Deze heerlijke Honda heeft Italiaans design

Auteur: , 21 Reacties

Sterker nog: het designhuis dat deze Jap tekende, bedacht ook de wulpse vormen van Dizono's vlagele Peugeot...

Deze Honda heeft Italiaans design

Inderdaad, het zijn de hocus pocus boys van Pininfarina die deze fraaie doch onconventionele cabrio creëerden. Zoals je verwachtte vormde ook dit studiemodel een opmaatje voor de S2000. Wie niet bekend is met deze hoogtoerige cabrio dient vooral te onthouden dat er eigenlijk geen betere cabrio is. Overigens zagen we eerder al de Argento Vivo. Ook een Honda, ook getekend door Pininfarina, ook een voorproefje op de S2000.

Terug naar de SSM, want daar kijk je naar. Deze Sports Study Model werd in 1995 getoond op de Tokyo Motor Show. Onder de kap lag een gloedjenieuwe 2.0 vijfcilinder met VTEC en een semi-automatische vijfbak. Ook zat er een heuse startknop in! Nu oud nieuws, ruim twintig jaar terug een klein wonder. De motor lag inderdaad voorin, power werd enkel en alleen naar de achterwielen gestuurd.

Verder zitten de koplampen niet op de plekken waar je ze verwacht, maar iets daaronder. Ze doen een beetje denken aan de verstralers op Le Mans-racers als de Porsche 935. Let verder ook op de dubbele cockpit (die net als de lampen het productiestadium niet haalde). Bovendien had de SSN een topsnelheid van 250 km/u. Niet slecht, voor een simpele 2.0!



21 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ziet er strak uit!
Ik kan me vergissen maar volgens mij is de SSM niet door pininfarina getekend.

Developed by Honda at the company’s Wako design center in Tokyo, the SSM featured stunning bodywork and almost textbook proportions.

Groet Robert, Hondablog.nl
@robertmeijer: dat kwam inderdaad ook bij mij op. Ff opgezocht en volgens mij heb @MauritsH kun je dit ophelderen? Volgens mij heeft robert gelijk…
@peug206: @robertmeijer voor zover ik op internet heb kunnen terugvinden, is deze SSM wel degelijk door Pininfarina vormgegeven. Check bijv de wikipedia pagina van het designhuis, maar ook de volgende linkjes:

https://www.carthrottle.com/post/wp7r4yz/
http://oldconceptcars.com/1930-2004/honda-ssm/
http://www.webcarstory.com/voiture.php?id=6980&PHPSESSID=721c4768d37cb7aae201fec66470b412&width=412&l=en
Helaas geen plaatje maar een zwart scherm.
@danmar: same here,

daarom een linkje voor je om m ook t zien: https://www.youtube.com/watch?v=PSYxT9GM0fQ
@esprit84: Mijn dank is groot!
S2000 forever!
Ja dat is mooi!
Jammer dat het niets geworden is met die vijf-pitter, roffelt altijd mooi, eventueel zelfs bij een diesel
S2000 neusje. Heerlijk!
Geen mooie creatie.. maar een dikke plus voor de vijfcilinder en die ellenlange motorkap.
Doet me qua koplampen een beetje denken aan een laat model RX7, ziet er verder strak uit en bijna moderner dan de S2000. Vind hem bijna strakker dan de S2000.
5 cilinder vtec…. dat moet wel feest zijn!! Jammer dat het blok er nooit is gekomen
Prachtige auto! Ik kan me nog herinneren dat ik er ooit eens in heb gezeten op de AutoRAI. Die startknop was de grote attractie in het interieur inderdaad!
5 cilinder vtec met net zo’n hoge redline als in de S2000 zal vast fantastisch klinken
Een hoogtoerige vijfcilinder. Dat moet fantastisch klinken!
Strak bakkie en is aardig hetzelfde gebleven in het uiteindelijke design..
“Wie niet bekend is met deze hoogtoerige cabrio dient vooral te onthouden dat er eigenlijk geen betere cabrio is.”
Wat is dat nou weer voor nepnieuws? De Honda S2000 had een motorkap waar een 12 in lijn onder past maar Honda gaf de wagen een 4 cilinder. Een hoogtoerige ook nog. Voor relaxed cabrio rijden eigenlijk niet zo geschikt. De beste cabrio is natuurlijk gewoon de Mercedes SL R107.
@mashell: ieder zijn meug.
Maken die handel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).