• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Panoz Q9: in 1998 de eerste hybride Le Mans-racer

Auteur: Author, gepost 21 oktober 2014 om 22:00 – 23 Reacties

Panoz Q9


Dus jij dacht dat Audi baanbrekend bezig was op Le Mans met hun hybride R18? Think again.

Het Amerikaanse merk Panoz bouwt doorgaans zeer exclusieve en apart vormgegeven roadsters. Daarnaast heeft het merk een tijdlang deelgenomen aan de 24 uren van Le Mans met verschillende GT- en LMP-auto’s. Baas van het hele spulletje is Don Panoz, een ondernemer met Italiaanse roots die fortuin maakte met onder andere nicotinepleisters.

Hij kwam op het idee om een hybride-racer van één van hun Esperante GTR-1’s te maken, met als resultaat de Q9. Onder de kap van deze woeste racer (bijgenaamd: Sparky) lag een 6-liter V8 van Roush-Ford aangevuld door een elektromotor met accu’s van Zytek. Panoz’ uitleg over deze bijzondere lay-out was simpel: een lager verbruik, dus langer doorrijden en minder pitstops.

De motor van Ford was goed voor 600 pk en de elektromotor van 300 volt deed daar nog een schepje van 150 pk bovenop. Overigens stond het hele elektrogebeuren destijds nog in de kinderschoenen en was de halve cockpit volgebouwd met accu’s. Het geheel woog een bescheiden 1100 kg en het vermogen werd alleen losgelaten op de achterwielen.

Panoz Q9 in de pitstraat

Het accupakket laadde zichzelf op middels een KERS-systeem, waarbij tijdens het remmen vrijgekomen energie in de batterijen werd opgeslagen. Alles bij elkaar woog de elektrische mumbo jumbo zo’n 160 kg.

Helaas kon Sparky geen potten breken tijdens de bekende race op Le Mans. In al hun enthousiasme vergat het team namelijk om tijdens de kwalificatie een groot deel van het accupakket (dat immers maar een rondje of 2 hoefde mee te draaien) te verwijderen, waardoor de auto veel te zwaar een snelle tijd neer probeerde te zetten.

Met een tijd van 3:53 min miste de vooruitstrevende racer de kwalificatielimiet helaas met 10 seconden. Da’s waarschijnlijk dan ook de reden dat er zo weinig bekend is over deze bijzonder gave auto die nu zijn dagen slijt in een museum. Overigens behaalde Sparky later nog wel aansprekende resultaten in de endurance racerij.

Hoe dan ook is het bijzonder dapper dat Panoz het destijds met weinig testwerk aandurfde om met de Q9 een poging te wagen op Le Mans. Hybride-racers zijn tegenwoordig in verschillende takken van autosport gemeengoed geworden, maar Sparky verdient het om weer eens onder de aandacht te worden gebracht.

Check onderstaande video voor een impressie van het heerlijk brute geluid van de (niet-hybride) Esperante GTR-1.

Foto’s via: Flickr.com, Flickr.com

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, le-mans, panoz, Racing

Vorig bericht: « Photoshopper maakt van Alfa Giulia strakke zakensedan
Volgend bericht: Voltage geeft de S65 AMG meer pk’s en koppel »

Lees Interacties

Reacties

  1. gerjan zegt

    21 oktober 2014 om 22:22

    En een stuk mooier !!!

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      21 oktober 2014 om 23:08

      @gerjan: nee.

      Login om te reageren
  2. raym zegt

    21 oktober 2014 om 22:32

    blijven geweldige wagens panoz. Ga nu al 18 jaar naar lemans. Maar dat geluid van die wagens was echt geweldig. elke keer als je op circuit kwam pikte je ze er zo uit dat geluid was echt uniek en hoe ze er uit zagen

    Login om te reageren
    • terazino zegt

      22 oktober 2014 om 09:55

      @raym: Klopt. Staat naast de Lister Storm en Aston Martins in mijn top 3 qua geluid. Vond die Panoz niet mooi om te zien maar dat geluid was prachtig.

      Login om te reageren
  3. Foramen zegt

    21 oktober 2014 om 23:01

    Midtown Madness all the way, goede oude tijd haha

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      21 oktober 2014 om 23:07

      @Foramen: Inderdaad ! Volgens mij had deze praktisch de hoogste topsnelheid, en begon die ook tegen de grond te slaan op z’n top.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        21 oktober 2014 om 23:43

        @SimonMc: en je kon niet bij stoepjes op rijden. Al weer 15 jaar geleden, Midtown Madness Chicago edition

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          22 oktober 2014 om 07:29

          @undifined1: sleeping with the fishes..

