• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Overhang reloaded: het geval van de Alfa Romeo 159

Auteur: jaapiyo, gepost 20 november 2016 om 17:59 – 90 Reacties

159-vergelijking


Een AB-lezer visualiseert het probleem op kundige wijze.

Vorige week lichtte ik jullie in over de gruwel die frontoverhang heet. Sommigen gaven aan blij te zijn eindelijk iemand te treffen die deze afwijking met hen deelt. Anderen zagen het probleem niet zo of waren zelfs zwaar over de flos omdat een van hun favoriete auto’s in het lijstje stond.

Inmiddels heb ik al een opzetje gelezen van collega @willeme die mij in detail gaat uitleggen waarom ik niet moet zeuren over frontoverhang. Voordat de laatste puntjes echter op de i worden gezet door de liefhebber van deze niet van een fikse frontoverhang gespeende A6 BiTDI, grijp ik echter nog even mijn kans om bovenstaande afbeelding van autoblog-lezer @automotivedesigner met jullie te delen. Deze illustreert namelijk perfect wat ik bedoel en wat door een enkeling gemist werd in het vorige artikel.

Een veel gelezen commentaar op het lijstje van vorige week was namelijk ‘ach, ik vind veel van deze auto’s er uitstekelbaars uitzien’. En ja, dat vind ik zelf in enkele gevallen ook wel. Neem bijvoorbeeld de Alfa Romeo 159, wie durft er nee te zeggen tegen dat prachtige front? Ik niet.

Maar het punt was dat die auto nog relatief mooi is ondánks de ontiegelijk lange frontoverhang en zeker niet dankzíj de ontiegelijk lange frontoverhang. In goede vergelijkingen differentiëren we in de regel maar één aspect per keer om het effect van datzelfde aspect vast te stellen. Een Peugeot 407 coupé met een minder lange frontoverhang is dan *kuch* objectief *kuch* iets minder lelijk en een Alfa 159 met een minder lange frontoverhang is opeens bloedmooi. Kijk er nog een keer naar en oordeel zelf.

Deze 159:
159-FWD

Of toch deze 159:
159-RWD

Ja…jahâh. Heb ik gelijk of heb ik gelijk? Toch? Wat, niet? Tough crowd…

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Tibor
    Mijn Auto: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Tibor
  • Mijn Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Denian
    Mijn Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Denian
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

159, Alfa Romeo, design, sportwagon, zilver

Vorig bericht: « Zo praat Ecclestone over Trump en Verstappen
Volgend bericht: 19-jarige probeert met 334 km/u te ontkomen aan de politie »

Lees Interacties

Reacties

  1. thefmanl zegt

    20 november 2016 om 18:03

    Ze zijn allebei hartstikke mooi

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      20 november 2016 om 19:22

      @thefmanl: Toch elke mutatie aan de Alfa 159 is heiligschennis.

      Ik ben zelf wel een liefhebber van LWB qua rijcomfort. & de rijdersstoel precies in het midden voor dat gevoel in je kont. Meer of minder overhang is dan eigenlijk irrelevant.

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      20 november 2016 om 19:27

      @thefmanl: maar een 156 SW is nóg mooier…?
      Vind de 159 net als velen hier prachtig, maar het ‘cleane’ en ranke van de 156 heeft ie nooit kunnen terughalen.

      Login om te reageren
      • veloce zegt

        20 november 2016 om 20:16

        @ukbob: ben ik 100% met je eens. Ik ben een jaar geleden overgestapt van een 156 GTA SW naar een 159 SW 1750 Ti, en hoe mooi ik die 159 ook vind, de 156 is zó veel eleganter. Vooral het voor- en achterschermen van de 159 is een beetje lomp (want hem wel érg dik maakt), waar de 156 daar een prachtige lijn/vouw in heeft zitten.

        Login om te reageren
    • creaminator zegt

      20 november 2016 om 19:53

      @thefmanl: de verschillen tussen deze twee alfa’s zullen voor de meeste mensen niet als storend worden ervaren. Gezien de verhouding tussen de hoek van de voorruit en a-stijl niet drastisch uit verhouding worden gehaald. Overhang is wel een een design kwestie, maar geen vaststaand gegeven, getuige voertuigen met een motor achter de bestuurder. Of een andere uiterste als de Alfa Brera. Over het algemeen hebben sedans en coupes met een grote motor en achterwiel aandrijving een korte overhang veroorzaakt door de techniek, hetgeen een voorkeur kan verklaren.

