• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn einde

Auteur: Dizono, gepost 2 januari 2015 om 18:45 – 35 Reacties

Afbeelding Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn eindeAfbeelding Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn eindeAfbeelding Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn eindeAfbeelding Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn eindeAfbeelding Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn eindeAfbeelding Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn eindeAfbeelding Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn eindeAfbeelding Op dit leer kwam menig Duits officier aan zijn einde

Tatra T87
Een luchtgekoelde V8 achterin, drie koplampen en een staartvin, niet zo gek dat deze wagen tijdens de Tweede Wereldoorlog populair was bij de Duitse bezetter.

We hebben het hier over de Tatra T87, een door Hans Ledwinka ontworpen Tsjechische luxewagen met luchtgekoelde V8-motor achterin. Het is echter niet de motor, maar vooral het design dat deze Tsjech zo bijzonder maakt en misschien wel één van de mooiste auto’s ooit. Tatra en Ledwinka experimenteerden al vroeg met aerodynamica, wat in 1934 leidde tot de Tatra T77. Deze T87 kwam in 1938 en had nog vloeiendere lijnen.

Aan de voorzijde doet de Tatra wel wat denken aan de Volkswagen Kever, niet gek als je bedenkt dat Ledwinka vaak overleg had met Ferdinand Porsche. Ledwinka’s Tatra V570 uit 1931 lijkt sprekend op de kever, al mogen we de rol van Josef Ganz’ naar het schijnt ook niet uitvlakken. Terug naar de Tatra, die als meest opvallende kenmerk een grote staartvin heeft, dit zou de rechtuitstabiliteit verbeteren. Desalniettemin was de auto door zijn zware achtcilinder achter de achteras nogal staartlastig .

Toen de Duitsers Tsjechië binnenvielen, waren ze zo gecharmeerd van de T87 dat ze Tatra toestonden de auto te blijven produceren. Aangezien alle andere autofabrikanten wereldwijd overschakelde op de productie van tanks, jeeps en vliegtuigmotoren, is Tatra nog altijd de fabrikant die het langs aaneengesloten personenauto’s heeft geproduceerd. Dit terwijl het merk in 1997 de personenauto’s vaarwel zei en zich enkel nog op trucks ging richten, die je bijvoorbeeld elk jaar in Le Dakar ziet opduiken.

Nazi-minister Fritz Todt beschreef de T87 als de ultieme Autobahn-wagen en ook andere hooggeplaatste Duitsers waren dol op de Tatra. De 3-liter achtcilinder leverde 85 pk, genoeg voor een destijds zeer hoge topsnelheid van 160 kilometer per uur. Het tricky weggedrag van de Tatra zorgde in combinatie met voortjakkerende Duitsers dan ook voor de nodige fatale ongelukken, zo veel dat Duitse officieren verboden werd om in Tatra’s te rijden en de T87 de geschiedenis in gaat als ‘Tsjechië’s geheime wapen’.

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging Polo met keihard einde
    Video: politieachtervolging Polo met keihard einde
  • Video: Ferrari Purosangue begeeft zich tussen Duits verkeer
    Video: Ferrari Purosangue begeeft zich tussen Duits verkeer
  • Video: Mazepin maakt beginnersfout bij einde vrije training
  • Er komt officieel een einde aan Fast and Furious

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, tatra

Vorig bericht: « Gedrogeerde trucker rijdt drie mensen dood in België
Volgend bericht: Kies maar: MB 540K Autobahnkurier of Bugatti 57 Atlantic »

Lees Interacties

Reacties

  1. motiondrive zegt

    2 januari 2015 om 18:46

    Briljante auto! Als ik deze auto zie wordt het woordje “mafia” meteen in mijn hersenpan naar voren geschoven. Heerlijk!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 januari 2015 om 18:55

      @motiondrive: als je doelt op de game, dat was de 1938 Phantom Corsair:

      Geweldig spel, dat wel!

      Login om te reageren
      • motiondrive zegt

        2 januari 2015 om 18:57

        @dizono: Wat vet dat iemand het spel “Mafia” erbij haalt. Ik heb de nieuwe game nog gespeeld op de xbox360, eigenlijk het enige spel dat ik speelde naast Forza Motorsports :D Maar de originele “Mafia” game heb ik HELEMAAL KAPOT gespeeld vroeger (dat is echt lang geleden)… En daarin zat zo’n eindbazen-auto die extreem op deze Nazi-Skoda lijkt.

        By the way, die Phantom Corsair kon ik nog niet, maar die MOET ik nu wel hebben!

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          2 januari 2015 om 20:54

          @motiondrive: the silver fletcher!

          Login om te reageren
          • motiondrive zegt

            3 januari 2015 om 13:23

            @lamborgfan: Ja inderdaad! Dat je zoiets nog weet. Wat een topgame was dat! Zeker voor die tijd!

            Login om te reageren
      • Pallas zegt

        2 januari 2015 om 19:56

        @dizono: De corsair komt uit LA noir

        Login om te reageren
  2. mercedesclk350 zegt

    2 januari 2015 om 18:52

    Bijzondere styling. Mooi, dat dan weer niet.

    Login om te reageren
  3. Tonnie zegt

    2 januari 2015 om 18:54

    Hebb0n, wat moet zoiets kosten?

    Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    2 januari 2015 om 18:55

    Schitterend! Weer wat geleerd, ik wist niet dat dit merk door mocht produceren tijdens WOII.

    Login om te reageren
  5. robert110 zegt

    2 januari 2015 om 18:56

    Heerlijk die drie koplampen.

