
Vanmiddag vloog een witte McLaren F1 met rode MSO-accenten in Italië over de kop. De inzittenden zijn volgens de eerste berichten afgevoerd naar het ziekenhuis, en de auto ziet er ook niet al te best uit.
Volgens Italiaanse media was een groepje F1’s onderweg in een toertocht toen om onbekende redenen het noodlot toesloeg. Onder de aanwezigen was Rowan Atkinson, maar het was niet zijn F1 die crashte. Nadere details hebben we voor nu niet, wel foto’s, via La Nazione.
Van de F1 zijn slechts 66 exemplaren gebouwd. Onlangs verwisselde een rood exemplaar voor ruim 7,5 miljoen euro van eigenaar.
Update: En we hebben bewegend beeld van de schade, met dank aan Marco Marchettino.
De vermoedelijke bestuurder lijkt een beetje op mister Bean
@douwe: Eerst het bericht aandachtig lezen en dan eens googlen op Rowan Atkinson ipv eerste post te willen hebben :)
Die knappen ze wel weer op een F1 rijdt je niet zo snel economisch total-loss.
Ik maak me meer zorgen over de inzittenden.
@tupperware: Zal kostentechnisch wel uitkunnen inderdaad.
@sir smokealot
Om even de kniesoor uit te hangen, volgens McLaren zelf (http://cars.mclaren.com/legacy/the-cars.html) hebben ze 64 F1 roadcars gebouwd en 9 GTR’s.
Ik ga er dus maar gemakshalve van uit dat zij het weten.
Ach, het is maar blik (eh… koolstofvezel). In ieder geval hopen dat de inzittenden spoedig herstellen.
@Jochempie: ‘spoedig herstelt’ er is maar plek voor 1 he :p
@eetvlagetmoney: voor 3 toch??
@Jochempie: rjnx voor de heads-up. heb het nagezocht en je kon bij aankoop idd 2 achterin bijbestellen. Dus of 1 of 3 stoel(en) :o. Maar in dit model zat er maar 1 ;)
Check die troll-face van die agent in z’n blauwe shirt.
Lelijk ding. Apprecieer wel de moed van de eigenaar om z’n eigen (unieke) smaak tot uiting te laten komen.
Auto ligt met z’n rechterkant tegen de boom, wat niet zo gunstig is voor een evt. passagier. De versnellingspook zit nl. rechts, zodat de bestuurder links in en uit stapt. De eerste passagier zit dus meestal rechts.
Hoop dat het goed afgelopen is met de bestuurder en z’n evt. passagier(s).
Ik stel voor V12 eruit schroeven en in een E31 hangen zoals ooit de bedoeling was…
@jaapiyo:
Is dat ooit de bedoeling geweest?
@Hupke: Nee. Dit is een ‘bespoke’ engine gemaakt door BMW-engine goeroe Paul Rosche, die Gordon Murray nog goed kende uit hun tijd samen bij Brabham-BMW. Nooit bedoeld om in een 8-serie te hangen.
@Vincegail:
Het was een beetje een retorische vraag :p
@Hupke: @Vincegail: underestimate mijn autonerd skillz at your own peril ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/02/omgwtfbbq-bmw-m8-concept-bestaat-wel
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/die-geheimen-bmw-m-modelle-m-renner-die-nie-gebaut-wurden-3766155.html?dontRedirect=1
Dus ja wel degelijk is er ooit officieel door M GmbH een M8 prototype gebouwd met daarin een variant van de S70/2 die in de basis ook in de McLaren F1 en BMW V12 LMR zat…
@jaapiyo:
Dat BMW met het idee gespeeld heeft zegt nog niet dat de motor uit de F1 ooit bedoeld was voor een BMW. De motor van de F1 is weldegelijk speciaal voor die auto ontwikkeld en had in oorspronkelijke trim 627PK.
De door jouw aangehaalde M8 moest het volgens het artikel uit AMS doen met slechts 550PK
“Das selbe Schicksal ereilte den BMW M8-Prototypen. Er sollte 1990 die Krönung der BMW-Modellpalette werden und erhielt dazu einen Sechsliter-V12-Motor mit gut 550 PS unter die Haube gepackt.”
