Tesla strooit deze week met prijsverlagingen.
Tesla houdt ons lekker aan het werk deze maand. Zo werd gisteravond het doek getrokken van de gloednieuwe Model 3 Performance. Intussen is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij Tesla. Om meer auto’s te slijten verlaagde Tesla deze week al de prijzen van de Model 3. Nu volgen er nog meer prijsverlagingen.
Het is nu de beurt aan de Model S en Model X. Die kunnen een prijsverlaging eigenlijk veel beter gebruiken dan een Model 3. Dat was al een hele goede deal, maar zo’n Model S of X is toch best prijzig. Ze verkochten ook maar zeer mondjesmaat: vorig jaar zijn er 296 Model S-en verkocht in Nederland en 284 Model X-en.
De Model S en X krijgen dezelfde korting als de Model 3, namelijk €2.000. Verhoudingsgewijs is dat dus minder, maar je kunt toch €2.000 in je zak houden. De Model S staat nu voor €93.990 in de configurator en de Model X voor €100.990.
Om te kijken wat voor invloed dit heeft op de concurrentiepositie pakken we even de rivalen van de Model S erbij. Recent heeft de Model S er een nieuwe concurrent bijgekregen in de vorm van de i5. Daarnaast is er natuurlijk de Mercedes EQE en de nieuwe instapversie van de Lucid Air is ook zeker een concurrent.
- Mercedes EQE 300 (245 pk, 606 km): €69.928
- BMW i5 xDrive40 (394 pk, 538 km): €80.227
- Lucid Air Pure (442 pk, 747 km range): €88.000
- Tesla Model S (680 pk, 634 km range): €93.990
Zoals je ziet is de Model S nog steeds behoorlijk prijzig, ondanks de prijsverlaging. Weliswaar heeft de Model S een unieke combinatie van range en performance, maar kom je nu echt zoveel te kort in een i5 met bijna 400 pk…? Daarnaast moet de Model S het qua range afleggen tegen de goedkopere Lucid Air. We betwijfelen dus of de verkopen van de Model S (en X) nu een enorme boost gaan krijgen.
speedy1123 zegt
Wel leuk zo’n prijsverlaging maar de restwaarde zal dan nog lager worden. Tegenwoordig zijn ze al in verhouding niets meer waard en onverkoopbaar geworden. Kan voor leasemaatschappijen en kop kosten. Ook met deze prijsverlaging is de nieuwprijs alsnog veel te duur als je kijkt naar de kwaliteit en het materiaalgebruik. Snap niet dat mensen er zoveel geld aan uitgeven terwijl je voor die prijs ook een hele leuk (brandstof)auto kunt kopen van hoge premium-kwaliteit.
Richmond zegt
Rare vergelijking. Iemand die een EV wil kopen, doet dat bewust en kijkt niet naar een brandstof auto. Iemand die een elektrische open haard wil, gaat ook niet eentje kopen met houtblokken om zelf te stoken. Totaal andere doelgroepen
Wolflow zegt
De meeste mensen met een elektrisch hok hebben zo’n ding niet uit vrije wil maar worden hiertoe door werkgever gedwongen
escort77 zegt
Bij de concurrenten van de model S en X mis ik een andere auto: de Tesla model 3.
Richmond zegt
hoe is de model 3 een concurrent? iemand die 90k heeft om uit te geven gaat niet 45k uitgeven voor een auto. PLus dat de 3 ook een stuk kleiner is. ook zonder de 3 en Y zouden de X en S niet verkopen
Flutterbear zegt
De S en X zijn toch wel degelijk een hele andere ervaring met luchtvering en het feit dat je niet op elke hoek van de straat dezelfde auto staat.
Naast de 3 is de Y een betere concurrent voor de S en X.
tortuga zegt
Zot eigenlijk. Mercedes de goedkoopste in een concurrerend lijstje
okdoei zegt
Hoe is 245 pk ook te vergelijken met 600+?
wimof zegt
Zonder wielen, die zijn optie
bimmerpost zegt
Dat is omdat de eqe een slag kleiner is. Model S moet je eerder vergelijken met eqs voor wat betreft afmetingen.
Flutterbear zegt
De Model S kies je alleen een kleurtje op, verder full option. Kleed de concurrentie maar eens vergelijkbaar aan.
dutchneon zegt
De S is ondanks zijn leeftijd de betere auto… maar dankzij die leeftijd word hij modjesmaat verkocht,
De massa word maar al te graag voor de gek gehouden met ‘oude wijn in nieuw zakken’
Op alle facetten is de S de betere, accelereren, sneller laden, grotere actieradius, maar nogsteeds top sellingpoint de tesla superchargers. als je morgen naar Montenegro wilt rijden, geen probleem de navi zegt zelf wel waar je langs moet
gekketurbo zegt
Lol, als je van een MB/BMW stapt naar Model S doe je echt een grote stap achteruit qua kwaliteitsgevoel. Tesla is beetje van het niveau Fiat, Dacia etc. Enige wat ze echt uitzonderlijk goed maakt tegenwoordig is software. De rest is of beter of goed genoeg….
Chiel zegt
Wat is zegt is niet helemaal waar, ik heb vandaag een nieuwe model 3 opgehaald en het kwaliteitsniveau is wel hoger als de VW T-Roc die ik hiervoor had. Sinds de facelift hebben ze echt wel stappen gezet..
Ook proef gereden in de BMW iX1, daar viel de kwaliteit van interieur vies tegen.
mashell zegt
De T-roc is een Zuid Amerikaanse VW, die had harde kunststoffen waar de Polo zachte had.
mlut zegt
Achterhaald. Alfa’s roesten ook niet meer in de folder.
mashell zegt
Klopt. Folders zijn er niet meer…
Wolflow zegt
😂
Roel zegt
Wat een achterhaalde onzin. Ik ben vorig jaar overgestapt van een 5-serie diesel uit 2019 naar een Model S en ben eigenlijk meer gecharmeerd van de kwaliteit van de Tesla dan die BMW. Na een paar maanden begonnen er al dingen te kraken in het interieur van de BMW, terwijl de Model S bijna een jaar later nog steeds in perfecte staat verkeert. De ophanging is daarnaast prettiger en zoals je zelf al aangeeft is de software echt een wereld van verschil. De geluidskwaliteit van het audiosysteem is ook nog eens een stuk beter en de stoelen zitten lekkerder. Het absurde vermogen hadden ze van mij achterwege mogen houden om wat kosten te besparen, maar het is wel een leuke party trick. Het enige echte nadeel is dat ik die flapdrol Musk nu heb gesponsord.
Ik ben ook een lange tijd “anti Tesla” geweest, maar zoals je kunt lezen ben ik inmiddels om. Ik heb wel de luxe dat ik mijn liefde voor brandstofmotoren nog kwijt kan in mijn Geländewagen uit 82, anders had ik het waarschijnlijk wel een beetje gemist.
arta zegt
Zakken naar €75.000 a €80.000 biedt een kans.
Svda zegt
Model S en X zijn niet meer relevant en is de Models S al ruim 10 jaar oud. Batterijtechniek is ok maar de wagen zelf al beetje oudewets.