      Login om te reageren
      • creaminator zegt

        20 november 2016 om 19:54

        @creaminator: a-stijl & vooras

        Login om te reageren
      • roppp zegt

        20 november 2016 om 19:56

        @creaminator: overhang is geen designkwestie, maar de enige mogelijkheid om te voldoen aan de huidige veiligheidseisen en crashtesten.

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          20 november 2016 om 19:57

          @roppp: een grote overhang dus.

          Login om te reageren
          • creaminator zegt

            20 november 2016 om 20:25

            @roppp: is van veel meer factoren afhankelijk. Een rwd voldoet hier bijna nooit aan, maar zelfs genoeg fwd voertuigen die het op een andere manier oplossen (Mini)

            Login om te reageren
  2. henrie zegt

    20 november 2016 om 18:03

    Eerlijk gezegd vind ik de versie met meer overhang mooier. Die met minder overhang heeft een hele lap blik achter de voorwielen, tot aan de voordeur. Vind ik in dit geval niet echt mooi…

    Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      20 november 2016 om 19:04

      @henrie: sorry jaapiyo, wederom faal.

      Login om te reageren
    • roppp zegt

      20 november 2016 om 19:54

      @henrie: ik denk dat wanneer de voorhang minder is, de achterkant juist meer achterhang zou moeten krijgen (gelijk an d’n ouden Vulveu 240 Station). Dan is de boel pas echt in verhouding.

      Login om te reageren
    • Orichy zegt

      20 november 2016 om 20:53

      @henrie: Misschien als de Alfa 159 ooit zo als de onderste foto was geïntroduceerd, dan wist je niet beter en was er met dat “gat” design technisch iets meegedaan. Wij zullen het nooit weten, het zal allemaal wel moeten zijn, want het is zo.

      Login om te reageren
  3. ar156sw zegt

    20 november 2016 om 18:05

    Het origineel is toch echt mooier dan de bewerkte versie… die ruimte tussen voordeur en wiel doet haar geen goed. Het gaat m.i. altijd om de verhoudingen. Veel of weinig overhang, groot, klein, hoog, breed, lang… kan allemaal, als de verhoudingen maar kloppen.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      21 november 2016 om 16:57

      @ar156sw: Ze hadden waarschijnlijk ook beter de voorkant kunnen verkorten in plaats van de wielkast naar voren shoppen. Want nu klopt die wielbasis inderdaad voor geen meter.

      Login om te reageren
  4. rijnounsdoor zegt

    20 november 2016 om 18:05

    Een Alfa moet rood zijn.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 november 2016 om 18:54

      @rijnounsdoor:
      En geen trekhaak hebben

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        20 november 2016 om 19:57

        @desjonnies: dan mag er dus geen man mee rijden.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 november 2016 om 20:42

        @desjonnies: niks mis met een verborgen/afneembare trekhaak. Het moet wel een beetje nut blijven houden natuurlijk…

        Login om te reageren
  5. badmat zegt

    20 november 2016 om 18:06

    Veel overhang of niet, mij boeit het helemaal niet

    Login om te reageren
  6. persian1 zegt

    20 november 2016 om 18:08

    Jammer dat de Alfa 159 niet goed aansloeg. Ik vind dit persoonlijk 1 van de mooiste Alfa’s ooit!

    Login om te reageren
    • sanderz28 zegt

      20 november 2016 om 18:46

      @persian1: het is een schitterende auto maar het hoge gewicht en het feit dat het technisch een vectra is heeft niet geholpen.

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        20 november 2016 om 19:20

        @sanderz28: het is totaal geen vectra.
        Het enige wat van de vectra is zijn 2 motoren (1,8 en 2,2 benzine) En de steek cirkel van de wielen.

