Pagani onthult eerste special van Huayra; de BC

Auteur: , 46 Reacties

Voor de mensen die een gewone Huayra maar een onopvallende verschijning vinden.

Het heeft even geduurd, maar na alle actiemodelletjes van de Zonda heeft Pagani nu ook van zijn opvolger Huayra een special gemaakt; de Huayra BC. Die letters staan niet voor “Before Christ”, maar voor Benny Caiola. Dat was een man die in zijn leven heel wat dikke wagens heeft verzameld en precies daarom heeft Pagani deze special naar hem vernoemd. Want het ís een verzamelobject. Zo maakt Pagani er maar 20, dus ben je verzekerd van een auto die nu al meer waard is dan de oorspronkelijke prijs. Die overigens niet mals is, 2,3 miljoen euro. Maar dat was geen belemmering voor de gefortuneerde geïnteresseerden, ze zijn allemaal uitverkocht.

Wat krijg je dan voor je centen? Best een hoop. Zo is de 6.0 V12 met 2 turbo’s een stukje sterker. Was het origineel met zijn 700 PK al geen stakker, deze versie krijgt 800 PK onder de kap. Het koppel nam toe tot een achterbandverschroeiende 1098 Nm. Om de boel een beetje goed van zijn plek te krijgen, is de transmissie ook aangepakt. De bak schakelt precies twee keer zo snel, in plaats van een tergend langzame 150 milliseconden duurt de verzetswissel nu nog maar 75 ms. Scheelt toch weer, niet? Verder is het gewicht behoorlijk naar beneden bijgeschaafd, hij weegt ruim 130 kilo minder en legt nu nog geen 1220 kilo in de schaal. Wat deze aanpassingen hebben opgeleverd als het op snelheid aankomt is nog onbekend, maar reken maar dat ie hard gaat. De gewone versie doet de 0-100 immers al in 3,3 seconden en heeft een top van boven de 380…

Maar helaas, hij is dus al uitverkocht. Ik kan alleen maar zeggen; gelukkig hebben we de foto’s nog.

UPDATE: en de video’s, check ze HIER en HIER!



46 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Hmm… De toeters en bellen sieren ‘m niet. Liever een gewone, die ziet er soort van elegant uit
Ik heb hierbij wat ik ook bij de Zonda had: allereerste productiemodel wist ik nog niet wat ik ervan moest vinden. Eerst de beste facelift/special: gave bak!
@kroverbeek: ik vind de huyara precies het tegenovergestelde. Bij de F werd de zondag getransformeerd van ‘iets leuks een aardigs’ tot top 3 meest begeerlijke auto’s ooit. De huyara zag er best goed uit, maar vooral in de details een kunstwerk. En meer voor cruise dan race. Deze spoiler is gewoon raar en maakt absoluut no sense met de flapjes. Maar ze zijn verkocht dus voor mr. Pagani maakt het niet uit.
After-market velgen?
voor mijn gevoel is dit nu al de 3e keer dat dit artikel geplaatst word
Wat een dikke bak, porno! Wint ie het van de Zonda? Dat nooit, maar een monster is het wel! Alleen de achterspoiler had wat mooier gemogen, het ziet er nu net uit alsof ie er even is opgeplakt zonder er bij na te denken.
@viezefreddyw: ik ga er van lekken
Wat een machine en wat een specificaties zeg… al kan dit nooit uit de schaduw van de Zonda treden!
@michiel1: Pagani Zonda R dan !! Dat is idd de heilige graal
@kenner: Liever de 760 Rs dan.. Daar mag je nog mee op de weg ;-)
Ik vind hem gaaf. De Huayra vond ik altijd wat te ‘glad’ ten opzichte van de laatste Zonda modellen, maar dat maakt deze helemaal goed.
op de velgen na, een geweldig mooie auto..

