• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot verslaat eindelijk Audi op Le Mans

Auteur: robbie, gepost 14 juni 2009 om 15:16 – 112 Reacties

Peugeot 908 HDi FAP Le Mans 2009


Driemaal is scheeprecht! Nadat Peugeot in 2007 en 2008 verslagen werd door die diesels van Audi is het ze dit jaar eindelijk gelukt om de 24 uur van Le Mans te winnen. En op wat voor manier! Peugeot heeft beslag weten te leggen op plaats 1, 2 en 6. Audi speelde voor het eerst sinds 2000 geen rol van betekenis. De nieuwe R15 TDI was namelijk nooit een bedreiging voor de Fransen.

De race begon voor Peugeot niet ideaal, want de #7 Peugeot werd in de pits namelijk van achter aangereden door de Peugeot van Pescarolo. Dit zorgde later voor een lekke band bij de Peugeot met nummer 7 en die zorgde er voor dat de halve auto werd gesloopt. Maar de monteurs wisten de auto te repareren en die auto eindigde alsnog als 6e. Audi had grotere problemen. De Audi met nummer 3 stond al snel in de grindbak en had de hele race allerlei problemen. En de Audi met nummer 2 eindigde na een harde crash in de bandenstapels. Uiteindelijk wist de Audi met nummer 1 nog wel de 3e plaats te bemachtigen. Maar wel op 7 ronden achterstand.

De eerste benzineauto is de Lola-Aston Martin nummer 007. En de Nederlanders dan? Charles Zwolsman is in een Audi R10 TDI 7e geworden en Christijan Albers die in eenzelfde auto reed is 9e geworden. Jos Verstappen is uiteindelijk als 13e over de finish gekomen.

LMP1
1) Peugeot 908 HDi FAP (#9), David Brabham, Marc Gene, Alexander Wurz
2) Peugeot 908 HDi FAP (#8), Sébastien Bourdais, Franck Montagny, Stéphane Sarrazin
3) Audi R15 TDI (#1), Rinaldo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish
4) Lola-Aston Martin (#007), Jan Charouz, Tomas Enge, Stefan Mucke
5) Oreca AIM (#11), Olivies Panis, Nicolas Lapierre, Soheil Ayari
6) Peugeot 908 HDi FAP (#7), Christian Klien, Pedro Lamy, Nicolas Minassian
7) Audi R10 TDI (#14), Charles Zwolsman Jr. (NL), André Lotterer
8 ) Pescarolo Judd (#16), Christophe Tinseau, Joào Barbosa, Bruce Jouanny
9) Audi R10 TDI (#15), Christijan Albers (NL), Christian Bakkerud, Giorgio Mondini
10) Oreca Judd (#12), Pierre Ragues, Franck Mailleux, Didier Andre
13) Lola-Aston Martin (#008), Jos Verstappen (NL), Darren Turner, Anthony Davidson

LMP2
1) Porsche RS Spyder (#31), Essex
2) Lola Judd (#33), Speedy Racing Sebah
3) Pescarolo Mazda (#24) OAK Racing

GT1
1) Corvette C6.R, Corvette Motorsport
2) Corvette C6.R, Luc Alphand, oa Xavier Maassen
3) Aston Martin DBR9, Jet Alliance

GT2
1) Ferrari F430 GT, Risi Competizione (#82)
2) Ferrari F430 GT, BMS Scuderia Italia
3) Ferrari F430 GT, Risi Competizione (#83)
4) Ferrari F430 GT, JMW Motorsport
5) Spyker C8 Laviolette GT2R, Spyker Squadron (#85), Jeroen Bleekemolen, Tom Coronel, Jarek Janis

De complete (voorlopige) uitslag kan je HIERRR vinden.

En een paar video’s met hoogte- en dieptepunten van de race.

Start

Peugeot vs Peugeot crash in de pits

Harde crash van de Radical AER

Audi #2 crasht snoeihard

Porsche RS Spyder van Team Navi Goh is compleet afgeschreven

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

908, Diesel, le-mans, Peugeot, Racing

Vorig bericht: « Christian Audigier VIF 1
Volgend bericht: Belgische Ferrari is Nederlandse politie te snel af »

Lees Interacties

Reacties

  1. 2009 zegt

    14 juni 2009 om 15:18

    ik had het peugeot ook meer gegunt dan audi

    Login om te reageren
  2. jelamo zegt

    14 juni 2009 om 15:21

    lekker dan peugeot

    gefeliciteerd

    Login om te reageren
  3. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:21

    Well done Peugeot!

    En met overmacht gewonnen van het premium merk met de ringetjes mensen dus vanaf nu meer respect voor de fransen graag ;-)

    Login om te reageren
  4. arjens zegt

    14 juni 2009 om 15:22

    Mooie resultaten. Vooral Spyker vind ik eruit springen. Toch eventjes Porsche het nakijken geven. De heren van radio Le Mans waren er ook van onder de indruk. Mooier reclame voor het merk.

