• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ouch: McLaren F1 crasht hard in Italië [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 mei 2014 om 18:48 – 50 Reacties

McLaren F1 crasht in Italie


Vanmiddag vloog een witte McLaren F1 met rode MSO-accenten in Italië over de kop. De inzittenden zijn volgens de eerste berichten afgevoerd naar het ziekenhuis, en de auto ziet er ook niet al te best uit.

Volgens Italiaanse media was een groepje F1’s onderweg in een toertocht toen om onbekende redenen het noodlot toesloeg. Onder de aanwezigen was Rowan Atkinson, maar het was niet zijn F1 die crashte. Nadere details hebben we voor nu niet, wel foto’s, via La Nazione.

Van de F1 zijn slechts 66 exemplaren gebouwd. Onlangs verwisselde een rood exemplaar voor ruim 7,5 miljoen euro van eigenaar.

Update: En we hebben bewegend beeld van de schade, met dank aan Marco Marchettino.


Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini

Nieuwste artikelen

  • Video: twee ego’s krijgen het met elkaar aan de stok
  • Auto huren op vakantie steeds goedkoper om logische reden
  • Mazda presenteerde sportieve uitvoering zonder dat iemand het door had
  • Vakantiegangers opgelet: Italië gaat dieselauto’s verbieden!
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, f1, McLaren, Video

Vorig bericht: « Video: Smart-rijder trekt pistool…pal naast agenten
Volgend bericht: Duitse bondscoach mag half jaar niet autorijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. douwe zegt

    27 mei 2014 om 18:50

    De vermoedelijke bestuurder lijkt een beetje op mister Bean

    Login om te reageren
    • jerone zegt

      27 mei 2014 om 18:53

      @douwe: Eerst het bericht aandachtig lezen en dan eens googlen op Rowan Atkinson ipv eerste post te willen hebben :)

      Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    27 mei 2014 om 18:50

    Die knappen ze wel weer op een F1 rijdt je niet zo snel economisch total-loss.
    Ik maak me meer zorgen over de inzittenden.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      27 mei 2014 om 18:55

      @tupperware: Zal kostentechnisch wel uitkunnen inderdaad.

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 mei 2014 om 22:00

      @sir smokealot
      Om even de kniesoor uit te hangen, volgens McLaren zelf (http://cars.mclaren.com/legacy/the-cars.html) hebben ze 64 F1 roadcars gebouwd en 9 GTR’s.
      Ik ga er dus maar gemakshalve van uit dat zij het weten.

      Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    27 mei 2014 om 18:51

    Ach, het is maar blik (eh… koolstofvezel). In ieder geval hopen dat de inzittenden spoedig herstellen.

    Login om te reageren
    • eetvlagetmoney zegt

      28 mei 2014 om 07:44

      @Jochempie: ‘spoedig herstelt’ er is maar plek voor 1 he :p

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        28 mei 2014 om 11:28

        @eetvlagetmoney: voor 3 toch??

        Login om te reageren
        • eetvlagetmoney zegt

          28 mei 2014 om 11:48

          @Jochempie: rjnx voor de heads-up. heb het nagezocht en je kon bij aankoop idd 2 achterin bijbestellen. Dus of 1 of 3 stoel(en) :o. Maar in dit model zat er maar 1 ;)

          Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    27 mei 2014 om 18:53

    Check die troll-face van die agent in z’n blauwe shirt.

    Login om te reageren
  5. Vincegail zegt

    27 mei 2014 om 18:55

    Lelijk ding. Apprecieer wel de moed van de eigenaar om z’n eigen (unieke) smaak tot uiting te laten komen.

    Auto ligt met z’n rechterkant tegen de boom, wat niet zo gunstig is voor een evt. passagier. De versnellingspook zit nl. rechts, zodat de bestuurder links in en uit stapt. De eerste passagier zit dus meestal rechts.

    Hoop dat het goed afgelopen is met de bestuurder en z’n evt. passagier(s).

    Login om te reageren
  6. jaapiyo zegt

    27 mei 2014 om 18:59

    Ik stel voor V12 eruit schroeven en in een E31 hangen zoals ooit de bedoeling was…

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      27 mei 2014 om 19:11

      @jaapiyo:

      Is dat ooit de bedoeling geweest?