Het klopt dat ze die motor later hebben doorontwikkeld om er vervolgen zelf met de V12LM Le Mans mee te winnen, Dat blok hebben ze ook in een X5 gelepeld,
@tupperware: @vincegail
Nou ja de McLaren F1 is van 1993 en dit M8 prototype kennelijk van eerder (al dacht ik om eerlijk te zijn zelf van later) en het is wel degelijk dezelfde basis motor dus…
Hoe ik het eigenlijk begrepen had was dat er oorspronkelijk wel een M8 op de planning stond, maar dat die al snel afgeschoten werd door de bonzen en als alternatief de ‘halve M8’, in de vorm van de 850 Csi is gemaakt met als motor de S70B56. Die S70B56 is daarna als startpunt gebruikt voor de motor in de McLaren F1 en ik dacht zelf dat die dan weer achteraf alsnog in een 8 serie gelepeld was (het M8 prototype), maar dit laatste blijkt dus toch misschien al eerder te zijn geweest.
Nou ja goed, behalve voor de nerd factor maakt het ook verder niet uit; mijn punt was eigenlijk alleen dat er een precedent bestaat van de E31 met deze geweldige motor dus als het chassis niet meer te redden valt zou het mooi zijn als de motor zijn weg zou vinden naar een E31.
@jaapiyo: Quotes uit ‘Driving Ambition’ pagina 98:
“On October 25, 1990, Gordon visited Munich. The hopped-up production V12 would not do: ‘Too big and heavy. Definitely not for us.’ Then Paul asked: ‘What do you really want?’, so I told him: big displacement in the smallest possible overall package-size – absolutely no more than 600 mm long’ ”
“Paul (Rosche) simply said: ‘We’ll do a new engine’ ”
Pagina 103:
“It met the 600mm length requirement”.
Als ik nu wist hoe lang de S70B56 motor was, kon ik je laten zien dat de S70/2 dus NIET gebaseerd op de S70B56. Kan het alleen niet zo gauw vinden.
@Vincegail: Maar eigenlijk is dat niet nodig. Als de S70B56 korter was dan 600mm, dan hoefde die ‘requirement’ er ook niet te zijn. Dan kon Rosche gewoon met die basis beginnen. Nu startte hij ‘from scratch’.
@Vincegail: ah dat lengte verschil wilde ik idd ook nog noemen, heb jij ook een kopie van driving ambition? Ik heb er nog een met mazzel kunnen bemachtigen voor de normale prijs vanuit engeland.
@KUYL: Yep. Het gaafste (auto)boek dat ik bezit. Jaar of 5 geleden op amazon voor 100 euro of zo gekocht.
En er staan er nog te koop voor weinig. Iedereen die zichzelf autoliefhebber noemt zou er dringend één moeten aanschaffen!
http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/1852278412/ref=sr_1_2_olp?ie=UTF8&qid=1401222994&sr=8-2&keywords=driving+ambition&condition=used
@Vincegail: idd, mijn mooiste boek. Samen met mijn porsche 917 bijbel en pagani zonda boek. Maar gaan dan te ver off-topic;)
@jaapiyo: klopt wat je zegt, dat de S70 voor de M8 zou worden gebruikt.
Maar die in de mclaren is weldegelijk een geheel nieuwe/andere. Een S70/2 en die /2 maakt de mclaren motor echt speciaal tov de gewone s70. S70 is een “opgevoerde” m70 zou je kunnen zeggen (wel erg kort door de bocht). Waar een s70/2 bestaat aan grofweg twee aan elkaar geplakte bmw s52 blokken(ook erg kort door de bocht). Maar zo zou je wel kunnen zien.
@jaapiyo: Dat er een M8 bestaat met deze motor wil niet zeggen dat het de bedoeling is geweest. Er bestaat ook een X5 met deze motor.
Beiden hadden trouwens wel gemaakt mogen worden wat mij betreft.
Gelukkig staat de mijne op schaal van 1:12 van Minichamps te glimmen in de vitrinekast :-P
@canon4ever:
Nice!
Ik wacht al vanaf augustus 2009 totdat mijn 1:18 model van de Le Mans winnende F1 eindelijk eens geleverd wordt.
http://www.grandprixlegends.com/minichamps/featured-products/McLaren-F1-GTR-1st-Le-Mans-1995-59-1-18.html
@Vincegail: De volgende zin moet dus met een serieuze berg zout genomen worden:
“This item is available and on order with our supplier. It is expected in to stock shortly.”
Het is bijna 5 jaar ‘on order with our supplier’.
Maar we blijven gewoon wachten. Hij komt vanzelf wel een keertje opdagen!
