• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pagani Zonda F doet Nürburgring in 7:27:82

Auteur: Dennis, gepost 18 oktober 2007 om 12:02 – 45 Reacties

Pagani Zonda F Nürburgring record

In het vorige bericht schreef ik nota bene nog dat de Nissan GT-R op de Nürburgring met een rondetijd 7:35 nog slechts twee seconde langzamer is dan de Pagani Zonda F, maar dat is alweer achterhaald. Vandaag precies drie weken geleden op 27 september, werd in de avond bij een temperatuur van 10 graden Celcius een Pagani Zonda F over het 20,6 kilometer lange circuit met z’n 173 bochten gestuurd.

Het rondje werd afgelegd in een tijd van slechts 7:27:82. Daarmee is een nieuw Ringrecord gevestigd voor productieauto’s. Ik snap dan alleen niet waarom dit bericht pas drie weken later opduikt. Hebben we met z’n allen liggen pitten?

De geslaagde recordpoging stond in het teken van de legendarische Formule 1 race op 4 augustus 1957. Toen pakte ‘de Maestro’, de bijnaam die Fangio van zijn collega-coureurs kreeg toebedeeld, een historische overwinning op de Nürburgring. Ondanks zijn zege kon hij de wereldtitel in zijn Maserati 250F pas in de volgende race, de Grand Prix van Pescara, veiligstellen dankzij een tweede positie achter Stirling Moss. De Grand Prix van de Nürburgring in 1957 blijft één van de meest memorabele Formule 1 races ooit. De reden daarvoor was de fenomenale opmars van Fangio, waarbij hij in slechts zeven ronden zijn achterstand van meer dan veertig seconden op de Ferrari’s van Hawthorne en Collins, die op dat moment de race leidden, goedmaakte. Tijdens een pitstop voor nieuwe banden en brandstof verloor de coureur uit Balcarce 45 seconden nadat een wielmoer onder zijn ‘single seater’ terecht kwam.

Fangio zette vervolgens de achtervolging in en finishte de race uiteindelijk op het hoogste schavot, waarbij hij het baanrecord ronde na ronde verder aanscherpte. De twee Ferrari’s konden nooit verwacht hebben dat Fangio nog op hen in zou lopen, laat staan dat hij ze zelfs voorbij zou stevenen, maar toch presteerde hij het ongelooflijke. Na afloop van de race kon de Argentijn zelf bijna niet geloven welk een prestatie hij had neergezet. “Ik heb in mijn leven nog nooit zo hard gereden en ik denk ook niet dat ik dat nog eens kan realiseren.” (via passion4wheels.com)

Ook interessant!

  • Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
    Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
  • Pagani bouwt tóch weer een nieuwe Zonda
  • Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
    Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
  • Hamilton rijdt V12
    Hamilton belooft ALLEEN EV's te rijden, rijdt toch V12

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

nurburgring, pagani, record, Supercars

Vorig bericht: « Nissan GT-R sneller dan SLR McLaren op Nürburgring?
Volgend bericht: ITRI Ecooter: overdekte scooter met zijwieltjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alwood zegt

    18 oktober 2007 om 12:11

    ben ik alleen ff verward… vallen donkervoort en radical niet onder productiewagens? scheelt trouwens maar heel weinig met de CGT… geweldig zo goed als die met slechts 612 pk in elkaar is gezet :D

    Login om te reageren
  2. poupoulossos zegt

    18 oktober 2007 om 12:11

    WTF Hulde voor de Zonda F _O_

    Login om te reageren
  3. Martijn zegt

    18 oktober 2007 om 12:11

    Leuk verhaal om te lezen! Dat moet zeker een super race zijn geweest!!

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    18 oktober 2007 om 12:12

    oja, blijft een leuk linkje ;) en ze hebben de zonda ook nog niet bijgewerkt(!)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times

    Login om te reageren
  5. RubenBaeten zegt

    18 oktober 2007 om 12:15

    Hier een kort filmpje van die koningsprestatie. :D

    Login om te reageren
  6. RScosworth zegt

    18 oktober 2007 om 12:16

    Nette tijd hoor! :)

    @ Dennis: Waarschijnlijk bedoel je 173 bochten in plaats van 73 ;)

    -edit: Ja, dat zeg ik…:) –

    Login om te reageren
  7. dekster (Union Fait La Force) zegt

    18 oktober 2007 om 12:16

    De echte ringmeester is Steffan Bellof en niet Fangio ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=NqFrqLBcCGk

    Login om te reageren
  8. Martijn zegt

    18 oktober 2007 om 12:19

    ohwja en btw: http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times

    Login om te reageren
  9. Martijn zegt

    18 oktober 2007 om 12:20

    ohw sorry alwood had het al geplaatst….

