Jaguar XE is officieel; alle info en foto’s

Auteur: , 114 Reacties

Na een hoop kunstmatig opgewekte buzz is het dan zover, Jaguar heeft het doek van hun brand spanking nieuwe XE gehaald. Dit is wat je moet weten.

Al zes jaar lang gonst het van de geruchten over wat Jag van plan zou zijn met de door hen in 2008 vastgelegde typenaam XE. Een opvolger van de fameuze E-Type werd het niet, die rol is immers al weggelegd voor de F-Type. Nee, de XE is een compacte middenklasser die het de Duitse leasetoppers, oftewel de 3-serie, A4 en C-klasse, lastig moet gaan maken.

Constructie en design

Jaguar maakt bij de XE veelvuldig gebruik van (al dan niet gerecycled) aluminium, om zowel de stijfheid als de gewichtsbesparing een handje te helpen. Het merk geeft overigens een leeggewicht vanaf 1.474 kg op. De sedan krijgt aandrijving op de achterwielen en is gebouwd op een nieuw modulair platform. Fabricage vindt plaats in Solihull, alwaar een nieuwe JLR-afdeling van 1,5 miljard pond is neergezet.

Buiten het feit dat het aluminium is dat de klok slaat, is de XE de eerste kat die wordt uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. Ook opmerkelijk is de lage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,26. De slicke koets heeft verder een herkenbare vormgeving voor Jaguar, al is het onderlinge verschil tussen de diverse modellen gelukkig wat groter dan in de Audi-familie. Met name de voorzijde is wat ons betreft prima gelukt, maar tegelijk zijn we nog niet helemaal zeker van de fors uitgevallen achterlichten. Hoe dan ook lijkt de XE een betere poging te zijn om rijders van de bekende Duitse leasetoppers over te halen dan de (aardig mislukte) X-Type destijds.

Jaguar XE S achterkant

Het onderstel

Aan de voorzijde wordt voor de wielophanging gebruikt gemaakt van dubbele wishbones, aan de achterzijde is het ‘Integral Link’ systeem gemonteerd. Ook hier is de constructie voor een groot deel opgetrokken uit aluminium. Verder krijgt de XE elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) om het brandstofverbruik en CO2-uitstoot te temperen, maar gezien het feit dat Jaguar hun nieuwe paradepaardje positioneert als een rijdersauto pur sang hoeven we niet te vrezen voor een gebrek aan stuurgevoel.

De motoren

Om maar meteen met de deur in huis te vallen beginnen we met de topmotorisering. De XE S krijgt namelijk de geblazen 3-liter V6 uit de F-Type, die goed is voor 340 pk en 450 Nm aan koppel. De standaardsprint duurt daardoor net een toefje langer dan 5 seconden en de topsnelheid is begrensd op een politiek correcte 250 km/u.

Verder heeft Jaguar info prijsgegeven over de 2-liter viercilinder diesel, die onder het nieuwe ‘Ingenium’-label valt. Deze (voor de XE waarschijnlijk belangrijkste) motor verstookt op de testcyclus slechts 3,8 liter per 100 km en blijft wat betreft het aantal grammetjes CO2 per kilometer net onder de magische grens van 100 gram. Ondanks deze groene cijfers heeft de bestuurder een nette 163 pk en 380 Nm ter beschikking.

Wat betreft het aanbod aan benzinemotoren blijft het natuurlijk niet bij de sportieve V6. Er komt namelijk ook een geblazen 2-liter viercilinder beschikbaar in twee verschillende vermogensniveaus. Beide benzineversies zullen worden gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF, terwijl de zelfontbranders ook geleverd kunnen worden met een handbak met zesversnellingen. Ook zij die in de file hun linkerkuit willen trainen komen dus aan hun trekken.

