Met zo’n duidelijke conceptversie kon het eigenlijk niet missen: Peugeot zal de 208 GTi in productie nemen, al is het het laatste wat ze doen. Inmiddels is de productieversie onthuld.
Net als in de conceptuele voorbode ligt hier een 1.6 THP viercilinder onder de kap, goed voor 200 pk en 275 Newtonmeter aan koppel. Hieraan is een handgeschakelde ‘bak met zes versnellingen (close-ratio) gekoppeld. De 1.160 kg wegende 208 GTi zou in ‘minder dan zeven seconden’ naar de honderd te krijgen zijn. Een topsnelheid heeft Peugeot nog niet gegeven, wel claimen ze hoge ogen (of oren?) te zullen gooien met een speciale sportuitlaat voor maximaal gehoorgenot.
In het onderstel verwerkte Peugeot andere stabilisatorstangen, sportievere dempers + veren, een stijvere torsieveerconstructie aan de achterkant en de spoorbreedte werd met 10 mm (voor) en 20 mm (achter) uitgebreid. Standaard komt de GTi op 17-inch velgen met de naam Diamond Carbon te staan, een hip naampje voor mat afgewerkte wielen. Daarachter vinden we overigens roodgelakte remklauwen, zoals het heurt op GTi’tjes. Trouwens, de conceptversie was 36 mm verbreedt en stond op 18-inchers. Dat je het even weet.
Het niet al te zware bommetje (hij is serieus 165 kg lichter dan de 207 GTI) is verder te herkennen aan logo’s op de C-stijlen en aan de binnenkant is het sportstuur en de accenten op het dashboard, middenconsole en het stuur hetgeen wat onderscheidend is aan reguliere 208’jes.
Dit zou zomaar weer eens dicht in de buurt van de gouwe ouwe 205 GTI terecht kunnen komen. Iets dat Peugeot al jaren niet meer gelukt is met een sportieve hatchback. De driedeurs GTI gaat vanaf het voorjaar in 2013 in de verkoop en mag zich dan definitief bij de 200 pk-club aansluiten. Nog even geduld dus. Er zelf overheen kwijlen kan al iets eerder; vanaf eind deze maand staat de auto op de Salon van Parijs.
Ziet er goed uit, niet te Johnnie dus helemaal goed!
DS3 Racing maar dan ietsje goedkoper?
@baasbas: Nahh, de DS3 Racing is wel echt een limited edition. Heeft ook 10pk meer en o.a. echte carbon delen. Er zullen ongetwijfeld wat onderstelafstellingen overgenomen zijn, etc. Maar het is toch wel een ander model.
@E34M5Touring: die ds3 is idd limited maar is al dik 2 jaar te koop en ze zijn nog niet eens van de helft af:P
Hot hatch! Enig idee van de te verwachten prijs?
Qua looks niet de spannendste naar mijn idee.
Ik weet niet wat de prijs gaat doen, maar als deze vrijwel gelijk is aan de DS3 Racing, is mijn keuze snel gemaakt.
Hoewel een Clio RS nog fors goedkoper is…
Leuk bakkie. Benieuwd hoe hij rijdt en vooral schakelt. Toch altijd een zwak punt van Peugeot. Qua interieur ziet het er wel goed uit. behalve die 3 rode elementen. Ik heb zelf 9 jaar terug een nieuwe 206 GTI gehad. Lekker snel en luxe, maar een echte hot hatch is het nooit geweest. Ik ga maar eens een proefritje maken als ie uit is. :-)
175 Kg lichter als de 207, op zich leuk maar nog steeds 300 Kg zwaarder als een 205 GTi…
@griffendahl: Ja maar die had ook geen: Airbags, airco, fatsoenlijke stoelen voor en achter, ABS en alle andere veiligheidssystemen etc etc. Die kun je niet vergelijken. De Golf5/6 GTI is ook 2x zo zwaar dan de Golf1 GTI.
@E34M5Touring: Vroeger maakten ze auto’s van staal tegenwoordig van aluminium en plastic ;-)
@Barnato: Wel is een deur van een 205 dichtgegooid? Dat is geen 25mm plaatstaal hoor……
@E34M5Touring:
Probeer dat maar eens met de huidige polo.
