• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Politie plukt 3 Serie met 900 pk van de weg in Brabant

Auteur: machielvdd, gepost 24 april 2024 om 18:06 – 35 Reacties

De politie kon dit tuningproject niet waarderen…

Vrouwen hebben er over het algemeen wat minder last van, maar mannen hebben hobby’s die nog wel eens uit de hand kunnen lopen. Dit resulteert dan bijvoorbeeld in een veel te grote verzameling. Of een 3 Serie die getuned is tot 900 pk.

Een 900 pk sterke 3 Serie, dat is natuurlijk een heel interessant project. Dat vond de politie ook, want zij hebben deze BMW gisteren van de weg gehaald in het Brabantse Oud-Gastel. De aandacht van de politie werd getrokken door het feit dat er een enorme uitlaat uit de motorkap stak.

Je kunt je voorstellen dat zo’n uitlaat geen bescheiden geluid produceert. De politie heeft daarom een geluidsmeting uitgevoerd. De uitslag was 120 decibel, waar de toegestane limiet 88 decibel is. De eigenaar was dus de klos.

Het geluid was niet het enige probleem: de plaats van de uitlaat kon ook niet op goedkeuring van de politie rekenen. Niet omdat het lelijk is, maar wel omdat het de voetgangersveiligheid niet ten goede komt. De auto reed daarnaast op semi-slicks, die ook niet aan de eisen voldeden.

Helaas hebben we geen foto’s waar de auto in zijn geheel op staat, maar we zien genoeg om een E90 3 Serie te herkennen. De politie gunt ons wel een kijkje onder de motorkap én ze vermelden dat de auto (volgens de eigenaar) 900 pk heeft. Met die informatie moeten we het doen.

Wat zijn de consequenties voor de eigenaar? De politie heeft een proces verbaal opgemaakt en de auto een WOK-status gegeven. De 3 Serie zal dus opnieuw gekeurd moeten worden. En dat betekent dat de eigenaar het uitlaattraject toch iets langer zal moeten maken, wil hij zich nog op de openbare weg kunnen vertonen.

UPDATE: we hebben inmiddels contact gehad met de eigenaar (@singleturbo91 op Instagram). De genoemde 900 pk bleek nog naar beneden afgerond te zijn, want de auto heeft 927 pk en 950 Nm op de rollenbank. Daarvoor is er uiteraard een hele waslijst aan modificaties doorgevoerd, waaronder een PT 6466 turbo. De auto is ook voorzien van een DCT uit de F30, een ZF-sper en F30 M3-remmen.

Foto’s: Verkeerspolitie Zeeland-West-Brabant

Ook interessant!

  • Video - Politie achtervolgt ontvoerder in een E46
  • Gestolen vrachtwagen ramt Politie Volvo
  • Politie stopt achtervolging hardhandig
  • BMW 4 Serie LCI inclusief 530 pk M4 is hier
    BMW 4 Serie LCI inclusief 530 pk M4 is hier

Nieuwste artikelen

  • Video: stoppen voor het hondje heeft zware gevolgen
  • BREEK: Red Bull ontslaat Christian Horner!
  • Deze unieke Alfa 8C Spider heeft een verrassing voor de liefhebbers
  • Viercilinder C63 op Marktplaats is een koopje!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e90, politie

Vorig bericht: « Nóg meer prijsverlagingen voor Tesla in Nederland
Volgend bericht: Gespot – Eindelijk een RS6-eigenaar met smaak »

Lees Interacties

Reacties

  1. tortuga zegt

    24 april 2024 om 18:23

    120db? Een i30N doet al 115DB. Mijn 2 wieler doet een 125db met E gekeurd sportuitlaat.
    Ligt het aan mij of worden ze in NL strenger op “tuning”

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      24 april 2024 om 19:15

      115 dB(A) voor een i30n klinkt wel veel, een brandweer sirene zit tussen de 110 en 115 dB(A). Misschien anders meet methoden? De geluidsnormen zijn inderdaad wel naar beneden bijgesteld, maar je mag nog steeds 2 dB(A) meer geluid produceren dan volgens typegoedkeuring. RDW zegt 91 dB(A) voor een i30n, die mag dus officieel 93 dB(A) maximaal produceren. Maar inderdaad, zelfs een aardig stille motorfiets als de FJR1300 doet volgens de RDW nog 92 dB(A). Grappig genoeg wordt een Ducati 998 ingeschaald op 93 dB(A), ook al is die standaard met Termignoni afgeleverd.

