekeken dat alle andere merken zieltogen. Gewoon logisch. Van niks komt niks.
…een duidelijke overname , anders dan Fiat , toen.