• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oude Porsche 911 vederlicht gemaakt [870 kilo]

Auteur: robbie, gepost 16 november 2011 om 15:22 – 77 Reacties

Porsche 911 dp Motorsport
Het is heel simpel:

To add speed, add lightness

Dat is weliswaar een uitspraak van Colin Chapman (oprichter van Lotus), maar het is zeer zeker van toepassing op deze klassieke Porsche 911 die door dp Motorsport onder handen is genomen. En uiteraard is het motorblok ook onder handen genomen.

Deze Porsche 911 uit 1973 is door dp Motorsport voorzien van een carbonfiber bodykit en alles wat niet functioneel is hebben ze verwijderd. Daarin zijn ze heel ver gegaan. Zo is er bijvoorbeeld een lichtgewicht gelaccu gemonteerd en is er zelfs een kleiner reservoir voor de ruitenwisservloeistof gemonteerd. Ook is het glas in de portieren vervangen voor kunststof en zo zijn er nog veel meer dingen aangepast.

Normaal gesproken weegt een Porsche als dit zo’n 1.080 tot 1.335 kilo, maar dit exemplaar weer slechts 870 kilo (excl. brandstof). Daarnaast is het motorblok opgevoerd tot 310 pk en voorzien van een 50 mm PMO carburateur en een open luchtfilter. Een limited slip diff en 15″ Fuchs velgen maken het geheel af.

Ik weet al wat ik voor Sinterklaas wil!

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

911, dp-motorsport, Klassiekers, Lichtgewicht, Porsche, tuning, wit

Vorig bericht: « Jongetje van 11 parkeert een Porsche 911 Turbo
Volgend bericht: Fisker Karma net niet zuinig genoeg voor 0% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. Daniel073 zegt

    16 november 2011 om 15:26

    Wow dat is nou nog is een spoiler!
    Maar wel echt een vette auto!

    Login om te reageren
  2. hahahi20 zegt

    16 november 2011 om 15:29

    staan er ergens specs? 0-100 enzo?

    Login om te reageren
    • VSTMcLaren zegt

      16 november 2011 om 16:25

      @hahahi20: waarschijnlijk valt hij uit elkaar

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        16 november 2011 om 18:22

        @VSTMcLaren: Wel grappig dat nét jij dat moet zeggen. Zowat de helft van alle Mclaren’s MP4-12c staat terug bij de dealer omdat ze uit elkaar vallen, en dat zijn gloednieuwe wagens !

        Login om te reageren
        • hahahi20 zegt

          16 november 2011 om 20:36

          @SimonMc: hoezo hij, mis ik iets?

          Login om te reageren
          • oli4k zegt

            16 november 2011 om 21:48

            @hahahi20: Vanwege zijn nick en avatar waarschijnlijk. Zou me verbazen als hier op AB iemand een echte McLantern in z’n garage heeft staan.

            Login om te reageren
  3. zdev zegt

    16 november 2011 om 15:31

    Tsja. En dan moet je alsnog een anker voorin leggen omdat ze hem anders gewoon optillen en meenemen.

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      16 november 2011 om 16:35

      @zdev: Haha, precies ja :) :lol:

      Login om te reageren
  4. Laue zegt

    16 november 2011 om 15:35

    blikje redbull?….. redelijk vout. voor de rest wel kewl project.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      16 november 2011 om 16:20

      @Laue: Wat doet het daar trouwens? Het extra compacte reservoir voor de ruitenwisservloeistof zitten wezen? Of Nitro-injectie?

      Login om te reageren
      • stanny zegt

        16 november 2011 om 16:26

        @mout: Ik denk het reservoir. Ik vind het cool ! :D

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          16 november 2011 om 16:28

          @stanny:
          wat bedoelen jullie, welk blikje, of bedoelen jullie gewoon dat zwarte oliefilter?

