• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooit

Auteur: CasperH, gepost 10 juli 2013 om 09:43 – 73 Reacties

Afbeelding RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooitAfbeelding RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooitAfbeelding RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooitAfbeelding RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooitAfbeelding RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooitAfbeelding RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooitAfbeelding RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooitAfbeelding RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooit

Peugeot RCZ R: 270 pk hotness uit Sochaux
De Peugeot RCZ R krijgt 270 pk en 330 Nm en is daarmee de krachtigste auto die Peugeot ooit voor de openbare weg gebouwd heeft.

In Goodwood zal de RCZ R voor het eerst aan het publiek getoond worden maar de officiële onthulling volgt in september op de IAA in Frankfurt. De Peugeot RCZ R is een RCZ voorzien van een anabolenkuurtje waardoor het blok 1.6 THP blok voortaan 270 pk uithoest. Om al die pk’s enigszins fatsoenlijk op het asfalt te krijgen via de voorwielen is een Torsen limited slip differentieel gemonteerd. Daarnaast is de RCZ R op een strakker onderstel gezet en krijgt het gepeperde model andere wielen mee.

Aan de basis van dit model staat het sportieve succes van de RCZ Peugeot Sport. De power upgrade van 70 pk moet zorgen voor een sprint naar 100 kilometer per uur in 5.9 seconden, de topsnelheid is 250 kilometer per uur (begrensd). De RCZ R is ontwikkeld als sportieve auto maar moet wel dagelijks bruikbaar zijn, aldus Peugeot. Laten we hopen dat het sportieve de overhand heeft gehad bij de ontwikkeling.

De RCZ R heeft een zwart dak, fantastisch lekkere 19 inch wielen, grotere remmen en een sportuitlaat. Ook is er 17 kilo gewicht weggeschaafd dankzij het gebruik van lichtgewicht onderdelen. In het interieur vinden we sportkuipen, een kort pookje en veel rode stiksels in fraai leder.

Ook interessant!

  • Video: de dikste nieuwste auto's in actie op Goodwood
    Video: de dikste nieuwste auto's in actie op Goodwood
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, goodwood, goodwood-2013, iaa-2013, Peugeot, rcz, rcz-r

Vorig bericht: « BMW i3: alle technische details maar geen foto’s
Volgend bericht: HD dashcams koop je via de Autoblog shop »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    10 juli 2013 om 09:44

    Waarom niet in de 208 GTI? Of volgt deze nog..

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      10 juli 2013 om 09:51

      @ericc: dan hoop ik wel dat ze ook het differentieel meenemen. Maar god wat zou dat lekker zijn…

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      11 juli 2013 om 09:37

      @ericc: dat was ook mijn eerste gedachte. Rc of s16 of mi model

      Login om te reageren
  2. lamborgfan zegt

    10 juli 2013 om 09:46

    Gaaaf! Altijd een mooi en leuke kar gevonden!
    270 pk? Dat is wel voldoende denk alleen dat het alsnog iets te veel is voor de voorwielen (bijna focus RS waarde,)

    Login om te reageren
  3. beukeltje zegt

    10 juli 2013 om 09:46

    lekker Duitsers pesten met een Peugeot.

    Login om te reageren
  4. joejojo2012 zegt

    10 juli 2013 om 09:47

    In Roemenistan zie ik er alleen maar vrouwen in rijden. Ben ik dan de enige die dit een vrouwen wagen vind? Want stiekem vind ik dit toch wel een gave bak. Mooier dan een TT.

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      10 juli 2013 om 13:22

      @joejojo2012: je bent niet alleen, ik vindt het ook een prachtige wagen.

      Login om te reageren
    • flippert zegt

      10 juli 2013 om 13:38

      @joejojo2012: inderdaad een kappersauto dit..

      Login om te reageren
  5. pagani86 zegt

    10 juli 2013 om 09:51

    Vind de pre face lift toch mooier ogen

    Login om te reageren
  6. roberto zegt

    10 juli 2013 om 10:04

    Kijk, dit had de RCZ eigenlijk al standaard moeten hebben.. en 4 uitlaatjes om het af te maken.

