• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot HX1 is officieel klaar voor de IAA

Auteur: CasperH, gepost 29 augustus 2011 om 09:45 – 17 Reacties

Peugeot HX1 Concept Car
We hadden laatst al wat gelekt materiaal voor je maar nu is hij officieel: dit is de Peugeot HX1 Concept Car die we in Frankfurt gaan zien!

Het uitgangspunt van Peugeot was om een auto te ontwerpen voor zes personen met sportieve looks en bijbehorende prestaties. Daardoor is het een soort gestrekte, platgeslagen sport-MPV geworden. Het is vooral een ontwerpstudie voor design en technieken die we in toekomstige Peugeots moeten gaan zien. Meest opvallend zijn misschien wel de “flaps” die afhankelijk van de snelheid meer of minder downforce moeten genereren.

De HX1 is met 1.37 meter een lage auto, en met 1.99 meter ook niet bepaald smal. De lengte van de auto is ook behoorlijk: 4.95 om precies te zijn. Ter vergelijking: een BMW 7-serie is iets meer dan 5 meter lang. In principe bieden die maten ruimte aan 4 personen, maar als het nodig is kunnen er twee extra stoelen uit de bodem getrokken worden, een trucje wat we al kenden van de HR1.

Aerodynamisch is de auto ook speciaal. Zo heeft de HX1 bij lage snelheden een gesloten wiel, bij hogere snelheden draaien de wielen open voor meer koeling. Ook zijn er een spoiler en sideskirts die boven de 100 kilometer per uur ineens mee gaan doen.

Onder de motorkap vinden we de 2.2 liter HDi die we kennen uit de 508 gecombineerd met een elektrische motor die een gecombineerd vermogen van 299 pk moeten leveren. De HX1 is voorzien van de HYbrid4 Plugin technologie, dus je kan hem thuis aan de stekker hangen om de accu’s te laden. Met een volle accu wordt een actieradius van 30 kilometer “all electric” beloofd, wat een gemiddeld verbruik over de eerste honderd kilometer mogelijk moet maken van 3.2 liter per 100 kilometer bij een uitstoot van 83 gram CO2 per kilometer.

Ook interessant!

  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • Cupra
    Dit is de CUPRA Tavascan Extreme E Concept
  • Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
    De G-Klasse ontkomt er ook niet aan: Concept EQG
  • Autoblog @ IAA 2021 - Hypercut
    Autoblog @ IAA 2021 - Hypercut

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, iaa-2011, Peugeot

Vorig bericht: « Caresto T6 R te koop op eBay [video]
Volgend bericht: Crashende Belgen zuipen en roken wiet als geen ander »

Lees Interacties

Reacties

  1. koreantaxiproductions zegt

    29 augustus 2011 om 09:50

    als dit de desing richting voor de komende paar jaar van Peugot word, dan heb ik er vrede mee! voor een peugot best mooi.

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      29 augustus 2011 om 10:15

      @koreantaxiproductions: idd, als ze nu deze designtaal ook iets stoerder terug weten te brengen in hun productiemodellen komt het helemaaaaal goed :)

      Ik vind de 508 een mooie auto, maar hij is toch een stuk saaier geworden dan het concept (zoals altijd), maar Citroen kan toch ook spannend zijn? kijk maar naar de nieuwe DS-lijn. En Range Rover flikt het ook met de Evoque.

      Dus Peugeot! durf! (ow, en elk ander merk mag dat ook doen trouwens, het is tenslotte al 2011)

      Login om te reageren
  2. desoper zegt

    29 augustus 2011 om 09:54

    Ziet er goed uit.
    Starwars-interieur de prullenbak in, een 6-cilinder onder de kap en in productie nemen.

    Login om te reageren
  3. jackass266 zegt

    29 augustus 2011 om 10:22

    Jammer dat zo’n concept nooit tot productie gaat komen

    Login om te reageren
  4. toon zegt

    29 augustus 2011 om 10:23

    heel erg mooi!

    Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    29 augustus 2011 om 10:32

    -edit: check, danku!-

    Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    29 augustus 2011 om 10:47

    Vind hem hier al stukken mooier dan in het vorige artikel, ziet er opzich wel goed uit.. :)

    Login om te reageren
  7. joosthoeve zegt

    29 augustus 2011 om 10:51

    Huh? 6 personen? Voorstoelen zijn voor 2 personen en achterbank voor 2 personen? Of hebben ze bij Peugeot hele smalle mensen in dienst?

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      29 augustus 2011 om 10:54

      @joosthoeve: ”maar als het nodig is kunnen er twee extra stoelen uit de grond bodem getrokken worden, een trucje wat we al kenden van de HR1.” :)

      Login om te reageren
  8. Ram-G-maN zegt

    29 augustus 2011 om 11:00

    Actieve aërodynamica FTW!!! 8)

    Login om te reageren
  9. The360box zegt

    29 augustus 2011 om 11:08

    Toch wel een beetje Citroën C-Metísse hè

    Login om te reageren
  10. bigcar zegt

    29 augustus 2011 om 12:04

    Ziet er Nice uit, maar hoeveel zal het wel niet gaan kosten..????

    Login om te reageren
  11. Junior540 zegt

    29 augustus 2011 om 13:09

    En hoe kijk je door de achterruit?

    Login om te reageren
  12. henkbobsjon zegt

    29 augustus 2011 om 13:20

    Ik zou hier best wel geld voor geven. Maar dit is natuurlijk veel te mooi om te produceren, dus word het gewoon een soort van 508 straks. Jammer.

    Login om te reageren
  13. love4sportcars zegt

    29 augustus 2011 om 13:42

    heeft peugeot nieuwe designers of heeft hij de leeuwenbekdesigner ontslagen??

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    29 augustus 2011 om 18:11

    Een beetje Citroen idee ,prachtige concepts maar produceren ho maar…

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    30 augustus 2011 om 00:47

    Het velgenverhaal snap ik niet helemaal. Hij gaat open bij hoge snelheden? Op hoge snelheden heb je wellicht kans dat je harder moet remmen, maar dat is dan een enkele keer. Hoge snelheden rijd je op de snelweg, daar hoef je niet zo vaak te remmen als je normaal rijdt. In de stad ben je juist veel vaker aan het remmen, ik zou me voorstellen dat de remmerij dan juist koeling nodig heeft… :?

    De uitschuifstoelen zijn briljant in deze auto! Voor de directeur die overdag met chauffeur zijn kilometers maakt en lekker achterin zit, en in het weekend schuift hij de stoelen uit en kan hij het voetbalteam van de kids rijden. :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North