    En Charles en zijn kornuiten hebben volgens mij behoorlijk constant gereden. Ik moet ook eerlijk zijn, dat ik niet de hele race heb meegemaakt.

    Login om te reageren
  5. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:23

    Zonde trouwens van de Ex van Merksteijn Porsche in het laatste filmpje.
    Kampioensauto van vorig jaar en di verdiend niet zo’n einde.

    Login om te reageren
  6. Dave zegt

    14 juni 2009 om 15:26

    prachtig voor Peugeot, maar niet de eerste keer ;-)
    begin jaren 90tig met de Peugeot 905

    Login om te reageren
  7. A6er zegt

    14 juni 2009 om 15:26

    He Robbie, Peugeot rijdt ook met diesel hoor.

    @Clubtraxx. Zodra je volwassen bent mag je weer reacties plaatsen hier. Dank u.

    Login om te reageren
  8. Vingt - Coeur zegt

    14 juni 2009 om 15:26

    Namens mij Gefeliciteerd! Zal gezellig worden in Socheaux :D

    Login om te reageren
  9. Ali Baba zegt

    14 juni 2009 om 15:27

    @ clubbtraxx

    Ja want omdat ze Le Mans gewonnen hebben maken ze in eens wel kwalitatief goede auto’s…….

    Login om te reageren
  10. GOD zegt

    14 juni 2009 om 15:27

    normaal kijk ik nooit de 23/h van le mans maar dit keer dus wel.
    heb minimaal 75% van de race gezien en moet zeggen dat het een onwijs saaie race is.

    Login om te reageren
  11. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:28

    En zoals arjens ook al zei, geweldig gedaan ook van Spyker.

    Aston Martin verdiend ook een pluim, als best of the rest achter de diesels en ook Kolles heeft het goed gedaan.

    Na dat onnavolgare handigheidje van Narain K. hebben Zwolsman en teammaat wel het hele eind met z’m tweeen moeten rijden.

    Nouja, wellicht maar beter ook loooool

    Login om te reageren
  12. EntityNL zegt

    14 juni 2009 om 15:28

    Mooie overwinning voor Peugeot, dik verdient, eindelijk de Audi’s eens fair&square verslagen!

    Spyker ook eens een keertje gefinished en wel op een mooie 5e plek in de GT2 klasse, is ook zeker een compliment waard!

    Login om te reageren
  13. q-oekje zegt

    14 juni 2009 om 15:30

    @ clubbtraxx

    wat waren de audi’s leelijk vond je ook niet

    Login om te reageren
  14. RScosworth zegt

    14 juni 2009 om 15:30

    Peugeot heeft veel geleerd de laatste jaren, en laat dat zien ook. Audi stond erbij en keek ernaar. Best jammer, wat meer competitie was leuk geweest.

    Login om te reageren
  15. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:30

    @GOD,

    Zeg dat maar aan de 250.000 toeschouwers elk jaar en ze verklaren je voor gek. Okay, hij was minder spannend dan vorig jaar maar een seizoen F1 is saaier zeker in het m. sjoemel tijdperk…

    Login om te reageren
  16. Benjamin1 zegt

    14 juni 2009 om 15:31

    Go Peugeot :mrgreen:

    Toch vond ik de F430’s het spectaculairst eruit zien!

    Login om te reageren
  17. RScosworth zegt

    14 juni 2009 om 15:32

    Wie weet er overigens waar ik mooie foto’s in wallpaper formaat kan scoren van de race?

    Login om te reageren
  18. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:32

    @ q-oekje

    Nee, ik vond ze er juist bruut uitzien.
    Zeker van voren gezien, maar er moet een dichte cockpit versie van komen dan is ie echt af ;-)

    Login om te reageren
  19. W115 zegt

    14 juni 2009 om 15:33

    Wel jammer dat pit stop incident :(

    Login om te reageren
  20. Edgar zegt

    14 juni 2009 om 15:34

    jep kep het ook ff gezien net…jammer nu zullen de fransen wel weer lekker gaan opscheppen! alleen jammer dat je er dan weer niks van terugziet in de productieauto’s :twisted:

    toch jammer dat de audi het niet heel goed deed en aston was nou ook niet geweldig.

    maar…. peugeot zal zoch moeten bewijzen en volgend jaar weer winnen anders is het once-only

    Login om te reageren
  21. revstars-net zegt

    14 juni 2009 om 15:35

    Goed werk van Peugeot, verdiend gewonnen.

    Login om te reageren
  22. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:36

    @ A6er

    Het is wel duidelijk dat je zelf nog lang niet volwassen bent, want je reactie raakt werkelijk nergens kant of wal. Slechte verliezer waarschijnlijk gezien je nickname hahahaha

    Login om te reageren
  23. midi zegt

    14 juni 2009 om 15:36

    Mjah niet echt een verrassing van Peugeot, ze moesten dit jaar wel winnen. Maar toch gefeliciteerd!

    Off-topic: Wat een zinderende MotoGP wedstrijd in Barcelona. Go Rossi!