          Login om te reageren
          • kliko zegt

            16 november 2011 om 16:35

            @undifined1: klik even alle foto’s door -_-‘

            Login om te reageren
      • baasbas zegt

        16 november 2011 om 17:02

        @mout: Olie-overloop

        Login om te reageren
      • pimsieb zegt

        16 november 2011 om 17:04

        @mout: Het slangetje in het luchtfilterhuis is wat men noemt de carterontluchting en dient om de vieze gassen die langs de zuigerveren toch naar beneden komen te verwijderen en na te verbranden via het luchtfilter.
        In de smeerolie zit, zeker als er veel met koude motor wordt gereden, nogal wat benzine en water die als de olie opwarmt zullen verdampen en ook weer via dat slangetje naar buiten komen, dat wordt hier dus opgevangen in het red bull flesje.

        Login om te reageren
        • pimsieb zegt

          16 november 2011 om 17:06

          @pimsieb: dat flesje zit na een tijdje dus vol, vandaar dat hier een red bull flesje wordt gebruikt,elke keer een reservoir schoon gaan maken, is niet iedereens hobby, echter is een red bull flesje lekker makkelijk om weg te gooien en te vervangen. vandaar

          Login om te reageren
        • baasbas zegt

          16 november 2011 om 17:09

          @pimsieb: Alleen zittie niet echt vast aan het luchtfilterhuis ;)

          Sterker nog, er is geen luchtfilterhuis :)

          Login om te reageren
          • pimsieb zegt

            16 november 2011 om 17:32

            @baasbas: ik zie daar echter toch echt een mann filter. en de carter ontluchting hoeft pas aangesloten te worden zodra er een ander filter wordt ingezet met andere maten. in dit geval een openluchtfilter

            Login om te reageren
            • pimsieb zegt

              16 november 2011 om 17:35

              @pimsieb: het kan zijn dat het een oliefilter is, ik weet alleen van mijn eigen red bull blikjes gebruik :P. maar volgens mij is het nog steeds hetzelfde idee, het opvangen van vloeistoffen die je liever niet laat verspreiden in de motorruimte.

              Login om te reageren
            • baasbas zegt

              16 november 2011 om 19:07

              @pimsieb: Het slangetje wat aan het red bull blikje zit gaat niet naar het carter. Het gaat naar iets tussen de olievuldop en het oliefilter. Mijn gok is nog steeds olie-overloop :)

              Login om te reageren
        • mout zegt

          16 november 2011 om 17:18

          @pimsieb: Joepie! Dat zijn nu de reacties waar je op hoopt. Vandaar dat mijn waggie, die wel een luchtfilterhuis heeft, geen los flesje heeft rondlopen.

          Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        16 november 2011 om 17:56

        @mout:
        Volgens mij is het de ont-/be-luchtingsslang voor de benzinetank. Als je die niet hebt gaat je tank bol staan wanneer je benzine bijvult. En als je benzine verbruikt trekt hij vacuüm zonder zo’n ont-/be-luchting. Je ziet namelijk ook de benzine vuldop er net naast zitten. Dit is onder de voorklep en niet in het motorcompartiment.

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          16 november 2011 om 19:06

          @Original_Arnoud: Eh, nee? Het red bull blikje zit onder de motorklep, niet de kofferklep. En die benzinevuldop is een olievuldop :)

          Login om te reageren
          • mout zegt

            17 november 2011 om 01:05

            @baasbas: Ah. En hoewel je zou verwachten dat die naar het luchtfilter wijzend gemonteerd zou zitten, is het de andere kant op, omdat het een olie-/ luchtgekoelde motor is, en er daar nog ergens een stukje oliekoeling zit?

            Login om te reageren
  5. Lan_Evo zegt

    16 november 2011 om 15:36

    Dit is wel een heel vet project!

    Login om te reageren
  6. spykerboy zegt

    16 november 2011 om 15:36

    ik weet ook wel wat ik wil voor 5december, en dit is het niet!

    Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    16 november 2011 om 15:38

    Moet een geweldig leuk projectje geweest zijn al denk ik dat dit geen auto is om in te leren rijden.
    Dat hij zo licht is maakt alleen maar dat die motor achterin nog zwaarder doorweegt. Als je eens van de gas af gaat (of nog erger remt) in een bocht zal hij wel achterste voren staan.