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          20 november 2016 om 19:59

          @arjontje: en de versnellingsbak van een Omega. Ja, het is heus een echte Alfa #NOT

          Login om te reageren
          • c-greg zegt

            20 november 2016 om 21:53

            @roppp: open je ogen eens man. tegenwoordig is er geen merk dat niks deelt met een andere fabrikant. was gewoon een samenwerking Opel de jtds Fiat de benzinemotor en bakken. en onderstel samen ontwikkeld maar alleen gebruikt door Alfa.

            Login om te reageren
      • arkenbout zegt

        20 november 2016 om 19:24

        @sanderz28: technisch een Vectra? Verdiep je er eerst in voordat je wat roept, roeptoeter.

        Login om te reageren
  7. gt500eleanor zegt

    20 november 2016 om 18:09

    Het spijt me heren, ik zie echt geen verschil..

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      20 november 2016 om 18:12

      @gt500eleanor: zeker last van een hangover…

      Login om te reageren
  8. tomthepetrolhead zegt

    20 november 2016 om 18:09

    Het is maar waar je je druk om maakt…

    Login om te reageren
  9. tvklarenbosch zegt

    20 november 2016 om 18:10

    Zit er 30 seconden naar te kijken, en ik vind het origineel mooier en beter in verhouding

    Login om te reageren
  10. ej20g zegt

    20 november 2016 om 18:12

    Ik vind ze allebei even mooi om eerlijk te zijn. Bij een 159 vind ik de overhang helemaal niet storend, bij een Spider of Brera juist wel. Hoewel ik die ook erg mooi vind, lijken die auto’s een beetje front heavy te zijn naar mijn idee.

    Login om te reageren
    • Silverarrow zegt

      20 november 2016 om 19:10

      @ej20g: Inderdaad, heeft volgens mij ook met de overhang achter te maken. Als voor en achter een beetje in verhouding zijn, is wat meer overhang aan de voorkant niet eens zo heel storend.

      Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      21 november 2016 om 09:24

      @ej20g: Ik zal binnenkort de Brera of de Spider shoppen. Die zijn inderdaad notoire front heavy. Ik had dus in een ver verleden dit shopje gemaakt bij een artikel over de 159. Ik zal eens herhalen wat ik destijds over had gezegd:

      Als ontwerp vond ik ‘m altijd al tijdloos en beeldschoon. Er was alleen één ontwerpkwaaltje qua design. De overhang aan de voorzijde… Dat was dan ook onvermijdelijk met voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatst blok. Bij de 159 stoor ik me eerlijk gezegd minder aan dan wanneer ik een Brera of Spider voor me zie. Desniettemin is de overhang prominent in het ontwerp aanwezig. Ik kan nog alleen dromen hoe perfect de 159 wel niet was geweest met RWD en een blok in de lengte ligging… *kwijl*

      @jaapiyo: Bedankt voor de exposure. Was een aangename verrassing. :-)

      Login om te reageren
  11. inbedrijf zegt

    20 november 2016 om 18:12

    Beetje masseratti achtig. Het is nou niet zo dat ik die met minder overhang ontzettend anders vind. Maar als jij hier gelukkig van wordt, hartstikke mooi.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      20 november 2016 om 20:00

      @inbedrijf: het is Masserratti, klungelen.

      Login om te reageren
  12. alcantara zegt

    20 november 2016 om 18:14

    Maakt geen zak uit, de velgen een inch groter heeft meer effect (in positieve zin).

    Login om te reageren
  13. MetalLaires zegt

    20 november 2016 om 18:15

    Je had de Espace IV vs Grand Espace IV moeten nemen als voorbeeld ouwe, die bestaan gewoon.
    De een is een schoenlepel, de andere een bus.

    Login om te reageren
  14. taxman zegt

    20 november 2016 om 18:16

    Simpel. Vooroverhang is lelijk en het rijdt niet. Punt. WillemE houdt gewoon van plastiek, thats it.

    Login om te reageren
  15. john4545 zegt

    20 november 2016 om 18:20

    Allebei lelik. Foto 2 omdat de wielbasis langer is. Langere wielbasis is trage verandering van koers. Beetje zoals de huidige lelike F1`autos. Het ziet er ook niet mooi uit. Dus Nee/nee.

