Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn einde

Auteur: , 35 Reacties

Een luchtgekoelde V8 achterin, drie koplampen en een staartvin, niet zo gek dat deze wagen tijdens de Tweede Wereldoorlog populair was bij de Duitse bezetter.

We hebben het hier over de Tatra T87, een door Hans Ledwinka ontworpen Tsjechische luxewagen met luchtgekoelde V8-motor achterin. Het is echter niet de motor, maar vooral het design dat deze Tsjech zo bijzonder maakt en misschien wel één van de mooiste auto’s ooit. Tatra en Ledwinka experimenteerden al vroeg met aerodynamica, wat in 1934 leidde tot de Tatra T77. Deze T87 kwam in 1938 en had nog vloeiendere lijnen.

Aan de voorzijde doet de Tatra wel wat denken aan de Volkswagen Kever, niet gek als je bedenkt dat Ledwinka vaak overleg had met Ferdinand Porsche. Ledwinka’s Tatra V570 uit 1931 lijkt sprekend op de kever, al mogen we de rol van Josef Ganz’ naar het schijnt ook niet uitvlakken. Terug naar de Tatra, die als meest opvallende kenmerk een grote staartvin heeft, dit zou de rechtuitstabiliteit verbeteren. Desalniettemin was de auto door zijn zware achtcilinder achter de achteras nogal staartlastig .

Toen de Duitsers Tsjechië binnenvielen, waren ze zo gecharmeerd van de T87 dat ze Tatra toestonden de auto te blijven produceren. Aangezien alle andere autofabrikanten wereldwijd overschakelde op de productie van tanks, jeeps en vliegtuigmotoren, is Tatra nog altijd de fabrikant die het langs aaneengesloten personenauto’s heeft geproduceerd. Dit terwijl het merk in 1997 de personenauto’s vaarwel zei en zich enkel nog op trucks ging richten, die je bijvoorbeeld elk jaar in Le Dakar ziet opduiken.

Nazi-minister Fritz Todt beschreef de T87 als de ultieme Autobahn-wagen en ook andere hooggeplaatste Duitsers waren dol op de Tatra. De 3-liter achtcilinder leverde 85 pk, genoeg voor een destijds zeer hoge topsnelheid van 160 kilometer per uur. Het tricky weggedrag van de Tatra zorgde in combinatie met voortjakkerende Duitsers dan ook voor de nodige fatale ongelukken, zo veel dat Duitse officieren verboden werd om in Tatra’s te rijden en de T87 de geschiedenis in gaat als ‘Tsjechië’s geheime wapen’.



35 reacties

Briljante auto! Als ik deze auto zie wordt het woordje “mafia” meteen in mijn hersenpan naar voren geschoven. Heerlijk!
@motiondrive: als je doelt op de game, dat was de 1938 Phantom Corsair:

http://www.carstyling.ru/resources/entries/3494/Phantom_Corsair_Six_Passenger_Coupe_1938_04.jpg

Geweldig spel, dat wel!
@dizono: Wat vet dat iemand het spel “Mafia” erbij haalt. Ik heb de nieuwe game nog gespeeld op de xbox360, eigenlijk het enige spel dat ik speelde naast Forza Motorsports :D Maar de originele “Mafia” game heb ik HELEMAAL KAPOT gespeeld vroeger (dat is echt lang geleden)… En daarin zat zo’n eindbazen-auto die extreem op deze Nazi-Skoda lijkt.