Jaguar XE S zijkant

Veiligheid

Veiligheid is natuurlijk een minstens even relevant topic als het milieu en ook hier heeft Jaguar bij de XE aan gedacht. Zo moet het ‘All Surface Progress Control’ ervoor zorgen dat de tractie bij lagere snelheden (3,6 tot 30 km/u) altijd optimaal is. Zij die weleens met een achterwielaandrijver op wintersport zijn geweest zullen Jaguar dankbaar zijn voor deze noviteit.

Voor het head-up display is gebruik gemaakt van lasertechnologie. Hierdoor is het systeem niet alleen lichter, maar is de info die op het scherm wordt geprojecteerd ook beter afleesbaar. Daarnaast houden stereocamera’s de omgeving van de auto in de gaten om de autonome noodremassistent van dienst te kunnen zijn.

Verder wordt de auto uitgerust met een adaptieve snelheidsregelaar, detectie van snel naderend verkeer, dodehoekassistent, semiautomatische parkeerhulp en detectie van achterop komend verkeer tijdens het achteruit rijden.

Jaguar XE S interieur

Het interieur

Het interieur is uitgerust met een infotainmentsysteem, verpakt in een 8 inch touchscreen. Daarnaast kan het systeem worden aangestuurd met gesproken commando’s. Bovendien is het mogelijk om met InControl Remote middels je iOS of Android telefoon de klimaatregeling bedienen, de deuren te vergrendelen of te ontgrendelen en de motor te starten. Met InControl Apps kun je gewoon vanuit de bestuurdersstoel apps op je telefoon blijven gebruiken, dus in de file een rondje Tinderen behoort tot de mogelijkheden.

De prijs

Hierover heeft Jaguar helaas nog niet heel veel info weggegeven. Er wordt een vanaf-prijs van 35.000 euro genoemd, maar het is onduidelijk voor welke versie deze indicatie geldt. Wel weten we dat alle verdere info vrijkomt tijdens de Autosalon van Parijs, op 2 oktober dit jaar.

Om de XE zelf in al zijn glorie te bewonderen check je de gallery hieronder. Daarnaast vind je HIER, DAAR, ook nog HIER en tot slot DAAR verschillende video’s van de nieuwe Jag op autojunk.



114 reacties

Mooie auto, hoor.. maar die SEAT-achtige achterlichten kloppen gewoon niet en de koplampen hebben ook iets raars.
@dikdraak: schijnbaar vindt jij dat mooi :-)
@fred: Maar geef aan dat er een tegenstelling volgt, dus ik geef argumenten tegen de voorgaande stelling ;)

/mierenneukmodus off
mrcarfreak via iPad app
@fred: *vind
Ik zou dr leasen!
@rikus: Krijg je er een secetaresse bij dan?
Een heel mooie bak, maar de achterlichten zijn inderdaad wel wat lomp. Neemt niet weg dat ie er beter uitziet dan de C-klasse en de 3-serie minstens evenaart.
Als je in deze klasse nu nog voor Duits kiest, dan spoor je echt niet.
Jaguar laat hier even zien hoe je een premium D-segmenter bouwt.
Elders las ik trouwens dat hij niet begrensd zou worden en het topmodel doodleuk tegen de 300 loopt.
@jrk68: Dat doe je met de S/ RS modellen toch ook, bij BMW en merc misschien ook dat weet ik niet.
@bogey:
Bij de Duitsers moet je daar bij mijn weten nog steeds voor schokken en niet te weinig ook.
@tupperware: Nee hoor. Je peddelt gewoon een versnelling terug en weg is het probleem. Geen extra kosten dus en bij mijn weten minstens 280 km/u. (S6 V10)
@bogey: Begrenzer verwijderen bij een RS kost 1800,- Bij BMW (M drivers Pack) 2200,-
@E34M5Touring: ik zeg net dat dat niet hoeft, althans bij de C6 niet. Bij BMW weet ik niet of deze truc ook werkt.
@bogey: Dus omdat het bij een Audi van 8j geleden werkte op de een of andere manier geldt dat gelijk voor de hele huidige range… Mooi verhaal. Doorgaans loopt ie op de teller tot 265/70, in werkelijkheid rij je dan 250/255km/h. Het verwijderen staat ook gewoon in de optielijst. En dan nog wordt ie, in geval van Audi, begrensd op 280km/h. Wederom, zichtbaar en gemeld in de optielijst.
@E34M5Touring: Goed zo hoor, je hebt gelijk.
Mensen die anderen de woorden in de mond leggen en niet willen begrijpen wat er gezegd wordt…
@jrk68: nog nooit kennis gemaakt met de opel insignia opc? Maar verder rest heb je wel gelijk, sterk pluspunt om ze zonder begrenzer of begrenzer op 300 te verkopen
@henkhupelschoten:
Zeker wel, misschien had ik het jeukwoord “premium” er tussen moeten zetten….
@jrk68: das een wereld van verschil inderdaad haha, al moet ik zeggen als ik tussen een a4 moest kiezen of een insignia stapte ik toch mooi in de opel
@henkhupelschoten:
Die keuze kan ik prima begrijpen….
Interieur ziet er wat goedkoop uit…
@rune: goedkoop is niet het goede woord. Eerder verouderd Ofzo.
@rune: Precies, het ziet er niet echt uit als een interieur voor een auto van dat imago. Zeker omdat naar mijn mening het interieur van de XJ een van de mooiste interieurs van deze tijd is. http://www.moibibiki.com/gallery/model-368/jaguar-xj-7.jpg.html
@rune: Met name dat navigatiescherm, poeh….
Jaja, het was het wachten waard! Prachtding!
Ik vind de XF net een tandje mooier (stijlvoller, wat chiquer), maar dit maakt alle verwachtingen waar. Zonder twijfel.

