RCZ R is sterkste productiemodel Peugeot ooit

Auteur: , 73 Reacties

De Peugeot RCZ R krijgt 270 pk en 330 Nm en is daarmee de krachtigste auto die Peugeot ooit voor de openbare weg gebouwd heeft.

In Goodwood zal de RCZ R voor het eerst aan het publiek getoond worden maar de officiële onthulling volgt in september op de IAA in Frankfurt. De Peugeot RCZ R is een RCZ voorzien van een anabolenkuurtje waardoor het blok 1.6 THP blok voortaan 270 pk uithoest. Om al die pk’s enigszins fatsoenlijk op het asfalt te krijgen via de voorwielen is een Torsen limited slip differentieel gemonteerd. Daarnaast is de RCZ R op een strakker onderstel gezet en krijgt het gepeperde model andere wielen mee.

Aan de basis van dit model staat het sportieve succes van de RCZ Peugeot Sport. De power upgrade van 70 pk moet zorgen voor een sprint naar 100 kilometer per uur in 5.9 seconden, de topsnelheid is 250 kilometer per uur (begrensd). De RCZ R is ontwikkeld als sportieve auto maar moet wel dagelijks bruikbaar zijn, aldus Peugeot. Laten we hopen dat het sportieve de overhand heeft gehad bij de ontwikkeling.

De RCZ R heeft een zwart dak, fantastisch lekkere 19 inch wielen, grotere remmen en een sportuitlaat. Ook is er 17 kilo gewicht weggeschaafd dankzij het gebruik van lichtgewicht onderdelen. In het interieur vinden we sportkuipen, een kort pookje en veel rode stiksels in fraai leder.



73 reacties

Waarom niet in de 208 GTI? Of volgt deze nog..
@ericc: dan hoop ik wel dat ze ook het differentieel meenemen. Maar god wat zou dat lekker zijn…
@ericc: dat was ook mijn eerste gedachte. Rc of s16 of mi model
Gaaaf! Altijd een mooi en leuke kar gevonden!
270 pk? Dat is wel voldoende denk alleen dat het alsnog iets te veel is voor de voorwielen (bijna focus RS waarde,)
lekker Duitsers pesten met een Peugeot.
In Roemenistan zie ik er alleen maar vrouwen in rijden. Ben ik dan de enige die dit een vrouwen wagen vind? Want stiekem vind ik dit toch wel een gave bak. Mooier dan een TT.
@joejojo2012: je bent niet alleen, ik vindt het ook een prachtige wagen.
@joejojo2012: inderdaad een kappersauto dit..
Vind de pre face lift toch mooier ogen
Kijk, dit had de RCZ eigenlijk al standaard moeten hebben.. en 4 uitlaatjes om het af te maken.
Jaa.. en dan heb je nog altijd een Peugeot.. Kunnen we de badge ook nog upgraden?
@celica89: Het is geen VAG, dus helaas
@pinda koning: + 1
@pinda koning:
Gelukkig niet zeg, dit zal op zeker een betere handling hebben.
@pinda koning: idd kun je je petje niet opzetten en kun je niet regelmatig naar de garage o. Je DSG bak te laten reviseren.
VAG mocht willen dat ze dit konden ontwerpen ipv die saaie gti-tjes ,die met spanbanden verlaagd zijn.
@celica89: Dat zeggen veel mensen ook van de Celica.