    Login om te reageren
  24. robbie zegt

    14 juni 2009 om 15:37

    @A6er, alsof ik dat niet zo weten… Ik schrijf toch ook:
    “De eerste benzineauto is de Lola-Aston Martin nummer 007”

    Het feit dat ik zeg dat Peugeot de diesels van Audi verslaat hoeft toch nog niet te betekenen dat de Peugeot’s niet met een diesel rijden ;)

    Login om te reageren
  25. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:42

    Tsss Edgar…

    Te jong nog zeker?
    Dit is namelijk niet de eerste Le Mans overwinning van Peugeot…

    Google eens Peugeot 905

    Login om te reageren
  26. Gnermo zegt

    14 juni 2009 om 15:42

    Wat een saai commentaar bij die deutschers. Nog saaier dan Olaf Mol…

    Login om te reageren
  27. ganryu zegt

    14 juni 2009 om 15:44

    Niet echt een verrassing.
    Vorig jaar waren de Peugeots ook sneller dan Audi. En nu ook nog es betrouwbaar.
    En stukken mooier dan de Audi’s…

    Login om te reageren
  28. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:49

    Jos liet trouwens weer zien dat ie het nog steeds kan, met de 008 Aston noteerde hij tijden die gelijk lagen aan de Audi en Peugeot.
    Jammer dat ie dus een tijdstraf moest uitzitten door een ram-aktie van turner en de nodige mechanische problemen.

    Had Jos graag in de Pescarolo 908 gezien ipv die fransoos die ‘m helemaal kort reed in de ochtend…

    Login om te reageren
  29. VivelaFRANCE zegt

    14 juni 2009 om 15:50

    ok, daar gaat ‘ie:

    YEAH! YEAH! YEAH! YEAH! LEKKER PEUGEOT!!

    pff, heerlijk ;)

    Login om te reageren
  30. VivelaFRANCE zegt

    14 juni 2009 om 15:51

    nog een keertje?

    YES! YES! YES! PEUGEOT! EINDELIJK! :D Fantastisch…

    wat een geweldige overwinning!

    Login om te reageren
  31. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 15:58

    @ Ali Baba

    Daar gaat het hier nu niet over dacht ik?

    Zelf heb ik een flink aantal Peugeots gehad, en nog nooit 1 probleem mee gehad. Ik moet dan ook altijd een beetje lachen om de pubers hier die altijd de franse merken de grond in stampen.

    Ga er eens in rijden als je 18 bent denk ik dan, en dan praten we verder.
    Jammer genoeg vind ik ze niet mooi meer tegenwoordig, maar in mijn laatste 407 heb ik met veel plezier gereden.

    Login om te reageren
  32. Nick zegt

    14 juni 2009 om 15:58

    Ik vond de tijden dit jaar bar slecht, zelfs met een klein regenbuitje weten ze niet zo goed te presteren als vorig jaar.

    Dat de Audi Sport R15 3e werd was meer dan logisch, het is een gloednieuwe auto die net zijn inauguratie heeft meegemaakt.
    Hetzelfde overkwam Peugeot Sport in 2007 en vorig jaar.

    Toch vond ik Lola-Aston Martin niet slecht presteren, zelfs met de superioriteit van de diesels wist hij het in het begin goed bij te benen.
    Maar na een tijdje begonnen ze bijna 10 seconde per rondje achter te lopen, daar waar de diesel een lange adem heeft, heeft de Otto motor het moeilijk.

    Login om te reageren
  33. Tom B. zegt

    14 juni 2009 om 15:58

    Go Peugeot! verdiend gewonnen!

    Dat was trouwens een behoorlijk valse start van de Audi…

    Login om te reageren
  34. Yeelen zegt

    14 juni 2009 om 16:01

    ferrari ownt in de gt3 :D
    voor de rest: spijtig voor audi, maar bravo peugeot

    Login om te reageren
  35. Nick zegt

    14 juni 2009 om 16:01

    @clubbtraxx: De Peugeot Sport die op Le Mans rijd is ook niet te vergelijken met de Peugeots die op straat rijden.
    Over het algemeen zijn het geen slechte auto’s, alleen nog steeds een ramp om aan te werken. Maar dat zijn nou éénmaal Franse auto’s.

    Overigens heeft de Peugeot Sport altijd een voordeel met de V12 motor, die door het balans van de V12 minder resonantie veroorzaakt dan de V10 motor van Audi.
    In de V12 heffen theoretisch alle trillingen elkaar op, waar ze bij 5- en 10 cilinders juist worden versterkt.

    Login om te reageren
  36. Vincegail zegt

    14 juni 2009 om 16:03

    @Nick:
    de reden dat de rondetijden lager lagen dan vorig jaar is dat de ACO de reglementen heeft aangepast juist om ze omlaag te krijgen! De tijden van de diesels dus. Ze hadden de bedoeling om het verschil tussen diesel en benzine aangedreven auto’s naar beneden te brengen!!!