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      16 november 2011 om 17:00

      @Hupke: in een bocht moet je ook niet gas loslaten of remmen!

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        16 november 2011 om 23:18

        @MARS:

        Idd, maar tegenwoordig met auto’s die fatsoenlijk gebalanceerd zijn (en/of elektronische hulpmiddelen hebben) komt Darwin zich niet iedere keer moeien als je dat toch wel eens doet.
        En ik maak me geen illusies in een 996/997 (4S/turbo) kan iemand als ik veel plezier beleven (en met het bouwen van dit kan ik zo mogelijk nog meer plezier beleven) maar in dit ding is de kans groot dat ik verongeluk.

        Login om te reageren
  8. sirmustang zegt

    16 november 2011 om 15:41

    Ongelofelijk vet

    Login om te reageren
  9. GeoBem007 zegt

    16 november 2011 om 15:45

    -edit: check!-

    Heerlijk dik. Dan nog langst Ruf gaan voor motoronderdelen van de Yellow Bird, een lekker kleurtje geven en klaar!

    Login om te reageren
  10. jzaero zegt

    16 november 2011 om 15:45

    Oude Porsches, those are the best ones.

    Login om te reageren
    • AlwinH zegt

      16 november 2011 om 16:05

      @jzaero: Echt? Dus Porsche brengt elke paar jaar een nieuwe 911 om hem steeds slechter te maken?

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        16 november 2011 om 16:28

        @AlwinH: LOL!

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        17 november 2011 om 10:46

        @AlwinH: Dat klopt! Voor mij zijn de nieuwe Porsches niks meer dan een uitmelkmodel. Het zal ongetwijfeld heerlijk rijden, maar wat ‘best’ is betekent voor mij bijvoorbeeld heel iets anders dan voor jou. Ik vind de oude Porsches veel bruter eruit zien en bovendien ook veel rauwer klinken, daarnaast zijn ze exclusiever. Dat ze vaker kapot gaat en wat minder ergonomisch zijn én wellicht veel gevaarlijker zijn, dat is natuurlijk voor mij een hele andere prioriteit dan die van jou ;) De nieuwe Porsches zijn leuk, maar doordat ze er 100.000 per jaar verkopen vind ik er niks meer aan.

        Login om te reageren
      • ione zegt

        17 november 2011 om 10:49

        @AlwinH: Veranderd er wat dan? Ik zie elke generatie een update van die oude wagen.

        Login om te reageren
  11. gregorius zegt

    16 november 2011 om 15:47

    Behalve de gewichtsverdeling, is dit ding echt leuk.
    Ik zou er nog een paar kilo’s aan moderne troep in zetten (lekkere stoelen, navigatie en een audio systeempje) en ik zou m graag hebben. Erg leuk voor in de zomer!

    Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      16 november 2011 om 15:52

      @gregorius: met die paar kilo’s moderne troep verneuk je precies helemaal het hele concept ;-)

      Login om te reageren
      • oli4k zegt

        16 november 2011 om 21:52

        @audir8v10: Wat weegt zo’n TomTom tegenwoordig? Zal toch niet meer dan een paar honderd gram zijn.

        Login om te reageren
        • DennisS65B40 zegt

          17 november 2011 om 09:15

          @oli4k: geen reet, heb TT Europa op mijn iphone. Werd meer getriggerd door de lekkere stoelen en audiosysteempje… Zag al twee elektrisch verstelbare fauteuils met een dikke woofer, versterker en 16 speakers voor me!

          Login om te reageren
    • mout zegt

      16 november 2011 om 16:22

      @gregorius: Moet geweldig zijn, een audio-systeempje in een wagen waar zelfs de bekleding achter de pedalen weg is gehaald.
      Heus, dit ding maakt al herrie tot aan de pijngrens voor je digitale ellende toevoegt.

