• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

PAL-V: ‘We schrijven hier geschiedenis’

Auteur: perry_snijders, gepost 23 januari 2017 om 22:01 – 38 Reacties

Robert Dingemanse


‘Mensen dromen al honderd jaar een vliegende auto te bouwen, wij doen het.’

Robert Dingemanse van PAL-V had afgelopen jaar een jubileum te vieren: hij werkte tien jaar aan zijn project. Toch is er nog geen tastbaar resultaat, want af is de auto nog niet. Toch is hij opgetogen. ‘Alle tests met het prototype zijn goed verlopen. Natuurlijk is tien jaar lang, het is echter maar net hoe je er tegenaan kijkt. Mensen proberen al honderd jaar om een vliegende auto te bouwen en wij gaan het gewoon doen. We schrijven hier geschiedenis. Wat is dan tien jaar?’
Dingemanse is geen schuurtjesknutselaar. In het tamelijk anonieme bedrijfspand in Raamsdonksveer werken volgens hem ruim veertig mensen aan de ontwikkeling van de PAL-V. We hebben ze niet nageteld, maar we nemen het aan. Op het moment dat we hem bezoeken, staat de PAL-V er echter ook niet. ‘Die staat nu bij Munsterhuis in Hengelo, onze eerste dealer. De uiteindelijke versie ziet er echter heel anders uit dan het prototype. Het prototype is eigenlijk nog een vliegende Carver, waarin je achter elkaar zit. In het uiteindelijke model zit je náást elkaar. Hij wordt dus breder en hij zal minder kantelen in bochten.’

Onrealistisch beeld
Het beeld dat veel mensen hebben van een vliegende auto, is volgens Dingemanse onrealistisch. ‘Het is niet zo dat je een file ziet op de A2 en vervolgens opstijgt. Dat mag niet en het gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren. De bedoeling is dat je ermee naar een vliegveld rijdt en daar opstijgt. In Nederland lijkt dat raar, omdat we hier weinig vliegvelden hebben en de noodzaak er niet echt is om te vliegen. In het buitenland zie je véél meer kleine vliegveldjes en je kunt serieus tijd winnen, bijvoorbeeld als je in de bergen woont. Dan laat je tientallen haarspeldbochten links liggen en vlieg je met snelheden tot 180 kilometer per uur in rechte lijn naar je bestemming. Je kunt dan vliegend in een kwartiertje doen wat je met een auto misschien wel twee of drie uur kost. Ook voor mensen die op een eiland wonen kan het een uitkomst zijn.’ Die vliegvelden hoeven bepaald niet groot te zijn, voegt hij toe. ‘Je hebt maar weinig snelheid nodig om op te stijgen. Afhankelijk van de weersomstandigheden kun je binnen 90 tot 200 meter opstijgen.’

Veiliger dan een helicopter
Er is echter nog een tweede probleem voor vliegende auto’s: er zijn aanzienlijk meer mensen met een rijbewijs dan met een vliegbrevet. Dus wie gaat er met een PAL-V vliegen? Dingemanse: ‘Mensen zien een rotor en denken aan een helikopter, maar het vliegen van de PAL-V is te vergelijken met een gyrocopter. Daarmee is het vliegen veel eenvoudiger en bovendien veiliger. Sinds ik het verschil in veiligheid tussen een helikopter en een gyrocopter weet, ben ik nooit meer in een heli gestapt. Een belangrijk verschil is bijvoorbeeld dat de rotor bij ons niet aangedreven wordt. Dat zorgt ervoor dat je niet zomaar uit de lucht valt als om wat voor reden dan ook de motor uitvalt.’ Als Dingemanse me meesleept naar een simulator blijkt dat het inderdaad kinderspel is om met de PAL-V te vliegen. ‘Je ziet hoe makkelijk het is,’ zegt hij. ‘Aan 20 tot 40 uur lessen heb je genoeg. Die lessen heb je dan niet nodig om te zorgen dat je niet uit de lucht valt, maar vooral om de regels te leren kennen.’