    Login om te reageren
  37. terazino zegt

    14 juni 2009 om 16:03

    Team Navi Goh reed toch in de ‘oude’ Merksteijn Porsche?

    Login om te reageren
  38. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 16:07

    LOL @ VivelaFRANCE

    Helemaal mee eens, het was er eens tijd voor.
    Had vorig jaar al moeten lukken eigenlijk maar nu is het zover.

    Audi zal volgend jaar wel weer terugslaan als ze de R15 verder hebben doorontwikkeld en de 908 Peugeot is wel aan het einde van z’n ontwikkeling dus ik denk niet dat het met die wagen nog een keer lukt.

    In 2010 zal alles anders zijn met de nieuwe ingrijpend gewijzigde regelementen en gezien de malaise in de autowereld denk ik niet dat ze er nog bij zijn dan. Voor nu maar even van genieten dus ;-)

    Login om te reageren
  39. Polygoon zegt

    14 juni 2009 om 16:07

    Proficiat aan de Peugeot’s maar met al dat kinderachtig gedoe met audi had ik het audi meer gegunt

    Login om te reageren
  40. Matthijs zegt

    14 juni 2009 om 16:07

    gefeli peugeot!
    komen deze le mans wagens eigelijk in Gran Turismo 5?

    Login om te reageren
  41. WieAndersDasAuto zegt

    14 juni 2009 om 16:08

    Goed gedaan Peugeot! Ik ben benieuwd hoe Audi het de volgende keer gaat doen.

    Login om te reageren
  42. robbie zegt

    14 juni 2009 om 16:20

    @Nick, blablabla eerste jaar blablabla. Onzin! De Audi R8 en R10 TDI wisten wel te winnen in hun eerste jaar. De nieuwe R15 TDI is gewoon niet goed genoeg.

    Wellicht had Audi er goed aan gedaan om iets meer te testen met deze auto en bijvoorbeeld een aantal ALMS en LMS te rijden. Nu hadden ze alleen maar de 12 uur van Sebring gereden. Een redelijk magere voorbereiding lijkt mij zo.

    Login om te reageren
  43. clubbtraxx zegt

    14 juni 2009 om 16:21

    @Nick

    Alsof ik niet weet dat een Le Mans auto niet met een straat auto is te vergelijken?

    Toevallig heb ik in het verleden ook jaren aan die dingen gewerkt als 1e monteur dus uit ervaring kan ik je vertellen dat het sleutelen best mee viel. Laten we zeggen na de 104 dan toch ;-)

    V10 vs V12 trillingen is niet echt een issue voor de LMP1s, is desnoods op te lossen door een balansas te plaatsen.
    Het brandstof verbruik bij de audi V10 is wel minder als de Peugeot V12 en dat is een niet te onderschatten factor. Audi deed 13-14 ronden vs Peugeot 12-13 dus over 24hr scheelt je dat aardig wat pitstops.

    Login om te reageren
  44. VivelaFRANCE zegt

    14 juni 2009 om 16:23

    @ Polygoon,

    Kinderachtig gedoe? Hoezo? Ze hebben toch gewonnen, ook al deed Audi mee.

    Login om te reageren
  45. kiwi zegt

    14 juni 2009 om 16:24

    Bye bye premium :D

    Login om te reageren
  46. MRStephan zegt

    14 juni 2009 om 16:26

    Goed van Peugeot, maar die Corvettes zijn volgens mij ook al jaren onverslaanbaar in hun klasse of niet?

    Login om te reageren
  47. SHFT zegt

    14 juni 2009 om 16:27

    Is Peugeot nu een premium merk?? :p

    Login om te reageren
  48. Volvo_440_turbo zegt

    14 juni 2009 om 16:29

    Volgens mij was de peugeot gechiptuned :D

    Login om te reageren
  49. Max zegt

    14 juni 2009 om 16:32

    zonde, die stokbroodvreters verdienen het niet zo met hun gejank.

    Login om te reageren
  50. GOD zegt

    14 juni 2009 om 16:42

    hinter stand durch slechte technik

    Login om te reageren
  51. SyriX zegt

    14 juni 2009 om 16:52

    haha Audi TTRS als safety car .. funny

    Login om te reageren
  52. Vincegail zegt

    14 juni 2009 om 17:14

    @Robbbie:
    De meeste mensen vergeten dat de R8 niet wist te winnen in zijn eerste jaar. In 1999 reden ze nl. ook al mee. BMW was toen eerste, Audi pas 3e en 4e. Alleen de R10 heeft in 2006 direct gewonnen.

    Login om te reageren
  53. Wessee zegt

    14 juni 2009 om 17:17

    Is er geen filmpje van de crash van de 009 auto?
    Ik vond het wel een mooie race. De Corvettes waren zoals gewoonlijk weer oppermachtig. De RS Spyders in de P2 klasse ook. Spyker reed ook constant en ik vond de AMR auto’s ook vrij constant. Qua snelheid zit het wel goed maar de auto’s zijn wel fragiel.
    Nu mooi die diesels afschaffen volgend jaar, of gewoon de regels voor benzine en diesel gelijk trekken, dan zijn ze ook zo weer weg. Dan kunnen we weer een echte spannende Le Mans zien.