Eveneens onterecht trouwens…
@Esprit_de_Flandre: Celica is een prima fwd auto. In 1999 een blok met bijna 200pk uit 1.8L atmosferisch. En eveneens in hetzelfde jaar deed honda er een schepje bovenop om uit een 2L N/A blok bijna 250 pk te perse .. de celica is een prima wagen voor zijn klasse. Een een simpele upgrade aan het onderstel (schroefset) zijn er vandaag de dag weinig auto’s doe zo scherp kunnen handelen. Want licht, want stijf. De techniek en alles is zeer betrouwbaar van deze japanners. Helaas kunnen we dat niet zeggen van de Peugeot (want ervaring). Ze kunnen in hetzelfde idee segment vallen. Maar naar mijn idee geen vergelijk.
Achterkant en daklijn doet me denken aan de mitsubishi eclipse
Ik ben er van overtuigd dat de RCZ dit vermogen makkelijk aan kan gezien hoe makkelijk de RCZ met 200pk omgaat.
Alleen vrouwen rijden met een RCZ, vind nog steeds niet aantrekkelijk. Ik vraag mij nog steeds af waarvoor dient al die onbenutte ruimte achter de bestuurdersstoel, al het gewicht ligt vooraan.
@toroloco: daar heb ik wel eens iemand zien zitten
Al geven ze dat ding 400pk dan is-tie nog niet om aan te gluren, wat een lelijkheid op deze zonnige morgen…
Zeer goeie upgrade zeg, damn! Maar die achterkant mag wel wat subtieler, ik kan me niet herrineren dat er achter nog een spoiler op de RCZ hoorde.
Gaaf apparaat, alleen even een pre-facelift bumpertje erop en dan mag ie bij me op de hof. Vind het facelift-front veel te druk, spoilertje en velgen zijn wel erg lekker.
Waarom voorwiel aangedreven?
@notsobig: Omdat Peugeot alleen maar voorwielaandrijvers heeft?
Nu nog de pre-faceliftneus erop en zet hem maar voor de deur.
@berlinetta: Ben eerlijk gezegd ook niet helemaal kapot van de oude neus. Blijft een heikel punt bij Peugeot. Overigens verkoopt de RZC best wel redelijk. Bijna 3 keer zoveel in 2013 als de Audi TT. Is dan ook 5000 euro goedkoper, en ziet er denk ik gewoon beter uit met dat double bubble kapje. spoilertje vind ik ook erg fraai!
Rzc is natuurlijk RCZ foutje.
270 pk 0-100 5.9 sec wat doen ze verkeerd?
@sandniggah: Hoe snel zit jouw fiets op de 100 dan? 5.9 sec is gewoon netjes.
@rubenpriest: Mijn fiets is gestolen
@sandniggah: Weinig voorwielaandrijvers die het sneller doen.. De neus van een auto richt zich op bij het optrekken, dus nog minder gewicht om de kracht over te brengen.. Enkel met slicks kun je een FF-auto hard uit de startblokken laten schieten.
@sandniggah: Noem dan eens een voorwielaandrijver met vergelijkbare pk’s, die dan zoveel sneller is naar de 100?
@SimonMc: Megane RS?
@rufctr01: Is toch 6.0 seconden naar de 100?
@sandniggah: Zie juist dat een Porsche Boxster met 265 pk 0-100 doet in 5,8 seconden. Doet Porsche dan ook iets verkeerd?
Ben benieuwd hoelang de 1.6 heel blijft met dit vermogen. Ene kant vind ik de Peugot wel mooi en andere kant niet omdat er iemand op het dak heeft gezeten.
@dahlback: daar ben ik dus ook zeer benieuwd naar. K heb de Peugeot 5008 met 1.6thp gereden voor promo doeleinden. Daarvan was de ketting kapot gegaan na 18.000km en koppeling vervangen na 21.000km.. Om nog maar te zwijgen over hoe slecht het interieur in elkaar zit. Stoelen die niet meer fatsoenlijk opklappen en delen die eraf vallen. Die 1.6 THP is volgens mij een bmw motor. 2009 of 2010 motor van het jaar??
@celica89:
Lijkt wel op een VAG, zelfde kwalen bij vergelijkbare kilometrages.
Je koppeling kapot na 21k vertelt alleen dat je niet kan rijden, daarentegen bij VAG was niet alleen je koppeling kapot geweest maar ook je bak….
@jrk68: ik heb de auto gereden. Dat de koppeling zo snel kapot was lag niet aan mij. Er waren nog maar 2 drukveren over op de drukgroep en weinig profiel op he5 koppelingsplaatje.. En ja ik trek hard op. Rem op de koppeling en belast deze idd. Ik verwacht ook niet dat ik er 2 ton mee moet doen. Maar als mijn toyota OEM koppeling het al 125.000km perfect houd waaronder time attack, nurburgring en vrij rijden. Denk aan veelvuldig hard afremmen op de motor.. Dan denk ik toch dat dat je onderdeel niet deugt. Tevens ben k het helemaal met je eens over VAG. Snap niet dat men überhaupt nog VAG durft te kopen. Zolang het lease is. Nergens last van natuurlijk ;-)..
@celica89: Die 1.6 is inderdaad deels een BMW motor, en dat wordt nog eens duidelijk omdat ik iemand ken die vrij regelmatig olie moet bijgieten, en bij Peugeot zegt men dat dat niet abnormaal is. Typische BMW motor dus.

En de niet-turbo 1.6, is schijnbaar een heel stuk betrouwbaarder.
‘Laten we hopen dat het sportieve de overhand heeft gehad bij de ontwikkeling’…

Oja? Waardoor de auto voor normaal gebruik verpest is en je niet ook even gewoon comfortabel van A naar B kunt rijden, iets waar de auto waarschijnlijk het meest voor gebruikt zal worden. Zelfde verhaal als een Mini Cooper S. Vreselijk leuk om mee te scheuren maar voor dagelijks gebruik is het niet te doen. Krijg gewoon blauwe billen van al dat gestuiter.