      Login om te reageren
  12. euro95 zegt

    16 november 2011 om 15:50

    Die wil ik hebben hebben hebben!!!!!! Wat een prachtding! Kan je zien hoe goed de oude Porsche is, 1973.. /#knapporsche

    Login om te reageren
  13. spotu2 zegt

    16 november 2011 om 15:56

    echt wel prachtig hoor, gewoon een schoonheid

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    16 november 2011 om 15:56

    Ik wil hem ook voor sinterklaas ,vieren we hier wel niet maar dat maakt niet uit .

    Login om te reageren
  15. masterstig zegt

    16 november 2011 om 15:57

    Dit ziet er zeer goed uit, die bodykit en kleur zijn echt super!

    Login om te reageren
  16. tjorque zegt

    16 november 2011 om 15:58

    die boekenplank mag er voor mij ook af, da’s nog’ns -25kg ofzo…

    verder vind ik lichtgewicht auto’s altijd uber cool
    ipv dat moddervet gedoe van auto’s van vandaag die dikwijls de 2 ton aantikken.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      16 november 2011 om 16:23

      @tjorque: Helemaal zonder boekenplank zal het niet gaan, want de luchtfilters zijn wat groot uitgevallen.

      Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    16 november 2011 om 16:03

    Ik denk er nog wat meer gewicht af te kunnen schrapen. Dump de brede spatborden, dump de achterspoiler, monteer passende velgen (Fuchs mag wel) en je bent weer een paar kilo (en flink wat duiten) lichter.
    Ziet ‘ie er gelijk een heel stuk beter uit.

    Login om te reageren
  18. Arco zegt

    16 november 2011 om 16:16

    Zo mooi door haar eenvoud.

    Login om te reageren
  19. knalfa zegt

    16 november 2011 om 16:20

    Iets te wit, andere velgen hadden er beter op gestaan. Maar verder top! dikke bak! Doet me denken aan de RWB porsches.

    Login om te reageren
  20. Svensson zegt

    16 november 2011 om 16:21

    Wat een gru-we-lijk vette auto! Alhoewel, vet is in dit geval niet echt een toepasselijke uitdrukking.. Komt in ieder geval heel dicht bij de ultieme 911!

    Overigens heeft Robbie het over 1 carburateur, maar het is duidelijk dat het er 2 zijn (eentje voor elke cilinderbank, met elke cilinder z’n eigen gasklep”huis”).

    Login om te reageren
  21. oxid zegt

    16 november 2011 om 16:25

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  22. Quintin zegt

    16 november 2011 om 16:29

    Zou er ook nog een gewichtsbesparing op het motorblok zijn gerealiseerd? Aangezien de motor achter de achteras ligt zou bij een algehele gewichtsbesparing het relatieve gewicht verder naar achter komen te liggen toch?

    Ben benieuwd (als dat zo is) wat dat doet met de rijeigenschappen!

    Login om te reageren
  23. reinier73 zegt

    16 november 2011 om 16:31

    dikke party grill op de achterkant, voor lekker veel Brattwürsten.

    Login om te reageren
  24. Bobel zegt

    16 november 2011 om 16:36

    Doe mij die ASK-21 maar!

    Login om te reageren
  25. Audiboy zegt

    16 november 2011 om 16:37

    Dé ultieme Nordschleife-monster!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      16 november 2011 om 18:25

      @Audiboy: *Het

      Login om te reageren
  26. rotarypowah zegt

    16 november 2011 om 16:41

    “voorzien van een carbonfiber bodykit ”

    Denk eerder de complete body ipv een kit: http://www.federleichte-elfer.de/911-f-modell-leichtbauteile/aussen.html

    Login om te reageren
    • easy zegt

      17 november 2011 om 01:35

      @rotarypowah: GFK = glasvezelcomposiet, dus geen carbonfiber. Maar ik heb composietbedrijven het wel als eens “white carbon” horen betitelen, omdat koolstofvezel zo’n marketingterm is geworden. ;)

      Login om te reageren
  27. dustin24 zegt

    16 november 2011 om 16:48

    Dus deze auto is lichter dan mijn schoonmoeder? Ik zie voordelen.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      16 november 2011 om 16:54

      @dustin24:

      Deze auto heeft nog wel wat voordelen tov je schoonmoeder.
      Zo kan je hier lekker in gaan zitten scheuren zonder dat je vriendin vervelend gaat doen en als je de sleutel eruit trekt is ie stil.