    Login om te reageren
  54. A6er zegt

    14 juni 2009 om 17:26

    Gelukkig roesten Peugeots niet geheel weg in 24 uur.

    Login om te reageren
  55. PantheraLeo205 zegt

    14 juni 2009 om 17:32

    Zo terecht dit, geweldig!

    Login om te reageren
  56. lincoln zegt

    14 juni 2009 om 17:37

    felicitaties aan iedereen die het 24 uur heeft volgehouden ..
    ongeacht het “merk” ..

    ook al was het een vrij saaie race ..

    Login om te reageren
  57. robbie zegt

    14 juni 2009 om 17:40

    @Vincegail, de R8R en R8C uit laat ik even buiten beschouwing. Ik heb het over de R8 die pas in 2000 werd geintroduceerd. En die was voor zo ver ik weet niet gelijk aan de R8R van 1999. Je kan het dus zien als een nieuwe auto.

    Login om te reageren
  58. ganryu zegt

    14 juni 2009 om 17:42

    Je kun veel zeggen over Peugeots, maar dat ze roesten…nou nee.
    Maar gelukkig waren de Audi’s pechvrij…

    Login om te reageren
  59. arjens zegt

    14 juni 2009 om 17:43

    @lincoln geldt het ook, als je het in gedeeltes hebt vol gehouden?

    Login om te reageren
  60. ganryu zegt

    14 juni 2009 om 17:49

    Arjens, het is geen sex…

    Login om te reageren
  61. LPJ zegt

    14 juni 2009 om 18:18

    @robbie: voor het gemak vergeet je ook dat er toen van concurentie eigenlijk geen sprake was.

    Login om te reageren
  62. Larrs zegt

    14 juni 2009 om 18:22

    Diesel gaat het helemaal worden in de racerij. :)

    Login om te reageren
  63. Citrofiel zegt

    14 juni 2009 om 18:23

    Waarom nog kijken als autoblog zo’n prima overzichtje biedt? :) Heerlijk dat Peugeot nu gewonnen heeft. Het mocht ook wel een keertje.

    @ A6er; Haha, kan je niet tegen ‘je’ verlies? :lol:

    Login om te reageren
  64. arjens zegt

    14 juni 2009 om 18:47

    @ganryu, ok. “I rest my case.”

    Login om te reageren
  65. HDM zegt

    14 juni 2009 om 18:51

    Ik wil graag mijn felicitaties uitbrengen. Peugeot zat zowat vanaf het begin al met 2 bakken voor de R15, en ook na de laatste safetysituatie gingen ze em voorbij. Nogmaals, mooi gedaan Peugeot.

    Login om te reageren
  66. Rick-dos zegt

    14 juni 2009 om 18:56

    Ik hoorde sinds gisteren 15.00 uur een sissend geluid. Ik 24 uur zoeken naar de herkomst van dat geluid. Kom ik er om 15.00 uur vandaag achter dat het “Audi Le Mans dominantie” marketing fabeltje aan het leeglopen is…

    Login om te reageren
  67. arjens zegt

    14 juni 2009 om 19:05

    @rick-dos, touche, hahaha, over dit antwoord heb je zeker sinds de finish van de Peugeots zitten nadenken..

    Login om te reageren
  68. Rick-dos zegt

    14 juni 2009 om 19:11

    @arjens

    Nee, die had ik al op de planken liggen sinds 2007. ;) Het was alleen maar a matter of time voordat dat fabeltje werd uitgeblazen zodra er èchte tegenstand kwam voor Audi.

    Login om te reageren
  69. mashell zegt

    14 juni 2009 om 19:19

    Haha. Albers beter dan Verstappen :)

    Login om te reageren
  70. arjens zegt

    14 juni 2009 om 19:27

    @rick-dos, Ahhh oke, je zat op dit moment te hopen.. Dit was geen tegenstand bieden maar een walk over. als je eerste audi dan als 3e finisht en de 2e audi nb een R10 door 2 personen wo Charles Zwolsman..
    Maar toch over het Kollos team, is er eigenlijke een lijstje van de privateers?

    Login om te reageren
  71. Davidov zegt

    14 juni 2009 om 19:39

    Ik was erbij dit jaar/gisteren/vandaag :P
    Zit nu in de Thalys terug naar huis. Heb vorig jaar de race nog via internet gevolgd, en toen dacht ik dat de diesels best wel oké klonken, maar na ze in het echt gehoord te hebben is het nogal teleurstellend te noemen. F*ck wat klinken die Lola Astons, Pescarolo’s, RS Spyders en Speedy Lola’s dan vet zeg. En dan die DB9’s en C6.R’s….op internet klonken ze al bruut, maar in het echt hameren ze zó ongelooflijk hard :)
    Ohja, ik was eigenlijk voor Lola Aston, maar goed, gefeliciteerd Peugeot, het moest een keer lukken :)
    En hulde nog voor Spyker (die overigens ook erg lekker klonk). Ik zal kijken of de filmpjes die ik heb gemaakt goed genoeg zijn om te uploaden.