      Hoe dan ook, deze is wel een stukje luider dan een E90 standaard mag hebben.

      Login om te reageren
      • TheMaster zegt

        24 april 2024 om 20:15

        Dat zit allemaal in de software. Dit is hoe Ferrari’s en Lambo’s het doen (en waarschijnlijk veel andere merken ook);
        Handgeschakeld in 3e versnelling, exact 50km/h en haast geen gas input. Als je dan 100+ meter zo constant blijft rijden, en geef dan in 1x vol gas (zonder dat deze terugschakelt!), dan begrenst de ECU het motorvermogen nagenoeg volledig (ongeveer tot 5%) voor ongeveer 2 seconde (dat voel je ook direct!). Hierdoor heb je +/- 30 meter nagenoeg geen vermogen en geen geluid. Bij de typegoedkeuring, wordt er in 25 meter gekeken wat er met het geluid gebeurd op bij afstand A (50km/h, geen gas input), en dan moet auto volledig accelereren (bij 50km/h), en 25m later wordt weer het geluid gemeten. (exacte afstanden zijn ongetwijfeld online allemaal na te kijken). Dan wordt bepaald of het geluid niet te hard is.
        Maar zoals je al begrijpt, omdat de auto ongeveer 30 meter geen gas geeft (vanwege de software begrenzing), is er haast geen toename in geluid. Hierdoor type goedkeuring. Dit geldt voor Gallardo’s, Hurucan’s, Aventadors, California, F430, 458, FF, 812, noem maar op. Die hebben via de juiste testprocedure weinig dB, maar in praktijk een stuk meer dB.
        Dit trucje zal elke (Lelystad) RDW medewerker die de typegoedkeuringen doet, ook weten.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          25 april 2024 om 09:50

          Sjoemelsoftware, er zijn er die daar zwaar op zijn afgerekend

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 april 2024 om 10:09

          Je onthult hier de opvolger van het diesel schandaal, het lawaai schandaal en impliceert ook meteen even betrokkenheid van RDW medewerkers…

          Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      24 april 2024 om 19:22

      Ze worden niet strenger op tuning, er wordt gekeken wat de geluidsdruk op kenteken is. Dat is waar de auto aan moet voldoen. En als daar 88 dB staat dan is dat de norm voor deze auto. 120dB is ook wel wat veel, dat is een rock concert of een vol voetbalstadion tijdens een doelpunt.

      Login om te reageren
    • anthwan zegt

      25 april 2024 om 07:05

      Een 1299 Panigale doet 114db met originele uitlaat.

      Login om te reageren
    • doncorleone zegt

      25 april 2024 om 07:20

      Zo werken decibellen niet. Elke decibel staat voor een percentage die er bij komt. 120 decibel wordt 10x zo hard ervaren als 110 decibel. (het is geen exacte wetenschap, omdat het op basis van waarneming is)

      Dus hoewel een stapje van 5 decibel op papier heel klein lijkt, is dat in de praktijk niet zo.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        25 april 2024 om 08:24

        Bijna goed, dBs werken logaritmisch. Iedere 3dB erbij is een verdubbeling van de geluidsdruk.

        Login om te reageren
      • ra-smit zegt

        25 april 2024 om 10:31

        Precies!
        Iedere 3 dB is een verdubbeling van de geluidsdruk. Als er 88 dB op het kenteken staat, mag dit in de praktijk 90 dB zijn. Als er 120 dB wordt gemeten is het verschik met het kenteken 30 dB, dat dus neerkomt op een 10x (!) hogere geluidsdruk!