De eerste Huayra die ik echt mooi vind..
Van de twintig gaan er 16 naar dr Zandbak
De eigenlijke reden dat de wagen naar Benny Caiola is vernoemd ligt net even wat anders. Het klopt dat hij een fervent autoverzamelaar was, maar dat was niet de reden dat de wagen zijn initialen draagt. De reden daarvoor is dat Caiola de eerste klant van Horacio Pagani was, en tevens een soort mentor voor hem was op zakelijk vlak.
@Edge: en de beste meneer is piepedood, daarom dus! Hij doet dat wel meer, initialen van dode mentoren gebruiken *kuh Zonda F(angio) kuh*
@technopatat: Klopt, daarom gebruikte ik ook continu “was” in plaats van is, maar ik had er best even een kruisje of (RIP) bij mogen zetten.
te veel….
Ik vind hem wel gaaf. Liever een gewone Huayra, die is net even wat cleaner. Maar deze mag er ook wel wezen. De spoiler staat hem erg goed.
Het geluid van deze auto blijf ik echter wel een nadeel vinden. Het klinkt wel monsterlijk, maar het past niet bij deze auto.
@berlinetta: Eens, het geluid van een Zonda klinkt -door het gebrek aan turbo’s- toch even wat beter en zou ook beter bij de Huayra passen. Dankzij de toepassing van turbo’s heeft Pagani echter wel de garantie dat hij minimaal tot 2023 V12 blokken kan afnemen van AMG zonder gezeik te krijgen om uitstootcijfers, vertelde hij tegen Top Gear.
@Edge: Ik vind de toevoeging van turbo’s ook geen slechte keus. Slechts het geluid hebben ze verkeerd aangepakt. In plaats van het geluid van de turbo’s te dempen, hebben ze het juist versterkt. In een brute offroad-machine of iets dergelijks had ik het erg gaaf gevonden, maar het past niet bij een hypercar.
@berlinetta: @edge:

Ik vind dat dat extreme turbogeluid juist bij de Huayra hoort!! De diepe V12 brul en het gefluit geven de auto juist dat speciale karakter. Van mij hoeft er geen atmosferische V12 in!

Daarnaast blijft hierdoor de Zondag ook echt speciaal. Dat vollo, huilende V12 geluid.. Wauw wauw wauw.

Voor mij de Zonda F graag.
Handbak en de mooiste en be best klinkende Zonda!
@jrmpower24: Het geeft inderdaad karakter, maar ik hou liever van gejank bij een auto zoals deze. Ieder zijn ding toch ;)
@jrmpower24: valt mij op dat wij altijd het tegenovergestelde over iets denken. Jij vindt de M5 F10 12c en dit mooi klinken, terwijl ik dat juist niet vind. Is ook leuk, zou ook wat zijn als we steeds dezelfde mening hadden. Turbo’s verpesten nou eenmaal voor mij de auto.
Heeft een standaard Huayra niet 730 peekaa’s?
@aambei: volgens mij ook, kan me ook een artikel herinneren waarin deze op 830 geschat werd
Ik begin steeds meer te walgen van dit soort auto’s. Altijd weer een extra special edition. Altijd weer net specialer. Lees: marketinggelul om klanten een extra miljoen te laten betalen voor 20,75 PK extra, 3,64 kilo minder, speciale lak, en een stuur van olifantenlullenleer. Voor 2,3 miljoen, geef mij maar een F40, wat moderne Ferrari’s erbij, een Rolls als daily, en een Saker. En dat gekke Russische karretje van laatst. Die Sherp ATV.
Wat een monster
Wow! De “standaard” kan me niet zo bekoren, maar deze, WOW!!!
Wauw!

Hoe kan ik aan deze foto’s komen in 1920×1080?
Kunnen jullie niet een wallpaper pagina maken?
@Mercman: http://huayrabc.pagani.com/

Niet verder vertellen he? ;-)
Schitterende auto! Die sticker opsmeuk mag er snel af, maar dat zal wel met sponsoren enzo te maken hebben. Het lijkt me niet gemakkelijk dit te financieren als een klein bedrijf.

Heel erg knap! Pagani en Koenigsegg zijn de enige hypercars die het overleven buiten de echt grote merken.
Knap!
Ik vind 20 exemplaren voor een special van Pagani nog behoorlijk veel anders. Als ik een paar miljoen te besteden had bij ome Horacio zou ik voor een echte one-off gaan. Neemt natuurlijk niet weg dat ze daar enorme gave wagens maken, pure kunst.
Bruuuut!
Wat een wagen zeg. Dit moet toch wel het beste zijn wat de autowereld te bieden heeft op dit moment? Misschien toch iets meer glimchrome van binnen… nee hij is perfect!
Tja, het begin van het zoveelste speciaaltje. Het is een Pagani, en dat is op zichzelf al genoeg.

Wat mij verbaasd is de hoge top van een gewone. Met slechts dik 700pk toch nog 380 gaan. Die auto moet aërodynamisch monsterlijk goed zijn!
Mooi apparaat
PRACHTIG!!

Ik ben sowieso fan van de huayra. Wat een beauty.
ook deze extremere versie.. Wauw!!!
Bah
Die gewichtsbesparing is echt knap
Van 0-100 is snel maar voor z’n vermogen niet echt. Desalniettemin loopt hij nog aardig lang door… 380 is niet mals
Kermisbak voor kermisvolk ..
Whow die velgen, wat lelijk zeg.
Als Horatio nou die sleutel had vervangen voor een normale sleutel ipv zo’n groot en lomp ding, had hij 131 kilo bespaard.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).