    Login om te reageren
  6. toeter11 zegt

    2 januari 2015 om 19:00

    Geweldige auto!! Dat is echt een droom om er ooit eentje te kunnen kopen, vooral voor dat enorme schuifdak en die 3 liter V8 luchtgekoeld!

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    2 januari 2015 om 19:01

    Voor de looks zou ik hem wel willen hebben, alleen het idee dat de nazi’s deze auto bedacht hebben en hem veel gebruikt hebben vind ik niet zo mooi.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      2 januari 2015 om 20:29

      @mrrallycross: Als je het nog eens leest, staat er dat de Tsjechen hem ontwierpen.
      En dat daarna de Duitsers de boel inpikten.
      Net als met jou fiets, zeg maar.

      Login om te reageren
    • klapsigaar zegt

      2 januari 2015 om 20:31

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  8. roller zegt

    2 januari 2015 om 19:02

    Doet me eerder denken aan de bussen en auto’s uit SpongeBob.

    Login om te reageren
  9. rossi46audi zegt

    2 januari 2015 om 19:08

    Mijn leraar in Sneek heeft er precies zo een. Heeft meerdere tatra’s

    Login om te reageren
  10. redneckdarian zegt

    2 januari 2015 om 19:11

    Sinds ik een Tatra op Petrolicious (YouTube kanaal) heb gezien wil ik er een hebben.

    Login om te reageren
    • victornator95 zegt

      3 januari 2015 om 01:35

      @redneckdarian: is echt een mooi filmpje, die knakker heeft hem prachtig gerestaureerd

      Login om te reageren
  11. Jochempie zegt

    2 januari 2015 om 19:12

    Even een mooi filmpje, jongens:

    https://www.youtube.com/watch?v=Q8qVBaSTpmQ

    Login om te reageren
  12. zakar36 zegt

    2 januari 2015 om 19:14

    Zoo ziet er best goed uit!!

    Login om te reageren
  13. rikdep zegt

    2 januari 2015 om 19:22

    Wat een praktische achterruit.. Origineel parkeersysteem van die tijd

    Login om te reageren
  14. camber24 zegt

    2 januari 2015 om 19:40

    @dizono Het kan aan mij liggen, maar ik zie geen relatie tussen de kop en het artikel. Waarom kwam menig Duits officier aan zijn einde in deze auto?

    Login om te reageren
  15. camber24 zegt

    2 januari 2015 om 19:42

    @Dizono Laat maar, over de fatale ongelukken heen gelezen. Zie mijn eigen reactie overigens nog steeds niet (snelheid app –> janken).

    Login om te reageren
  16. axietaxie zegt

    2 januari 2015 om 19:49

    Lijkt wel een echte imitatie van een Amerikaanse Tucker

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      2 januari 2015 om 19:57

      @axietaxie: Tucker lijk wel een imatie van deze…

      Login om te reageren
    • mout zegt

      2 januari 2015 om 20:35

      @axietaxie: Stel je nu eens voor dat deze precies 10 jaar eerder verscheen dan de Tucker. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat Amerikanen (die in de jaren ’40 een bovengemiddelde interesse voor Europa aan de dag legden) inspiratie opgedaan hebben in Tsjechië?
      Temeer daar de Tucker de eerste Amerikaan met de motor achterin was, en er niet meer dan een handjevol van gemaakt zijn.

      Login om te reageren
  17. ghost zegt

    2 januari 2015 om 20:01

    Deze tatra was niet afgeleid van de kever in overleg met Ferdinand Porsche, maar afgeleid naar de tekeningen van Josef Ganz in Motor Kritik.

    Login om te reageren
  18. linkador zegt

    2 januari 2015 om 20:48

    Super om te zien dat er onderzoek & gevolg op reacties gegeven wordt. Ooit (jaren 80) een restauratie van een T87 van kortbij gevolgd, die vent kon met passie vertellen en de ‘Nazi killer’ legende blijft bij een broekventje gemakkelijk hangen.

    Login om te reageren
  19. titustiel zegt

    2 januari 2015 om 21:14

    Harry holl man die wagen!!!!!

    Login om te reageren
  20. Hupke zegt

    2 januari 2015 om 21:59

    Heerlijke wagens, prachtige oldtimer.

    Zo’n luchtgekoelde V8 moet toch meer problemen opleveren dan voordelen? (verschillende temperaturen per cilinder enzo)
    Wat zou de reden daarvoor zijn?
    Verouderde techniek, of een metaal-legering die niet corrosievast genoeg was om vloeistof gekoeld te worden in die tijd,…?

    Login om te reageren
  21. mgmgb zegt

    2 januari 2015 om 23:02

    Schitterende bak, al ben ik nog veel groter fan van zijn opvolger de T603. Wat een schoonheid is dat!

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      3 januari 2015 om 01:45

      @mgmgb: klopt hele mooie wagen

      En ik denk dat dat ze inspiratie hebben opgedaan bij de citroen ds heeft een beetje dezelfde lijnenspel

      Login om te reageren
  22. norge zegt

    3 januari 2015 om 01:33

    Aparte manier van verklaren hoe Ferdie zijn “ideen” gejat heeft…

    Login om te reageren
  23. TimoBac zegt

    4 januari 2015 om 12:53

    Staat een mooi exemplaar in het Louwman museum; zeker de moeite!

    Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    5 januari 2015 om 20:23

    Het gaat momenteel niet zo goed met Tatra – wat er van overblijft dus. Toch is het een interessant merk, dat zeker nog genoeg aanhangers heeft in eigen regio.

    Zou er niet ergens een autogroep met cash in voorraad bereid zijn om met Tatra te doen wat VW met Skoda deed? Maar dan wel meteen op hoger niveau, vooral GEEN budgetmerk van maken!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North