• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Plaatjes kijken: BMW’s nieuwe V12 en 8-trapsautomaat

Auteur: robbie, gepost 16 augustus 2009 om 16:56 – 44 Reacties

BMW 6.0 TwinPower Turbo V12
Wij, autoliefhebbers, moeten helaas onder ogen zien dat de machtige V12 zijn langste tijd gehad heeft. Jeremy Clarkson refereerde hier ook al aan toen hij de Aston Martin V12 Vantage aan de tand voelde. En alleen al om die reden is het bewonderenswaardig te noemen dat BMW een gloednieuwe V12 heeft ontwikkeld voor de 7 Serie (en Rolls-Royce Ghost). Kijken jullie even maar naar dit prachtige stukje techniek?

BMW heeft namelijk een prachtige serie foto’s gemaakt waarbij je mooi kan zien hoe dit kunstwerk inelkaar zit. En als bonus zitten er ook nog een paar foto’s bij van de door ZF ontwikkelde 8-trapsautomaat. De 6.0 liter grote TwinPower Turbo V12 (interne benaming N74) is voorzien van direct injectie, twee turbo’s en dubbele VANOS. Het 5.972 cc grote blok levert maar liefst 544 pk en 750 Nm (van 1.500 toeren tot en met 5.000 toeren) en daarmee sprint de 760i (en 760Li) in 4,6 seconden naar de 100 km/u.

In de Rolls-Royce Ghost is dit blok zelfs 6.6 liter groot en komt er 570 pk en 780 Nm uit. Hopelijk kan je genieten van de foto’s die hieronder staan. Het zou zomaar weleens een van de laatste volledig nieuw ontwikkelde 12-cilinders kunnen zijn.

BMW V12 N74 Power en Torque

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW, Techniek

Vorig bericht: « Opel vakbond: “Volkswagen chanteert Magna”
Volgend bericht: ZonMiRepo: McLaren at Le Mans: The Pursuit of Perfection »

Lees Interacties

Reacties

  1. mastertjen zegt

    16 augustus 2009 om 16:59

    Schitterende koppelcurve!

    Login om te reageren
  2. mardec zegt

    16 augustus 2009 om 17:03

    Ik wil er één :D

    Login om te reageren
  3. SjoerdMini zegt

    16 augustus 2009 om 17:04

    Die Duitsers kunnen wat mij betreft geen mooie auto’s bouwen, maar wat ze wél kunnen is prachtige motoren maken!
    Prachtig stuk techniek hoor, diep respect!!

    Login om te reageren
  4. Initial_D zegt

    16 augustus 2009 om 17:04

    De koppelkurve van deze motor is echt ziek. 750Nm bij 1500 toeren, daar krijg je een vrachtwagen nog mee vooruit.

    Login om te reageren
  5. Gideon zegt

    16 augustus 2009 om 17:05

    @ mastertjen
    Ga er maar vanuit dat hij er nooit zo recht uitziet, dit is pure PR-pret.

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    16 augustus 2009 om 17:05

    een grafiek die omhoog gaat !!
    tijdens de crisis !!

    waar kan ik instappen ??

    Login om te reageren
  7. peter zegt

    16 augustus 2009 om 17:12

    @Gideon

    nee ik denk dat dat echt zo is. Maar dan eerder elektronisch geregeld om de versnellingsbak te ontzien.

    Login om te reageren
  8. _Eend_ zegt

    16 augustus 2009 om 17:17

    Hmm.. Zou dat in mijn Clio uit ’95 passen? :P

    Login om te reageren
  9. W1CK3D zegt

    16 augustus 2009 om 17:20

    @lincoln

    +1

    Login om te reageren
  10. 1-er Reihe zegt

    16 augustus 2009 om 17:26

    Prachtig spul! En dan te bedenken dat een ander merk het in z’n botte hersens durft te halen om de slogan: “Vorsprung durch Technik” te gebruiken! :D

    Login om te reageren
  11. Patrick zegt

    16 augustus 2009 om 17:34

    Tja Duitsland autoland, daar hoort dit ook bij…Spitze!!!

    Login om te reageren
  12. hape zegt

    16 augustus 2009 om 17:39

    Een V12 is leuk evenals deze PR-foto’s. Alleen vind ik de prestaties echt niks bijzonders. 544 pk en 750nm uit een V12 van 6.0 liter met 2 turbo’s…? Poepoe…
    Het zal wel meer om soepele draaieigenschappen gaan… maar toch….