By the way, die Phantom Corsair kon ik nog niet, maar die MOET ik nu wel hebben!
@motiondrive: the silver fletcher!
@lamborgfan: Ja inderdaad! Dat je zoiets nog weet. Wat een topgame was dat! Zeker voor die tijd!
@dizono: De corsair komt uit LA noir
Bijzondere styling. Mooi, dat dan weer niet.
Hebb0n, wat moet zoiets kosten?
Schitterend! Weer wat geleerd, ik wist niet dat dit merk door mocht produceren tijdens WOII.
Heerlijk die drie koplampen.
Geweldige auto!! Dat is echt een droom om er ooit eentje te kunnen kopen, vooral voor dat enorme schuifdak en die 3 liter V8 luchtgekoeld!
Voor de looks zou ik hem wel willen hebben, alleen het idee dat de nazi’s deze auto bedacht hebben en hem veel gebruikt hebben vind ik niet zo mooi.
@mrrallycross: Als je het nog eens leest, staat er dat de Tsjechen hem ontwierpen.
En dat daarna de Duitsers de boel inpikten.
Net als met jou fiets, zeg maar.
-edit: nutteloze bijdrage-
Doet me eerder denken aan de bussen en auto’s uit SpongeBob.
Mijn leraar in Sneek heeft er precies zo een. Heeft meerdere tatra’s
Sinds ik een Tatra op Petrolicious (YouTube kanaal) heb gezien wil ik er een hebben.
@redneckdarian: is echt een mooi filmpje, die knakker heeft hem prachtig gerestaureerd
Even een mooi filmpje, jongens:

https://www.youtube.com/watch?v=Q8qVBaSTpmQ
Zoo ziet er best goed uit!!
Wat een praktische achterruit.. Origineel parkeersysteem van die tijd
@dizono Het kan aan mij liggen, maar ik zie geen relatie tussen de kop en het artikel. Waarom kwam menig Duits officier aan zijn einde in deze auto?
@Dizono Laat maar, over de fatale ongelukken heen gelezen. Zie mijn eigen reactie overigens nog steeds niet (snelheid app –> janken).
Lijkt wel een echte imitatie van een Amerikaanse Tucker
@axietaxie: Tucker lijk wel een imatie van deze…
@axietaxie: Stel je nu eens voor dat deze precies 10 jaar eerder verscheen dan de Tucker. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat Amerikanen (die in de jaren ’40 een bovengemiddelde interesse voor Europa aan de dag legden) inspiratie opgedaan hebben in Tsjechië?
Temeer daar de Tucker de eerste Amerikaan met de motor achterin was, en er niet meer dan een handjevol van gemaakt zijn.
Deze tatra was niet afgeleid van de kever in overleg met Ferdinand Porsche, maar afgeleid naar de tekeningen van Josef Ganz in Motor Kritik.
Super om te zien dat er onderzoek & gevolg op reacties gegeven wordt. Ooit (jaren 80) een restauratie van een T87 van kortbij gevolgd, die vent kon met passie vertellen en de ‘Nazi killer’ legende blijft bij een broekventje gemakkelijk hangen.
Harry holl man die wagen!!!!!
Heerlijke wagens, prachtige oldtimer.

Zo’n luchtgekoelde V8 moet toch meer problemen opleveren dan voordelen? (verschillende temperaturen per cilinder enzo)
Wat zou de reden daarvoor zijn?
Verouderde techniek, of een metaal-legering die niet corrosievast genoeg was om vloeistof gekoeld te worden in die tijd,…?
Schitterende bak, al ben ik nog veel groter fan van zijn opvolger de T603. Wat een schoonheid is dat!
@mgmgb: klopt hele mooie wagen

En ik denk dat dat ze inspiratie hebben opgedaan bij de citroen ds heeft een beetje dezelfde lijnenspel
Aparte manier van verklaren hoe Ferdie zijn “ideen” gejat heeft…
Staat een mooi exemplaar in het Louwman museum; zeker de moeite!
Het gaat momenteel niet zo goed met Tatra – wat er van overblijft dus. Toch is het een interessant merk, dat zeker nog genoeg aanhangers heeft in eigen regio.

Zou er niet ergens een autogroep met cash in voorraad bereid zijn om met Tatra te doen wat VW met Skoda deed? Maar dan wel meteen op hoger niveau, vooral GEEN budgetmerk van maken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).