    Login om te reageren
  72. Relief zegt

    14 juni 2009 om 19:42

    @robbie

    Ik ben geen fanboy, maar het valt me heel erg op dat je een enorme afkeer van Audi hebt en dat je daar behoorlijk in door draaft.

    Login om te reageren
  73. GOD zegt

    14 juni 2009 om 19:48

    hulde voor peugeot dat zekers, ze hadden gewoon de snelste en meest betrouwbaarste auto dat terzijde.
    maar eigenlijk is de LMP1 klasse een lachertje als je mij vraagt.
    peugeot en audi hebben alleen elkaar als concurrent.
    GT1 klasse ook alleen maar Corvette’s, GT2 was wat interessanter maar ook bijna allemaal de zelfde auto’s

    van mij mag de hele le mans op de schop wil ik er nog eens zo lang naar kijken. meer variatie van merken en meer inhaal acties en dan niet rustig voorbij rijden op het rechte stuk zonder weerstand of wat dan ook zoals ik nu 24/h lang heb gezien. ik heb het een kans gegeven maar ik vind 1 F1 race spannender als 24/h le mans.

    Login om te reageren
  74. viola zegt

    14 juni 2009 om 20:01

    En niemand heeft het over Patrick Dempsey… Dus doe ik het maar: http://www.carwoman.nl/2009/06/14/patrick-dempsey-at-le-mans/#more-4398
    ;-)

    Login om te reageren
  75. cardesigner@USA zegt

    14 juni 2009 om 20:14

    Corvette wint in GT1!

    Login om te reageren
  76. dekster zegt

    14 juni 2009 om 20:17

    En dat is natuurlijk een grote verrassing :lol:

    Login om te reageren
  77. GOD zegt

    14 juni 2009 om 20:19

    @ Viola

    dat is toch die gast die voor kinderen reed.
    ja die kosten nou eenmaal veel geld :lol:

    Login om te reageren
  78. arjens zegt

    14 juni 2009 om 20:27

    @viola, je was me net voor.

    Login om te reageren
  79. Dennis zegt

    14 juni 2009 om 20:37

    @a6 er Kun je niet tegen je verlies dat Audi niet heeft gewonnen.

    Gelukkig roesten de Peugeots niet weg binnen 24uur en ik hoop dat de Audi A6 24 uur zonder storing kunnen rondrijden.
    Want dat deed die van mij namelijk niet. En niet eentje maar de andere die ik kocht ook!

    Ben nu de gelukkige eigenaar van een Franse auto zonder ook maar een probleem te hebben gehad.

    Login om te reageren
  80. micheloo0 zegt

    14 juni 2009 om 21:31

    Als peugeot nu nog eens een fatsoenlijke sportief autootje zou bouwen of een krachtige motor in de 407 coupé zou leggen.

    Login om te reageren
  81. Wessee zegt

    14 juni 2009 om 21:40

    @GOD: Je kan de dominantie van de diesels in de P1 klasse niet vergelijken met het constant goede optreden van Chevy in de GT1 klasse. Corvette Racing heeft het gewoon beter gedaan dan de rest in de klasse met de zelfde regels. De diesels in de P1 klasse worden zwaar bevoordeeld door de regels.

    Login om te reageren
  82. LPJ zegt

    14 juni 2009 om 21:52

    Wessee: welke rest in GT1? :p
    Die eenzame Aston en Lamborghini die zelfs niet meekonden met de GT2 wagens? Noem je dat concurentie? ;-)

    Login om te reageren
  83. Chief_S5 zegt

    14 juni 2009 om 21:55

    Ach, gefeliciteerd Peugeot! Mooie overwinning. :) Jammer dat nogal rommelig was bij Audi, volgend jaar verwacht ik wel van hun dat ze weer in topconditie zullen zijn

    Login om te reageren
  84. Thomas Bol zegt

    14 juni 2009 om 22:06

    Terecht! Weer eens wat anders dan telkens weer Audi.

    Vorig jaar Audi zien winnen. Jammer dat ik er dit jaar niet bij kon zijn.

    Login om te reageren
  85. Peter zegt

    14 juni 2009 om 22:12

    Vanaf de 308 RCZ zal er weer wat sportiviteit in gamma zijn. Zit er met mijn neus elke dag in en kan zeggen dat qua betrouwbaarheid vanaf de 207,308 er grote stappen zijn gezet.

    Login om te reageren
  86. lincoln zegt

    14 juni 2009 om 22:17

    .. up-date ..

    op dit moment een schitterende documentaire over Le Mans ..
    met Gijs van Lennep en Jan Lammers ..

    ned 2 ..

