• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Op het tweede gezicht, de BMW FABEAN

Auteur: robbie, gepost 4 oktober 2007 om 08:54 – 31 Reacties

BMW FABEAN

Het testexemplaar voor de nieuwe X1 kreeg nogal wat hoongelach over zich heen. En ook van de X6 en de nieuwe X5 doken gelijksoortige prototypes op. De oplettende bezoeker had hier al kunnen zien wat het was. Maar een heleboel mensen vragen zich toch af wat het precies is en wat BMW met zo’n raar model doet. En er zit toch meer achter dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Het gaat hier om zogenaamde FABEAN modellen en dat staat voor FAhr BEanspuchungs ANalyse oftewel een model om het weggedrag in een zeer vroeg stadium al te ontwikkelen.

Voordat er mules of prototypes van een model gebouwd zijn kan de FABEAN al gebruikt worden voor verschillende testen. En het mooie is dat het model zo aan te passen is dat het alles kan simuleren van een 7 Serie tot een MINI. Het mag er dan misschien vreemd uitzien, maar het is in mijn ogen een briljante manier van BMW om snel te kunnen beginnen met het ontwikkelen van nieuwe auto’s.

Meer informatie in dit filmpje.

BMW FABEAN, filmpje

En HIER staat meer info.

Ook interessant!

  • BMW maakt zichzelf belachelijk met nieuwe grille optie
    BMW maakt zichzelf belachelijk met deze grille
  • Video: politieachtervolging BMW X1 gaat door tuinen
    Video: politieachtervolging BMW X1 gaat door tuinen
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, spyshot, Video, x1, X5, x6

Vorig bericht: « Lamborghini Espada tuning
Volgend bericht: Column Lotte: Plassen bij Shell »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frank deH zegt

    4 oktober 2007 om 09:01

    Maar ik denk dat zelfs in de huidige vorm hier een markt voor is… Het is toch immers een BMW en dat is voor velen hier al genoeg.

    Login om te reageren
  2. bmw power zegt

    4 oktober 2007 om 09:48

    Daarom is evo een ”klein kind” want toen die dat artikel plaatste kon hij ook al makkelijk weten dat die prototypes hiervoor gebruikt worden. Dus doe niet als of ze gestoord geworden zijn want door deze methode weten ze ongelogelijk veel informatie te winnen. OFtewel een geniale methode!!!!

    Login om te reageren
  3. freek zegt

    4 oktober 2007 om 10:06

    soort van uuh? …bmw hummer?? :)

    Login om te reageren
  4. Fastback zegt

    4 oktober 2007 om 10:36

    @ robbie
    Ik weet dat je post heel vroeg in de ochtend is gemaakt maar kijk het nog eens na? ;)

    Hoe kan je met zo’n lomp bakbeest een mini simuleren?

    Login om te reageren
  5. robbie zegt

    4 oktober 2007 om 10:39

    @Fastbackm dat zijn niet mijn woorden maar die van BMW ;)

    FABEAN can simulate either a BMW 7 Series model or a MINI, and this long before the first prototypes become available.

    Login om te reageren
  6. Rudy zegt

    4 oktober 2007 om 10:46

    Ik heb tijdens mijn bezoek aan het testcircuit (papenburg te duitsland, Mercedes is geloof ik deels eigenaar van die baan) ook zo’n soort voertuig gezien waarmee ze dit soort wielophanging tests konden doen.

    Ze konden er enorm (een 400kg aan de voor/achterkant geloof ik) veel gewicht aan hangen, bijna alles aan de wielophanging was verstelbaar etc etc.

    Login om te reageren
  7. LC zegt

    4 oktober 2007 om 10:48

    Om de pret te bederven,,,, sory Guys.
    “Het gaat hier om zogenaamde FABEAN modellen en dat staat voor FAhr BEanspuchungs ANalyse oftewel een model om het weggedrag in een zeer vroeg stadium al te ontwikkelen.”

    Maar dat wisten we al het is toch onmogelijk dat jullie dat niet wisten tenzij jullie ontwetend zijn. ;)

    Login om te reageren
  8. Chrizzzie zegt

    4 oktober 2007 om 11:04

    Ik heb ooit die documentaire van de lotus elise gezien waar ze ook een provisorische carrasorie plaatsen op de Elise chassis om hem te kunnen testen. De engineers hebben toen tot ver in de kersavond moeten werken om hem af te krijgen en de eerste rondjes te kunnen maken op Hethel.

    Login om te reageren
  9. Jan zegt

    4 oktober 2007 om 11:06

    vindt hem nog best wel mooi!