Erg fraai interieur ook (wat wel mooier is als de XF), maar is ie ook met ouderwets hout beschikbaar? Dan mag je hem per direct bij mij voor de deur parkeren. In het groen uiteraard ;-)
280nm voor de 2 liter diesel ? Ik hoop dat dat een typefout is…
@jims: Het blijkt inderdaad om 380 Nm te gaan.
Voorkant: wauw! Interieur: mwha.. Achterkant: jammer. Ik had er meer van verwacht, maar goed het zijn maar foto’s ooit ziet het er in het echt beter uit, hoop alleen niet dat het een gevalletje x-type wordt…..
“Wat krijg je als je de XE S omdraait” grappen incoming.
@thomcarspotter: dan krijg je een auto die op zn dak ligt. Grappen incoming
@thomcarspotter: vieze handen?
Een mondeo met mooie voorkant
@bmw1m:
Die nieuwe Mondeo (die al jaren in de VS rijdt) is veel mooier als deze saaie bak.
De achterkant heeft wat mij betreft te veel weg van een Audi A5. Erg lomp en niet in lijn met de rest van de auto.
zoals een britse journalist ooit zei: “they are all so affraid of getting it wrong, they end up making the same car”…
Waarom zou dit anders moeten zijn dan een A4 of een 3-reie?
Alleen dat naamplaatje?

In ieder geval zal je het voor het verbruik niet hoeven doen..
Ik heb nog nooit een jag gezien die met hetzelfde blok zuiniger aan deed.
@schuimbekje3: Zoals altijd als er een is die het zal aandurven om een totaal andere design koers te volgen is dat Mercedes. Ook heeft Mercedes meestal ook de trend gezet oftewel zijn zij de trendzetter in de meeste segmenten.
@jmcclane: lexus en infiniti hebben ook wel een aardig eigen eigenschappen als je het mij vraagt..
Met 19 inch is natuurlijk bijna elke auto dik. Ik vind het toch tegenvallen. Beetje 323 meets 3 serie. Alsof die auto al 4 jaar rond rijdt. Dat mercedes met de nieuwe C beter voor elkaar.
Toch knap dat je over je gehele range niet een lelijk model hebt. Vind ik. Erg fraaie auto, eigenlijk zoals ik hoopte dat ie zou worden. Hopen op Jaguar afschrijving, over een jaar een mooie op de kop tikken.
@E34M5Touring:

Haha, die x-types schreven toch ook niet zo snel af. Waar de s en xj dat wel deden.