    Login om te reageren
  87. Wessee zegt

    14 juni 2009 om 22:32

    @LPJ: Nee, haha:P Maar dat ligt wel aan de andere teams, niet de regels.

    Login om te reageren
  88. robbie zegt

    14 juni 2009 om 22:37

    Aan deze banner te zien liep Audi al een beetje op de zaken vooruit:
    http://www.ianroke.co.uk/B54626EB-7FDA-4D3C-BED1-2EF306BB1E17.swf

    Login om te reageren
  89. S3Revo zegt

    14 juni 2009 om 23:16

    Gefeliciteerd aan Peugeot, Audi’s nieuwe R15 was niet zo betrouwbaar als de vorige R8 en R10.

    Alleen dan vraag ik je nog het volgende voordat er weer Peugeot fans naast hun sokken gaan lopen;

    Audi doet sinds 2000 mee en alleen in 2003 en 2009 hebben ze niet gewonnen. Peugeot doet mee sinds 2007 en alleen 2009 gewonnen. Om ze echt te evenaren zouden ze dus nog 7 keer moeten winnen!!

    Je kan niet na 1x winst claimen dat je de beste bent! Je kan niet alleen maar blijven winnen, het moest er een keer van komen..

    Login om te reageren
  90. Wessee zegt

    14 juni 2009 om 23:24

    Dus na het met flinke dominantie winnen van meest belangrijke race waar iedereen het om doet mag je niet zeggen dat je de beste wint? Wat is dat voor onzin? En Peugeot heeft 3x gewonnen, niet 1x. Ik vind Peugeot niks, Audi ook niet en ben echt anti-diesel in de autoracerij maar zorg iig dat je weet waar je over lult als je wat post.

    Login om te reageren
  91. nibor zegt

    14 juni 2009 om 23:28

    Ik wist gewoon dat Peugeot het in zich had. Peugeot diesels zijn gewoon beter als die van de VAG.

    Login om te reageren
  92. robbie zegt

    15 juni 2009 om 00:24

    @S3Revo, Peugeot heeft ook al gewonnen in 1992 & 1993 met de Peugeot 905 Evo 1B.

    Login om te reageren
  93. clubbtraxx zegt

    15 juni 2009 om 00:59

    @RRenault

    Ach wat is beter?

    Peugeot is in elk geval de Diesel pionier voor personen auto’s geweest.
    Mijn 406 had in 2000 al een roetfilter wat automatisch gereinigd werd bv.

    Toch raar dat VAG pas 10 jaar na Peugeot met Common Rail Diesels op de proppen komt. Blijven vasthouden aan die knikkerbakken pompverstuivers diesels voor zo’n lange tijd t.o.v. de concorrentie is mij echt een raadsel.

    De Common Rail techniek is overigens niet door Peugeot maar door de Fiat groep uitgevonden, en ik dacht voor het eerst in 1998 in Alfa JTD diesels te vinden.

    Login om te reageren
  94. 911GT2 zegt

    15 juni 2009 om 09:07

    Zo gisteren laat terug gekomen… wat een feest!!!

    En voor de spotters is le mans een aanrader ;)

    Login om te reageren
  95. robbie zegt

    15 juni 2009 om 09:10

    @clubbtraxx, common rail is idd uitgevonden door (oa) Fiat, alleen waren ze zo dom om de rechten te verkopen aan Bosch. En die verdienen er nu lekker geld aan. Overigens bestaat het common rail principe al sinds eind jaren ’60.

    Modern common rail systems, whilst working on the same principle, are governed by an engine control unit (ECU) which opens each injector electronically rather than mechanically. This was extensively prototyped in the 1990s with collaboration between Magneti Marelli, Centro Ricerche Fiat and Elasis. After research and development by the Fiat Group the design was acquired by the German company Robert Bosch GmbH for completion of development and refinement for mass-production. In hindsight the sale appeared to be a tactical error for Fiat as the new technology proved to be highly profitable.

    Via: http://en.wikipedia.org/wiki/Common_rail_Diesel

    PS De eerste personenauto met JTD was de Alfa Romeo 156 1.9 JTD in 1997 en iets later volgde de Mercedes-Benz C 220 CDI (ook 1997).

    Login om te reageren
  96. emir zegt

    15 juni 2009 om 09:55

    Heel goed van Peugeot, maar uiteindelijk is een rece toch een momentopname. Als Peugeot de aankomend paar jaar ook eens wint dan pas, zou men een conclusie kunnen trekken met betrekking tot beter, betrouwbaarer enz.. De Audi deed dat de jaren daarvoor, nu is het afwachten van Peugeot…..

    Login om te reageren
  97. LPJ zegt

    15 juni 2009 om 10:30

    Emir: en omdat Audi de voorbije jaren won trekken we de conclusie (als je dat al zou willen) dat ze beter en betrouwbaarder zijn dan … ja dan wie eigenlijk? Tegen wie was Audi ook alweer aan het racen?