    Als je dan echt een punt wil maken over huidige eu-wetgeving en verkrachte autolijnen: zet naast deze 159 eens een E-type uit de jaren 60. Dan zie je pas goed wat die EU ons kost. Erger: zet een een huidige F-type naast een E-type, en je wil noooooooooooooooooooooooiiiit meer een F-type.

    Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      20 november 2016 om 19:30

      @john4545: Knap dat je de EU erbij weet te slepen maar dat de E-type volstrekt uit verhouding was is natuurlijk niet aan de EU te wijten.
      Gelukkig heeft Jag met de F-type alsnog laten zien dat ze wel degelijk mooie sport(ieve) coupés en cabrios kunnen bouwen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        20 november 2016 om 19:33

        @benzinehoofd:

        Door de e-type zijn er wel spoorverbreders uitgevonden ..

        Login om te reageren
        • benzinehoofd zegt

          20 november 2016 om 19:35

          @lincoln: Geen wonder!

          Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          20 november 2016 om 20:46

          @lincoln: of was dat de 356??

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 november 2016 om 19:38

      @john4545: er staat een fout in die laatste zin. Die ‘F’ hoort een ‘E’ te zijn.

      Login om te reageren
  16. hammerman zegt

    20 november 2016 om 18:22

    Degene die het beste rijdt moet je hebben. En aangezien de versie met kortere overhang nooit geproduceerd is weten we het niet.

    Login om te reageren
  17. super zegt

    20 november 2016 om 18:25

    Tweede is mooier als je er wat langer naar kijkt, maar het wordt er beter van als je de achterwielen ook iets naar voren schuift, kijk eens naar een e46 als template, totale lengte tussen de wielen mag niet al te groot zijn.

    Ten tweede moet je de overhang relatief aan de wagenlengte meten, niet absoluut.

    Ten derde; grote front overhang is nog steeds erg lelijk (en stuurt kut als de motor daar zit)

    Login om te reageren
    • giulio zegt

      20 november 2016 om 19:10

      De Lancia Delta integrale heeft ook de motor voor de ophanging. Schijnt een van de best sturende auto’s ooit te zijn..@super:

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        20 november 2016 om 19:54

        @giulio: ja, maar dat is weer zo’n gevalletje ondanks en niet dankzij.

        Login om te reageren
      • super zegt

        20 november 2016 om 22:37

        @giulio:
        ja, daarom hebben alle sportwagens de motor ook voor de vooras, omdat als je een sportwagen bouwt de wetten van de fysica mbt traagheidsmomenten opeens niet meer gelden.

        Login om te reageren
  18. moveyourmind zegt

    20 november 2016 om 18:39

    De 159 is mooi zoals hij is, dus met een lekkere dikke bumper. Net zoals een Saab 9-5 Aero en de grote vierkante Volvo’s van weleer ook juist mooi zijn doordat ze een flinke sneeuwschuiver voorop hebben. Dat geeft het ontwerp iets onverzettelijks.

    Login om te reageren
  19. kasteel zegt

    20 november 2016 om 18:42

    Top, zo is het nml we ook een achterwiel aangedreven auto :)

    Login om te reageren
  20. berlinetta zegt

    20 november 2016 om 18:46

    Ik vind het origineel toch echt mooier, maar dat kan ook komen doordat het geshopte model niet meer helemaal in verhouding is.

    Login om te reageren
  21. rd1991 zegt

    20 november 2016 om 18:46

    Is er nou echt iemand die denkt dat die het beter weet dan een Alfa Romeo ontwerper? Shame on you! De normale versie is veel beter, bovendien staat het bij een FWD auto ook niet. Mede daarom is het van Volvo een gemiste kans hoe ze de S-/V90 ontworpen hebben.

    Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      20 november 2016 om 19:34

      @rd1991: Alfa Romeo Arna. I rest my case.

      Login om te reageren
      • rd1991 zegt

        20 november 2016 om 19:35

        @benzinehoofd: die is dan ook niet ontworpen door een Alfa ontwerper. ;)

        Login om te reageren
        • benzinehoofd zegt

          20 november 2016 om 19:37

          @rd1991: My bad

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 november 2016 om 20:45

      @rd1991: die alfa romeo ontwerper moest ook nog rekening houden met de techniek. Deze fotoshopper kijkt alleen naar het esthetische plaatje. Ik kan me goed voorstellen dat mocht de ontwerper een volledige vrijbrief krijgen hij dan een kleinere overhang had getekend.