    Login om te reageren
  7. celica89 zegt

    10 juli 2013 om 10:05

    Jaa.. en dan heb je nog altijd een Peugeot.. Kunnen we de badge ook nog upgraden?

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      10 juli 2013 om 10:14

      @celica89: Het is geen VAG, dus helaas

      Login om te reageren
      • mrcabdrivert zegt

        10 juli 2013 om 10:27

        @pinda koning: + 1

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        10 juli 2013 om 12:04

        @pinda koning:
        Gelukkig niet zeg, dit zal op zeker een betere handling hebben.

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        10 juli 2013 om 12:14

        @pinda koning: idd kun je je petje niet opzetten en kun je niet regelmatig naar de garage o. Je DSG bak te laten reviseren.
        VAG mocht willen dat ze dit konden ontwerpen ipv die saaie gti-tjes ,die met spanbanden verlaagd zijn.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 juli 2013 om 12:28

      @celica89: Dat zeggen veel mensen ook van de Celica.

      Eveneens onterecht trouwens…

      Login om te reageren
      • celica89 zegt

        10 juli 2013 om 14:32

        @Esprit_de_Flandre: Celica is een prima fwd auto. In 1999 een blok met bijna 200pk uit 1.8L atmosferisch. En eveneens in hetzelfde jaar deed honda er een schepje bovenop om uit een 2L N/A blok bijna 250 pk te perse .. de celica is een prima wagen voor zijn klasse. Een een simpele upgrade aan het onderstel (schroefset) zijn er vandaag de dag weinig auto’s doe zo scherp kunnen handelen. Want licht, want stijf. De techniek en alles is zeer betrouwbaar van deze japanners. Helaas kunnen we dat niet zeggen van de Peugeot (want ervaring). Ze kunnen in hetzelfde idee segment vallen. Maar naar mijn idee geen vergelijk.

        Login om te reageren
  8. Tonnie zegt

    10 juli 2013 om 10:10

    Achterkant en daklijn doet me denken aan de mitsubishi eclipse

    Login om te reageren
  9. kraakensmaak zegt

    10 juli 2013 om 10:12

    Ik ben er van overtuigd dat de RCZ dit vermogen makkelijk aan kan gezien hoe makkelijk de RCZ met 200pk omgaat.

    Login om te reageren
  10. MAB zegt

    10 juli 2013 om 10:13

    Niks mis met dit merk.

    Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      10 juli 2013 om 20:30

      @MAB:

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        10 juli 2013 om 20:37

        @PeugeotGTI: dit was eigenlijk een reactie voor @celica89

        Login om te reageren
  11. toroloco zegt

    10 juli 2013 om 10:14

    Alleen vrouwen rijden met een RCZ, vind nog steeds niet aantrekkelijk. Ik vraag mij nog steeds af waarvoor dient al die onbenutte ruimte achter de bestuurdersstoel, al het gewicht ligt vooraan.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      10 juli 2013 om 20:45

      @toroloco: daar heb ik wel eens iemand zien zitten

      Login om te reageren
  12. keesje1987 zegt

    10 juli 2013 om 10:21

    Al geven ze dat ding 400pk dan is-tie nog niet om aan te gluren, wat een lelijkheid op deze zonnige morgen…

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    10 juli 2013 om 10:22

    Zeer goeie upgrade zeg, damn! Maar die achterkant mag wel wat subtieler, ik kan me niet herrineren dat er achter nog een spoiler op de RCZ hoorde.

    Login om te reageren
  14. dondeboer zegt

    10 juli 2013 om 10:31

    Gaaf apparaat, alleen even een pre-facelift bumpertje erop en dan mag ie bij me op de hof. Vind het facelift-front veel te druk, spoilertje en velgen zijn wel erg lekker.