Als je de ene deur dicht gooit denk je dat de andere eruit valt…zo licht zijn die dingen.
@griffendahl: Nee maar kom op, er is ook genoeg gewichtsbesparende techniek uitgevonden of betaalbaar geworden in tussentijd. 150 kg zwaarder als een 205 GTi ook, maar als je hem 300 kg zwaarder maakt kom je niet in de buurt van een 205 GTi, maar van een 306 GTi… Golf 6 GTi is imho ook totaal geen opvolger van de Golf 1 GTi.
@griffendahl: Jawel dat is allemaal wel zo, maar als je hem volplakt met Carbon (DS3 Racing die mede daardoor 40k kostte) wordt ie veel te duur. Bovendien willen mensen geen auto van 30k zonder airco Mp3 speler panoramadak etc etc. Die opties kosten allemaal gewicht. Tuurlijk is ie niet zo puur als een 205 GTI. Maar bekijk het dan zo, ondanks zijn 300kg+ op de 205GTI zal hij sneller, schoner en zuiniger zijn dan de 205GTI.
@E34M5Touring: Je noemt nu dingen die op een 205 GTi ook geleverd werden. Mijn 205 had het allemaal (op de airco na, maar ’t was leverbaar)
@griffendahl: Ja ok, en hoeveel 205GTI’s rijden er rond met fabrieks airco denk je…. En dat neemt nog steeds niet weg dat het meeste gewicht door de veiligheidsvoorzieningen komt.
@E34M5Touring: In warmere landen wat meer als hier… ’t Zijn er hier nooit veel geweest, neemt niet weg dat het er allemaal was. Ik denk dat een groot deel ook door het formaat komt, die 208 is een joekel vergeleken met de 205, als je ziet wat de Up! weegt kun je schijnbaar toch echt wel een lichte auto bouwen die aan de veiligheidseisen van tegenwoordig voldoet. Een van de belangrijkste dingen die de 205 zo legendarisch maakte was zijn gewicht en formaat…
@griffendahl: Goed punt! Dat van die 306 GTI dan. Leg die cijfers eens naast elkaar en je ziet dat de 208 slechts 7 cm korter is dan een 306. Hij is zelfs breder en hoger. Alsnog is de 306 een 100 kilo lichter schat ik, maar goed, die mist alle luxe en veiligheidsvoorzieningen…
@baasbas: Wat jullie allemaal vergeten is heel simpel. Lichter kan hij echt niet worden meer met alle verplichte veiligheidsvoorzieningen. En dus ook de manier van het opbouwen van de kooiconstrcutie, kreukelzone. En dat we tegenwoordig niet willen wegdreunen bij 120 km/h wat bij de 205 GTI wel het geval was/is. Plus het moet groter zijn allemaal tegenwoordig. Want de 205 is een mini vergeleken met de 208.
@The_12oach: Dat vergeet ik helemaal niet, maar wat ik aangeef is het feit dat dit het dus nooit een 205 GTI opvolger zal maken maar hooguit een 306 GTI opvolger…
@baasbas:
Een 306 S16 weegt 1110 kilo en heeft airco, half leren bekleding, 2 airbags, elektrische alles en een zonnedak.
Behalve de boordcomputer is het qua luxe vergelijkbaar met een moderne auto.
@PeugeotGTI: Nu je het zegt… Ik had willekeurig een 306 gti 16v van 1998 gepakt. Die staat voor 1055kg in de boeken. Een S16 doet inderdaad 1110kg.
Overigens, wat de standaarduitrusting betreft: heb je een folder online ergens vane en S16? Want volgens mij kon je airco inderdaad wel krijgen, maar was het een optie. Evenals dat mooie dak en een airbag. Maar ja, dan nog hebben we het over 1 airbag, terwijl die halve 208 ontploft in kussentjes als je crasht.. En esp, parkeersensoren, etc etc… Volgens mij is een 208 toch nog wel wat luxueuzer als een 306
@baasbas:
Net snel even vergeleken, een 306 S16 en een 208 1.6 THP.
Evenveel pk’s (155) maar de 208 is 55 kilo lichter.
Topsnelheid is gelijk (215) maar de 208 is 1,9 seconden (!!) sneller naar de 100.
Ik denk wel dat auto’s nog lichter kunnen zijn, alles hangt af van de gebruikte materialen.