    Login om te reageren
  10. Marten zegt

    18 oktober 2007 om 12:40

    En de meesteres is Sabine :-)

    Login om te reageren
  11. ShelbyGT500E zegt

    18 oktober 2007 om 12:47

    En wat als de R uit komt dan word het meschien wel 7.15.00

    Login om te reageren
  12. SQB zegt

    18 oktober 2007 om 13:00

    Zwart… Rood dwarsdingskie op de motorkap… ’t Is de nieuwe KITT!

    Login om te reageren
  13. Powerslide zegt

    18 oktober 2007 om 13:24

    Kan je je voorstellen dat je je Zonda F Clubsport even uitleent zodat iemand zich uitleeft op de Nordschleife en het ronderecord verbetert?

    Toch heeft een klant echt netjes zijn auto uitgeleend….

    Login om te reageren
  14. Powerslide zegt

    18 oktober 2007 om 13:29

    http://www.youtube.com/watch?v=WV_K1Fx-OcY

    Nog even een stukje van de Zonda over het rechte stuk van de Nordschleife. Heeeerlijk!

    Login om te reageren
  15. Juppe zegt

    18 oktober 2007 om 13:35

    @Alwood,
    Zover ik weet is de radical SR8 niet streetlegal. De SR3 (3e tijd) wel. Maar wat nou precies onder ‘productiewagen’ valt is mij een raadsel.
    De Donkervoort komt niet zo uit de fabriek in Lelystad, maar is aangepast door Michael Duchting (vleugels, 340pk (dacht ik) ipv 270 van de standaard RS). Maar deze kun je wel zo kopen, en is in die vorm ook streetlegal.

    Wie weet de definitie van ‘productiewagen’? Moet ie alleen streetlegal zijn, direct in deze vorm te koop (onaagepast), of moeten er ook een minimaal aantal van gebouwd zijn?

    Login om te reageren
  16. ShelbyGT500E zegt

    18 oktober 2007 om 13:50

    Juppe @

    Een productie wagen houd in dat ie voldoet aan de regels van de weg. en die regels zijn dat er lichten op zitten spiegels en een niet te hard motor geluid heeft normalen banden enzovoort.

    Login om te reageren
  17. roland zegt

    18 oktober 2007 om 14:03

    @ ShelbyGT500e

    Volgens mij ben jij in de war met street legal, goedgekeurd voor de openbare weg en dergelijke. Productiewagen wil toch echt zeggen dat er een reguliere productie gedraaid wordt (hoe klein ook, dus die 5 MC Corse zijn waarschijnlijk productiewagens én voor de openbare weg).

    Een grote beurt na oplevering, in welke vorm dan ook maakt dat het volgens mij geen productiewagen meer is. Alpina is een merk en maakt productiewagens, een Donkervoort met een nabehandeling ergens anders volgens mij niet. Een Golf waar je bij VW Individual een W12 in laat zetten ook niet, ook al worden alle onderdelen in serie geproduceerd.

    Maar wellicht kan de definitie nog scherper?

    Login om te reageren
  18. ShelbyGT500E zegt

    18 oktober 2007 om 14:23

    jep was in de war

    Login om te reageren
  19. rembo1987 zegt

    18 oktober 2007 om 14:24

    het werd gereden op 25 september, niet op 27 september,

    Login om te reageren
  20. Juppe zegt

    18 oktober 2007 om 14:33

    @Ronald,
    Zoiets dacht ik ook idd. Het is iig meer dan alleen streetlegal. Maar dit blijft natuurlijk een vaag gebied. Zoals de Donkervoort van Duchting bv, dat is niet een auto die achteraf nog ff aangepast wordt. Maar hij wordt meteen zo opgebouwd, en daarna pas op kenteken gezet.

    Maar dan zou het enige verschil tussen streetlegal en productieauto het moment van op kenteken zetten zijn of niet? (Tunen voor of na kenteken)

    Ik heb nog nooit een scherpe definitie kunnen vinden, maar misschien bestaat die ook niet. Omdat het in de racerij niet interessant is, daar is een model gehomologeerd of niet-gehomologeerd. En daarvoor moeten er 200 of 500 ofzo gebouwd zijn (zoals de Porsche GT3 bv.) Kleine serie’s van bv 5 is dan hetzelfde als een uniek exemplaar.