Pal-V simulator

Italiaans design
Toch blijft het wachten al lang, heel lang op het productiemodel. ‘Dit jaar tonen we de PAL-V Liberty. Dat is echt een grote stap vooruit, zowel qua uiterlijk als op het gebied van veiligheid. En vergis je niet in de eisen waaraan je moet voldoen. Je moet niet alleen aan alle eisen voldoen waaraan een auto moet voldoen, maar ook aan alle eisen waaraan een vliegtuig moet voldoen. Wat ik al wel kan zeggen is dat de Liberty door een beroemd Italiaans designhuis is ontworpen. De eerste reacties van kopers die hem al hebben gezien, zijn heel positief. We bereiden ons nu voor op de fabricage van de eerste preproductiemodellen.’
Die eerste kopers betalen 500.000 euro voor hun vliegende auto. ‘Het is vooralsnog niet onze ambitie om de Opel Kadett van het luchtruim te bouwen,’ zegt Dingemanse. ‘Maar wellicht dat de prijzen in een later stadium zullen dalen. Voorlopig zit dat er niet in, want we kunnen maar in een beperkte oplage produceren. Potentiële kopers vinden de PAL-V echter niet te duur; het probleem met vliegende auto’s is namelijk niet dat ze te duur zijn, het probleem is dat ze er gewoon helemáál niet zijn.’
Dat lijkt met de PAL-V te veranderen, en eerlijk gezegd zijn we daar heel benieuwd naar. Want we spreken Dingemanse niet tegen als hij zegt dat hij geschiedenis gaat schrijven met zijn vliegende auto, we voegen er alleen wél aan toe dat dat pas gebeurt zodra de productie daadwerkelijk op gang komt.

Foto’s: Luuk van Kaathoven

Ook interessant!

  • Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
    Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Configureer een BMW alsof het weer 2005 is
  • ‘Verboden’ versie van de Toyota GR Supra bestaat nu alsnog
  • Controversiële crossover gaat nóg controversiëler worden
  • Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
    Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
FacebookTweetPinLinkedIn

pal-v, vliegende-auto

Vorig bericht: « Deze heerlijke Honda heeft Italiaans design
Volgend bericht: Deze 15 auto’s werden in 2016 het vaakst gestolen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    23 januari 2017 om 22:17

    Ik hoop echt dat het ze gaat lukken de PAL-V te produceren, al is het maar zodat wij Nederlanders weer iets hebben om mee te pronken.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 januari 2017 om 06:35

      @edge:

      “Maak NL groot nog een keer” ..

      Login om te reageren
      • wheresmycossie zegt

        24 januari 2017 om 20:43

        @lincoln: dat ding wordt fantastisch, de Beste! Waarheid als een koe

        *trump modus off*

        Login om te reageren
  2. El-Loco zegt

    23 januari 2017 om 22:18

    Ik vind het een interessant project, wat (in tegenstelling tot andere mobiliteitsinitiatieven in Nederland) wél door gaat. Ze gaan duidelijk niet over één nacht ijs.

    Login om te reageren
  3. Boomer zegt

    23 januari 2017 om 22:18

    ‘Auto’ is een rekbaar begrip blijkbaar. Dit is meer een kruising tussen een BMW C1 en een renault twizzy. Maar een auto is het zeker niet.

    Hooguit een helicopter waar je ook mee kan rijden.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 januari 2017 om 07:25

      @airc: dat jij niet gewend bent aan zo’n model auto betekent niet dat het geen auto is.

      Login om te reageren
      • Boomer zegt

        24 januari 2017 om 08:17

        @lekbak: dat kan wel zijn maar vraag 100 mensen in de samenleving een auto te tekenen. Ik garandeer je dat niemand deze contraptie op papier zal zetten. Dit is een auto op dezelfde manier als een Piaggio MP3 dat is.

        Login om te reageren
  4. healey zegt

    23 januari 2017 om 22:20

    Een helicopter valt ook niet uit de lucht als de motor uitvalt. Dan gaat deze in autorotatie en gedraagt hij zich eigenlijk als een gyrocopter.