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        27 mei 2014 om 19:34

        @Hupke: Nee. Dit is een ‘bespoke’ engine gemaakt door BMW-engine goeroe Paul Rosche, die Gordon Murray nog goed kende uit hun tijd samen bij Brabham-BMW. Nooit bedoeld om in een 8-serie te hangen.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          27 mei 2014 om 19:38

          @Vincegail:

          Het was een beetje een retorische vraag :p

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            27 mei 2014 om 20:50

            @Hupke: @Vincegail: underestimate mijn autonerd skillz at your own peril ;)

            http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/02/omgwtfbbq-bmw-m8-concept-bestaat-wel

            http://www.auto-motor-und-sport.de/news/die-geheimen-bmw-m-modelle-m-renner-die-nie-gebaut-wurden-3766155.html?dontRedirect=1

            Dus ja wel degelijk is er ooit officieel door M GmbH een M8 prototype gebouwd met daarin een variant van de S70/2 die in de basis ook in de McLaren F1 en BMW V12 LMR zat…

            Login om te reageren
            • tupperware zegt

              27 mei 2014 om 21:18

              @jaapiyo:
              Dat BMW met het idee gespeeld heeft zegt nog niet dat de motor uit de F1 ooit bedoeld was voor een BMW. De motor van de F1 is weldegelijk speciaal voor die auto ontwikkeld en had in oorspronkelijke trim 627PK.
              De door jouw aangehaalde M8 moest het volgens het artikel uit AMS doen met slechts 550PK
              “Das selbe Schicksal ereilte den BMW M8-Prototypen. Er sollte 1990 die Krönung der BMW-Modellpalette werden und erhielt dazu einen Sechsliter-V12-Motor mit gut 550 PS unter die Haube gepackt.”
              Het klopt dat ze die motor later hebben doorontwikkeld om er vervolgen zelf met de V12LM Le Mans mee te winnen, Dat blok hebben ze ook in een X5 gelepeld,

              Login om te reageren
              • jaapiyo zegt

                27 mei 2014 om 21:52

                @tupperware: @vincegail

                Nou ja de McLaren F1 is van 1993 en dit M8 prototype kennelijk van eerder (al dacht ik om eerlijk te zijn zelf van later) en het is wel degelijk dezelfde basis motor dus…

                Hoe ik het eigenlijk begrepen had was dat er oorspronkelijk wel een M8 op de planning stond, maar dat die al snel afgeschoten werd door de bonzen en als alternatief de ‘halve M8’, in de vorm van de 850 Csi is gemaakt met als motor de S70B56. Die S70B56 is daarna als startpunt gebruikt voor de motor in de McLaren F1 en ik dacht zelf dat die dan weer achteraf alsnog in een 8 serie gelepeld was (het M8 prototype), maar dit laatste blijkt dus toch misschien al eerder te zijn geweest.

                Nou ja goed, behalve voor de nerd factor maakt het ook verder niet uit; mijn punt was eigenlijk alleen dat er een precedent bestaat van de E31 met deze geweldige motor dus als het chassis niet meer te redden valt zou het mooi zijn als de motor zijn weg zou vinden naar een E31.

              • Vincegail zegt

                27 mei 2014 om 22:22

                @jaapiyo: Quotes uit ‘Driving Ambition’ pagina 98:

                “On October 25, 1990, Gordon visited Munich. The hopped-up production V12 would not do: ‘Too big and heavy. Definitely not for us.’ Then Paul asked: ‘What do you really want?’, so I told him: big displacement in the smallest possible overall package-size – absolutely no more than 600 mm long’ ”

                “Paul (Rosche) simply said: ‘We’ll do a new engine’ ”

                Pagina 103:
                “It met the 600mm length requirement”.

                Als ik nu wist hoe lang de S70B56 motor was, kon ik je laten zien dat de S70/2 dus NIET gebaseerd op de S70B56. Kan het alleen niet zo gauw vinden.

              • Vincegail zegt

                27 mei 2014 om 22:28

                @Vincegail: Maar eigenlijk is dat niet nodig. Als de S70B56 korter was dan 600mm, dan hoefde die ‘requirement’ er ook niet te zijn. Dan kon Rosche gewoon met die basis beginnen. Nu startte hij ‘from scratch’.

              • KUYL zegt

                27 mei 2014 om 22:35

                @Vincegail: ah dat lengte verschil wilde ik idd ook nog noemen, heb jij ook een kopie van driving ambition? Ik heb er nog een met mazzel kunnen bemachtigen voor de normale prijs vanuit engeland.

