• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911 GT3 RS: nog steeds ’n serieus rallybeest [video]

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 mei 2013 om 17:25 – 35 Reacties

Porsche 911 GT3 RS rally


Dat je met een GT3 RS een stevig potje kunt rallystampen, dat wisten we al. Maar aangezien je van dat soort beelden nooit genoeg hebt, duikelden we extra materiaal op.

Na de recente onthulling van de nieuwe 911 Turbo hoeven we nog maar op drie Porsche 991-varianten te wachten: de Targa, de GT2 (RS), en de GT3 RS. De laatste van dit trio verwachten we nog dit jaar, waarna het niet lang zal duren alvorens de eerste exemplaren de Nordschleife en omstreken onveilig gaan maken.

Zijn oudere broertjes van de 996- en 997-generatie bewijzen zich al jaren in rallykoersen, en, omdat het kan, hebben we hier weer zo’n smeuiig filmpje van een veelvuldig in de toerenbegrenzer gejaagde, strepentrekkende GT3 RS, dat eigenlijk alleen goed klinkt met je boxen goed open. Zo’n zespitter moet je horen janken natuurlijk.

Het duo Olaf en Alexandra Dobberkau knalden ook in 2012 in hun oranje Porker door menig Duits rallykoers, en daar is dit een knap gemonteerd compilatiefilmpje van. Dat sound…

Update – Bonusfilmpje, uit de comments:

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
    Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, GT3, gt3-rs, oranje, Porsche, rally, sound, Video

Vorig bericht: « Mazda MX-5 NC occasion aankoopadvies
Volgend bericht: Video: Revolution Performance breekt Impreza-Ringrecord »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dino2400 zegt

    7 mei 2013 om 17:36

    Zie ik nou een geel taxibordje op het dak, van 01.07 tot 01.13?

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      7 mei 2013 om 17:55

      @Dino2400: idd super gaaf.

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      7 mei 2013 om 18:33

      @Dino2400: taxi!!

      Login om te reageren
    • yerrie zegt

      7 mei 2013 om 19:00

      @Dino2400:

      goed opgelet haha

      Login om te reageren
  2. Lennart95vdk zegt

    7 mei 2013 om 17:36

    Blijft lekker om naar te luisteren :)

    Login om te reageren
  3. lemans96 zegt

    7 mei 2013 om 17:37

    De fransen zorgen er al jaren voor dat ze de 911 buiten het WRC houden. Anders weten ze wel wat er gebeurt met hun citroentjes…

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      7 mei 2013 om 18:20

      @lemans96: geen vergelijk, totaal andere klasse!

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        7 mei 2013 om 19:07

        @rufctr01: Andere klasse, ja. De huidige WRC’s zijn allemaal kleine boodschappenkarretjes met een lullig motortje en te weinig vermogen. Dat is dan ook gelijk de reden waarom de FIA geen 911’s laat deelnemen, te veel vermogen.
        Jammer hoor, ik zie zo’n mooie 911 honderd keer liever rijden dan de family compacts van de afgelopen jaren WRC.

        Login om te reageren
    • _Eend_ zegt

      7 mei 2013 om 18:49

      @lemans96: als Porsche in de WRC stapt capituleren ze gelijk…

      Login om te reageren
  4. Hoebb zegt

    7 mei 2013 om 17:45

    Er gaat niets boven het gehuil en geschreeuw van een 8000RPM+ Porsche GT3 natural aspirated engine.

    Login om te reageren
  5. Hoebb zegt

    7 mei 2013 om 17:52

    Hou je ervan? Scroll in deze vid naar 2:41 and be shockend.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&list=FLevzfwqcnwGMMelRYuwpe9g&v=aYwZdtOMJGU#t=157s

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      7 mei 2013 om 19:21

      @Hoebb: Topperts, die GT3’s op volle toeren. Toen de eerste GT3’s op Le Mans verschenen, trokken ze tot over de tienduizend toeren per minuut !

      Login om te reageren
  6. Joerek zegt

    7 mei 2013 om 17:54

    En wie durft er nog te zeggen dat dubbele koppeling geen prima optie is op zo’n GT3? :)

    Klinkt toch zoveel mooier dan een handbak

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      7 mei 2013 om 18:01

      @Joerek: het is maar wat je “dubbele koppeling” noemt.

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      7 mei 2013 om 18:01

      @Joerek: geluid is niet het punt, het rijplezier wel. En dat ligt bij een handbak over het algemeen hoger. Maar je hebt wel gelijk, het klappen van automatische versnellingsbakken heeft. De versnellingsbak aan boord van deze GT3 RS is overigens (vanzelfsprekend) een sequentiële 6-bak, zoals te horen geven die nog hardere klappen bij het schakelen.

      Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      7 mei 2013 om 19:26

      @Joerek:
      Ik vind het juist veel gaver om de coureur te horen schakelen.
      Aan een flippertje trekken kan iedereen, voor perfect heel-and-toe heb je skills nodig.

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        8 mei 2013 om 08:56

        @PeugeotGTI: wat een gelul. Jij staat toch ook niet iedere keer op om de TV van zender te wisselen? Nee, daar gebruik je een afstandsbediening voor. Zoiets heet vooruitgang.