    Login om te reageren
  98. Wessee zegt

    15 juni 2009 om 11:50

    Tegen de regels. :-P

    Login om te reageren
  99. Paul van de Heijning zegt

    15 juni 2009 om 11:52

    Wat een overmacht van Peugeot op Audi. Ze hebben het verdient de Fransen!
    Vorig jaar was Peugeot wel sneller maar Audi tactischer en beter georganiseerd.

    Login om te reageren
  100. Rudeboy01 zegt

    15 juni 2009 om 12:05

    Allen,

    Ik moet er soms vermakelijk om lachen hoe sommige mensen hier als kleuters met elkaar lopen te bekvechten! Zelf ben ik een Audi liefhebber maar kan het natuurlijk waarderen dat Peugeot nu eens eindelijk weer heeft gewonnen. Gezonde competitie en dat maakt het alleen maar mooier de racesport.

    Voor de mensen die het saai vinden . . . helemaal gelijk! Maar ga er eens naartoe en beleef het van dichtbij. De sfeer, de geur en de hele kermis er omheen, FANTASTISCH en dan maakt het niet uit voor wie je bent. Volgend jaar ben ik er weer bij en dan neem ik mijn zoon van 11 mee om hem kennis te laten maken met de moeder van alle races.

    Groeten van een autosportliefhebber.

    Login om te reageren
  101. Timothy zegt

    15 juni 2009 om 12:07

    Allen,

    Dit was mijn 3e Le Mans alweer, en heb weer genoten !!!!
    Volgend jaar weer zeg ik, wat is het verslavend…..

    Voor elke autoliefhebber is het een aanrader !!!

    Het gave vooral op de camping vind ik, het maakt niet uit of je een Porsche, Ferrari, Aston Martin of een TVR of juist een Peugeot, Opel of Volkswagen e.d. hebt IEDEREEN kampeert….

    Login om te reageren
  102. Timothy zegt

    15 juni 2009 om 12:22

    @Rudeboy1: Zou je dat nou wel doen je zoon meenemen ;)
    Daarna wil hij elk jaar……

    Login om te reageren
  103. ferrari_ownt zegt

    15 juni 2009 om 15:17

    Wat nou, Franse auto’s vallen uit elkaar? Goed gedaan Peugeot! En ook Aston Martin met een 4e plaats!

    Login om te reageren
  104. Miata zegt

    15 juni 2009 om 17:34

    Iedereen schijnt te vergeten dat Bentley in 2003 won en niet Audi :-s Ook al is de Bentley misschien een vermomde R8 . . .

    Login om te reageren
  105. BananaFlip zegt

    15 juni 2009 om 17:35

    Peugeot mag ook wel eens een overwinning binnenhalen.
    Alleen maar dat Audigeneuzel is ook zo saai.

    Login om te reageren
  106. N-RiCo zegt

    15 juni 2009 om 23:18

    En die wagens zagen er ook zo verdomd mooi uit, hoewel de meningen daar weer over zullen verschillen. Peugeot ontwerpen zijn en blijven superbe!
    maar de race tak is natuurlijk niet te vergelijken met normale modellen die ik ook fantastisch en verrassend vind

    Login om te reageren
  107. Incognito zegt

    16 juni 2009 om 11:49

    Was mijn 6e le Mans inmiddels. Prachtige ervaring, aanrader voor iedere autoblog bezoeker. Voor tips kan je me altijd bereiken.

    Login om te reageren
  108. Frasker zegt

    16 juni 2009 om 19:35

    Heeft iemand enig idee of aston martin nog sancties heeft gekregen wegens die crash?

    Login om te reageren
  109. Frasker zegt

    16 juni 2009 om 19:36

    Ik hoorde namelijk dat de crash van de aston martin zelf het resultaat ervan was.

    Login om te reageren
  110. robbie zegt

    16 juni 2009 om 23:54

    Mooie video van Peugeot over hun overwinning:
    http://www.autojunk.nl/clips/view/159249

    @Frasker, over welke crash heb je het? Die van #009? Denk niet dat ze een straf krijgen voor het crashen van hun eigen auto…
    Aston Martin #008 kreeg wel een straf voor het van de baan duwen van een Corvette en Aston Martin #009 had al een straf gekregen omdat ze de Radical van de baan geduwd hadden.

    #008 kreeg een stop & go van 4 minuten en #009 kreeg als straf dat een van de coureurs niet meer mocht rijden. Volgens Aston Martin was dat indirect de reden van hun uiteindelijk crash. Want de andere coureurs zouden daarom te erg vermoeid zijn.

    Login om te reageren
  111. Frasker zegt

    17 juni 2009 om 21:16

    Kdenk dat het over #009 ging. Maar ksnap die straf niet, erg rare actie. Eerst verplicht maken met 3 coureurs te rijden (regels), vervolgens verbieden met 3 coureurs te rijden.

    Login om te reageren
  112. SjonnieKroket zegt

    31 juli 2009 om 17:14

    Goedzo voor Peugeot, een Audi blijft natuurlijk een yuppen product gemaakt van waaibomen staal

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North