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 april 2024 om 10:05

        Ehh. Het is niet met een percentage, het gaat logaritmisch. En de beleving van geluid is natuurlijk wel een exacte wetenschap.

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    24 april 2024 om 18:26

    Das wel 1 van de voordelen van EV’s: geen kleuters meer die hun einddemper eraf slopen. Ik begrijp daar zo weinig van. Zelfs een spartamet zonder uitlaat maakt een kloteherrie. Ding heet niet voor niets een demper.

    Login om te reageren
    • jlvanleeuwen zegt

      24 april 2024 om 18:35

      1 van de voordelen? Je hoort ze niet aankomen, ondanks akoestische geluiden, je moet om de have klap laden tot irritants toe, tenzij je alle tijd van de wereld hebt natuurlijk, zwaar ( goed voor de 2026 wegenbelasting ) en emotieloos. Gewoon lekker benzine met emotie en met 5 minuten gewoon weer op weg, helaas geen tijd om uitgebreid koffie te drinken.

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        24 april 2024 om 20:01

        Man man, het is toch gewoon een feit dat aangepaste Golfjes, A-klasses, oude gare Astra’s/Civic’s met een DTM uitlaat, allemaal hartstikke irritant zijn? Pops and bangs zijn echt niet gaaf, in je daily om 6:30 in je woonwijk.

        Johanneke heeft het hoogstwaarschijnlijk over hoe belachelijk irritant tokkies zijn met een 100+ dB motor/auto of wat dan ook. South Park heeft zelfs een hele aflevering besteed aan Harley Davidson f*gs.

        Login om te reageren
        • Homer55 zegt

          24 april 2024 om 23:16

          Eensch. Een subtiele volle geluid kan al serieus klinken. Niet dat continu op en terug schakelen met klappen.

          Login om te reageren
      • steephh zegt

        25 april 2024 om 12:05

        @jlvanleeuwen Als je om de haverklap moet laden heb je de verkeerde EV gekocht (range die niet past bij je gebruik). Of je rijdt non stop 250 km/h met de ramen en de frunk/trunk open en de verwarming op 45 graden, terwijl je je outlets in de auto leegtrekt om non-stop random elektronica op te laden. De meeste EV rijders die ik spreek doen dat overigens doorgaans niet.

        Wellicht dat jij aan 5 minuten tanken en dan 1200km doorrijden genoeg hebt, maar de meeste mensen zitten niet met een luier om in de auto en kiezen toch voor het comfort van af en toe een stopje maken om wat te eten/drinken en een bezoekje aan het toilet.

        Als benzine emotie voor je is kies je uiteraard voor een ICE voertuig, maar het overgrote deel van autorijdend NL geeft niet daar niet zoveel om, anders reden er alleen maar getune’de V8’s rond.

        Login om te reageren
  3. noudjuh zegt

    24 april 2024 om 18:32

    Ik zal wel een nono zijn, maar 900 pk uit een n54? Is dat realistisch of is deze man gewoon een fantast mer compensatiedrang, gezien o.a. de uitlaat…

    Login om te reageren
    • golf1985 zegt

      24 april 2024 om 19:01

      Als je iets onder die screamer pipe kijkt die uit de motorkap steekt, zie je toch een beste turbo zitten! Overigens rijd er een 335i touring in Nederland rond die dat vermogen zoiezo haalt

      Login om te reageren
    • joki zegt

      24 april 2024 om 19:17

      Als je het eens op bvb Google zoekt dan ben je geïnformeerd en hoef je geen vooroordelen te uiten…

      Login om te reageren
      • rubend zegt

        25 april 2024 om 08:47

        Hij stelt een vraag, hij schrijft geen vooroordeel

        Login om te reageren
    • FiXeR zegt

      24 april 2024 om 19:43

      Ik ken de N54 wel aardig, en als ik dit plaatje kan inschatten ziet het er wel uit alsof 900 pk realistisch, ik zie port injection, een joekel van een single turbo, nog voldoende mods die dit vermogen zou moeten aankunnen en ondersteunen. Dus ik denk dat het niet heel raar is.