      Login om te reageren
  28. dennisr zegt

    16 november 2011 om 17:02

    leuk leuk leuk :D alles wat anders is is per definitie leuk eigenlijk.. :mrgreen:

    Login om te reageren
    • mout zegt

      16 november 2011 om 17:19

      @dennisr: Ja, maar dat is altijd zo. En dat is dan wel weer jammer, want saai ;)

      Login om te reageren
  29. midasracer zegt

    16 november 2011 om 17:03

    Mooi! Ik ben sprakeloos. Dit ding weegt net zoveel als een Lotus Elise. Ik mag wel hopen dat het zwaartepunt een beetje op dezelfde plek is gebleven. Anders wordt het nog riskanter met glad weer.

    Login om te reageren
  30. pimsieb zegt

    16 november 2011 om 17:08

    lekker track day auto(tje), zeker op semi slicks lijkt me. maar met dat gewicht achterin, en de grote (al dan niet werkende) spoiler achterop lijkt het me niet de makkelijkste :P

    Login om te reageren
  31. sebasjuhh zegt

    16 november 2011 om 18:02

    Jongens jongens, die spoilert gaat je als het goed is een beetje recht houden. laten zitten dus!

    Heerlijk karretje btw

    Login om te reageren
  32. timberleek zegt

    16 november 2011 om 19:03

    ik hoop dat hij met “To add speed, add lightness” totale snelheid bedoeld over een circuit oid, voor rechtlijnige topsnelheid is gewicht totaal niet belangrijk

    Login om te reageren
    • billy911 zegt

      16 november 2011 om 19:09

      @timberleek: No shit Adrian Newey,

      OT: Ben ik nou de enige die een porsche ‘rug’ oneindig veel mooier vind zonder taartschep? Zo sexy..

      Login om te reageren
  33. heidekonijn zegt

    16 november 2011 om 20:06

    Hey, dp design, bekend van de flachschnautzers, wist niet dat ze nog bestonden.

    Login om te reageren
  34. willemseles zegt

    16 november 2011 om 20:47

    Prachtfoto’s, doet me denken aan m’n alfetta gtv ’77 van vroeger.
    Was ook geheel wit en ongeveer hetzelfde gewicht ,gestript en zonder radio en boxen zelfs, raampje kon immers open.
    Helaas,heb er enkel nog wat ouderwets analoge foto’s van :-(

    Login om te reageren
  35. heidekonijn zegt

    16 november 2011 om 21:26

    Is ook eens een drm flachschnauzer van gemaakt (maar niet door dp)

    Login om te reageren
  36. vale46 zegt

    16 november 2011 om 22:17

    Check die moddervette achterbanden! :D
    Fantastische auto!
    & blijkbaar is witte verf ook de lichtste verf.. Da’s niet zo mooi, van mij mogen er wel een paar grammetjes verf extra op om hem een andere kleur te geven.

    BTW: 2.8kg/pk ,dat is niet mis! :)

    Login om te reageren
  37. geertje123 zegt

    16 november 2011 om 22:36

    Toch leuk als een zweefvliegtuig nogsteeds rond de 2500 kg weegt :)
    Hoeveel keer zwaarder dan die porsche is dat?

    Login om te reageren
  38. bozewolf zegt

    17 november 2011 om 00:23

    Nice! Zo ga zelfs ik van 911’s houden ;)

    En is dit nu een 964?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      17 november 2011 om 01:01

      @bozewolf: Nee, een 911. Serie 911 dus, niet handelsnaam 911.

      Login om te reageren
  39. NLBUURMAN zegt

    17 november 2011 om 11:57

    @Robbie:
    ik zie meer dan 1 carburateur, jij ook?

    Login om te reageren
  40. mellie zegt

    18 november 2011 om 13:58

    mooi gedaan vind alleen de velgen wat minder

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North