Mazda laat zien dat je ook zonder downsizing stappen kunt maken.
En blijkbaar gaan met de downsizing ook de sprinttijden omlaag, waar wij hier allemaal blij van worden
Klinkt idd goed! Ben erg benieuwd.
Leuk ding voor een Peugeot!
Ik blijf moeite hebben met het design. Ik mis echt wel een Frans accent. En nee, het logo volstaat niet.
@Pixed: Wat versta jij dan onder frans accent?
De fransen maken meestal wel onderschijdende auto’s tov de duitsers vind ik. Dat is ze nu ook wel weer gelukt!
@wimmm: @Pixed: verstaat daar een accent circumflex onder.. (of twee)
@baasbas: Je bedoelt “accent circonflexe”?
@SimonMc: lolwut.. natuurlijk! Ik heb mijn eigen grap verneukt door Engels te typen :-(
@wimmm: Dat vind ik nu net niet. Dat ze het niveau afwerking richting Duitse merken gaat, dat vind ik prima. Maar ik merk te weinig chauvenisme in het design, iets waarmee een Franse auto in mijn ogen overgoten zou moeten zijn.
@Pixed: Tja, als je de stuurinrichting van een bx wilt, moet je vooral een bx kopen! Vette bak is het wel, maar in deze tijd dat de besturing van een auto zo gestandaardiseerd is, zou je als autofabricant gewoon dom zijn als je dergelijke fratsen nog uit zou willen halen…
Dat franse accent heet gewoon nostalgie ;)
@Pixed: Je bedoeld franse-lelijkheid? Gelukkig is dat bij deze wat afwezig gehouden.
Leuk ding. Clio is echter mooier maar zolang die slechts als 5-deurs komt gaat de 207 wel verkopen.
Gemiste kans Renault? of zouden we deze maand verrast worden met een sportieve 3 deurs Renault (Clio)
@eklasse:
En de Clio wordt een automaat.
Hoe jammer ook het is bye bye Clio RS, Stel er nog maar snel een veilig nu het nog kan….
Mooi van Peugeot!
@E34M5Touring: Zo limited dat ze besloten er 2400 te bouwen ipv 1000? :-) 200pk en 275nm zijn ook de cijfers van de DS3, ik ga er vanuit dat het blok zo goed als gelijk zal zijn? Onderstel, tsja. De invulling ervan weet ik inderdaad niet, maar ze staan beide op het PF1 platform. Als ze hetzelfde platform en hetzelfde blok gebruiken, dan vraag ik me af of dit niet gewoon een DS3 racing light gaat worden.
Qua gewicht zit een DS3 ietsjes boven de 208 als ik een 1.6 thp en een 1.6 ehdi vergelijk. Qua prijs veel meer…
@baasbas: ? Dit was een reactie?
@baasbas: 2400 is still a limited run. En ik dacht echt dat de DS3 Racing 210pk had, my mistake. Ja dan heb je wel een punt. Al denk ik dat het prijsverschil toch vooral zit in de toegepaste carbon delen en de ‘exclusiviteit’.
@E34M5Touring: ds3 heeft 207pk.
, dus je zat er dicht bij
@baasbas: ‘De eerste kilometers gaat die indruk overigens ook weer teniet, onder de 3500 toeren voelt de DS3 Racing niet zo snel als die zou moeten zijn met de opgegeven 207 pk.’ Qoute uit de rijtest van Autoblog. Toch bijna 210pk.
@E34M5Touring: Ja ik zit ook nu te kijken naar de cijfers voor de ‘gewone’ 1.6 thp versies van de 208 en de DS3. Zelfde blok maar daar zitten ook kleine verschillen tussen pk’s en nm’s. Ik denk dat dat ook voor dit blok gaat gelden. 7 pk meer of minder.. Het kan door toepassing van een andere inlaat genoodzaakt door pasvorm? Of misschien een bocht van de uitlaat om dezelfde reden…
Zonder meer te weten over de 208 GTI vind ik nu al de DS3 zijn geld niet meer waard :-)
@baasbas: Denk misschien wel bewust om nog een klein gaatje te houden qua performance tussen de Racing en deze GTi. En je hebt inderdaad een punt met de verschillen, misschien ligt het inderdaad aan inlaattraject of andere inbouwruimte.