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    16 augustus 2009 om 17:49

    Er is maar 1 medewerker bij BMW die deze motoren bouwt?

    Login om te reageren
  14. GerreLekker zegt

    16 augustus 2009 om 17:56

    Die 8-traps automaat is dat een ‘klassiek’ model met koppelomvormer of al wat geavanceerder zoals een DSG?

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    16 augustus 2009 om 18:01

    @GerreLekker, voor zover ik weet een ‘klassiek’ model. Deze automaat zal trouwens wel beschikbaar komen met een start-stop systeem. En dat is volgens mij een unicum voor een automaat?!?!

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    16 augustus 2009 om 18:12

    volgens mij zijn ze bij BMW de weg een beetje kwijt ..
    met zo,n gigantisch koppel heb je aan 2 trappen genoeg ..
    een hoop versnellingen zijn alleen interessant bij een laag koppel ..
    een beetje dubbel op volgens mij ..

    huplakee .. een BMW sticker erop en alles is gerechtvaardigt ..

    Login om te reageren
  17. Sander zegt

    16 augustus 2009 om 18:14

    Met 2 trappen zouden de emissienormen bij lange na niet gehaald worden

    Login om te reageren
  18. The Hacker zegt

    16 augustus 2009 om 18:18

    Ze moeten iets doen bij BMW nu hun verkoop op apegapen ligt. Dit is imo niet het juiste om de verkoop op te krikken maar het is wel leuk natuurlijk, zo’n beest van een motor.

    Login om te reageren
  19. W115 zegt

    16 augustus 2009 om 18:29

    Ze kunnen er vast meer pks uitpersen

    Login om te reageren
  20. Yeelen zegt

    16 augustus 2009 om 18:34

    @ lincoln
    kijk maar weer op het einde van de grafiek.. :(

    Login om te reageren
  21. Duidelijk zegt

    16 augustus 2009 om 18:37

    Mooie…
    Meer pk’s? Een 7-serie is geen M3 of M5 … iemand die een 7 koopt wil comfort en dus proberen ze de motor ook stil te houden etc…

    En 8-traps is veel maar mits goed geregeld is dit vele comfortabeler sinds je dan de toeren kunt kiezen die het meest comfortabel zijn.

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    16 augustus 2009 om 18:37

    o.k. o.k. .. maak er dan 4 trappen van ..
    tis niet zo dat 8 trappen 2X zo goed zijn ofzo ..

    hooguit 10% als je constant 250 km/u rijdt ..

    Login om te reageren
  23. RoT___ zegt

    16 augustus 2009 om 18:39

    @Lincoln: Kies maar, linksvoorin òf rechtsachterin.

    Login om te reageren
  24. Larrs zegt

    16 augustus 2009 om 18:48

    @ _Eend_

    Vast wel, al kan je beter de Renault Clio Sport 3.0 V6 gebruiken als basis.

    @ de vele foto’s

    Mooi stukje techniek van die versnellingsbak. Kan er alleen nog niet wijs uit worden hoe die precies werkt. :P

    Login om te reageren
  25. Timmie zegt

    16 augustus 2009 om 18:51

    Bewonderenswaardig? Voorspelbaar ja… Als Audi en Mercedes een twaalfcilinder hebben, moet BMW om concurrentiële en imagotechnische redenen er gewoon ook een hebben. En zo blijft de cirkel maar doorgaan…

    Login om te reageren
  26. Johan-SV zegt

    16 augustus 2009 om 19:13

    tuurlijk kan bmw er meer pk’s uithalen
    dat hebben ze al gedaan met het 35d blok dat nu 306 pk heeft ipv 286
    ze hoeven alleen overal klein beetje andere instellingen en viola

    Login om te reageren
  27. Nijntje_ zegt

    16 augustus 2009 om 19:57

    @Johan-SV:
    Je bedoelt 326 ipv 306pk?
    335i – 740i ?

    ’t is beide de 3liter twin turbo motor…

    Login om te reageren
  28. BananaFlip zegt

    16 augustus 2009 om 19:59

    Leuke plaatjes hoor.
    En een lekker hoog koppel, heerlijk relaxt wegzoeven dus.

    Login om te reageren
  29. BananaFlip zegt

    16 augustus 2009 om 20:00

    @ Nijntje_

    Ik begrijp je niet helemaal, maar Johan-SV heeft het over het 35d-blok.

    Login om te reageren
  30. hape zegt

    16 augustus 2009 om 20:10

    Het is gewoon een prestige project. Alleen komt het op een verkeerd (te laat) moment.