@canon4ever: hey die mooie knoeper van 1:12 staat ook in mijn kast. Altijd een glimlach wanneer ik er naar kijk.
Die man in het oranje pakkie op foto 5 is wel flink gangsta
Donders juichpak.. @knipperlichtje:
Bouwen ze een nieuwe met dat chassis nummer? Want de schade zal wel onder de dagwaarde van de wagen liggen.
@Hupke: Ik denk dat Mclaren daar wel een oplossing voor heeft, het is vast niet de eerste keer dat ze zo’n ding moeten repareren.
Kan die meteen een nieuwe kopen, die gele gtr
@Hupke: Dat zou zo maar een hele goede zijn. Oplappen met een beetje pech niet meer mogelijk zijn, al zijn ze erg sterk en super goeie “kreukel”zones.
Ron Dennis heeft wel eens losgelaten dat alle tooling er is om gewoon weer de productie te starten. Enige wat hem tegenhoud zijn de huidige eigenaren die dan gaan zeuren omdat ze deze auto als investering hebben.
@KUYL: Ik weet echt niet waar jij deze onzin vandaan gehaald heb? Woon je soms ik Kaatsheuvel en ben je iets te vaak in dat sprookjesbos daar in de buurt geweest?
Noem mij een merk die op dat niveau opereert en teruggrijpt naar zijn succes uit het verleden, en dan heb ik het niet over retro’s of doorontwikkelingen.Elk merk wil zich vernieuwen.Een op zich zelf staand merk wat zijn sporen al heel lang geleden verworven heeft in de F1 als Ferrari en McLaren met later hun F1 straatauto en hun tegenwoordige MC12M4650s en helemaal de P1, die zal nu even wat mallen uit de kast halen om ‘oude’ nieuwe F1’s te produceren.Daar zullen alle F1 en P1 eigenaren niet blij van worden.
En toekomstige eigenaren van nieuwe McLaren’s ook dus niet.
Gezever en gelul in de ruimte dus, of zullen we Henry even opgraven en vragen of hij nog wat zwarte T Ford’s in elkaar wilt zetten voor ons.
@sydney: hahaha wow gast, heb je zelf een mclaren F1 als investering dat mijn opmerking je zo raakt? En helaas heb ik dat niet zo maar uit de lucht, dat heeft hij zelf in een interview gezegd. Natuurlijk onder het mom van een grapje en emotionele ondertoon omdat die auto als zijn kind is samen met Gordon Murray. Grappig ook dat je zelf over niet blije F1 eigenaren begint terwijl ik dat ook al geschreven had. Naja zullen het er maar op houden dat je beetje onthutst bent na het zien van de foto,s van de gecrashte F1, geeft niet was ik ook.
@sydney: hier lees anders dit ff:
http://www.carsuk.net/mclaren-f1-ron-dennis-considered-building-more-orginal-f1s-to-rake-in-cash/
Hahahahaha of ik uit kaatsheuvel kom…….
@KUYL: Ik heb het nog even gelezen en de conclusie blijft; je zit helemaal fout.Heb jij in het echte leven wel iets met auto’s te maken of moet je nog steeds met de bus naar school?
@sydney: Nou, Jaguar ging toch serieus nog een paar D-types bouwen. Het is nu niet het moment om een F1 opnieuw te bouwen maar over 20 jaar kan dat heel anders zijn.
Rowan zal de berijder zeker het adres gaan geven waar zijn wagen opgedirkt is…
Ik smelt dat plastic wel weer op zijn plek met mijn propaan brandertje..
@norge: leuk hoor, maar zal niet lukken.
Veel te hard gereden op een plek waar dat niet kan dus. Anyway, de prijzen voor F1’s zullen in het volgende artikel op Autoblog wel gemiddeld op een 312 triljoen zorga’s liggen.
Die daar met zn hand voor zn mond staat zou zomaar Rowan Atkinson kunnen zijn.
@petrolpower: Nee, hij lijkt er wel een beetje op, maar daar heb je het ook mee gezegd. Volgens mij is het Johnny English.
@petrolpower: dacht dat iedereen dat zag. Dat is ‘em inderdaad.
Ben wel benieuwd waar de crash zich precies heeft plaatsgevonden.
Kan niet wachten om de auto te kopen bij een louche schadehandelaar voor 9500 euro. Haha in my dreams
Ruitenwisser kost 3500 euro las ik in een oude Quote. NL eigenaar kreeg die rekening van de fabriek :-)