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        20 november 2016 om 21:36

        @lekbak: Deze photoshop is een goede hulp voor de eerste liefhebber die de RWD drivetrain van een nieuwe Giulia in een 159 koets wil hijzen. Ja, er zal dan wat met de vooras moeten gebeuren… Potverrrr, denk eens na: een 159 SW met een 510pk V6 die de achterwielen doet roken… is dat wat? I like… :-)

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 november 2016 om 15:02

      @rd1991: Volvo heeft anders flink moeite moeten doen om het zo te krijgen. De S90 opereert in een segment waarin de auto’s gekocht worden door aartsconservatieve heren. Als je dan afwijkt van wat ze verwachten dan kopen ze je auto niet. Volvo moest wel.

      Login om te reageren
  22. dvt093 zegt

    20 november 2016 om 18:49

    Alweer een artikel over dit subjectieve bullshit onderwerp.
    De 159 heeft mede hierdoor juist een (prachtige idd) eigen smoel. De aanpassing doet veel te veel BMW aan, net als de Giulia overigens.
    Niks tegen BMW, maar eenheidsworst is wel jammer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 november 2016 om 14:48

      @dvt093: Alleen BMW en Mercedes leveren in dit formaat nog achterwielaandrijvers met de bijbehorende ver naar voren geplaatste vooras. Dan kun je toch niet van eenheidsworst spreken.
      Als je al over eenheidsworst wil jammeren probeer het dan eens met dat vrijwel alle auto’s in het C segment op de Golf lijken. Karakteristiek aan de 3/5 deurs Golf is de dikke C stijl, die heeft geen praktisch nut, is zelfs ronduit onhandig maar toch hebben Mercedes, BMW, Renault, Peugeot, Opel, Lexus etc die allemaal gekopieerd om de degelijke Golf uitstraling te krijgen. Alleen Ford durft het wat anders te doen.

      Login om te reageren
  23. 87sandyd zegt

    20 november 2016 om 18:51

    In tegenstelling tot velen boven mij snap ik wel wat je bedoelt. Door de overhang lijkt de auto heel gedrongen, dat heb je met de versie zonder overhang niet waardoor het ineens een veel grotere auto lijkt.

    Login om te reageren
  24. desjonnies zegt

    20 november 2016 om 19:02

    Ik vind die dikke overhang wangen ook niet mooi, helemaal omdat dit geaccuenteerd wordt door de naad van de voorbumper
    Altijd als ik de mijne zijn poetsie geef irriteert de overhang me, dan ben je aan het werk met de wagen en valt de overhang des te meer op.

    Login om te reageren
  25. tenaci zegt

    20 november 2016 om 19:04

    Ben het helemaal met je eens @jaapiyo! Ik ben toch maar eens diep na gaan denken waarom ik me er ook zo aan stoor. Dit voorbeeld maakt het mij duidelijk. Frontoverhang an sich hoeft het probleem niet te zijn. Het gaat niet om de centimeters. Het gaat om verhoudingen. Het gaat om de overhang t.o.v. de lengte van de auto en meer specifiek het verschil in afstand van de voorkant van de auto tot de wielkast en van de wielkast tot de naad van het voorportier. Gevoelsmatig moet die afstand voor mij gelijk zijn waarbij de overhang voor in ieder geval niet groter moet zijn dan de lengte tussen wielkast en voorportier. Als dat laatste andersom is klopt het voor mij niet en is de overhang te groot.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      20 november 2016 om 19:55

      @tenaci: overigens, als je net over je huigje bent gegaan omdat je net iets te veel overhang van bijvoorbeeld de rijdende depressie Peugeot 407 op je netvlies hebt gehad, Google dan rustig even op de Bristol Blenheim 2 (of 3). Deze auto bevestigd volledig mijn hierboven genoemde theorie!