Ik vind de F-type niet helemaal gelukt, ik denk niet dat er ooit 1 (groot) merk is dat geen lelijke auto in z’n line-up heeft zitten.
Met bijna 1500kg is ie trouwens wel wat aan de zware kant voor dit segment, maar ach, het is een Jaguar. Dan mag dat ;-)
Nog even een station erbij en dan is het echt een goed alternatief voor de 3-serie. Zoals @E34M5Touring zegt, wel even iemand anders de eerste paar jaar afschrijving laten betalen. ;-)
Van buiten prima apparaat inderdaad, vind de binnenkant alleen wat saai. Lelijk zal ik het niet noemen maar ik word er niet bepaald warm van.
Leuke lexus, maar wel een beetje belachelijk zwaar.
Nuja als die 1400kg het kerb weight is tenminste. Mercedes zit daar 100kg onder met z’n instap c-klasse. Als die 1400kg het gross vehicle weight is dan zou dat een heel, heel, heel net cijfers zijn.
1400kg kerbweight zou echt veel zijn (om te stoefen over gewicht), zeker gezien hun XJ maar 1700kg weegt.

Word waarschijnlijk een leuke leaseslet, maar ik denk niet dat ik daar volgend jaar als ik ga werken al mee mag beginnen. Zal toch nog wel iets duurder zijn dan de A4.
Geslaagd hoor!
Ik word hier nog niet wild van. De voorzijde straalt duidelijk het familiegezicht uit maar voor de achterzijde hebben ze zich met een jantje van leiden van af gemaakt. Ook het interieur maakt op de foto’s geen hoogwaardige indruk en heeft ook geen eigen stijl, dat hebben de drie Duitsers toch wel beter voor elkaar. De tijd zal het leren.
de Jaguar XJ vind ik een plaatje aan de XE moet ik nog wennen.
De Mercedes C-klasse vind ik nog steeds de mooiste in deze klasse.
Dat rood/zwart in het interieur is niet mijn ding maar er zal heus wel ergens op de optielijst een mooi cognac kleurig leer aan te vinken zijn.
Verder vind ik hem helemaal mooi.
Voor mij te saai.
Hier worden Mercedes, BMW en Audi niet bang van denk ik.
Keurig katje als je het mij vraagt
Buitengewoon fraai gelijnde auto,interieur minder. Vooral de overgang van dashboard naar deurpaneel is in mijn ogen niet geslaagd.
Heerlijk maar die achterlichten doen me n beetje aan een a5 denken
Good job Jaguar, Good job!
Zeer fraai, mocht de genoemde prijs waar zijn, dan hoop ik hem vaak te gaan zien!
Prachtig front, mooie zijkant en de achterkant doet me zelfs een beetje aan de Audi A5 denken. Exterieur is dus zonder meer geslaagd. Het interieur vind ik iets minder, al kan dat ook door de foto’s komen, de tellers komen bijvoorbeeld ietwat goedkoop over. Hoop verder dat het nieuwe infotainmentsysteem lekker werkt (tot nu toe was dat nog niet echt 100%). Audio zullen ze wel voor elkaar hebben, vast weer een samenwerking met Bowers & Wilkins.

