De terugroepacties lopen nog niet bepaald op rolletjes.
In totaal werden er circa 11 miljoen auto’s uitgerust met een motor uit de EA-189-familie die beschikt over manipulatieve software. Het grootste deel daarvan rijdt in Europa rond, zo’n 8.5 miljoen. Voor de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI zijn software-updates nodig, bij circa een derde van alle auto’s is ook een hardwarematige aanpassing verreist.
In januari werd de eerste terugroepactie aangekondigd, voor de Volkswagen Amarok 2.0 TDI. Een maand later liet Volkswagen weten tegen het eind van het jaar alle getroffen auto’s van een update te willen hebben voorzien. Zoals het er nu naar uitziet, gaat dat streven niet gehaald worden. Er zijn tot op heden pas 50.000 auto’s naar de garage geweest voor een aanpassing.
Niet alle aanpassingen die Volkswagen wil doorvoeren worden goedgekeurd door de KBA, de Duitse tegenhanger van de RDW. Zo zou een aanpassing voor de Volkswagen Passat leiden tot een hoger brandstofverbruik en moest VW terug naar de tekentafel. Opvallend, al eind November leek Volkswagen met de ‘flow straightener’ een fix klaar te hebben voor de sjoemeldiesels. In de praktijk blijkt die hardwarematige aanpassing echter maar een kleine toevoeging en moet het grootste deel van de aanpassing wel degelijk softwarematig gedaan worden. Overigens zijn de 1.2 en 2.0 TDI al standaard voorzien van zo’n flow straightener, die de uitleesgegevens van de luchtmassameter betrouwbaarder maakt. (Via ANE)
66 reacties
NOx uitstoot is direct giftig voor de longen van kinderen, astmapatiënten en andere weggebruikers verpest. Misschien wordt het tijd voor overheden om te dreigen met het intrekken van de
typegoedkeuring van VWmodellen.
Auto’s die de wettelijke normen niet halen, horen niet op de weg.
De lucht is nu ook schoner dan ooit.
Dat neemt niet weg, dat je nog steeds in Nederland en daarbuiten enkele gezonde levensjaren minder hebt, als je woont in een gebied met hoge NOx en fijnstof dichtheden dan in andere gebieden.
http://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/
‘Gewoon doorlopen, niks aan de hand’ moet ik nu dan zeggen hè?
De praktijkuitstoot van die merken is gelijk of hoger.
De defeat-device is ook aanwezig alleen werkt bij beide merken anders:
– Bij vw op herkenning van de snelheden.
– Bij Opel op basis van temperatuur, rpm, snelheid en luchtdruk.
– Bij Fiat op basis van tijdsuitschakeling.
VW heeft bekend.
Opel heeft bekend, maar zegt dat het niet illegaal is.
Fiat probeert Maffiaans te zwijgen.
Maargoed. Volgens de Europese regelgeving zijn alle bovenstaande methoden illegaal, mogen auto’s met een defeat device niet worden goedgekeurd, en zijn lidstaten verplicht adequate maatregelen te nemen tegen autofabrikanten met defeat-devices.
Met knip klare, duidelijke regulering, snap ik niet waarom het relatief lang duurt voor overheden ingrijpen.
Mag je die weigeren dan?
Da’s waar. Uiteindelijk zal het vast wel los lopen als je die fix perse niet wil. Maar ik kan me voorstellen dat er enige druk vanuit Volkswagen en de overheid gezet wordt om het toch maar wel te doen. Tenminste, dat lijkt me logisch. Ik snap dan ook niet zo goed waarom Volkswagen geen tempo maakt met de fix….
Daarbij, waarom zou je het niet doen?
Je auto zal er in ieder geval NIET beter door gaan rijden, dus als het mij een halve dag kost en een slechtere auto oplevert, heb je direct je antwoord.
Als ik een sjoemeldiesel had had ik ‘em allang verkocht. Vort met de pruttel! Maar als je ‘em toch wil houden, zou ik er op zijn minst voor zorgen dat ie sjoemelvrij is….. Al is het alleen maar voor de restwaarde. Want ik kan me niet voorstellen dat er straks nog mensen zijn die een Volkswagen occasion kopen die niet gefixed is…
Restwaarde zal echt niet lager zijn dan waar de fix op is toegepast, sterker nog, ik denk dat dat zelfs nog de andere kant kan opslaan als blijkt dat de fix het vermogen verminderd of het brandstof verbruik verslechterd.
Je bent gewoon besodemieterd door Volkswagen. Persoonlijk zou ik dan he-le-maal niks meer met die firma te maken willen hebben. Ik kan daar namelijk nogal slecht tegen…
Ze nemen hun meuk maar terug. Ik zou er maar wat graag vanaf willen, zou zelfs bereid zijn om enig verlies te slikken. Maar ik zou nooit meer van mijn leven binnenstappen bij Volkswagen.
Als over 3 jaar alle auto’s in de praktijk schoner zijn,
Ben ik er blij mee.
Zijn ook best veel tdi zonder roetfilter, dat zal ook niet ongezien blijven wanneer vw de “gratis reparatie” uitvoert.
