• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot RCZ-R is een sportief succes?

Auteur: maru, gepost 12 september 2013 om 17:40 – 29 Reacties

Peugeot RCZ-R


De sterkste straatlegale auto van Peugeot ooit.

In sportauto-termen is 270 pk en 330 Nm natuurlijk helemaal niet zo veel, maar het zijn wel de hoogste cijfers die Peugeot in een auto voor de openbare weg heeft gestopt.

Op Goodwood kregen de select few al een glimp van de dubbele-bobbel-auto te zien, maar de officiële onthulling was gereserveerd voor de IAA in Frankfurt. De “R” in de naam zorgt dat het 1.6 THP blok van de RCZ is opgepoetst naar 270 pk, die de sprint naar 100 km/u voortaan in 5,9 seconden afleggen. Met een stijver onderstel, een Torsen limited slip differentieel en nieuwe 19 inch wielen moeten de voorwielen dit wel aankunnen.

De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Dat is nou weer jammer, maar naast sportief – met sportkuipjes, een korte schakelpook en rode stiksels in het leer – moet de auto je ook relaxt op en naar naar je werk kunnen brengen.


Ook interessant!

  • Autoblog @ IAA 2021 - Hypercut
    Autoblog @ IAA 2021 - Hypercut
  • Autoblog @ IAA Mobility 2021 - deel 1
    Autoblog @ IAA Mobility 2021 - Deel 1
  • Autoblog @ IAA Mobility 2021 - Deel 3
    Autoblog @ IAA Mobility 2021 - Deel 3
  • Autoblog @ IAA Mobility 2021 - Deel 4
    Autoblog @ IAA Mobility 2021 - Deel 4

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, iaa, iaa-2013, Peugeot, rcz-r, rood

Vorig bericht: « Suzuki Swift: 5-deurs Sport en 30 jaar feest
Volgend bericht: C-X17: Jaguars eerste SUV (Shagadelic Utility Vehicle) »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob68 zegt

    12 september 2013 om 17:46

    Een echte looker deze wagen en nu ook best wat vermogen. Jammer dat de kids zo lang zijn.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      12 september 2013 om 22:42

      @rob68:
      Dat probleem heb ik niet, die van mij zijn lang genoeg om zelf te rijden.
      Kan opa zelf kiezen wat hij wil, en dit is wel een snoepje.

      Login om te reageren
  2. slipstreamer zegt

    12 september 2013 om 17:48

    Peugeot uiterlijk is altijd dik in orde, als de techniek nou ook wat beter zou zijn zou het misschien een optie zijn. Audi TT-S loopt misschien achter qua looks maar laat dit ding compleet achter qua techniek.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      12 september 2013 om 17:52

      @slipstreamer: Voor zo ver ik weet is de techniek bij Peugeot toch prima in orde…

      Login om te reageren
    • 4x4wheels zegt

      12 september 2013 om 18:01

      @slipstreamer: Peugeot haalt een gelijk vermogen uit een kleiner blok. Audi’s voorsprong door techniek moet je ook niet te serieus nemen, zo’n RCZ-R is geen R8 concurrent he ;)

      Login om te reageren
      • skiihiigh zegt

        12 september 2013 om 18:12

        @4x4wheels: Alleen is de TTS al 5 jaar oud. En nog steeds sneller op het circuit, openbare weg en 0-100…

        Login om te reageren
        • jeffreym3 zegt

          12 september 2013 om 22:06

          @skiihiigh: wtf wil je hier nu mee zeggen? zucht.. Kinderen zonder enig beredenerings vermogen..

          Login om te reageren
        • amgpower63 zegt

          13 september 2013 om 09:31

          @skiihiigh: ja en een paar duizendjes duurder, voor het geld heb je gewoon een mooie en snelle bak bij peugeot, ik zou het wel weten want voor dit geld heb je net een karige 2.0 tfsi bij audi dan weer wordt zoek gereden door de peugeot :)

          Login om te reageren
      • slipstreamer zegt

        12 september 2013 om 18:29

        @4x4wheels: je kan 400pk uit een 1600 halen, maar hoe lang het mee gaat weet ik niet. Heb een 207, inmiddels 57.000 op de klok en versnellingsbak al kapot.

        Login om te reageren
        • danielj zegt

          12 september 2013 om 18:48

          @slipstreamer: Ja dat hoeft niet aan de bak te liggen.

          Login om te reageren
        • tupperware zegt

          12 september 2013 om 22:15

          @slipstreamer:
          Misschien kan jij beter een automaatje nemen, schakelen is een kunst….

          Login om te reageren
      • autobart zegt

        12 september 2013 om 23:56

        @4x4wheels: Een TT is ook geen R8. 265 pk of 270 niet te vergelijken?

        Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    12 september 2013 om 18:00

    270PK uit een 1,6 Turboblokje.Ben nu al benieuwd hoeveel ze er volgend jaar in de formule 1 auto’s uit weten te persen.

    Login om te reageren
  4. jeffreym3 zegt

    12 september 2013 om 18:10

    Eindelijk het vermogen dat bij het uiterlijk past. Velgen ook dik in orde!

    Login om te reageren
  5. maiik0ll zegt

    12 september 2013 om 18:59

    Graag en RCZR achterwiel aandrijving! Wacht nog steeds tot een of andere tuner zich eraan waagt!