Geef mij maar een auto die in de basis gewoon comfortabel is maar verrassend strak kan sturen en je dus op bergweggetjes meer dan genoeg plezier kunt hebben.
@Pordon: We leven in 2013. De tijd waar allebei makkelijk kan met een fatsoenlijk onderstel.
Over 5 jaar zit ‘dynamic damper control’ standaard op een Kia Optima..
@kaasboerin: Klopt, maar toch blijft vaak de ‘comfort’ stand alsnog te hard wanneer een auto is ontwikkeld met als basis sportiviteit. Ik bedoel, 19 inch velgen op deze RCZ…Dat ziet er al niet goed uit voor het comfort.
@Pordon: als je jcw stoelen in je mini zet valt het wel mee hoor
270 PK het blijft niet geweldig veel.. Peugeot dat kan beter! :-)
@djfrank: 270 pk, zijn Porsche Boxster waarden, dus gewoon zeer netjes dus.

Ook kan je er niet heel veel meer vermogen bovenop doen, omdat je nog steeds met voorwielaandrijving zit.
Elke keer als ik een RCZ zie heb ik het idee dat peugeot de bouwtekeningen van de Audi TT heeft gekocht. Design is wel mooi en technisch knap dat ze deze power uit een 1.6 blokje kunnen stampen, maar ik wordt er niet warm van… Persoonlijk zou ik dan eerder voor een Toyota gt86 gaan. Het fun gehalte ligt denk ik bij de Toyota een stukje hoger.
@subgtt: zijn mooie auto’s alleen zijn ze daar ook stom geweest. Veel te weinig vermogen in die dingen. Daar had minimaal 250pk in moeten zitten.
@rufctr01: ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast vind ik het 205 nm koppel ook aan de lage kant voor die prijs. Maar aan de andere kant; ze zijn redelijk goedkoop op te krikken naar 280pk met 250nm koppel.
@subgtt:oke, maar dan heb je geen garantie meer? Ik zou dat niet zo heel snel doen met een nieuwe auto.
Allemaal leuk en aardig maar als dit Peugeot Sport is waar zijn dan de Peugeot Talbot Sport racestrepen????

Hele grote misser van Peugeot!!!!!

Verder hele nette auto :)
Amai! 17kg weggeschaafd? Zijn er precies trots op
@nasty: Elke vermindering is iets om trots op te zijn, of het nu 17 kg is, of 100 kg. Je moet denken, de remmen zijn sterker, dus zwaarder. Als het een mechanisch sperdifferentieel is, dan voegt dat ook nog eens gewicht toe. En een auto van deze prijsklasse, kun je ook moeilijk gaan volhangen met exotische materialen zoals carbon fiber of titanium, want dan wordt die veel te duur.
270pk als sterkste ooit? Da’s nou niet om trots op te zijn. Je staat als fabrikant nog net boven Dacia en misschein Suzuki & Daihatsu. Daarmee heb je t volgens mij wel gehad.
@gregorius: Mwah, als ik me het goed herinner liggen de sterkste productiemodellen van concurrenten als Opel en Renault ook rond die waarden, dus het is niet echt iets om je voor te schamen.
@Edge: Opel had al een “R” model met 382 pk…. (met een beetje hulp van Lotus); En de Insginia had ook al 325 pk.
Maar Renault, klopt; die zit daar ook ongeveer. Tenzij je hun productie-race modellen mee mag tellen.
@gregorius: Dat was ook mijn eerste ingeving. Maar als je gaat nadenken kom je toch bij veel meer grote merken met die waardes.
1.6 met 270 pk.. Als dat maar goed gaat!!
Een veel mooiere auto dan de Audi TT (achteraf), maar toch zie ik het niet vaak op de weg. Jammer, heel erg jammer…
Frans, dus nee bedankt!
@MLTB: Nee inderdaad, je zou eens een auto kunnen rijden, die de voorwielaandrijving goed voor elkaar heeft.
@MLTB: vraag mij af waar jij in rijdt…
@rufctr01: Het meest “premium” merk dat er te krijgen valt :’)
@SimonMc:
Gazelle????
Prachtige wagen!
Zozo, Peugeot in de bocht.
Ik denk dat de comfortabele en toegankelijke afstelling van de 206 GTI een voorbode is van hoe deze zal gaan sturen.
Mij niet ruig genoeg dus.
Wel een schitterende auto, vooral dat bubbeldak is echt cool.
@PeugeotGTI:
208 GTI ^^
pre-facelift vond ik mooier, had iets scherpers met die puntige koplampen, nu kijkt ie wat liever. Eindelijk heeft de rcz een motor dat qua vermogen past bij een auto als deze want vaak hoorde ik dat de rcz meer pit kan hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).