    Login om te reageren
  15. notsobig zegt

    10 juli 2013 om 10:37

    Waarom voorwiel aangedreven?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 juli 2013 om 17:26

      @notsobig: Omdat Peugeot alleen maar voorwielaandrijvers heeft?

      Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    10 juli 2013 om 10:49

    Nu nog de pre-faceliftneus erop en zet hem maar voor de deur.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      10 juli 2013 om 12:02

      @berlinetta: Ben eerlijk gezegd ook niet helemaal kapot van de oude neus. Blijft een heikel punt bij Peugeot. Overigens verkoopt de RZC best wel redelijk. Bijna 3 keer zoveel in 2013 als de Audi TT. Is dan ook 5000 euro goedkoper, en ziet er denk ik gewoon beter uit met dat double bubble kapje. spoilertje vind ik ook erg fraai!

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        10 juli 2013 om 12:03

        Rzc is natuurlijk RCZ foutje.

        Login om te reageren
  17. sandniggah zegt

    10 juli 2013 om 10:54

    270 pk 0-100 5.9 sec wat doen ze verkeerd?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      10 juli 2013 om 11:26

      @sandniggah: Hoe snel zit jouw fiets op de 100 dan? 5.9 sec is gewoon netjes.

      Login om te reageren
      • sandniggah zegt

        10 juli 2013 om 12:39

        @rubenpriest: Mijn fiets is gestolen

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      10 juli 2013 om 12:10

      @sandniggah: Weinig voorwielaandrijvers die het sneller doen.. De neus van een auto richt zich op bij het optrekken, dus nog minder gewicht om de kracht over te brengen.. Enkel met slicks kun je een FF-auto hard uit de startblokken laten schieten.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 juli 2013 om 17:29

      @sandniggah: Noem dan eens een voorwielaandrijver met vergelijkbare pk’s, die dan zoveel sneller is naar de 100?

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        10 juli 2013 om 18:37

        @SimonMc: Megane RS?

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          10 juli 2013 om 20:04

          @rufctr01: Is toch 6.0 seconden naar de 100?

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 juli 2013 om 17:32

      @sandniggah: Zie juist dat een Porsche Boxster met 265 pk 0-100 doet in 5,8 seconden. Doet Porsche dan ook iets verkeerd?

      Login om te reageren
  18. Svda zegt

    10 juli 2013 om 11:01

    Ben benieuwd hoelang de 1.6 heel blijft met dit vermogen. Ene kant vind ik de Peugot wel mooi en andere kant niet omdat er iemand op het dak heeft gezeten.

    Login om te reageren
    • celica89 zegt

      10 juli 2013 om 11:59

      @dahlback: daar ben ik dus ook zeer benieuwd naar. K heb de Peugeot 5008 met 1.6thp gereden voor promo doeleinden. Daarvan was de ketting kapot gegaan na 18.000km en koppeling vervangen na 21.000km.. Om nog maar te zwijgen over hoe slecht het interieur in elkaar zit. Stoelen die niet meer fatsoenlijk opklappen en delen die eraf vallen. Die 1.6 THP is volgens mij een bmw motor. 2009 of 2010 motor van het jaar??

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        10 juli 2013 om 14:25

        @celica89:
        Lijkt wel op een VAG, zelfde kwalen bij vergelijkbare kilometrages.
        Je koppeling kapot na 21k vertelt alleen dat je niet kan rijden, daarentegen bij VAG was niet alleen je koppeling kapot geweest maar ook je bak….

        Login om te reageren
        • celica89 zegt

          10 juli 2013 om 14:37

          @jrk68: ik heb de auto gereden. Dat de koppeling zo snel kapot was lag niet aan mij. Er waren nog maar 2 drukveren over op de drukgroep en weinig profiel op he5 koppelingsplaatje.. En ja ik trek hard op. Rem op de koppeling en belast deze idd. Ik verwacht ook niet dat ik er 2 ton mee moet doen. Maar als mijn toyota OEM koppeling het al 125.000km perfect houd waaronder time attack, nurburgring en vrij rijden. Denk aan veelvuldig hard afremmen op de motor.. Dan denk ik toch dat dat je onderdeel niet deugt. Tevens ben k het helemaal met je eens over VAG. Snap niet dat men überhaupt nog VAG durft te kopen. Zolang het lease is. Nergens last van natuurlijk ;-)..

          Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        10 juli 2013 om 17:35

        @celica89: Die 1.6 is inderdaad deels een BMW motor, en dat wordt nog eens duidelijk omdat ik iemand ken die vrij regelmatig olie moet bijgieten, en bij Peugeot zegt men dat dat niet abnormaal is. Typische BMW motor dus.

        En de niet-turbo 1.6, is schijnbaar een heel stuk betrouwbaarder.

        Login om te reageren
  19. Pordon zegt

    10 juli 2013 om 11:27

    ‘Laten we hopen dat het sportieve de overhand heeft gehad bij de ontwikkeling’…

    Oja? Waardoor de auto voor normaal gebruik verpest is en je niet ook even gewoon comfortabel van A naar B kunt rijden, iets waar de auto waarschijnlijk het meest voor gebruikt zal worden. Zelfde verhaal als een Mini Cooper S. Vreselijk leuk om mee te scheuren maar voor dagelijks gebruik is het niet te doen. Krijg gewoon blauwe billen van al dat gestuiter.

    Geef mij maar een auto die in de basis gewoon comfortabel is maar verrassend strak kan sturen en je dus op bergweggetjes meer dan genoeg plezier kunt hebben.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      10 juli 2013 om 11:31

      @Pordon: We leven in 2013. De tijd waar allebei makkelijk kan met een fatsoenlijk onderstel.
      Over 5 jaar zit ‘dynamic damper control’ standaard op een Kia Optima..

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        10 juli 2013 om 12:00

        @kaasboerin: Klopt, maar toch blijft vaak de ‘comfort’ stand alsnog te hard wanneer een auto is ontwikkeld met als basis sportiviteit. Ik bedoel, 19 inch velgen op deze RCZ…Dat ziet er al niet goed uit voor het comfort.

        Login om te reageren
    • trident zegt

      10 juli 2013 om 13:50

      @Pordon: als je jcw stoelen in je mini zet valt het wel mee hoor

      Login om te reageren
  20. djfrank zegt

    10 juli 2013 om 11:27

    270 PK het blijft niet geweldig veel.. Peugeot dat kan beter! :-)

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 juli 2013 om 17:38

      @djfrank: 270 pk, zijn Porsche Boxster waarden, dus gewoon zeer netjes dus.

      Ook kan je er niet heel veel meer vermogen bovenop doen, omdat je nog steeds met voorwielaandrijving zit.

      Login om te reageren
  21. subgtt zegt

    10 juli 2013 om 11:37

    Elke keer als ik een RCZ zie heb ik het idee dat peugeot de bouwtekeningen van de Audi TT heeft gekocht. Design is wel mooi en technisch knap dat ze deze power uit een 1.6 blokje kunnen stampen, maar ik wordt er niet warm van… Persoonlijk zou ik dan eerder voor een Toyota gt86 gaan. Het fun gehalte ligt denk ik bij de Toyota een stukje hoger.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      10 juli 2013 om 12:17

      @subgtt: zijn mooie auto’s alleen zijn ze daar ook stom geweest. Veel te weinig vermogen in die dingen. Daar had minimaal 250pk in moeten zitten.

      Login om te reageren
      • subgtt zegt

        10 juli 2013 om 13:40

        @rufctr01: ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast vind ik het 205 nm koppel ook aan de lage kant voor die prijs. Maar aan de andere kant; ze zijn redelijk goedkoop op te krikken naar 280pk met 250nm koppel.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          10 juli 2013 om 15:29

          @subgtt:oke, maar dan heb je geen garantie meer? Ik zou dat niet zo heel snel doen met een nieuwe auto.