    Login om te reageren
    • evian zegt

      24 januari 2017 om 10:58

      @healey: Volgens mij komt hier nog steeds een handeling bij kijken. op het moment dat de wieken snelheid hebben en je vlak boven de grond bent moet je hem nog steeds optrekken. Een gyrocopter doet dit automatsich zonder dat er maar iets van een regeling aan te pas komt. Er zitten dan ook geen bewegende delen aan de wieken. Het zelfde zie je in de natuur bij een boom die zijn zaden ook aan een enkele vleugel heeft zitten en dan komen ze al tollend langzaam naar benden. Wij hadden er vroeger 1 in de achtertuin, kan hem alleen niet vinden zo snel.

      Login om te reageren
  5. ghost zegt

    23 januari 2017 om 22:21

    Wilde juist opstijgen als er file was op de A2, wat een onding!

    Login om te reageren
  6. lekkaah zegt

    23 januari 2017 om 22:34

    Wel met een V8 en straight pipes gaarne
    – een autoblogger

    Login om te reageren
  7. banaan7 zegt

    23 januari 2017 om 22:37

    Kan je niet op pauzeplaatsen minilandingsbanen maken voor die dingen? Dan hoef je ook niet perse naar een vliegveld

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 januari 2017 om 07:26

      @banaan7: in Duitsland bijvoorbeeld heeft elk gehucht een vliegveld. Daar is ‘naar een vliegveld gaan’ helemaal geen probleem. Daar wonen ze bijna naast.

      Login om te reageren
  8. larini zegt

    23 januari 2017 om 22:43

    Hoop dat dit project slaagt en ze er veel verkopen. Vooral aan mensen die boven op een berg wonen die die haarspeldbochten dan niet meer hoeven te nemen. Dat doe ik dan wel. Met veel plezier.

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    23 januari 2017 om 23:22

    Kom regelmatig langs dat pand en vraag me telkens af hoe het ermee staat.. nu weet ik het, lol.

    Wens ze succes maar dure techniek en lage aantallen.. ik voorzie problemen met het schrijven van zwarte cijfers.

    Login om te reageren
  10. sollie1984 zegt

    23 januari 2017 om 23:30

    Mensen hebben al de grootste moeite om een voertuig met 4 wielen onder controle te houden, laat staan vliegen met een voertuig van 1500 a 1600 kg. Maar ach…dromen mag.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      24 januari 2017 om 07:37

      @sollie1984: Ga er maar niet van uit dat je met je 123rijbewijs.nl papiertje in dat ding mag stappen. Je moest eens weten wat een papierwerk erbij komt kijken om in je Cessna 124 van Rotterdam Airport op te stijgen, een rondje Zeeland te doen en weer op Rotterdam te landen. Vluchtplannen, tijdschema’s, voertuigchecks, de hele reutemeteut. En dat is alleen maar om op die dag gebruik te mogen maken van het toestel. Dan moet je ook nog je brevet halen en regelmatig vliegen om je uren te maken, anders mag je het brevet weer inleveren. Vliegen is niet voor niets zo veilig, ze laten niet zomaar elke Jan Lul het luchtruim kiezen. Gelukkig niet.

      Login om te reageren
  11. stephane8200 zegt

    23 januari 2017 om 23:30

    Ik hoorde dit weekend iets over dat mensen het soms leuk vinden als anderen hun dromen niet realiseren. Zo van: “Dromer, zie je nou wel.”

    Omdat zij niet hun dromen najagen en dus eigenlijk jaloers zijn. Vriendin van me is 8 jaar met een boek bezig geweest en brengt het nu uit.

    Voor zowel die PAL-V vrienden als die vriendin geldt: ik vind de business case heel dun. Maar misschien ben ik te veel op (financieel) resultaat gericht en niet zo zeer op het in de geschiedenisboeken terecht komen als iemand die iets achter gelaten heeft waar al dan niet iemand op heeft zitten wachten.

    Login om te reageren
  12. vroaaar zegt

    23 januari 2017 om 23:53

    Kansloos.

    Login om te reageren
  13. rydodrive zegt

    24 januari 2017 om 00:26

    “Laat je tientallen haarspeldbochten liggen”

    Not for me?

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    24 januari 2017 om 06:41

    Elke handige redneck maakt zo een ding subsidieloos in zijn achtertuin ..

    En voor de luie donders zijn er al 30 jaar bouwpakketjes te koop ..