Kortom, deze XE staat op m’n shortlist (het bijtellingsvoordeel is immers toch afgelopen)
@knipperlichtje: wacht er komt een Meridian-systeem in, had het kunnen weten
@knipperlichtje: Ja, onbegrijpelijk dat ze zijn gestopt met Bowers & wilkins…. :( de XF en XJ met B&W waren ongekend goed (qua geluid).
T is van de achterkant net een A5, verder absoluut geen lelijke auto, ben benieuwd of er later ook 1 komt met een lekkere V8, heb je helemaal een kanon
@rcolt:
Als die er al niet zou komen, dan hebben ze altijd nog de 380PK V6 achter de hand.
Nu zou ik eerder voor de laatste optie kiezen, de F-type kennende vind ik die beter klinken.
Het is geen lelijke auto, eigenlijk een best mooie auto zelfs. De voorkant is wel erg XF, de zijkant wel erg S60 en de achterkant, tja een tikkie minder maar alles samengevat toch best mooi.
Maar dat interieur is niet alleen gedateerd, maar is gewoon onvoldoende. Die naadjes daar pontificaal in het zicht boven de ventilatieroosters dat kan echt niet in dit segment, zelfs niet als je 911 ventilatieroosters gebruikt. Ik ga er vanuit dat Jaguar dit tegen over de S60, 3 serie, C klasse en straks nieuwe A4 wil zetten maar het interieur is nog niet van 508 of Insignia niveau.
Er is een Audi in de kont van een 3-serie gereden en dit is wat er van overblijft. Ook het interieur is behoorlijk Audi met een amerikaans stuur erin…
Helemaal mijn ding! Prachtig geheel en ook de achterlichten storen mij helemaal niet.

Eén ding is zeker: dit ding gaat verkopen!
OK, doei Lexus!
Die mij deze maar.
Prachtige auto, maar in deze klasse kies ik wel de C klasse.
Met die uitlaten hadden ze anders moeten doen past niet zo bij.jaguar.
Koplampen bmw 3 – serie achtig. Achterlichten audi A7
Damn, ziet er nice uit! :)
Best een geslaagd ontwerp, maar vooral schuin van achter vind ik het een beetje anoniem. Kruising tussen een Audi A5 en een jaren-’80 Mazda 626 ofzo. En ook een beetje jammer dat de achterportieren niet de vorm van het zijruitje volgen; het gebeurt weinig dan een ontwerp-compromis zo duidelijk zichtbaar is, vooral in dit marktsegment.
Die XE is echt super mooi geworden! Jaguar maakt het me wel moeilijk hoor. Wat zou ik in dit segment kiezen…

Volg ik mijn liefde voor alles Japan en kies ik de Lexus IS of de Infiniti Q50?
Of wordt het mijn andere liefde: Amerika en wordt het de ATS?
Of doe ik gek en wordt het de XE…

Pff… Lastig.
Niet echt heel mooi , doe voor mij maar een A4 :)
Dit is mijn favoriet in vergelijking tot de 3-serie C-Klasse en A4
Doe maar in t XE-RS Blauw met zwart leder. Hoeft niet in te pakken, ik eet em hier wel op
Mooie voorkant, maar dat interieur is een flink minpunt. Had toch wel iets meer vormgeving verwacht van een merk dat zijn/haar klanten bij andere merken weg moet halen (zie interieur c-klasse en 3 serie)

Wel lekker die V6 met 340 paarden.

Is 280nm op 163pk niet wat weinig? Bedoel, de 1.6tdi uit de vag heeft 105pk en 250 nm.. Had toch wel 300 verwacht. Maar misschien is dit de spaardiesel.

Kom maar op met die rijtesten!
@lamborgfan:
Wat die nm’s van de 2 liter diesel betreft vermoed ik een typefoutje.
De 2.2 diesel levert in de XF 163PK en 400nm en in de eD4 Evoque 150pk en 380nm.
Aangezien meer nm’s bijdragen aan een lager verbruik gok ik dat het echte getal dus niet 280 maar 380 moet zijn.
@jrk68 en @jims Het persbericht vermeldt 280 Nm, dus die info heb ik overgenomen. Mocht het uiteindelijke koppel van deze diesel toch hoger (of lager ;)) zijn dan passen we dat uiteraard aan.
@mauritsh:
Ook in persberichten kunnen typefoutjes staan, ik wil niet suggereren dat het aan jullie ligt.
Het kan natuurlijk zo zijn, maar dan vind ik het erg laag, zeker als je bedenkt dat Jaguar tot de top in zijn segment wil horen.
We wachten gewoon af….
@jrk68: Het blijkt inderdaad om 380 Nm te gaan. We hebben het aangepast!
Veel mooier dan de BMW 3-serie en de Audi A4!Maar toch blijft de c-klasse het mooist van al!
Doe mij maar een donkergroene met crème of cognac-kleur leder en heel veel hout erin. En een schuifdak. Mag dan gewoon de basisdiesel zijn. Ben ik helemaal gelukkig.
Heel erg fraai.