          Login om te reageren
  22. Barnato zegt

    10 juli 2013 om 11:53

    Allemaal leuk en aardig maar als dit Peugeot Sport is waar zijn dan de Peugeot Talbot Sport racestrepen????

    Hele grote misser van Peugeot!!!!!

    Verder hele nette auto :)

    Login om te reageren
  23. nasty zegt

    10 juli 2013 om 12:15

    Amai! 17kg weggeschaafd? Zijn er precies trots op

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      11 juli 2013 om 06:40

      @nasty: Elke vermindering is iets om trots op te zijn, of het nu 17 kg is, of 100 kg. Je moet denken, de remmen zijn sterker, dus zwaarder. Als het een mechanisch sperdifferentieel is, dan voegt dat ook nog eens gewicht toe. En een auto van deze prijsklasse, kun je ook moeilijk gaan volhangen met exotische materialen zoals carbon fiber of titanium, want dan wordt die veel te duur.

      Login om te reageren
  24. gregorius zegt

    10 juli 2013 om 12:19

    270pk als sterkste ooit? Da’s nou niet om trots op te zijn. Je staat als fabrikant nog net boven Dacia en misschein Suzuki & Daihatsu. Daarmee heb je t volgens mij wel gehad.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 juli 2013 om 12:31

      @gregorius: Mwah, als ik me het goed herinner liggen de sterkste productiemodellen van concurrenten als Opel en Renault ook rond die waarden, dus het is niet echt iets om je voor te schamen.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        10 juli 2013 om 12:38

        @Edge: Opel had al een “R” model met 382 pk…. (met een beetje hulp van Lotus); En de Insginia had ook al 325 pk.
        Maar Renault, klopt; die zit daar ook ongeveer. Tenzij je hun productie-race modellen mee mag tellen.

        Login om te reageren
    • SJ zegt

      10 juli 2013 om 12:38

      @gregorius: Dat was ook mijn eerste ingeving. Maar als je gaat nadenken kom je toch bij veel meer grote merken met die waardes.

      Login om te reageren
  25. reggie-boy_rood zegt

    10 juli 2013 om 12:32

    1.6 met 270 pk.. Als dat maar goed gaat!!

    Login om te reageren
  26. kaeser zegt

    10 juli 2013 om 12:41

    Een veel mooiere auto dan de Audi TT (achteraf), maar toch zie ik het niet vaak op de weg. Jammer, heel erg jammer…

    Login om te reageren
  27. MLTB zegt

    10 juli 2013 om 12:50

    Frans, dus nee bedankt!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 juli 2013 om 17:41

      @MLTB: Nee inderdaad, je zou eens een auto kunnen rijden, die de voorwielaandrijving goed voor elkaar heeft.

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      10 juli 2013 om 18:40

      @MLTB: vraag mij af waar jij in rijdt…

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        11 juli 2013 om 06:49

        @rufctr01: Het meest “premium” merk dat er te krijgen valt :’)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          11 juli 2013 om 08:02

          @SimonMc:
          Gazelle????

          Login om te reageren
  28. kapiteinaudi zegt

    10 juli 2013 om 13:59

    Prachtige wagen!

    Login om te reageren
  29. PeugeotGTI zegt

    10 juli 2013 om 20:33

    Zozo, Peugeot in de bocht.
    Ik denk dat de comfortabele en toegankelijke afstelling van de 206 GTI een voorbode is van hoe deze zal gaan sturen.
    Mij niet ruig genoeg dus.
    Wel een schitterende auto, vooral dat bubbeldak is echt cool.

    Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      10 juli 2013 om 20:33

      @PeugeotGTI:
      208 GTI ^^

      Login om te reageren
  30. fconderkantlat zegt

    11 juli 2013 om 02:02

    pre-facelift vond ik mooier, had iets scherpers met die puntige koplampen, nu kijkt ie wat liever. Eindelijk heeft de rcz een motor dat qua vermogen past bij een auto als deze want vaak hoorde ik dat de rcz meer pit kan hebben

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North