    Login om te reageren
  21. vinox zegt

    18 oktober 2007 om 15:28

    Laat ons dan ne keer eens en voor altijd een deftige definitie samenstellen hè :-) Nee serieus, DUS:

    Geen tuners (bvb Edo), geen auto’s die niet in productie gaan of uniek zijn (bvb Radical, Donkervoort). Zover zijn we duidelijk al, maar wat dan bvb met een Atom? Die zou er dan wel bijhoren of wat?

    Login om te reageren
  22. Pannekoek zegt

    18 oktober 2007 om 15:38

    Ook geen gelimiteerde versie, daarom staan de Enzo, F50 en F40 bijv. ook niet op die lijst..

    En een straatlegale auto hoeft nog niet perse een productie auto te zijn..

    Login om te reageren
  23. remco zegt

    18 oktober 2007 om 15:51

    btw, het zijn wel 73 bochten 33 linker en 40 rechterbochten

    Login om te reageren
  24. Juppe zegt

    18 oktober 2007 om 15:59

    Volgens de regels van fastestlaps.com mag een gelimiteerde versie ook op de lijst, de regel is:
    2. A car has to be 100% street legal and without any aftermarket modifications (100% stock).

    Maar dat maakt het nog geen productieauto idd.

    Login om te reageren
  25. Guan zegt

    18 oktober 2007 om 17:00

    73 bochten lijkt me idd logischer. 173/20,6 = 8,4 bocht per kilometer. Als dat kan moet ik de definitie van een bocht nog een gaan bekijken ;)

    Login om te reageren
  26. Dink zegt

    18 oktober 2007 om 17:29

    Ik had laatst m’n eerste trackday experience: de ‘Ring in een opgepepte Z06. Gaaf!

    Login om te reageren
  27. Remon zegt

    18 oktober 2007 om 17:30

    Gemiddeld 170 km per uur.

    Login om te reageren
  28. vinox zegt

    18 oktober 2007 om 17:31

    “The Gesamtstrecke consisted of 174 bends (prior to 1971 changes), and was 8 to 9 metres in width on average.” (wiki)

    “The current 20.8 km Nordschleife course with 33 left and 40 right turns (actually about 100 corners, as counted by enthusiasts). The lower left yellow area indicates the location of the Sketch Grand Prix course”

    Ook wiki. However, je zegt 8.4 bochten per kilometer. Het zal niet veel schelen tot 1971, 174 bochten op 22,810 km geeft ook 8,1 bochten als resultaat.

    Login om te reageren
  29. vinox zegt

    18 oktober 2007 om 17:32

    Dat was @ Guan btw, maar ’t duurde efkes, opzoeken en zo. Ge moet ier dan ook zo rap zijn hè :-p

    Login om te reageren
  30. vinox zegt

    18 oktober 2007 om 17:34

    De mensen die echt into figures en facts zijn moeten zeker de wiki site van de ring ne keer checken (int engels natuurlijk), das wreed interessant!

    Login om te reageren
  31. ananas zegt

    18 oktober 2007 om 17:55

    is het niet 22,8 km lange circuit ipv 20,8?

    Login om te reageren
  32. GJ zegt

    18 oktober 2007 om 18:01

    ” In slechts 7 ronden”? Dat is dus een ruime 140 kilometer! Op een gemiddeld Tilcke-circuit is dat dus zo’n 28 ronden of ca. een halve grand prix! Nog steeds indrukwekkend,maar het plaatst het misschien wel in wat meer perspectief.

    Login om te reageren
  33. w0o0dy zegt

    18 oktober 2007 om 20:35

    @Vinox: “En waar is uwe F430 of Zonda hè in de rondetijdenlijst?”

    Right here, baby! hehehe ;)

    Niet verkeerd die tijd, maar de tijden in de top 10 gaan de komende maanden (jaartje of anderhalf) overhoop gegooid worden…… Toch wel sterk werk 3 seconden sneller dan de GT2 (7:31.02) maar aan de andere kant… deze heeft 650pk en meer dan 700nm koppel.

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    18 oktober 2007 om 21:24

    Waar is het bewijs? Ik wil de beelden!