              • Vincegail zegt

                27 mei 2014 om 22:39

                @KUYL: Yep. Het gaafste (auto)boek dat ik bezit. Jaar of 5 geleden op amazon voor 100 euro of zo gekocht.

                En er staan er nog te koop voor weinig. Iedereen die zichzelf autoliefhebber noemt zou er dringend één moeten aanschaffen!

                http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/1852278412/ref=sr_1_2_olp?ie=UTF8&qid=1401222994&sr=8-2&keywords=driving+ambition&condition=used

              • KUYL zegt

                27 mei 2014 om 22:42

                @Vincegail: idd, mijn mooiste boek. Samen met mijn porsche 917 bijbel en pagani zonda boek. Maar gaan dan te ver off-topic;)

              • KUYL zegt

                27 mei 2014 om 22:32

                @jaapiyo: klopt wat je zegt, dat de S70 voor de M8 zou worden gebruikt.
                Maar die in de mclaren is weldegelijk een geheel nieuwe/andere. Een S70/2 en die /2 maakt de mclaren motor echt speciaal tov de gewone s70. S70 is een “opgevoerde” m70 zou je kunnen zeggen (wel erg kort door de bocht). Waar een s70/2 bestaat aan grofweg twee aan elkaar geplakte bmw s52 blokken(ook erg kort door de bocht). Maar zo zou je wel kunnen zien.

            • Vincegail zegt

              27 mei 2014 om 21:18

              @jaapiyo: Dat er een M8 bestaat met deze motor wil niet zeggen dat het de bedoeling is geweest. Er bestaat ook een X5 met deze motor.

              Beiden hadden trouwens wel gemaakt mogen worden wat mij betreft.

              Login om te reageren
  7. canon4ever zegt

    27 mei 2014 om 19:05

    Gelukkig staat de mijne op schaal van 1:12 van Minichamps te glimmen in de vitrinekast :-P

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      27 mei 2014 om 19:10

      @canon4ever:
      Nice!

      Ik wacht al vanaf augustus 2009 totdat mijn 1:18 model van de Le Mans winnende F1 eindelijk eens geleverd wordt.

      http://www.grandprixlegends.com/minichamps/featured-products/McLaren-F1-GTR-1st-Le-Mans-1995-59-1-18.html

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        27 mei 2014 om 19:13

        @Vincegail: De volgende zin moet dus met een serieuze berg zout genomen worden:
        “This item is available and on order with our supplier. It is expected in to stock shortly.”
        Het is bijna 5 jaar ‘on order with our supplier’.
        Maar we blijven gewoon wachten. Hij komt vanzelf wel een keertje opdagen!

        Login om te reageren
    • KUYL zegt

      27 mei 2014 om 22:25

      @canon4ever: hey die mooie knoeper van 1:12 staat ook in mijn kast. Altijd een glimlach wanneer ik er naar kijk.

      Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    27 mei 2014 om 19:10

    Die man in het oranje pakkie op foto 5 is wel flink gangsta

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      27 mei 2014 om 20:00

      Donders juichpak.. @knipperlichtje:

      Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    27 mei 2014 om 19:11

    Bouwen ze een nieuwe met dat chassis nummer? Want de schade zal wel onder de dagwaarde van de wagen liggen.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      27 mei 2014 om 19:18

      @Hupke: Ik denk dat Mclaren daar wel een oplossing voor heeft, het is vast niet de eerste keer dat ze zo’n ding moeten repareren.

      Login om te reageren
  10. bartjuh zegt

    27 mei 2014 om 19:17

    Kan die meteen een nieuwe kopen, die gele gtr

    Login om te reageren
  11. KUYL zegt

    27 mei 2014 om 19:33

    @Hupke: Dat zou zo maar een hele goede zijn. Oplappen met een beetje pech niet meer mogelijk zijn, al zijn ze erg sterk en super goeie “kreukel”zones.