We zijn niet meer van de GTi’s tegenwoordig.
Is politiek niet correct.
Liever een Muesli Diesel of Prius.
Lol mag je niet meer hebben op de weg.
Maaaaarrrre
Peugeot heeft jammer genoeg geen historische verwijzing gemaakt naar de 205 GTI, qua rode striping in de bumpers of een knipoog naar de oude GTI velgen,
’t is niet zo’n vrolijk ding als de oude 205 was.
En eerlijk is eerlijk, de 106 vind ik de beste stuurmansauto.
XSi of Rallye, maakt me niet uit.
lekker smijt dingen.
ik mag hopen dat de 208 GTi dat ook is…….
@desjonnies: Dat ‘chromen’ plaatje op de c-stijl is geloof ik de verwijzing.. Geen sterke, geef ik ook direct toe.
@desjonnies:
Dat valt nog af te wachten maar peugjes rijden over het algemeen wel goed.
Peugeot GTI ftw. Ben erg benieuwd naar deze auto, de gewone 208 stuurt al behoorlijk lekker namelijk.
Wat ziet dat ding er toch goed uit!
Ik heb de normale 208 vanochtend voor het eerst gezien en hij ziet er heel mooi uit. Ik zou hem zo kopen.
Hoera!
Licht, snel en hip zoals ’t hoort.
Torsiestaven achter dus dat wordt weer lekker glijden met het kontje…
Ziet er veelbelovend uit. Hoop dat het net zo’n leuke auto is als de 205 Gti indertijd was, en nog steeds is! Peugeot had niet voor niets succes met dat model, de 205 was een van de weinige echt leuke compacte auto’s in die tijd, zeker als Gti.
Wat geven die cijfers aan “00” in de rand boven de tellers…?
EINDELIJK weer eens een leuke peugeot
kijk eens aan.. prima timing.
Dat wordt de opvolger van mijn VAG GTI.
@omeslo: Wat voor GTI??
@Tommy2: Polo. Kopen?
van een oude baas geweest en altijd binnen gestaan, zeg maar.
Ik blijf dit zinloze wagens vinden. Wie koopt dit nu?
Meestal jonge mensen met veel te weinig rijervaring die gewoon een snelle doodskist willen?
@voytekbe: geloof het of niet, maar er is een groep mensen die min of meer gedwongen nieuw moet rijden, een beperkt budget heeft, geen boodschap heeft aan ruimte, comfort, luxe of premium imago maar wel plezier heeft in autorijden.
@omeslo: Je kan ook goede auto’s kopen die geen fortuin kosten. En troost u, ik ben zelf iemand die nog nooit in zijn leven een occassie gekocht heeft, maar als ik me geen snelle auto kan veroorloven zonder dat ik daar op het einde van de maand stunten voor moet uithalen, zal ik dat ook niet doen…
@voytekbe:
Mensen die toch een snelle auto willen hebben maar die niet zoveel geld hebben.
@Nico94: Sorry maar je moet niet boven je stand leven. If you can’t afford it, don’t buy it.
@voytekbe: But you can buy it…
Er zijn gewoon verschillenden wensen die je in een auto kan hebben. Ik rij ook liever in een GTI als een Skoda Superb.
@voytekbe: Tuurlijk niet. Als je geen geld hebt voor een Megane RS maar wel voor dit soort wagentjes, kan je dit gewoon kopen? Deze wagentjes zijn ook leuk!
Veel belovend wagentje, ik ben er serieus benieuwd naar.
Er zal alleen te veel onzin in zitten.
Er zou een versie moeten zijn zonder airco, radio, gps, elektrische ruiten,…
@Hupke: Wie weet komt de Ralley nog :-)
(betwijfel het)
@baasbas:
Pas op wat je zegt, deze is nog lang niet uit productie.
Als renault met zulke RSjes komt doet deze dat heel misschien ook nog.
Ziet er echt dik uit!
Ik ben erg benieuwd naar hoe die wagentje het gaat doen, vind het leuk model zo! Ook hebben ze me wel nieuwsgierig gemaakt naar het geluid, als er gezegd word dat ze er trots op zijn ben ik wel benieuwd..
En natuurlijk, een ralley versie zou echt heel vet zijn!