    Login om te reageren
  35. CSL zegt

    18 oktober 2007 om 23:04

    Wel lachen dat voor de Mclaren F1 altijd nog 7’11” staat! Maar ik weet niet of dat officieel is.
    Het nog altijd grappigere voor mij is dat een BMW E36 M3 3.0 (286pk)van 1993 Aangepakt door AC-Schnitzer in 1995: “AC-Schnitzer M3 CLS II” een tijd in 1995 neerzette van 7:36!!
    http://www.supercars.net/cars/207.html

    Login om te reageren
  36. w0o0dy zegt

    18 oktober 2007 om 23:23

    @csl: zo zie je maar…. een racewagen (want dat is die AC Schnitzer in feite) is toch altijd weer sneller…. Iedere auto in de top 100 kan een veel sneller tijd zetten met raceonderdelen. Btw de auto had 350pk (257kw) en een top van 290km/u….

    Login om te reageren
  37. CSL zegt

    18 oktober 2007 om 23:37

    @w0o0dy
    Klopt, zo’, 8jaar geleden had ik nog een E36 M3 van 1993(singel VANOS). Ik had wel alles van de EVO M3 uit 97 erop gezet. Scheelt toch wel, Aluminium deuren kofferbak etc.. Endan nog een Carbonnenmotorkap, wat behoorlijk scheelde. leuke michelin cup banden, met zo’n 340pk, dat ding ging als een koggel. Was misschien wel 1 van mijn favoriete en betrouwbaarste auto’s.
    Tot mijn verbazing ben ik hem een tijdje terug tegengekomen op Youtube :O
    http://www.youtube.com/watch?v=ARrKu8M9xDE

    Login om te reageren
  38. w0o0dy zegt

    18 oktober 2007 om 23:45

    Ken je de site van Ac Schnitzer? daar staat ie op http://www.ac-schnitzer.de/en/bmw-cars/garage/concept-cars/1995-acs3-cls-ii/general-info/

    Login om te reageren
  39. CSL zegt

    18 oktober 2007 om 23:57

    Ik zie het:
    weight-saving of approximately 160 kilogramms(1260kg!!).
    This concept study shows how an M3 can be converted by professional tuning into a thoroughbred race touring car for road use.
    The aerodynamics and driving stability of the CLS II represent the state of the art.

    Waanzinnig lekkere auto. Komt heel goed in de buurt van de E46 CSL.

    Login om te reageren
  40. Iwan zegt

    19 oktober 2007 om 08:22

    Heeft iemand dat plaatje in wallpaper formaten? Ik vind het wel een erg coole poze.

    Login om te reageren
  41. rider zegt

    19 oktober 2007 om 08:49

    beetje raar dat pagani die tijd niet officieel heeft bevestigd. of in ieder geval een instantie die er bij was. een geweldige prestatie. minder gewicht en minder vermogen dan een porsche carrera gt en toch iets sneller. en sowieso veel exclusiever en ik vind ook mooier.
    de eigenaar moet wel heel veel vertrouwen in de rijder hebben om zo’n duur speeltje uit te lenen! 7,27.82min, waanzinnig snel. maar wat zou de clubsport versie doen qua tijd? misschien wel 7,20 rond? die is nog lichter en nog krachtiger.
    ik vind dit helemaal een meester prestatie als je bedenkt hoe groot pagani wel niet is. een dwerg in verhouding tot porsche/lamborghini en ferrari. en helemaal geen race ervaring! ik geloof niet dat een ferrari enzo dit sneller zou kunnen. (is weliswaar sterker maar ook zwaarder) wie durft het aan om zijn enzo eens goed op zijn donder te geven op de ring!?

    Login om te reageren
  42. SimonMc zegt

    19 oktober 2007 om 13:05

    @rider: ik vermoed dat het hier al gaat over de clubsport, alhoewel niet direct vermeld.

    Login om te reageren
  43. Baloni zegt

    19 oktober 2007 om 18:41

    Wat een verschrikkelijk lelijke auto.. maar wel vette prestatie hoor! :O

    Login om te reageren
  44. Rick dos zegt

    24 november 2007 om 12:21

    En hier is het bewijs….

    http://www.youtube.com/watch?v=APbrjvadVA0&eurl=http://www.worldcarfans.com/4071123.002/pagani-zonda-f-breaks-nurburgring-production-car-lap-record

    Login om te reageren
  45. sytze.k-buggati zegt

    21 december 2009 om 13:05

    dit is een vette auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North