      Login om te reageren
  26. Capibaro zegt

    20 november 2016 om 19:05

    De 159 met de originele grotere overhang is toch echt mooier. Met die korte heeft de neus geen massa en komt flimsy over en ziet eruit als een tuningsobject. Beetje hetzelfde als van die wielen die de wielkasten volledig vullen en vlak lopen met de carroseriedelen. Was even vet en daarna snel johnny

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    20 november 2016 om 19:12

    “Ik haat overhangs” zou haatsmurf hierop antwoorden ..

    Login om te reageren
  28. giulio zegt

    20 november 2016 om 19:12

    Probeer nu eens met de lange (en in mijn ogen karakteristieke) overhang met de extra lengte achter de vooras.. volgens mij wordt het daar nog eleganter op..

    Login om te reageren
  29. Homer55 zegt

    20 november 2016 om 19:17

    Ik word nu een beetje moe van al dat alfa romeo en emotie gegeil er omheen.

    Login om te reageren
  30. allesmetturbo zegt

    20 november 2016 om 19:26

    Het origineel vind ik meer in verhouding en eigenlijk ook een stuk mooier. Echter blijven de verkeersdrempels wel een aandachtspuntje (zeker voor degene die er sportieve veren onderzetten)

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    20 november 2016 om 19:26

    Als je een 159 met 130 km/h tegen een boom rijdt ..

    Wordt je overhang dan ook korter ??

    Login om te reageren
  32. Dutchdriftking zegt

    20 november 2016 om 19:28

    Een RWD 159 met V6 van Maserati zou wel een droom zijn.

    Login om te reageren
  33. e38ossie zegt

    20 november 2016 om 19:29

    Ik vindt het belangrijker om te weten waarom een auto een overhang heeft. Audi bijv heeft de hele motor vóór de vooras liggen (grote overhang) waardoor deze auto’s een beroerde wegligging hebben. BMW heeft de motor óp de vooras liggen (korte overhang) waardoor deze van nature veel beter stuurt.

    Login om te reageren
  34. draadloos zegt

    20 november 2016 om 19:49

    Minder, minder..

    Login om te reageren
  35. rob5nismo zegt

    20 november 2016 om 20:05

    Ik vind de originele het mooist.
    Maar ik zie ook wel dat bij sommige auto’s niet echt mooi is de overhang

    Login om te reageren
  36. razer zegt

    20 november 2016 om 20:08

    Ferrari Laferrari die heeft pas overhang

    Login om te reageren
  37. j4cks0n zegt

    20 november 2016 om 20:16

    Foto met kortere overhang staat niet in proportie.

    Login om te reageren
  38. bofkont zegt

    20 november 2016 om 20:21

    Over overhang gesproken.
    https://i.ytimg.com/vi/C-XBxDBUWkg/maxresdefault.jpg

    Login om te reageren
  39. airditude zegt

    20 november 2016 om 20:46

    Euhm nee, Photoshop doet mij teveel denken aan een hotrod. Mis alleen de grotere wielen aan de achterzijde nog. Maar mocht iemand nog een rode 159 sportwagon met automaat en beige lederen bekleding hebben staan. Ik ben zoekende :-)

    Login om te reageren
  40. jjsolid zegt

    20 november 2016 om 21:12

    Ik moet eerlijk zeggen dat met de wat langere neus de auto veel meer in proportie is…

    Login om te reageren
  41. stationcar zegt

    20 november 2016 om 22:09

    Kijk, die 159 heeft inderdaad best een aardige overhang voor, dat is waar, maar het was me nog niet echt opgevallen. De 407, dié is pas erg, maar dat is sowieso een misbaksel. Het enige wat er bij mij blijft haken na het lezen van deze artikelen en de reacties, is dat de te grote overhang voor te maken zou hebben met (voetgangers) veiligheid, maar ik zie niet in wat dat met veiligheidseisen te maken kan hebben. Laten we eerlijk wezen, waarom kan BMW dan wel auto’s produceren met amper overhang aan de voorzijde? Ik vermoed dat het dus meer met de voorwielaandrijving te maken heeft en de positionering van de motor/aandrijflijn. Oftewel achterwielaandrijving op je auto rijdt niet alleen beter, het ziet er ook beter uit ;-)