      Login om te reageren
      • noudjuh zegt

        24 april 2024 om 20:19

        Kijk een antwoord waar ik wél inhoudelijk iets van op kan steken.

        Niet mijn ding dit zegmaar, lijkt me ook niet erg lekker meer te rijden op de openbare weg zo. Misschien tof voor trackdays en andere events.

        Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    24 april 2024 om 19:25

    Waarom dacht ik meteen aan Master Milo?

    Anyway, knappe prestatie om 900 pk uit een 3 liter blok te halen. Hij wordt wel een beetje genaaid tijdens de meting. Ik geloof nooit dat dat 1 meter is tussen de mic en de pijp.

    Login om te reageren
    • ra-smit zegt

      25 april 2024 om 10:38

      Artikel 32 van de de Regeling Voertuigen geeft aan dat de afstand zelfs 50cm moet zijn: https://infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1210&catid=47&Itemid=340

      Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    24 april 2024 om 20:09

    Hoop niet, dat de modepolitie er ook nog aan te pas gekomen is. Want dan zal de eigenaar er een krantenwijkie bij moeten nemen.

    Login om te reageren
  6. petroldrinker zegt

    24 april 2024 om 20:52

    Lijkt mij een E91, als ik zo net boven het raam kijk, lijkt het dakdragers te hebben namelijk, die waren er alleen op de E91 zover ik weet? Leuk project, zonde vd zeik regeltjes

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      25 april 2024 om 09:55

      Moet er niet aan denken als dit apparaat ‘s ochtends voor m’n deur gestart wordt als ik nog op 1 oor lig. Daarnaast is er zoals genoemd zoiets als voetgangersveiligheid, zo’n uitlaat door de motorkap is natuurlijk totale bullshit. Goed dat de politie hier op handhaaft, een goed geluid kun je ook produceren zonder asociaal te worden.

      Login om te reageren
  7. Richmond zegt

    24 april 2024 om 21:35

    Ik kan er nergens anders over vinden ook niet op de X of Instagrams pagina van de politie

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      24 april 2024 om 22:41

      Zie het linkje onderaan het artikel

      Login om te reageren
  8. ponnie zegt

    24 april 2024 om 22:53

    Bezwaarschrift zou nog wel een succesvol kunnen zijn aangezien de positionering van de microfoon niet volgens de richtlijnen is.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      24 april 2024 om 23:56

      Dan moet de auto nog steeds eerst opnieuw type goedgekeurd worden door de RDW en moet nog steeds de uitlaat netjes onder de auto lopen en niet uitsteken uit de motorkap. Dus dat die microfoon niet op een meter staat is zijn minste probleem. Want die meting kunnen ze opnieuw doen

      Login om te reageren
  9. Svda zegt

    25 april 2024 om 08:32

    Vroeger probeerde wij alles onder de motorkap te houden maar op deze manier is het wel beetje vragen om problemen.

    Login om te reageren
  10. werf76 zegt

    25 april 2024 om 08:50

    Sowieso een herkeuring bij het RDW. Denk niet dat het geregistreerd staat dat er procentueel zoveel meer vermogen uit komt.

    Login om te reageren
  11. Joris24 zegt

    25 april 2024 om 14:16

    Het vervelende met dit soort dingen is dat je gewoon niet verzekerd bent als je hiermee de openbare weg op gaat. Rijd je iemand invalide, dan kan je dat de rest van je leven je inkomen kosten (of schuldsanering?). Ik snap dat het leuk is om met zo’n hobbyproject even te trappen, maar dat soort risico’s zijn het toch niet waard wat mij betreft.

    Login om te reageren
  12. Redrum zegt

    26 april 2024 om 07:52

    Kan dit zomaar in Nederland?

    Hoe verzeker je dit ?
    Wat met het gelijksvormigheidsattest ?
    Wat met de autokeuring ?

    Eigenlijk te gek om lost te lopen dit hoewel ik het wel erg cool vind.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North