        Login om te reageren
  7. birdboy zegt

    7 mei 2013 om 18:04

    Betaald krijgen om met een 911 over rally stages te knallen, kan me geen beter beroep voorstellen. Wellicht als het klassieke elfjes waren…

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      7 mei 2013 om 19:10

      @birdboy: Helemaal mee eens maar die klassieke 911’jes op rallystages laat ik dan aan jou over, goed? Ik haal graag een respectabele leeftijd…

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    7 mei 2013 om 18:24

    Ansich heb ik niet zoveel met Porsches, maar je moet ze 1 ding nageven ze worden wel gebruikt en ze kunnen dat ook aan.

    Dan mag je lang gaan zoeken naar een SL, 6-serie, XK ofzo waar ze nog rally’s oid. mee rijden.

    Die filmpjes zijn pure porno.

    Login om te reageren
  9. jrmpower24 zegt

    7 mei 2013 om 18:38

    Dit vind ik nou mooi, Heerlijk zulke rallyfilmpjes!
    Als fan van de GT3 zijn deze natuurlijk extra lekker.
    Dat geluid.. Wauw!

    Login om te reageren
  10. ferrari94tr zegt

    7 mei 2013 om 18:45

    Eigenlijk zonde om zo’n bijzondere auto te verbouwen. Had dan een standaard GT3 genomen.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      7 mei 2013 om 19:09

      @ferrari94tr: Veiligheid, meer grip, meer downforce en fellere acceleratie.

      Login om te reageren
  11. ferrari94tr zegt

    7 mei 2013 om 19:17

    Dat vraag ik me af. Een rallywagen word compleet aangepast en krijgt per rally een andere setting. Maar misschien heb jij er meer verstand van dan ik. (Niet ironisch)

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      7 mei 2013 om 19:26

      @ferrari94tr: None taken. ;-)

      Een rallywagen dient allereerst een verkorte versnellingsbak te hebben. Ze halen namelijk zelden meer dan 220 a 240km/h(en dat laatste is al errug snel voor een rallystage) dus zou het zonde zijn om een deel van je acceleratieve vermogen te laten liggen.
      Wat veiligheid betreft moet zo’n rallycar van een volledige rolkooi voorzien zijn en is de carrosserie verders ook flink met verstevigende delen doorgelast. Moet natuurlijk ook wel, als je de kans loopt om met 160 tussen de bomen te belanden. Meer grip wil je natuurlijk altijd en als je dat met een wat groter vleugeltje(*ahum*) kunt krijgen dan, waarom niet?

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        8 mei 2013 om 15:28

        @lemans96:
        In België waren ze in 2004 de pioniers met de GT3 Road Challenge. Waren inderdaad (verder) uitgekleede GT3’s met rolkooi, ruiten van de Cup, kortere versnellingsbak en ‘blokjes’ onder de ophanging voor een verhoogde rijhoogte. Zelfs, en dit toont echt de kracht van non-keramische remmen van Porsche’s, de remmen waren compleet standaard…

        Login om te reageren
  12. ferrari94tr zegt

    7 mei 2013 om 19:40

    Bedankt voor je uitleg. Maar ik vraag me af of je niet dezelfde resultaten kunt bereiken met een GT3.

    Login om te reageren
    • matthisl zegt

      7 mei 2013 om 19:53

      @ferrari94tr: Dat kan wel, maar dan moet je m verbouwen. Een RS is al een aardig eind onderweg. Die heeft de rolkooi bijvoorbeeld al af-fabriek.

      Login om te reageren
      • BananaMan zegt

        7 mei 2013 om 20:29

        @matthisl: klopt, en oudere modellen werden op sommige plekken ook anders gelast. Van de nieuwe weet ik dat niet zeker, maar zeker is dat RS modellen echt voor de motorsport worden gebouwd.
        Ik heb zelf eens kort na elkaar in een 997GT3 en een 997GT3CS (ook met kooi) gereden en dat verschil is al extreem te noemen. Die clubsport stuurde al zo extreem snel dat je moest opletten dat je bij het schakelen (met 1 hand aan het stuur) in je rijbaan blijft. En die pedalen zo afgesteld dat sideflippen bijna automatisch gaat. Heerlijk!

        Login om te reageren
        • ferrari94tr zegt

          7 mei 2013 om 21:01

          @BananaMan: Mooi dat je die twee wagens naast elkaar hebt kunnen rijden. Lijkt mij ook wel wat ;p Misschien komt het er ooit van, met de juiste connecties moet dat lukken.

          Login om te reageren
  13. biohazardracer zegt

    7 mei 2013 om 20:19

    Heerlijk!!!!!

    Login om te reageren
  14. fortuna zegt

    7 mei 2013 om 21:27

    Man met kloten en heerlijke sound: http://www.youtube.com/watch?v=fRj8OEkkHfA

    Login om te reageren
  15. Seroo zegt

    7 mei 2013 om 22:43

    Dit filmpje is ook lekker. http://www.youtube.com/watch?v=qgoU6tebIHA

    Login om te reageren
    • Seroo zegt

      7 mei 2013 om 22:56

      @Seroo: Of anders deze http://www.youtube.com/watch?v=GSP-_XFnkV8

      Login om te reageren
  16. greenhelllover zegt

    7 mei 2013 om 23:43

    dit noem ik pas porsche rijden!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North