En veel mooier dan de C-klasse, dat nieuwe model vind ik van achter net een Koreaan.
@sabrerator: de jaren 80 belden net. Ze willen hun Jaguar terug!
donkergroen, cognac, hout… dat kan echt niet meer vriend.
@awesome:
Ja hoor. Behalve de F-type geen enkel probleem.
Het hoeft niet, maar het kan absoluut.
@awesome:
De jaren ’80? De hoogtijdagen lagen wat mij betreft in de jaren ’60 en ’70. De MKII en de XJ6 series I en II.
Maar een rood interieur mag ook hoor :-)
Zag je veel in de MKII.
Jongens belangrijker nieuws over een paar uur wordt de Mercedes AMG GT gepresenteerd met zijn adembenemende interieur.
@jmcclane:
Hoe is dat ooit belangrijker? De Britten trappen de moffen niet alleen het land uit, ze houden ze ook van AB af.
@jmcclane: Juist dat wordt pas nieuws! Verheug me er wel echt op ven serieus benieuwd naar prestaties en de voorkant haha
@jmcclane: http://www.daimler.com/dccom/0-5-7153-1-1735960-1-0-0-0-0-0-9293-0-0-0-0-0-0-0-0.html hier overigens live stream begint om 17:30
@henkhupelschoten: Hey bedankt, de tijd heb ik genoteerd aftellen is begonnen :)
Als Jaguar fanboy kan ik dit natuurlijk alleen maar mooi vinden!
Een hele mooie auto en een fantastisch alternatief voor de Duitse Drieling.
Ik vind de neus goed geslaagd, lekker agressief en dat past wel bij een 3 serie concurrent. De rest van de auto is gewoon ok, de proporties zijn in ieder geval goed in orde door de RWD en zo te zien hebben ze ook in dat opzicht toch vooral naar de benchmark (3 serie) gekeken, er zit zelfs een soort van hofmeister knikje op.

Zoals velen hierboven vind ik het interieur op deze foto’s wel een afknapper, maar misschien valt het in het echt mee. Het interieur van de XF ziet er op plaatjes ook niet echt goed uit maar is in het echt een stuk beter te pruimen.

Ben benieuwd hoe die rijdt, ik verwacht/hoop dat Jag ervoor gekozen heeft om ‘m nog wat ‘sportiever’ neer te zetten dan de wat soft geworden Dreier om mensen daarmee over de streep te trekken. Als dat niet het geval is lijkt het me vanaf deze plaatjes net niet voldoende om de 3 te verslaan maar komt ‘ie in mijn persoonlijke voorkeurslijst met stip op 2 voor de C, IS, ATS en als laatste, de A4 (FWD kan toch echt niet meer als premium aanbieder nu er 5 RWD opties zijn in dit segment).
@jaapiyo: Maar het belangrijkste, komt ‘ie in BRG?
@paulaner: vroeg me nog af waar dat interieur me nou aan deed denken gisteren. Weet het nu weer:

http://www.encontracarros.com/upload/fiat/fiat-bravo-2011-essence-interior.jpg
@jaapiyo: Niks mis mee imo. Twee grote bekershouders dus ik vind het goed zo!
Het lijkt wel alsof ze de 3e facelift van hun model in deze klasse presenteren; omdat er geen geld was voor een compleet nieuwe:
Voorkant is mooi: maar niet nieuws tov van de XF uit 2007. De achterkant is echt een compromis: je kan er een Accoord in zien, een Exeo… in beide gevallen toch oude modellen: hadden ze meer mee kunnen doen!
En de binnenkant is prima, maar ook niet om wild van de worden; vergelijk dat met een XC90 die net uitkomt of met de XJ die ze zelf hebben.
Het lijkt me een prima wagen, maar t is niks nieuws: je wil de klanten toch bij Audi, BMW en MB wegstelen? Niet nog een extra optie geven om een beetje te vergelijken en vervolgens om t niet doen?
BMW koplampen en Audi/Seat achterlichten.. Nuf said
Voorkant mooi, achterkan was mooier geweest met andere lampen, en uitlaten wat meer uit elkaar.
Heerlijke bak, maar die achterlichten! Nu ik de foto’s opnieuw bekijk, wat een afknapper die achterkant. Beetje een depressieve uitgezakte Audi A5 (geen compliment). Had design technisch veel meer ingezeten qua achterkant denk ik.
Ik ben niet heel technisch onderlegd, maar wat heeft een electrische stuurbekrachtiging te maken met reductie van brandstofgebruik?
@iJoost: Een hydraulische stuurbekrachtiging -zoals tot voor enkele jaren heel gebruikelijk- heeft een hydrauliekpomp nodig die continue draait zodra de motor is gestart en dus egergie verbruikt.
Een elektrische stuurbekrachtiging hoeft pas actief te worden als er bekrachtiging nodig is. Op een lange rechte weg zal deze dus nagenoeg geen extra energie vragen.
Van achteren en schuin van achteren vind ik hem wel een tikkeltje saai. Kon net zo goed een Mondeo o.i.d. zijn. De voorkant is wel heel goed gelukt!
Als ie nu nog goed zit (ruim genoeg is voorin) dan heb ik m’n nieuwe auto gevonden!
Erg geslaagd. In ieder geval van voren veel mooier dan de 3er die ik toch altijd een beetje raar heb gevonden van de voorkant. Heb die zelf in de lease, zelf uitgekozen maar heb er nooit echt aan kunnen wennen, terwijl de 3 achterkant dan wel weer erg fraai is. Daarnaast rijden er zo debiel veel Audi’s en BMW’s rond dat deze hoog op de wishlist komt om tzt de 3 te vervangen zodat je weer eens echt wat anders kan rijden. Moet ie niet te TE succesvol worden uiteraard…
Op zich prima geslaagd, al vind ik de achterlichten ook wat te groot. Ik vind ze bij de XF bijvoorbeeld een stuk mooier. De voorkant heeft wat weg van de 3-serie als je het mij vraagt.
Als de v.a. prijs idd rond de 35-38 ligt (voor de diesel) ga ik zeer zeker even binnenwandelen bij de heren van Jaguar (Merc C 180 bluetech begint op 38, BMW 3 diesel v.a. 37 en Audi TDI v.a. 36, maar hebben allemaal een bak minder vermogen…)..
Qua looks vind ik m bovendien het mooist…
Ben zeer benieuwd wat ie gaat kosten…
Stukken beter dan die afschuwelijk ouderwetse X-type van vroeger. Ik denk dat Jaguar hiermee een groot succes gaat boeken in de verkoop, wat zal leiden tot nog meer, nog kleinere, nog goedkopere modellen, en Jaguar zal dus binnen een 15tal jaar even mainstream geworden zijn als BMW, Audi en Merc.

Dat de zelfverklaarde puristen nu maar al beginnen klagen…
@Esprit_de_Flandre: BTW,

Er is een XF sedan, en een F-type sportding.
Er komt een XE sedan, dus komt er dan misschien toch nog een E-type sportdinges… ?
@Esprit_de_Flandre: Er zal vast nog wel een keer een sportdinges aan komen. Maar is het nou echt zo spannend wel naamplaatje ze erop plakken?
@potver7: Nee, dat naamplaatje maakt me eigenlijk niet uit. Heb het gewoon over de speculatie die er al een hele tijd is geweest dat de XE een reïncarnatie van de E ging worden, en dat dus niet geworden is…
XE-S, humor :-)
Weinig chroom! = Goed!
@por100:
Veel chroom = beter!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).