Het zal voor veel eigenaren van gechipte wagens een flinke drempel om ecu weer naar andere waarde te laten zetten. .. ik zie VAG en Pon er wel voor aan om voor deze gevallen extra kosten in rekening te brengen. ..
Lijkt mij dat weigering van de uppdate zorgt voor apk afkeur.
Als dat niet zo is, zou dat wel zo moeten.
De software is aan vw om in orde te maken.
Nee. APK gaat over minimale technische eisen waaraan moet worden voldoen. Het is niet een middel om Volkswagen ‘te straffen’. Laten we dat alsjeblieft zo houden. Daar zijn andere middelen voor.
Als Volkswagens, ondanks het sjoemelen, nog steeds voldoen aan de minimale eisen, moeten ze gewoon goedgekeurd worden. Als ze daar niet aan voldoen, dan is het pas afkeur. Fix of geen fix.
Nu nog wel, volgens de computer in de auto klopt de uitstoot.
Ga je echt de uitlaatgassen meten, zoals met alle diesels van voor 2006 wel verplicht is dan vallen ze door de mand.
Laat het nu net de bedoeling zijn om weer echt te gaan meten ipv vannte vertrouwen op de sjoemelcijfers die via de OBD gecommuniceerd worden.
Een kind kan immers begrijpen dat een diesel die een roetfilter hoort te hebben niet door de APK komt als die er niet meer is.
Hetzelfde geld voor een cat onder een benzine trouwens.
Gisteren nog achter een Golf 6 die meer uitbraakte dan een stoomtrein uit 1850.
Maar steek vooral je kop in het zand, jij bent immers de enige die immuun is voor vergiftiging.
Maar ach, als ik kijk naar de Aziatische industrie die 0,0 doen met het Kyoto verdrag, Zuid-Amerikaanse goudmijnen die met kwik strooien, lithium stripmijnen voor accu’s in mobieltjes en Tesla’s en koeienscheten die nog steeds 92% van het broeikasgas vormen geloof ik het eerlijk gezegd wel met die individuele autotjes… Zal wel los lopen…
Ik zou echt nooit meer bij de dealer komen als ik een sjoemel VAG had. Gelukkig heb ik een Discovery die is gewoon eerlijk over hoe slecht die is voor het milieu.
Niet? En wat als die fix nu invloed heeft op de restwaarde van je auto? Want wie wil er straks in vredesnaam nog een Volkswagen die niet gefixed is? Ik zou er ver van wegblijven in ieder geval….
En Amerikanen die daadwerkelijk een ‘clean diesel’ kochten omdat het een ‘clean diesel’ zou zijn, die willen de fix ook wel zsm denk ik. Als ze ondertussen niet al een Prius of Tesla gekocht hebben….
Daarmee wil ik vw niet verdedigen, ik zou er nooit een auto van kopen of eender wat van vag. Voor die transporter heb ik een uitzondering gemaakt, maar dat is dan ook geen auto.
Omdat je Transporter dan weer sjoemelvrij is verklaard. Daarom zou ik het doen.
En ik durft te wedden als jij nu weigert mee te werken, Volkswagen in de toekomst dat ook gaat weigeren als je toch (om wat voor reden dan ook) je busje sjoemelvrij wil krijgen….
Ik wacht op een uitnodiging voor een update. En aan het tempo dat vw dit nu doet zal ik er waarschijnlijk geen krijgen.
Dit bewijst maar weer dat de fix niet zo simpel is. En wat als je VW is gechipt? Wordt alles overschreven en ongedaan gemaakt?
Als het dan toch zo eenvoudig is, waarom is deze luchtinlaat en software niet van in het begin toegepast en heeft VW dit risico gelopen?
Kom op zeg, VW-rijders, neem jezelf toch eens serieus!
Dat er nog maar een handvol auto’s langs de dealer geweest zijn zegt mij dat de klanten liever die halve pk extra wil behouden dan ze voor “schonere” uitlaatgassen gaan.
Stik lekker in de NOx uitstoot van je gehele wagenpark, Martin Winterkorn en Matthias Müller, het is toch onzichtbaar.
Nogmaals: mijn excuses voor mijn taalgebruik.
Het is bijna aandoenlijk dat jij dat na bijna een jaar nog steeds geloofd.
Jij moet wel een enorme fan zijn, PON zal je dankbaar zijn.
Haha zelfde geldt voor jou. Iedereen verdedigt zn standpunt door te herhalen. Het is onaandoenlijker in mijn beleving dat jij na bijna een jaar nog steeds gelooft dat het alleen VAG is én dat het in het belang van milieu is. Het ene na het andere merk levert twijfelachtige uitstootwaarden.
Wel merk dan ook die tijdens een testcyclus zn banden harder oppompt, software aanpast, kiertjes afplakt of speciale smeerolie gebruikt doet dit met het doel een gunstige waarde te verkrijgen.
Ik hoor het al, het type kop in het zand.
Maar hullie doen het vast ook, ik kan het niet bewijzen maar ik ga wel alvast wijzen.
Jammer dat je er na bijna een jaar en honderden artikelen verder nog immer geen bal van begrijpt.
Zoals ik al zei, bij PON zijn ze dol blij met intelligentielozen als jij.
Prettige avond, tegen zoveel domheid is geen kruid gewassen.