          Login om te reageren
        • gregorius zegt

          22 oktober 2014 om 10:10

          @undifined1: heerlijk spel was het. Kan je ook nog ergens herinneren dat je er de stoepjes niet mee op kwam en daardoor nam ik m ook nooit.
          Legendarisch spel, maar ik speelde weinig omdat ik voornamelijk bezig was met Rally 2000 (Mobil 1 Rally Championship); wat, naar mijn mening, toen echt top was. Heerlijk: stages waar je 20 minuten mee bezig was.
          Ach ja, de goede oude tijd, waar je nog wel tijd had en weinig geld.

          Login om te reageren
    • mout zegt

      21 oktober 2014 om 23:34

      @Foramen: Ah. Dat was ‘m ja. Midtown Madness.

      Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      22 oktober 2014 om 10:11

      @Foramen: als jij het miet had gezegd was ik het wel !!

      Login om te reageren
  4. arii zegt

    21 oktober 2014 om 23:20

    Ik leerde de Panoz eigenlijk voor het eerst kennen in een le mans spelletje op de ps1. Ik was een jaartje of 7 misschien? Toen vond ik deze al de shit

    Login om te reageren
    • mierenneuker zegt

      22 oktober 2014 om 07:27

      @arii: gran turismo, goede tijd was dat..

      Login om te reageren
      • arii zegt

        22 oktober 2014 om 08:38

        @mierenneuker: nee, het heete echt 24 heures du/de/le mans ofzo, met 3 klasses als ik me goed herinner. Het werd ook donker tijdens de 24uurs race wat voor die tijd echt speciaal was.

        Login om te reageren
  5. mout zegt

    21 oktober 2014 om 23:33

    Da’s waar ook. Ik herinner me die wagen uit een of andere race-game.
    Daar ken ik het merk Panoz ook van. Heb het indertijd eens uit zitten vissen – maar helemaal vergeten.

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    21 oktober 2014 om 23:35

    Als ik de naam Panoz zie, moet ik altijd aan Midtown Madness denken. Ah, jeugdsentiment….

    Moet ook wel zeggen: die paarse Q9 heeft verdacht veel weg van een paars uitgevoerde GTR-1 uit Midtown Madness 1. Alleen is de kleur die voor die wagen beschikbaar is in het spel donkerder dan op de foto. En dat sound van de ingame GTR-1… o.0

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      26 oktober 2014 om 00:57

      @toyotafortuner:

      Het is dan ook gewoon een hybride versie van de GTR-1

      Login om te reageren
  7. undifined1 zegt

    21 oktober 2014 om 23:46

    Haha bijna iedereen kent panoz van Midtown Madness. En blijkbaar hebben ook alle autoblog bezoekers Midtown madness gespeeld. We zouden eens een midtown madness autoblog game avond moeten houden.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      22 oktober 2014 om 00:38

      @undifined1:
      Nope, ik ken ze gewoon van LeMans, geen idee wat ik bij Midtown Madness moet denken.
      Bij Madness denk ik aan een ska bandje uit het begin van de jaren 80..

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      22 oktober 2014 om 06:38

      @undifined1: Ik heb daar nachten van mn vakantie online aan verspilt als kleine faalhaas.
      1 game mode waarbij iedereen op het schuine dak klom met verschillende auto’s, en je elkaar eraf probeerde te rammen.
      Maar de nog betere – een goldbar in de stad van punt A naar punt B brengen in teams van 8 vs 8 stadsbussen. Je kreeg de meest bizarre crashes.

      Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      22 oktober 2014 om 08:51

      @undifined1: ik ben voor! Ik heb MM1 nog op de laptop en speel het nog steeds! Alleen zou ik geen flauw benul hebben van hoe ik er online mee moet.

      Verder kies ik nooit voor de Panozzen: Roadster heeft aparte handling, gaat supersnel stuk, maar is erg snel
      GTR-1 kan niet stoep op, is nog sneller stuk… Bovendien: neem een beetje bochtige circuit en ik hou ze met een stock New Beetle bij

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    22 oktober 2014 om 09:24

    Op Le Mans dachten we altijd dat er één bougie draad omgewisseld was, dingen maakten nooit een mooi geluid maar hadden wel de sympathie van het publiek, als David tegen Goliath.

    Login om te reageren
  9. ghost zegt

    22 oktober 2014 om 20:54

    Grappig, ik had die paarse, zilveren en ook nog een zwarte in 1/32 van Fly voor op de Scalectrix racebaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North