    Login om te reageren
  31. Johan-SV zegt

    16 augustus 2009 om 20:25

    @ bananaflip
    ja 35d
    de 35i heeft idd ook een upgrade gekregen van 306 naar 326pk
    ik denk dat bmw er 600 pk uit kan krijgen ik weet alleen niet waarom ze dat niet doen

    Login om te reageren
  32. StefanVTS16V zegt

    16 augustus 2009 om 20:34

    @Yeelen:

    Kijk nog eens goed naar het einde van de grafiek… ;)

    Bij 6500 rpm spuugt ie er nog steeds 575 Nm uit!

    Login om te reageren
  33. sacha zegt

    16 augustus 2009 om 21:22

    Volgende persbericht: 9-traps!

    Login om te reageren
  34. BananaFlip zegt

    16 augustus 2009 om 21:25

    @ Johan-SV

    De 335i heeft inderdaad veel te weinig vermogen, 300 pk haal je ook zo uit een atmosferische zescilinder (326 pk overigens ook wel).

    Login om te reageren
  35. GezondVerstand zegt

    16 augustus 2009 om 21:36

    Als het aan de milieu taliban ligt dan zijn de enige toegelaten brandstofmotoren over een tijdje voorzien van hoogstens 1 cilinder.
    Net als de gloeilamp moeten we binnenkort auto’s met meer cylinders gaan hamsteren :-(

    Login om te reageren
  36. RDS zegt

    16 augustus 2009 om 22:26

    @ Johan-SV

    Omdat als je meer dan ongeveer 100pk per liter uit een blok haalt het verbruik enorm omhoog gaat. Ze kunnen dit steeds beter beteugelen maar dat gaat niet zo heel snel.

    Login om te reageren
  37. RDS zegt

    16 augustus 2009 om 22:29

    @ BananaFlip

    klopt maar dan komt het verbruik weer, een 750 is zuiniger dan een M3 met net zoveel pk’s uit een grotere (geblazen) motor

    Login om te reageren
  38. lincoln zegt

    16 augustus 2009 om 22:36

    @gezondverstand .. ik heb al electrische gloeilampen .. werken prima ..

    Login om te reageren
  39. Benno zegt

    16 augustus 2009 om 22:49

    Dat `Downsizing` is ook volstrekt waardeloos….

    Nieuwe BMW V12 Hulde!

    Login om te reageren
  40. Michael zegt

    17 augustus 2009 om 08:50

    Iemand enig idee van de boring en slag? Lijken mij maar kleine cilindertjes (obv de foto’s…)

    Login om te reageren
  41. Kevski-Style zegt

    17 augustus 2009 om 12:13

    Hmmm, best een mooi blok om te zien, maar het is weer 1 grote marketinghype: Een vlak koppel bestaat niet. Eigenlijk wordt de motor beroofd van nog meer koppel, om een vlak koppel te promoten….

    Login om te reageren
  42. _Eend_ zegt

    17 augustus 2009 om 14:19

    @Larrs: Een verdriedubbeling van het aantal cilinders klinkt altijd beter dan een verdubbeling. Alleen, hoe krijg je zoiets in het vooronder. Of achterin, zoals bij de Clio Sport. Dit blok is wel een stukje groter dan de 3.0 V6, dus dan zit je al gauw met een motorblok in je nek. Niet dat dat lang zal duren, een motor met 544 pk in een auto van nog geen 1000 kg, dat moet wel binnen de kortste keren tegen de boom eindigen.

    Maar je hebt in de laatste uren wel verschrikkelijk veel lol gehad. Dat dan weer wel!

    Login om te reageren
  43. Tommy2 zegt

    17 augustus 2009 om 17:14

    Een 4-traps automaatbak in het duurste state-of-the-art topmodel? In deze auto’s kom alleen het nieuwste en beste spul wat er beschikbaar is op de markt…

    Mooi compact 60 graden V12 blok zo te zien, deze foto’s zaten ook al bij de presentateie van de 760i toch? Ze komen mij wel bekend voor iig. ;) En ZF loopt zo te zien ook weer voorop qua automaatbakken!

    Login om te reageren
  44. M-lover zegt

    17 augustus 2009 om 19:29

    @BananaFlip:
    die pk’s haal je er ook wel uit, maar het koppel bij pakweg 2000 toeren zal bij een geblazen broertje toch een tikje beter zijn schat ik…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North