• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oud vs. nieuw: Audi A3 facelift

Auteur: machielvdd, gepost 20 maart 2024 om 18:02 – 14 Reacties

In deze aflevering van ‘zoek de verschillen’ nemen we de vernieuwde A3 onder de loep.

Hét Audi-nieuws van 2024 tot dusver is natuurlijk de gloednieuwe Q6 e-tron, maar intussen hebben ze ook de A3 vernieuwd. En dat is toch ook wel relevant, want de A3 was vorig jaar met afstand de best verkochte Audi in ons land.

Audi is niet zo van de rigoureuze facelifts, dus het kan geen kwaad om de Audi A3 facelift en de pre-facelift eens even naast elkaar te zetten. Voor alle duidelijkheid: het blauwe exemplaar is de ‘oude’ A3, de groene is de nieuwkomer (dat is een makkelijk ezelsbruggetje).

Audi A3 oud vs nieuw
Audi A3 oud vs nieuw
Audi A3 oud vs nieuw
Audi A3 oud vs nieuw

Meestal zijn de koplampen het eerste wat er aangepakt wordt bij een facelift, maar die zijn nog hetzelfde gebleven. Qua vorm dan, de indeling van de dagrijverlichting is wel anders. Daarbij kun je ook nog verschillende variaties instellen. De grootste verschillen zitten ‘m in de grille en de voorbumper. De grille is wat platter en meer afgerond, met grovere lamellen.

De vier ringen zijn iets naar boven verhuist en steken nu boven de grille uit, ook al valt dat niet zo op in het zwart. De voorbumper oogt agressiever met grotere ‘luchtopeningen’ (die overigens gewoon potdicht zitten).

Audi A3 oud vs nieuw
Audi A3 oud vs nieuw
Audi A3 oud vs nieuw
Audi A3 oud vs nieuw

De achterlichten zijn qua vorm ook hetzelfde gebleven. Toch is de vernieuwde A3 makkelijk te herkennen, aan de pijlvormige LED-verlichting. De A3 heeft ook een dikkere achterbumper gekregen, met een heuse diffuser (of iets wat er op lijkt). We zien zelfs een rode badge op de kont. Die was voorheen voorbehouden aan de S- en RS-modellen, maar die krijg je tegenwoordig ook al met een S-Line-pakketje.

Als we het interieur bekijken valt vooral op dat er eh… niks opvalt. Als je goed kijkt zie je echter dat de er een nieuwe keuzeknop is voor de automaat. Ook zijn er nu twee USB-C-poorten, superhandig.

De Audi A3 facelift moet het dus niet hebben van zijn interieur, maar vooral van een sportiever exterieur, uiteraard met de nodige zwarte accenten. Of dit een verbetering is? Daar mogen jullie over oordelen in de reacties!

Ook interessant!

  • Video - Audi A3 facelift gaat hoogte in met allstreet
  • RS6
    Video: hier gaat de Audi RS6 facelift
  • Video: Audi-rijder zoekt ruzie, vergeet auto in P te zetten
  • Audi S3 prototype video: 333 pk scheurijzer
    Audi S3 prototype video: 333 pk scheurijzer

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, facelift, oud-vs-nieuw, Video

Vorig bericht: « Mazespin van de sanctielijst: hij mag weer meedoen!
Volgend bericht: Deze versie van de SLR kende je nog niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. horch zegt

    20 maart 2024 om 19:02

    – Edit: dank u, goed idee –

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    20 maart 2024 om 19:25

    Ik zie de verschillen vrijwel niet. Opzich gewoon een goed uitziende c segmenter. Ben zelf meer van een cleaner design zonder al die zwarte plastic vlakjes in de bumpers, maar goed, anderen zullen zonder weer saai vinden.

    Het belangrijkste nieuws is nog dat de 1.0 eruit is. Heb daar een paar keer mee gereden in een T-roc cabrio. Is die auto natuurlijk veel te zwaar voor zo’n blokje, maar het had echt 0 gevoel, veel te weinig power, ik bleef het gas maar dieper en dieper intrappen want er gebeurde zo weinig. Ik voeg nooit in met vol gas, behalve bij die auto.

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      20 maart 2024 om 21:01

      Begrijp de haat naar de 1.0 niet. Snel zat in een golfje en 1 op 20 is makkelijk te behalen.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        20 maart 2024 om 23:02

        Inderdaad, is een prima motor als je niet al te snel hoeft op te trekken. Langdurig wat harder op de snelweg gaat uitstekend. In een Q2 is 1:20 niet haalbaar, tenzij je 90 km/uur op de snelweg kunt volhouden.

        Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        21 maart 2024 om 09:03

        Zal misschien een stuk beter rijden dan in een veel zwaardere t-roc cabrio. Ligt denk ik ook deels aan mij, ben directe gasrespons gewend van atmosferische motoren en EV’s.

        Login om te reageren
  3. chills zegt

    20 maart 2024 om 20:07

    Een gemiste kans om de wat vreemde koplampen kleiner te maken: net zoals bij de Golf 8.5.

    Login om te reageren
  4. BRT zegt

    20 maart 2024 om 20:51

    Was deze A3 niet al een grondige facelift van het 2012 model? Deze lijkt best wel weer geslaagd, maar het dit recept is inmiddels wel aardig uitgemolken..

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      20 maart 2024 om 21:00

      Het voordeel is wel, dat je buurman niet snel door zal hebben of je in een oud of in een nieuw model rond rijdt. Zoals met zo’n beetje elke Audi van na pak-em-beet 2010.

      Login om te reageren
      • horch zegt

        20 maart 2024 om 22:03

        Ik koop een auto omdat ik hem zelf mooi of praktisch vindt. Wat de buurman ervan vindt is echt totaal niet interessant wat mij betreft.
        De A3 was al prima geslaagd (getuige ook de verkoopaantallen), daar hoef je dus niet veel aan te veranderen met een facelift. Bij een echt nieuw model kun je grotere veranderingen verwachten, bij een facelift over het algemeen niet.

        Login om te reageren
    • horch zegt

      20 maart 2024 om 22:16

      De derde generatie A3 (8V) uit 2012 staat op het MQB platform. De vierde generatie A3 (8Y) vanaf 2020, staat op het MQB evo platform.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 maart 2024 om 06:32

      Of iets een facelift is of niet kun je afleiden aan het glas. Is dat hetzelfde dan is het gewoon een facelift.
      Dus je kunt je afvragen of de Opel Corsa en Peugeot 208 of de Renault Austral en Nissan Qashqai wel verschillende auto’s zijn?

      Login om te reageren
  5. fastforward zegt

    21 maart 2024 om 05:29

    Kan de instelling ‘video automatisch afspelen’ van ‘aan’ naar ‘uit’?

    Login om te reageren
    • dedas zegt

      21 maart 2024 om 08:26

      Inderdaad, hoogst irritant wanneer je in gedeelde ruimtes iets probeert te lezen.

      Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      21 maart 2024 om 23:09

      inderdaad! En ik ben aan het roamen en zo vliegen de MB’s in het honderd zonder dat ik er om vraag..
      Wel kudo’s aan AB dat als je de app laad met internet en vervolgens valt je internet weg, kun je gewoon de eerste 10 artikelen lezen zonder problemen, dat is dan weer top gedaan!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North