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      24 januari 2017 om 06:44

      @lincoln: en er zit al war subsidie in dat ding… 40 mensen 10 jaar aan het werk houden is niet gratis…

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        24 januari 2017 om 07:24

        @airc:

        We hebben het hier wel over iemands droom ..
        Niet te lichtzinnig over denken dus ..

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        24 januari 2017 om 11:03

        @airc: Subsidie? Wat dacht je van misschien private investeerders?

        Ook nog zelf nadenken, niet altijd je onderbuik allemaal dingen laten aannemen.

        Login om te reageren
        • Boomer zegt

          24 januari 2017 om 15:57

          @fanboy: Oh ik ben meer dan op de hoogte daarvan hoor.
          http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/wbso/wbso-de-praktijk

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            24 januari 2017 om 16:03

            @airc: Ja, misschien gebruiken wij de WBSO ook wel op ons werk (in andere bedrijfstak)

            Maar daarmee kun je geen bedrijf draaien. Hier zijn echt wel investeerders mee aan de haal gegaan. Subsidie is niet genoeg, en de bank gaat zoiets natuurlijk niet aan.

            Login om te reageren
            • Boomer zegt

              24 januari 2017 om 16:19

              @fanboy: Het is niet alleen WBSO, maar goed… Als je het filmpje bekijkt ken je precies wat wel, en ik weet vrijwel zeker dat er nog wel waat meer regelingen ‘gebruikt’ worden.

              Login om te reageren
  15. pinut187 zegt

    24 januari 2017 om 06:52

    Veel succes gewenst en hopen dat er een markt voor is. Een paar foto’s van het model wat bij de dealer staat was ook wel interesant geweest.

    Login om te reageren
  16. Dizono zegt

    24 januari 2017 om 07:00

    Zou toch mooi zijn als ze dit van de grond krijgen.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      24 januari 2017 om 07:38

      @dizono: *gniffel*

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      24 januari 2017 om 08:10

      @Dizono: Scherp op de vroege ochtend!

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        24 januari 2017 om 08:25

        @berlinetta: ik word geacht enigszins samenhangende dan wel relevante stukjes te schrijven voor jullie op deze vroege morgen, dus enige scherpte is daarbij wel welkom ;)

        Login om te reageren
  17. woudloper zegt

    24 januari 2017 om 07:52

    Als ze in de nabije toekomst zouden leveren, moeten ze nu toch enkele test mules hebben die constant buiten zijn???

    Login om te reageren
  18. Gulli zegt

    24 januari 2017 om 08:02

    Ha! En zie hier een potentiele Nederlandse klant! :)
    http://www.nu.nl/binnenland/4411746/lelystad-airport-mag-van-rechter-man-werk-vliegt-niet-weigeren.html

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    24 januari 2017 om 08:47

    Altijd geweldig als er iets wordt gemaakt wat nog niet bestaat. Maar zoals gezegd: de business case is wel matig. In principe is het ook handig als je met je auto kan varen. Maar hoeveel van amfibie voertuigen zijn er in Nederland? Maar goed, ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen!

    Login om te reageren
  20. evian zegt

    24 januari 2017 om 11:01

    Ik heb 3 jaar geleden een rondleiding gehad bij dit bedrijf en ik ken ook iemand die er is blijven hangen na zijn afstuderen. Er werken inderdaad een indrukwekkend aantal mensen aan de auto en de simulator zag er ook goed uit. Ik heb de pal-v destijds wel gezien en ik was zeker onder de indruk.

    Login om te reageren
  21. maferick74 zegt

    24 januari 2017 om 11:26

    Ik kom van huis en stap in mijn vliegende auto, sta in de file om naar een vliegveld te komen. Schiet door de lucht naar een ander vliegveld( waar ik helemaal niet wil zijn maar omdat er niet zoveel vliegvelden zijn heb ik geen keus) daar land ik zachtjes en sta dan in de file om op de juiste plek te komen. Ja handig apparaat.

    Login om te reageren
  22. mrrallycross zegt

    24 januari 2017 om 18:10

    Leuk initiatief. Op dit moment lijkt het wel lastig om hem ergens te landen in de buurt van je kantoor in bijvoorbeeld amsterdam

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North