
Wij stuurden onze Social Media man Willem een week op pad met de allroad van BMW met superbike genen.
500km met een BMW M5 op twee wielen
Of ik zin had om eens een BMW S1000XR te rijden? Inclusief politie livery… (ok, ok eigenlijk BMW Motorsport kleuren, maar je snapt waarom ik het zeg)
Natuurlijk! Eerst maar eens kijken wat het precies is.
De naam zegt het natuurlijk al, ongeveer 1000cc met 165 pk. 165 pk op een gewicht van 228 kg dat is wel even andere koek vergeleken met de gemiddelde tourmotor. Op een vroege koude Koningsdag stap ik op mijn Yamaha om hem vervolgens na een uur te wisselen voor de BMW. Met iets meer dan 400km op de klok, is hij gloednieuw. De stijlvariant ‘Sport’ met rood, wit en blauw past met een beetje fantasie ook nog bij deze dag!
Ik stap op en de handvatverwarming gaat gelijk aan, wat een luxe. Vervolgens rij ik half gas met de quickshifter de snelweg op. Dat gaat wel heel soepel! De volgende 100 km snelweg, rij ik vooral met behulp van cruise control. Ik speel een beetje met de dynamic stand van de vering. Het verschil tussen Road en Dynamic is duidelijk merkbaar. De voorkeur heeft voor nu Road, welke de kuilen en hoogteverschillen in het wegdek comfortabel absorbeert. De handmatig verstelbare voorruit staat op zijn hoogst, zodat hij de wind perfect over mijn helm stuurt.

Het went wel erg snel. Naast een korte rit op een Ducati Multistrada 1260S, is dit de eerste keer dat ik op zo’n krachtige tourmotor rijd. Na het nemen van een mooi klaverblad gaat het gas dan ook even open om te voelen wat er in zit. Zonder terug te schakelen gaat de motor dan ook zonder moeite door het middengebied van de toeren tot een niet nader te noemen snelheid. Dit gaat veel te makkelijk.
Tijdens een korte break, maak ik kennis met het menu. Bij de S1000XR heb je namelijk te maken met een TFT-scherm waar alles over de motor te vinden en bij te houden is. Bij het aanpassen van de rijmodus kun je het scherm mee laten veranderen waardoor de toerenteller een andere stijl krijgt. Vervolgens kun je ook nog eens naar een scherm waar je rondetijden of je hellingshoek kan bijhouden. Leuk voor als je hem af en toe voor een trackday wilt gebruiken of gewoon bochtjes aan het oefenen bent.
Deze dag rij ik zo’n 300km. Van provinciale wegen tot langzame korte bochten op de Posbank. Conclusie: Dit is een alleskunner! Alsof je met een druk op de knop (en de gashendel) een schizofreen persoon naar zijn andere persoonlijk laat gaan. Hij kan je enorm uitdagen maar hij zegt ook regelmatig, doe maar gewoon en geniet van de omgeving.

Qua PK’s is de S1000XR vergelijkbaar met de Multistrada maar qua gevoel zijn er genoeg verschillen te noemen. De Ducati is een stuk rauwer en waar je voelt dat hij werkt, is de BMW een stuk soepeler, met minimale trillingen.
Qua sturen is de Multistrada ook moeilijk te evenaren maar op hogere snelheid lijkt de BMW meer vertrouwen te geven. Is de ervaring er minder op? Nee dat niet maar misschien mis ik een beetje emotie.

Over emotie gesproken, het geluid van de Akrapovic einddemper is stationair en in de lage toeren erg subtiel maar zodra er toeren gemaakt worden dan weet je dat je in de basis met hetzelfde blok als de S1000RR en de S1000R te maken hebt. Lekker ‘racey’ dus!
Na totaal zo’n 500km, kijk ik terug op een paar mooie gevarieerde ritten met en zonder passagier. Ik heb nog nooit op zo’n allround motor gereden. De mixen van het DNA van een supersport motor en het comfort van een tourmotor is een briljante combinatie van ingrediënten voor dit goede recept. Dus kom je van een supersport motor af en zoek je meer comfort maar wil je niet inleveren qua pk’s? Dan is dit de oplossing.
Voor een vanafprijs van net iets meer dan 20.000 euro is het een dure motor maar daar krijg je wel heel veel voor terug. Zeker als je weet dat je te maken hebt met de BMW M5 onder de motoren, waar je voor een M5 nog een 0 achter de prijs kunt zetten.
Of ik hem zou aanschaffen als ik in de markt zou zijn? Ik denk het niet. Geef mij maar een iets minder perfecte motor waar elke pk makkelijker te gebruiken is en waar de beleving bij een lagere snelheid loskomt.
Gaaf wel, maar als je me had verteld dat het de nieuwe Yamaha Tracer was geweest had ik het misschien ook wel geloofd. 😲
Geweldige motor en wat een kracht, maar na 1000 km verlangde ik toch weer terug naar de boxer. Die is veel makkelijker onderin de toeren te rijden en klinkt mooier. Ook zit het zwaartepunt lager waardoor het lekkerder stuurt.
Ik heb heb begin dit jaar ook even gereden als vervanger toen mijn GSa in onderhoud moest.
Het is inderdaad een echte alleskunner. (Check Cuban rider op YouTube ook eens!!! https://youtube.com/c/CubanRider)
Onderin zou ik hem haast elektrisch durven noemen. En dan komt er heel gelijkmatig een monster boven…
Ik rij over het algemeen liever met 2 cilinders maar mocht ik ruimte en budget hebben om er nog eentje bij te nemen (gewoon omdat het kan…) dan zou ik dit schizofreen apparaat ook wel willen.
De vraag is dan wel hoe lang ik mijn rijbewijs nog zal mogen houden 🤣
Hij is leuk, maar doe mij maar een GS. Wat minder vermogen maar meer karakter.
@dutchdriftking: tot je een K1600 Gr heb geprobeerd.
@atrak: ik heb er toevallig net nog naar gekeken maar volgens mij gaat de k1600 serie eruit😕
Ik had graag nog een k1600b erbij gewild.
@atrak: De 6 cilinder is bijzonder soepel maar doe mij de boxer maar.
@dutchdriftking: die heb ik gelukkig al😇
@jurgen80: ik ook🤓
-edit: nutteloze bijdrage-
@dieselkameel: ben je zo zuur omdat diesel overal in de ban wordt gedaan? Er zijn prima redenen te noemen waarom motoren (zelfs op Autoblog) aandacht verdienen.
Mooie bike en samen met de Multi 1260 een kanshebber om mijn K1200S op te volgen als die ‘op’ is. Ik neig naar de BMW, goedkoper als occasion en voor de emotionele factor trek ik de Panigale V4 wel uit de schuur.
Heb s1000xr eruit.(oude model). Volgend jaar prijs gunstig dan wil ik deze model. Idd allround is… heb nu mt10 sp… dat is ook genieten