    Login om te reageren
    • munich zegt

      12 september 2013 om 19:10

      @maiik0ll: want? Dan koop je er 1? De 200 pk RCZ rijdt al top. Meer heb je bij normaal gebruik niet nodig. Ik schat dat Peugeot er 5-10 afzet in NL.

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      12 september 2013 om 19:46

      @maiik0ll: ik denk niet dat dat mogenlijk is. Aangezien er met het ontwerp geen rekening gehouden is met aandrijfassen naar de achterwielen, dus zal het zeer waarschijnlijk ook niet passen

      Login om te reageren
      • maiik0ll zegt

        12 september 2013 om 23:22

        @lambo4all: jammer genoeg niet nee :(

        Login om te reageren
  6. Rob zegt

    12 september 2013 om 19:21

    Bijzonder geslaagde auto, één van de leukste coupés die momenteel te krijgen is.
    Met dit R pakketje (wat ie niet nodig heeft maar absoluut wel kan hebben) is ie een stuk stoerder dan de normale versie. En dat beetje stoerheid is toch waar het volgens veel mensen aan ontbrak met de RCZ.
    Bij mij niet overigens; de normale versie is al helemaal “af” voor mij. En met 200pk red ik me ook wel ;-)

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    12 september 2013 om 19:34

    Mooiste auto van zijn klasse.

    Login om te reageren
  8. rdbr zegt

    12 september 2013 om 20:07

    Goed dat ze die grote muil voorop hebben opgegeven, jammer dat het niet een mooie neus is geworden.

    Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    12 september 2013 om 20:54

    1.6 met 270pk, dat moet een enorme turbo zijn
    …dus ook turbo-lag, je kunt de wetten van de natuur nou eenmaal niet opeens veranderen.
    De meeste rijders auto’s (porsche GT3, caterham, elise) zijn allemaal zonder turbo’s, extreem goede ontwerpen daargelaten (F40), maar dat zijn er niet veel.

    Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      12 september 2013 om 22:14

      @JanJansen: Waar slaat dat nou op? Duidelijk nog nooit met sportieve turbo auto’s gereden. Plaats dan ook niet zo’n cliche autojournalist uitspraak.

      Ik heb een corsa opc gehad. Ook 1.6 turbo. Standaard turbo kon makkelijk 300pk aan. En die turbo was echt KLEIN.

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        21 oktober 2013 om 14:46

        @jeffreym3: Het verschil zit het hem in de techniek. Een RCZ is relatief een goedkope auto met een enkele turbo. Ik heb voor één dag een RCZ mee gehad, ik ben zelf atmosferische motoren gewend, en moet zeggen dat de turbo-lag behoorlijk goed te vernemen was, heel erg zelfs. BMW daarentegen gebruikt op sommige typen motor 3 turbo’s en meestal twee (een grote en een kleine). De turbo-lag is klein, heel klein, maar onder de kenners nog een beetje voelbaar. Maar het punt is dat zo’n motor met zo’n complex management gewoon veel geld kost, en dan gaat een RCZ gewoon met tienduizend euro omhoog. Een 1.6, kleine motor, minder dure randapparatuur en goedkope dikke turbo maakt dit tot een “goedkope” auto. Het is dan ook geen “cliche autojournalist uitspraak.” van JanJansen maar er worden vandaag de dag nog steeds auto’s gemaakt met grote turbo-lag.

        Login om te reageren
    • jzaero zegt

      12 september 2013 om 22:25

      @JanJansen: de F40 had pas last van turbolag… oldschool turbo op een klein blok.. Porsche maakt niet voor niets ook een Porsche 911 Turbo en GT2 hè? Exige is ook supercharged, dus ook geen eerlijk vergelijk. Trouwens, weleens met een moderne turbo gereden? Die hebben serieus al vanaf 1500 toeren een goede opbouw van power, dus zal niet zo’n big deal zijn….

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        12 september 2013 om 23:53

        @jzaero: Inderdaad en dat haalt zo’n atmosferische motor ook niet. Helemaal niet zelfs.

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          13 september 2013 om 19:08

          @autobart: Sterker nog, bovengenoemde auto’s heb ik allen gereden (in de F40 jammergenoeg veel te kort). Ik heb nog geen echt goede rijders-auto met turbo’s gereden. Als je halverwege even het gas lost kan je daarna niet direct weer op het gas om de balans van de auto te herstellen.
          Blijkbaar heb je alleen maar rechtuit sprintjes gedaan met de OPC??
          @jzaero: inderdaad, Porsche zelf beschouwd de GT3 dan ook als hun circuit/rijders auto (voor de Porsche Cup). Dat de turbo al vanaf een laag toerental begint mee te doen is weliswaar een oplossing van een deel van het probleem, maar je blijft lag houden.

          Login om te reageren
  10. f1driver zegt

    12 september 2013 om 21:59

    Ik zal wel de enige zijn, maar wat een lelijk ding van voren. Als ik een sportieve Peugeot wil, zoek ik wel een mooie 205 GTI.

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    12 september 2013 om 22:43

    Idd de mooiste wagen in zijn klasse. Deze extra-oempf-versie maakt het gewoon nog meer begeerlijker!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North