    Login om te reageren
  10. Fastback zegt

    4 oktober 2007 om 11:10

    @ robbie
    Ik doelde meer op de onderstaande stukjes en dat van de mini is comment gedeelte 2 om het on topic te houden. :D

    “kreeg nogal was hoongelach” & “En er zit een toch meer achter”

    Login om te reageren
  11. Jesper zegt

    4 oktober 2007 om 11:49

    ik denk best wel dat r een zootje ‘gangsta rappers’ is die m zo wil hebbe, 30 ich schoenen dr onder en klaar is kees :P

    Login om te reageren
  12. Julian zegt

    4 oktober 2007 om 11:57

    in het filmpje word gezegd dat voor elk model een eigen FABEAN ontworpen word. het is natuurlijk niet realistisch om de gemeten krachten bij zo’n voertuig toe te passen op een vele malen lichtere mini.

    Login om te reageren
  13. ShelbyGT500 zegt

    4 oktober 2007 om 12:07

    hij zijn we der eindelijk achter gekomen. ik herrnier mij iemand die bij dat vorige verhaaltje al zij maar toen zij iemand nee hoor dat is niet zo dit is nieuwe concept model.

    achja der kan maar een gelijk hebben en laat het nou net zo zijn (dat ik dat eiglijk altijd ben)

    voor de rest geen eigen dunk hoor

    Login om te reageren
  14. vla zegt

    4 oktober 2007 om 12:44

    hieruit vertrekken ze voor de vormgeving :lol:

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    4 oktober 2007 om 12:51

    Gelijk hebben ze. Zo’n dooscarrosserie is snel en goedkoop te maken, het geeft niets van het design prijs, en ondertussen kunnen ze het onderstel al testen. Slimme jongens, die Beiers!

    – Klopt dat, ‘Beiers’? –

    Login om te reageren
  16. dj_raoul zegt

    4 oktober 2007 om 12:53

    Hahaha, wat een goed gevonden grappen toch weer over het design van BMW…

    [/sarcasm]

    Login om te reageren
  17. dekster (Union Fait La Force) zegt

    4 oktober 2007 om 12:55

    Maarnee, iedereen heeft het verkeerd op. Dit is gewoon een X5 voor de russische markt ;)

    Login om te reageren
  18. niek zegt

    4 oktober 2007 om 13:51

    Ik vind het gewoon schaamteloost jatwerk van die zelfbouw-alfa

    …maar dat is slechts mijn mening…

    Login om te reageren
  19. robbie zegt

    4 oktober 2007 om 14:19

    @niek, heb je uberhaubt de moeite genomen om het artikel te lezen voordat je een nutteloze reactie gaf?

    Login om te reageren
  20. rider zegt

    4 oktober 2007 om 15:17

    zoals al reeds eerder gemeld gaat het hier dus om een etstplatvorm voor toekomstige modellen. erg kostenbesparend en flexibel. hiet ziet er niet uit maar daar gaat het ook niet om. zover ik weet is BMW ook de enige die het op eze manier doet. andere merken (zoals porsche) gebruiken andere merken om technische componenten te testen. kijk maar naar de Cayenne die een Mercedes ML gebruikt.

    Login om te reageren
  21. jordey zegt

    4 oktober 2007 om 17:07

    is dit soms nog steeds een mule of een grap ofzo.
    dit meen je toch niet serieus man.

    Login om te reageren
  22. jordey zegt

    4 oktober 2007 om 17:08

    ze hadden dan beter een vierkanten doos kunnen gebruiken:P doe het dan meteen goed!

    Login om te reageren
  23. SimonMc zegt

    4 oktober 2007 om 17:22

    Volgens mij gaat het hier over zogenaamde FUBAR modellen hoor als je dat zo ziet…

    Login om te reageren
  24. robbie zegt

    4 oktober 2007 om 17:37

    @jordey, kan je lezen? Volgens mij niet ;)
    @SimonMc, FUBAR modellen? Licht me eens in :D

    Login om te reageren
  25. Jakke.be zegt

    4 oktober 2007 om 17:49

    Fucked Up Beyond All Recognition….

    Login om te reageren
  26. bmw6cyl4life zegt

    4 oktober 2007 om 18:15

    niet eens lelijk als 4×4.. een bmw is meer dan een auto. daar hebben ze jaren overnagedacht.

    Login om te reageren
  27. Demoniac zegt

    4 oktober 2007 om 20:43

    @jordey: heb je het bericht uberhaupt wel gelezen?

    Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    4 oktober 2007 om 23:33

    Zozo dat is niet meer een kijkje in de keuken nemen, maar de hele keuken meenemen……

    Login om te reageren
  29. niek zegt

    5 oktober 2007 om 01:13

    @ robbie

    Sar´casm n. 1. a form of wit that is marked by the use of sarcastic language and is intended to make its victim the butt of contempt or ridicule

    Login om te reageren
  30. Stoney met de eeuwige blow zegt

    5 oktober 2007 om 04:32

    Die auto is K A P O T L E L IJ K !!!

    Login om te reageren
  31. Japie zegt

    5 oktober 2007 om 12:56

    @ Stoney met de eeuwige blow: Lees de post van Demoniac nog eens,….geldt ook voor jou gok ik,…maar wat wil je met zo’n naam!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North