    Login om te reageren
    • taxman zegt

      21 november 2016 om 10:31

      @stationcar: een goede voorwielaandrijver kost gewoon vrij veel extra tov achterwiel aandrijving. ´normale´ voorwielaandrijving daarentegen is juist lekker cheap. Hoe los je dat als fabrikant op? Ten eerste maak je de auto lekker hard. Daarbij roep je consequent dat het een sportieve auto is. Want hard is sportief in de hoofden van de klanten, en als je dus roept dat ie sportief is, dan verwacht de klant een harde auto. Het gebrek aan comfort valt dan niet zo op. Ten tweede zorg je dat er ook een beter onderstel beschikbaar is. Dat stop je natuurlijk alleen in de allerduurste uitvoeringen. Aan autojournalisten geef je ’toevallig’ wel altijd een auto mee met het betere onderstel, zelfs al is dat niet eens te bestellen op de auto die je meegeeft. En zo kan het dat je voortdurend leest over FWD auto’s die zogenaamd een goede wegligging hebben, terwijl dat als je er zelf in rijd (en dan bedoel ik echt rijden, niet te verwarren met forensen) helemaal niet blijkt te kloppen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 november 2016 om 14:58

        @taxman: nou nou. De kunst om een goede voorwielaandrijver te maken zit ironisch genoeg in de achteras. Een multilink achteras is noodzaak voor een goed weggedrag. Daar wordt inderdaad wel eens op bespaard bij goedkopere modellen/uitvoeringen.
        Maar het truukje van een harde vering, want “sportief”, daar bedient ook BMW zich van. Dat is universeel.
        Technologisch gezien is voorwielaandrijving superieur. Het is een technisch hoogwaardiger oplossing, levert meer interieur ruimte op en een veiliger weggedrag. En als je de dwarsgeplaatste motor juist plaatst dan heeft het weggedrag er geen hinder van.
        Het grote voordeel van achterwiel aandrijving is niet het weggedrag, dat maakt niet meer zoveel uit, het grote voordeel is dat versnellingsbak dan in de aandrijflijn kan worden opgenomen wat de juiste plek (vanaf de bestuurder gezien) achter pook voor de bekerhouders vrij maakt!

        Login om te reageren
        • taxman zegt

          21 november 2016 om 19:17

          @mashell: fwd is een prima concept. Het nadeel is dat het moeilijker/duurder is dan rwd.

          Login om te reageren
  42. jansuh87 zegt

    21 november 2016 om 07:23

    We hebben het alleen over het optisch aspect. Ik hoor niemand wat zeggen over het technische aspect. Hoe verder de voorwielen naar voren des de beter de front/rear gewichtsverdeling en het kost minder kracht om de auto te sturen, dus voor mij ook graag weinig frontoverhang graag

    Login om te reageren
  43. kliko zegt

    21 november 2016 om 08:33

    Ik heb liever meer overhang dan dat ze naar beneden gaan hangen. Ow wacht… Waar hadden we het over? Right..! Auto’s! :)

    Login om te reageren
  44. Lucchino zegt

    21 november 2016 om 11:26

    Nee, ik vind dat Giorgetto Giugiaro er meer verstand van heeft dan “jaapiyo”, als ik zo naar de verschillen kijk, haha. De 159 is mooi zoals hij is, bij het tweede plaatje klopt het wat mij betreft gewoon niet, met die wielen zo ver naar voor, en dan inderdaad een hele lap plaatwerk tot aan de voordeur.

    Login om te reageren
  45. huge zegt

    21 november 2016 om 12:41

    Een auto is meer dan een zijaanzicht, Maak dezelfde photoshop met een 3/4 vooraanzicht en dan merk je dat de motorkap ineens optisch te kort wordt en de “pijl-vorm” van de bumper niet meer dezelfde werking heeft. De lage, lange look van de voorkant is dan weg. Natuurlijk moet een voorwielaandrijver een langere overhang hebben maar de 159 heeft uit stilistische redenen een langere overhang meegekregen.

    Login om te reageren
  46. e36thuglife zegt

    21 november 2016 om 13:03

    deze fotoshop aub met alle waggies uit dat stukje doen!!!! eentje is te weinig voor een goed beeld

    Login om te reageren
  47. pinut187 zegt

    21 november 2016 om 19:30

    Je hebt gelijk..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North