    Ron Dennis heeft wel eens losgelaten dat alle tooling er is om gewoon weer de productie te starten. Enige wat hem tegenhoud zijn de huidige eigenaren die dan gaan zeuren omdat ze deze auto als investering hebben.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      27 mei 2014 om 20:09

      @KUYL: Ik weet echt niet waar jij deze onzin vandaan gehaald heb? Woon je soms ik Kaatsheuvel en ben je iets te vaak in dat sprookjesbos daar in de buurt geweest?
      Noem mij een merk die op dat niveau opereert en teruggrijpt naar zijn succes uit het verleden, en dan heb ik het niet over retro’s of doorontwikkelingen.Elk merk wil zich vernieuwen.Een op zich zelf staand merk wat zijn sporen al heel lang geleden verworven heeft in de F1 als Ferrari en McLaren met later hun F1 straatauto en hun tegenwoordige MC12M4650s en helemaal de P1, die zal nu even wat mallen uit de kast halen om ‘oude’ nieuwe F1’s te produceren.Daar zullen alle F1 en P1 eigenaren niet blij van worden.
      En toekomstige eigenaren van nieuwe McLaren’s ook dus niet.
      Gezever en gelul in de ruimte dus, of zullen we Henry even opgraven en vragen of hij nog wat zwarte T Ford’s in elkaar wilt zetten voor ons.

      Login om te reageren
      • KUYL zegt

        27 mei 2014 om 22:01

        @sydney: hahaha wow gast, heb je zelf een mclaren F1 als investering dat mijn opmerking je zo raakt? En helaas heb ik dat niet zo maar uit de lucht, dat heeft hij zelf in een interview gezegd. Natuurlijk onder het mom van een grapje en emotionele ondertoon omdat die auto als zijn kind is samen met Gordon Murray. Grappig ook dat je zelf over niet blije F1 eigenaren begint terwijl ik dat ook al geschreven had. Naja zullen het er maar op houden dat je beetje onthutst bent na het zien van de foto,s van de gecrashte F1, geeft niet was ik ook.

        Login om te reageren
      • KUYL zegt

        27 mei 2014 om 22:23

        @sydney: hier lees anders dit ff:

        http://www.carsuk.net/mclaren-f1-ron-dennis-considered-building-more-orginal-f1s-to-rake-in-cash/

        Hahahahaha of ik uit kaatsheuvel kom…….

        Login om te reageren
        • sydney zegt

          28 mei 2014 om 03:38

          @KUYL: Ik heb het nog even gelezen en de conclusie blijft; je zit helemaal fout.Heb jij in het echte leven wel iets met auto’s te maken of moet je nog steeds met de bus naar school?

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 mei 2014 om 10:55

        @sydney: Nou, Jaguar ging toch serieus nog een paar D-types bouwen. Het is nu niet het moment om een F1 opnieuw te bouwen maar over 20 jaar kan dat heel anders zijn.

        Login om te reageren
  12. VeniVidiVici zegt

    27 mei 2014 om 19:35

    Rowan zal de berijder zeker het adres gaan geven waar zijn wagen opgedirkt is…

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    27 mei 2014 om 19:43

    Ik smelt dat plastic wel weer op zijn plek met mijn propaan brandertje..

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      27 mei 2014 om 22:51

      @norge: leuk hoor, maar zal niet lukken.

      Login om te reageren
  14. sydney zegt

    27 mei 2014 om 19:46

    Veel te hard gereden op een plek waar dat niet kan dus. Anyway, de prijzen voor F1’s zullen in het volgende artikel op Autoblog wel gemiddeld op een 312 triljoen zorga’s liggen.

    Login om te reageren
  15. petrolpower zegt

    27 mei 2014 om 19:52

    Die daar met zn hand voor zn mond staat zou zomaar Rowan Atkinson kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      27 mei 2014 om 21:13

      @petrolpower: Nee, hij lijkt er wel een beetje op, maar daar heb je het ook mee gezegd. Volgens mij is het Johnny English.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      27 mei 2014 om 22:50

      @petrolpower: dacht dat iedereen dat zag. Dat is ‘em inderdaad.

      Login om te reageren
  16. 135i zegt

    27 mei 2014 om 19:54

    Ben wel benieuwd waar de crash zich precies heeft plaatsgevonden.

    Login om te reageren
  17. nvn1993 zegt

    27 mei 2014 om 20:31

    Kan niet wachten om de auto te kopen bij een louche schadehandelaar voor 9500 euro. Haha in my dreams

    Login om te reageren
  18. fit4fun zegt

    28 mei 2014 om 00:32

    Ruitenwisser kost 3500 euro las ik in een oude Quote. NL eigenaar kreeg die rekening van de fabriek :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North